szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Több mint egy éve készül, a múlt héten véglegesítették: miniszterelnöki döntésre minden telefonszolgáltatónál be kell kapcsolni a katasztrófa áldozatainak megsegítésére létesített állami adományvonalat. A karitatív szervezeteknek így konkurense az adománynak pedig ára van.

Az Emberi Erőforrások Minisztériumában a múlt héten zárult le az a hosszabb megszakításokkal 2011 decembere óta tartó egyeztetés, mellyel az állam saját hatáskörébe vonja a katasztrófahelyzetet követő telekomos adományozást. A karitatív szervezetek által uralt adománygyűjtő vonalak „piacát” legalábbis egy állami telefonszámmal toldják meg. Az 1357-es hívószám egyébként még inaktív.

Az élesítéshez miniszterelnöki döntés kell. Ha megvan, a nemzeti adománygyűjtő vonal hívásonként és sms-enként 250 forintot ír hozzá a hívó fél számlájához – erről döntöttek az egyeztetésen részt vevők. A nemzeti adományvonal technikailag úgy működik, hogy minden telefonszolgáltató a saját infrastruktúrájában létrehozza ezt az opciót, és az aktiválást követően a forgalom után, havi elszámolással utalja át az összeget az Emberi Erőforrások Minisztériuma által létrehozott bankszámlára.

Hívásonként a folyószámlán csak azért nem 250 forint jelenik majd meg, mert a rendszer működési költsége címén a nagy mobilszolgáltatóknak is jár valamekkora szolgáltatói díj. Az egyik nagy telekommunikációs cég képviselője kérdésünkre elmondta: a Vodafone, a Telenor 8-10 forintot von le az adományokból, a Magyar Telekom esetében nincsenek pontos információk. Az adományok adómentesek, így a bruttó áron vásárolt előfizetői csomagok, illetve telefonkártyák esetén a szolgáltatóknak valahogyan meg kell egyezniük a NAV-val, hogyan térítik vissza az ügyfeleiknek az adományra eső adótartalmat. Elsőre a lényeg, hogy a tárca felé ezt az elszámolásban ki kell tudni mutatniuk.

Az adományok sorsáról az árvízi helyzet, illetve a következmények ismeretében születik központi döntés.

Az adományozó szemszögéből még egy fontos döntés hátravan: a Magyar Vöröskeresztnek kell aktiválnia azt a telefonszámot, melyet a Telenorral közösen hoztak létre. A megállapodás értelmében a telekomcég egy tárgyi adományozásra és segítségkérésre képes call centert hoz működésbe. Ha a Vöröskereszt jelzi, egy díjmentesen hívható (zöld) telefonszám aktiválódik, az azt kiszolgáló humán- és IT-infrastruktúra költségét a mobilszolgáltató vállalja magára.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!