szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Több mint egy éve készül, a múlt héten véglegesítették: miniszterelnöki döntésre minden telefonszolgáltatónál be kell kapcsolni a katasztrófa áldozatainak megsegítésére létesített állami adományvonalat. A karitatív szervezeteknek így konkurense az adománynak pedig ára van.

Az Emberi Erőforrások Minisztériumában a múlt héten zárult le az a hosszabb megszakításokkal 2011 decembere óta tartó egyeztetés, mellyel az állam saját hatáskörébe vonja a katasztrófahelyzetet követő telekomos adományozást. A karitatív szervezetek által uralt adománygyűjtő vonalak „piacát” legalábbis egy állami telefonszámmal toldják meg. Az 1357-es hívószám egyébként még inaktív.

Az élesítéshez miniszterelnöki döntés kell. Ha megvan, a nemzeti adománygyűjtő vonal hívásonként és sms-enként 250 forintot ír hozzá a hívó fél számlájához – erről döntöttek az egyeztetésen részt vevők. A nemzeti adományvonal technikailag úgy működik, hogy minden telefonszolgáltató a saját infrastruktúrájában létrehozza ezt az opciót, és az aktiválást követően a forgalom után, havi elszámolással utalja át az összeget az Emberi Erőforrások Minisztériuma által létrehozott bankszámlára.

Hívásonként a folyószámlán csak azért nem 250 forint jelenik majd meg, mert a rendszer működési költsége címén a nagy mobilszolgáltatóknak is jár valamekkora szolgáltatói díj. Az egyik nagy telekommunikációs cég képviselője kérdésünkre elmondta: a Vodafone, a Telenor 8-10 forintot von le az adományokból, a Magyar Telekom esetében nincsenek pontos információk. Az adományok adómentesek, így a bruttó áron vásárolt előfizetői csomagok, illetve telefonkártyák esetén a szolgáltatóknak valahogyan meg kell egyezniük a NAV-val, hogyan térítik vissza az ügyfeleiknek az adományra eső adótartalmat. Elsőre a lényeg, hogy a tárca felé ezt az elszámolásban ki kell tudni mutatniuk.

Az adományok sorsáról az árvízi helyzet, illetve a következmények ismeretében születik központi döntés.

Az adományozó szemszögéből még egy fontos döntés hátravan: a Magyar Vöröskeresztnek kell aktiválnia azt a telefonszámot, melyet a Telenorral közösen hoztak létre. A megállapodás értelmében a telekomcég egy tárgyi adományozásra és segítségkérésre képes call centert hoz működésbe. Ha a Vöröskereszt jelzi, egy díjmentesen hívható (zöld) telefonszám aktiválódik, az azt kiszolgáló humán- és IT-infrastruktúra költségét a mobilszolgáltató vállalja magára.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!