Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"513638b4-849d-46bf-a8d3-53ae99f19100","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Putyin egynapos tűzszünete legfeljebb a szokásosnál kevesebb támadást jelent.","shortLead":"Putyin egynapos tűzszünete legfeljebb a szokásosnál kevesebb támadást jelent.","id":"20250420_Ukrajnai-haboru-husveti-tuzszunet-Putyin-Zelenszkij","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/513638b4-849d-46bf-a8d3-53ae99f19100.jpg","index":0,"item":"2d7bdbaa-58fa-4039-81be-310f49008b7b","keywords":null,"link":"/vilag/20250420_Ukrajnai-haboru-husveti-tuzszunet-Putyin-Zelenszkij","timestamp":"2025. április. 20. 14:35","title":"A Kreml szerint ezerszer sértették meg a tűzszünetet az ukránok, de ők sem rakták le a fegyvert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"86319ccd-a87c-4e47-9afa-019a0a7248a1","c_author":"Ballai Vince","category":"gazdasag.zhvg","description":"Sötétben kell indulni, sötétedésig maradni, csendben osonni, hogy a maga teljességében élhessük át a kék vércsék angolai világtalálkozóját. Nagy dumás spanyol fotósok, madárfelismerésben bajnok ornitológus, elképesztő tömegben nyüzsgő-vijjogó ragadozó madarak. Riport Mungo-külsőről, ahol a világ összes kék vércséje megfordul márciusban.","shortLead":"Sötétben kell indulni, sötétedésig maradni, csendben osonni, hogy a maga teljességében élhessük át a kék vércsék...","id":"20250420_kek-vercse-riport-vedett-madar-angola-huambo-bailundo-mungo-falcopolis-okoturizmus-fotoszafari-mme-termeszetvedelem-madarvedelem-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/86319ccd-a87c-4e47-9afa-019a0a7248a1.jpg","index":0,"item":"460c3be8-05ff-4123-abd3-130cc34f00a7","keywords":null,"link":"/zhvg/20250420_kek-vercse-riport-vedett-madar-angola-huambo-bailundo-mungo-falcopolis-okoturizmus-fotoszafari-mme-termeszetvedelem-madarvedelem-ebx","timestamp":"2025. április. 20. 17:30","title":"Madarak látóhatártól látóhatárig – kékvércseszemlén voltunk Angolában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0b034d57-5114-4cc1-97af-4067668bcb79","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A demonstrációk éppen a függetlenségi háború kezdetének 250. évfordulójára estek. ","shortLead":"A demonstrációk éppen a függetlenségi háború kezdetének 250. évfordulójára estek. ","id":"20250420_Trump-ellen-tuntettek-az-Egyesult-Allamok-tobb-varosaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0b034d57-5114-4cc1-97af-4067668bcb79.jpg","index":0,"item":"ce403f5c-9a4f-4a5d-bc2d-934e9e6c697d","keywords":null,"link":"/vilag/20250420_Trump-ellen-tuntettek-az-Egyesult-Allamok-tobb-varosaban","timestamp":"2025. április. 20. 09:22","title":"Trump ellen tüntettek az Egyesült Államok több városában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2f1c09ed-7edf-438e-940f-d41af857cdcd","c_author":"HVG","category":"360","description":"Yuval Noah Harari izraeli történész szerint logikus, hogy Trump olvasatában Ukrajna felel a háborúért, és ugyanez a felfogás felel Grönland elfoglalásának tervéért is. A helyzet azonban bonyolultabb, mint a középkorban volt. A kilátások pedig rosszabbak.","shortLead":"Yuval Noah Harari izraeli történész szerint logikus, hogy Trump olvasatában Ukrajna felel a háborúért, és ugyanez...","id":"20250421_Harari-financial-times-lapszemle-trump-rivalis-erodok-amerika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2f1c09ed-7edf-438e-940f-d41af857cdcd.jpg","index":0,"item":"a0507a26-5867-4b68-922d-ea7ecc8f0a3f","keywords":null,"link":"/360/20250421_Harari-financial-times-lapszemle-trump-rivalis-erodok-amerika","timestamp":"2025. április. 21. 08:36","title":"Harari: Semmi új nincsen Trump ijesztő víziójában, de több buktatót is rejt magában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c98dc123-24d1-48fb-af8d-083e8e99ee6f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A gépen már rajta voltak a Xiamen Airlines légitársaság színei, vasárnap reggel mégis a cég amerikai gyártóközpontjában landolt.","shortLead":"A gépen már rajta voltak a Xiamen Airlines légitársaság színei, vasárnap reggel mégis a cég amerikai gyártóközpontjában...","id":"20250420_boeing-kina-vam-repulogep-visszakuldes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c98dc123-24d1-48fb-af8d-083e8e99ee6f.jpg","index":0,"item":"847e485e-e045-4fcf-ac76-31fca50c84b4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250420_boeing-kina-vam-repulogep-visszakuldes","timestamp":"2025. április. 20. 09:47","title":"Visszaküldtek Kínából a Boeingnek egy új repülőgépet a brutális vám miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"79264f1b-7b19-49b4-a5c5-0a0af015dc8a","c_author":"Cikatridina","category":"brandchannel","description":"Az idő előrehaladtával – vagy akár a különböző életszakaszokhoz kapcsolódóan – nem könnyű a testi változásainkat elfogadni. A menopauza időszakában különösen fontos, hogy tudjuk, milyen szervi változásokra, akár egészségi problémákra számíthatunk. Ugyanis, ha ezekkel tisztában vagyunk, máris sokat tehetünk a megelőzésükért és a kezelésükért. Ebben a cikkben a változókori ösztrogéncsökkenés tüneteit és kezelési lehetőségeit gyűjtöttük össze.","shortLead":"Az idő előrehaladtával – vagy akár a különböző életszakaszokhoz kapcsolódóan – nem könnyű a testi változásainkat...","id":"20250402_cikatridina-valtozokor-menopauza-noi-szervek-valtozasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/79264f1b-7b19-49b4-a5c5-0a0af015dc8a.jpg","index":0,"item":"616c11b2-9626-4b18-a361-83fd951314a2","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250402_cikatridina-valtozokor-menopauza-noi-szervek-valtozasa","timestamp":"2025. április. 20. 13:30","title":"Ilyen változáson mennek át a húgyutak és a női szervek a menopauza alatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Cikatridina","c_partnerlogo":"4d2ec5e6-2050-4393-a8fc-55cabc0a743d","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"7e690c32-df46-4e1f-9e7a-25e9f27f0ccf","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Attól tartottak, hogy átszivárog a ragadós száj- és körömfájás vírus a talajvizen keresztül. Azóta kiderült, hogy ez tulajdonképpen kizárható. ","shortLead":"Attól tartottak, hogy átszivárog a ragadós száj- és körömfájás vírus a talajvizen keresztül. Azóta kiderült...","id":"20250420_Kiakadtak-az-osztrakok-mert-szerintuk-nem-szoltak-nekik-a-magyar-hatosagok-hogy-a-hatar-mellett-temetik-a-fertozott-teheneket","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7e690c32-df46-4e1f-9e7a-25e9f27f0ccf.jpg","index":0,"item":"2fa287f9-6e98-4b1c-b066-709bc3058719","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250420_Kiakadtak-az-osztrakok-mert-szerintuk-nem-szoltak-nekik-a-magyar-hatosagok-hogy-a-hatar-mellett-temetik-a-fertozott-teheneket","timestamp":"2025. április. 20. 14:55","title":"Kiakadtak az osztrákok, mert szerintük nem szóltak nekik a magyar hatóságok, hogy a határ mellett temetik a fertőzött teheneket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"66116a0f-f081-4d33-8c60-86e4178a6cdd","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A hosszúhétvége miatt.","shortLead":"A hosszúhétvége miatt.","id":"20250420_Kesobb-erkezik-a-csaladi-potlek-majusban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/66116a0f-f081-4d33-8c60-86e4178a6cdd.jpg","index":0,"item":"2f10ff4c-6d82-4000-83a2-6c9ac324ef0e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250420_Kesobb-erkezik-a-csaladi-potlek-majusban","timestamp":"2025. április. 20. 13:28","title":"Később érkezik a családi pótlék májusban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Gigaberuházással indítanák Orbánék a következő húsz évet
szerző:
Nagy Gergő - Varga Szabolcs
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Óriási vasúti beruházást jelentett be szerdán a kormány, hasonlóra évtizedek óta nem volt példa hazánkban. A Budapest körüli vasúti körgyűrű tehermentesítené a fővárosi vonalakat, bővülhetne az orosz és kínai árukat szállító tranzitforgalom. A beruházás 360 milliárd forintba kerülne, megtérülési adatok nincsenek, és az átadási határidő is kissé ambiciózus.
Vasúti gigaberuházást jelentett be szerdán Szijjártó Péter a Miniszterelnökség külügyi és külgazdasági ügyekért felelős államtitkára. A Tatabányától Ceglédbercelig megépítendő új, 113 kilométer hosszú, kétvágányú, két új Duna-hidat is magába foglaló vasúti vonallal jelentősen lerövidülne a vasúti teherforgalom magyarországi áthaladási ideje. Ezzel pedig növelhető lenne a kelet-nyugati áruforgalom mennyisége. A vasúti beruházás becsült költsége mai árfolyamon 360 milliárd forint lenne. A kormány tervei szerint 2017-re befejeződhetne a projekt, amennyiben Kínával sikerült megállapodni arról, hogy a hazánknak tavaly megnyitott 1 milliárd eurós hitelkeretből finanszírozhassuk a beruházást.
A V0-s körgyűrűre már a 90-es évek óta léteznek tervek, és a keleti országokból, elsősorban Oroszországból és Kínából érkező teherforgalom Magyarországra csatornázására is már egy ideje vannak ötletek és koncepciók. A felfutóban lévő távol-keleti áruforgalmat már 2008-ban meglovagolták volna a magyar vasutasok, akkor a GYSEV gyámkodásával alakítottak volna ki vasúti hidat Kínával. Egy tesztjárat el is indult hazánkba az ázsiai államból, de nem lett folytatás, pedig eredetileg heti rendszerességgel terveztek. Az osztrák államvasútnak a MÁV Cargo megvásárlásával egyik fontos stratégiai célja volt, hogy minél hosszabban ellenőrizhesse a keletre irányuló tranzitforgalmat. Nem véletlen, hogy 2012-ben a Vasutak Együttműködési Szervezetének Miniszteri Értekezletének találkozóján Azerbajdzsánban arról döntöttek, hogy a nyugat-kínai Urumcsiból Európába induló teherszállítmányok a bécsi elosztóközpontba mennek. A megállapodás értelmében egyébként 2013-14-től Magyarország területén is jelentősen növekedne az áthaladó áruforgalom mértéke.
Központi helyen fekszünk?
FŐMTERV
Itt a probléma az, hogy a jelenleg a magyar vasúti pályakapacitások mennyisége és minősége sem megfelelő. Egy tehervonat ma 4-5 nap alatt vergődik végig hazánkon a forgalmi korlátozások miatt. Ahogy azt Szijjártó Péter is elmondta, nappal a főváros közelébe érve nem közlekedhetnek a sűrű elővárosi közlekedés miatt és éjszaka is csak megkötésekkel mehetnek keresztül az országon a zajártalom miatt. Ez pedig komoly versenyhátrány a régiós versenytársakkal és a közúti fuvarozással szemben is. A szakmai közvélemény szerint a modernizáció és bővítés elengedhetetlen, ha Magyarország a földrajzi elhelyezkedéséből fakadó régiós logisztikai szerepét ki szeretné használni.
Visszahoztuk magunkat az asztalhoz
A Magyarországi Logisztikai Központok Szövetsége (MLSZKSZ) koordinációjában működő V0 Konzorcium 2012. novemberére készítette el és nyújtotta be a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnek (NFÜ) a Budapestet délről elkerülő vasúti körgyűrű (V0) megvalósíthatósági tanulmányát. Ebben a tanulmányban konkrét javaslatot tettünk a lehetséges nyomvonal irányára, műszaki paramétereire és a megvalósíthatóság időbeliségére – mondta Bíró Koppány Ajtony, az MLSZKSZ főtitkára. A főtitkár szerint a környező országok vasútfejlesztései miatt Magyarország is lépéskényszerbe került, és már nem vagyunk földrajzilag megkerülhetetlen pozícióban. Ahhoz, hogy például az orosz, török, kínai piacról érkező áruk Magyarországon keresztül jussanak Nyugat-Európába, versenyképes közlekedést és logisztikai szolgáltatásokat kell kínálnunk.
A V0 kiépítésével a több ezer kilométerről érkező áruk elosztásában hazánk logisztikai szolgáltatói is be tudnának kapcsolódni. Innen mehetne tovább az áru Európa többi része felé. Itt raktároznák, vámkezelnék őket, ezzel pedig a magyar logisztikai cégek is erősödnének. A V0 megépítésével Budapest is élhetőbb város lenne, hiszen a vasúti körgyűrű a tehervonatokat kivinné a városból, és sokat segítene az elővárosi forgalom gördülékenyebb szervezésében is. Az MLSZKSZ elnöke kifejtette, hogy V0 megvalósíthatósági tanulmánya különböző gazdasági szcenáriókra tartalmaz forgalmi prognózisokat. Ennek alapján a mostani gazdasági növekedési szintet alapul véve 2041-re napi 150-160 tehervonat közelekedhetne ezen a szakaszon.
Az biztos, hogy a mostani vasúti rendszerre nem lehet ráengedni semmilyen pluszforgalmat, mivel a rendszer összeomlana. A főtitkár szerint a V0 vasúti körgyűrű képezi a készülő magyar vasúti stratégiának az alapjait is. Bíró úgy látja, hogy az építkezés 2017-es indulása szakmailag megalapozott, amennyiben a kormány az ehhez szükséges megfelelő intézkedéseket meghozza.
Nem eszik olyan forrón a kását
Bocz Péter a BME docense kérdésünkre elmondta, hogy a V0-s vasúti körgyűrű megvalósítására nem látott kidolgozott, aktualizált hatástanulmányt, de ettől függetlenül először a prioritásokat kellene tisztázni a készülő Nemzeti Közlekedési Stratégiában és Országos Vasútfejlesztési Koncepciójában. Eddig sok uniós forrást lekötött a Budapest környéki közlekedési folyosók korszerűsítése, például Budaörs – Biatorbágy, Budapest-Cegléd, vagy Budapest-Székesfehérvár vonalak, és számos további projekt is előkészítés alatt van. Bocz szerint a 400-500 milliárdos, vasútra fordítható EU-s támogatások felét-háromnegyedét elvinné a V0-s megépítése, miközben csak a teherforgalom számára lenne előnyös. Így a rendszeren kívüli finanszírozás fontos lenne.
Kínai tehervonatokat ide!
Marton Szilvia
Bocz úgy ítéli meg, hogy a 4-5 napos szállítási időt önmagában a V0 megépítésével 1 napra nem lehetne leszorítani. Az ötlettől az átadásig tartó idő a V0-nál kisebb projekteknél is akár 5-6 évig elhúzódhat. Szerinte ezért azt is nehéz elképzelni, hogy egy hídépítéssel kiegészített ilyen volumenű építkezés 2017-re befejeződhet. Mindez nem a kivitelezési munkálatok hossza miatt valószerűtlen, hanem az engedélyezési folyamat körülményessége nem teszi lehetővé a gyorsabb kivitelezést. A 370 milliárdos kivitelezési ár valósnak tűnik egy kétvágányú, villamosított, 160 km/h-s, megfelelő biztosítóberendezéssel felszerelt pálya esetében, ismerve a mai közbeszerzési pályázatok árait – mondja Bocz. A megfelelő biztosítóberendezés üzembe helyezése után, a 160 km/h-val közlekedő vonatok is elképzelhetőek, más kérdés, hogy jelenleg Európában is ritka a 160 km/h sebességgel járó tehervonat.
Nyugaton sincs ilyen gyors teherforgalomra épített vasúti pálya
Egy, a vasúti pályaépítésben évtizedes tapasztalatokkal rendelkező szakértő szerint nem jelentene nagy költségmegtakarítást, ha 160 km/h helyett 100 km/h kapacitásúra építenék a vasúti pályát, mindössze 10-20 százalékkal lehet kisebb a beruházás összege. Ugyanakkor azzal sokat lehetne spórolni, ha a biztosító berendezéseket nem a nagyobb sebességre építenék ki, mivel Nyugat-Európában sincsenek ilyen gyorsan közlekedő tehervonatok, jelenleg ott 100 km/h a tehervonatok közlekedési sebessége, és 120 km/h-val kísérleteznek pár országban. A 160 km/h-ra kiépített pályának – itt igazából a pályaívek számítanak sokat – akkor lenne értelme, ha hosszú időtávban gondolkodnának, és majd évek, évtizedek múltán fejlesztenék fel a pályát, a biztosító berendezéseket, és most csak a pálya helyét szeretnék "lefoglalni".
A szakértő kifejtette, hogy emellett a határidők területén is rendkívül ambiciózus a 2017-es befejezés, mivel csak az építkezés 5 évet vinne el, azt követően, hogy megtörtént a földterületek kisajátítása. Forrásunk arra alapozza az ötéves építési időt, hogy Szlovéniában egy 30 kilométeres, viadukttal megspékelt szakasz megépítése 2 évet vett igénybe, így nem lehet azzal kalkulálni, hogy hazánkban is gyorsabban menne a kivitelezés.