Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2fddd207-52f0-45ad-8a43-02854ebcce05","c_author":"MBH Bank","category":"brandcontent","description":"Nem mindenki válik előre megfontoltan vezetővé. Van, akivel ez organikusan történik meg, és szakmai karrierjének kitartó egyengetése közepette egyszer csak azt veszi észre, hogy egy csapatot irányít. Szarka László, az MBH Bank középvállalati üzletágának hálózatirányításért felelős igazgatója 2008 óta formálja az MBH Bankban dolgozók egy szemmel látható részének a pályafutását hullámvölgyeken és -hegyeken át, a vele való beszélgetés pedig remekül szemlélteti a régi bölcsesség múlhatatlan igazságát, hogy az út még mindig fontosabb, mint a cél.","shortLead":"Nem mindenki válik előre megfontoltan vezetővé. Van, akivel ez organikusan történik meg, és szakmai karrierjének...","id":"20241107_nincs-ido-a-mikromenedzsmentre-szarka-laszlo-mbh","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2fddd207-52f0-45ad-8a43-02854ebcce05.jpg","index":0,"item":"c888d588-80f9-450f-a376-1b49e1ce0d90","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241107_nincs-ido-a-mikromenedzsmentre-szarka-laszlo-mbh","timestamp":"2024. december. 21. 11:30","title":"Ha vezetőket vezetsz, nincs idő a mikromenedzsmentre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2b75e98c-655e-4371-8d50-4e411b3af50f","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A halas gazdák arra panaszkodnak, hogy a magyar állami támogatások elérhetetlenek számukra, az uniós halászati alapból pedig alig van plusz bevételük. Támogatás hiányában marad az iszap, és tovább drágulnak a magyar halak.","shortLead":"A halas gazdák arra panaszkodnak, hogy a magyar állami támogatások elérhetetlenek számukra, az uniós halászati alapból...","id":"20241221_Magyar-halgazdasagok-tamogatas-nelkul-dragulas-halfogyasztas-Deutsche-Welle-halas-korkep","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2b75e98c-655e-4371-8d50-4e411b3af50f.jpg","index":0,"item":"bdeef0f0-4264-4bfe-a8c2-9e4614caba81","keywords":null,"link":"/kkv/20241221_Magyar-halgazdasagok-tamogatas-nelkul-dragulas-halfogyasztas-Deutsche-Welle-halas-korkep","timestamp":"2024. december. 21. 14:00","title":"Válságban vannak a magyar halgazdaságok, alig kapnak támogatást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"32c48a46-a9f2-4cac-a57e-6c9b7b243001","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Mészáros Csabát nyár végén távolították el a pozíciójából, miután az iskola vezetősége bejelentette: nem veszik el tanítás előtt a diákoktól a mobiltelefonokat, digitális eszközöket. Azóta ugyanott dolgozik pedagógusként. ","shortLead":"Mészáros Csabát nyár végén távolították el a pozíciójából, miután az iskola vezetősége bejelentette: nem veszik el...","id":"20241221_Madach-Imre-Gimnazium-kirugott-igazgato-Meszaros-Csaba-interju-mobil-tilalom-kozepiskola-Belugyminiszterium-rendelet-feljelentes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/32c48a46-a9f2-4cac-a57e-6c9b7b243001.jpg","index":0,"item":"f4c470d6-34a7-4431-a0ce-37a8a3c71831","keywords":null,"link":"/kultura/20241221_Madach-Imre-Gimnazium-kirugott-igazgato-Meszaros-Csaba-interju-mobil-tilalom-kozepiskola-Belugyminiszterium-rendelet-feljelentes","timestamp":"2024. december. 21. 13:25","title":"Pert fontolgat a Madách gimnázium felmentett igazgatója a Belügyminisztérium ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"21bb596b-4d75-482a-bd4f-6b3e14548d8d","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Hatvan országban tartottak idén választást a világban, ám ezek több mint a felében ez távolról sem volt a demokrácia ünnepe. Erről beszélt a Le Monde-nak Staffan Ingemar Lindberg, a V-Dem vezetője.","shortLead":"Hatvan országban tartottak idén választást a világban, ám ezek több mint a felében ez távolról sem volt a demokrácia...","id":"20241222_lapszemle-v-dem-le-monde-demokracia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/21bb596b-4d75-482a-bd4f-6b3e14548d8d.jpg","index":0,"item":"4b77e39c-ca89-459d-969d-2eb52e650a9f","keywords":null,"link":"/360/20241222_lapszemle-v-dem-le-monde-demokracia","timestamp":"2024. december. 22. 09:00","title":"A demokrácia rosszabb helyzetben van 2024-ben, mint a 30-as években","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"821d7fc4-88b4-4faa-bf8e-1023f8c6a694","c_author":"Kuglics Sarolta (EUrologus)","category":"360","description":"Magyarországon mennek a legtöbben szabadságra a téli ünnepek alatt az Unió tagországai közül, de nem nálunk pihennek valóban a legtöbben. Európai vakációs év végi körkép.","shortLead":"Magyarországon mennek a legtöbben szabadságra a téli ünnepek alatt az Unió tagországai közül, de nem nálunk pihennek...","id":"20241222_EU-karacsony-unnep-pihenes-szabadsag-betegseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/821d7fc4-88b4-4faa-bf8e-1023f8c6a694.jpg","index":0,"item":"ad3f4df5-541b-43b0-aad1-f58a767bc6b6","keywords":null,"link":"/360/20241222_EU-karacsony-unnep-pihenes-szabadsag-betegseg","timestamp":"2024. december. 22. 11:00","title":"Karácsonyi pihenés: belebetegszünk, mire eljön a szabadság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"00a77e19-187c-4867-bbe3-1d9d622f438e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ebből a szögletes lámpás különleges kettes Golfból alig pár ezer darab készült, és ennek a remek példánynak az árából majdnem kijön egy vadonatúj Golf R.","shortLead":"Ebből a szögletes lámpás különleges kettes Golfból alig pár ezer darab készült, és ennek a remek példánynak az árából...","id":"20241221_meregdraga-porteka-ez-a-kivalo-regi-vw-rallye-golf","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/00a77e19-187c-4867-bbe3-1d9d622f438e.jpg","index":0,"item":"981110dd-dc9d-479c-9a10-e6689f541a1f","keywords":null,"link":"/cegauto/20241221_meregdraga-porteka-ez-a-kivalo-regi-vw-rallye-golf","timestamp":"2024. december. 21. 07:21","title":"Méregdrága portéka ez a kiváló régi Rallye Golf","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4c6a53d5-986d-4981-b126-19a835dbb93b","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A 19 éves elkövető, aki egy hétéves gyereket megölt, három másikat és egy tanárt pedig megsebesített, pszichés problémákkal küzd.","shortLead":"A 19 éves elkövető, aki egy hétéves gyereket megölt, három másikat és egy tanárt pedig megsebesített, pszichés...","id":"20241221_zagrab-iskola-keses-tamadas-serultek-elkoveto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4c6a53d5-986d-4981-b126-19a835dbb93b.jpg","index":0,"item":"699d7a27-2956-4c32-acb3-7b775a7abb46","keywords":null,"link":"/vilag/20241221_zagrab-iskola-keses-tamadas-serultek-elkoveto","timestamp":"2024. december. 21. 19:31","title":"Jobban vannak a zágrábi iskolai késelés sérültjei","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0e1f1c94-2167-4359-88c3-28d422ed0975","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Ethan Mollick, a Wharton Egyetem tanára az MI egyik legjelentősebb és legprovokatívabb értelmezőjeként azt vizsgálja, hogyan változtathatják meg a világunkat ezek az újfajta gondolkodáshoz használható eszközök. Átfogó és optimista könyvében aktuális példákon keresztül mutatja be az üzleti életet és az oktatást alapjaiban átalakító hatásukat. Arra buzdít, hogy munkatársként, társtanárként és coachként tekintsünk a mesterséges intelligenciára, és meggyőző érvekkel támasztja alá, miért elengedhetetlen a gépekkel való együttműködés képességének elsajátítása. Szemléletmódját követve átláthatjuk az MI-ben rejlő aktuális lehetőségeket, hogy adottságait egy jobb emberi jövő megteremtésére használjuk fel. A HVG Könyvek által kiadott műből több részletet is közlünk a következőkben.","shortLead":"Ethan Mollick, a Wharton Egyetem tanára az MI egyik legjelentősebb és legprovokatívabb értelmezőjeként azt vizsgálja...","id":"20241221_tarsintelligencia-3-resz-mi-ai-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0e1f1c94-2167-4359-88c3-28d422ed0975.jpg","index":0,"item":"4419cda9-aa30-483e-b984-cd4a910ebf73","keywords":null,"link":"/360/20241221_tarsintelligencia-3-resz-mi-ai-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2024. december. 21. 18:30","title":"Hogyan éljünk együtt a mesterséges intelligenciával? – 3. rész: Egy szoftver minden felett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A magyar Air Force One egy háromgépes honvédelmi minisztériumi közbeszerzés keretében válhat valósággá, mely egyúttal a csereérett szovjet teherszállítókból is többet nyugdíjba küldene. A költségekről megoszlanak a vélemények, ám saját állami gépekkel minden bizonnyal rugalmasabban lehetne megoldani a honvédségi és a diplomáciai utakat. A politikai kockázatok azonban nem csekélyek.
Állami légiszállító flottát hozna létre a kormány. A vonatkozó uniós közbeszerzési eljárás június 5-én jelent meg: a Honvédelmi Minisztérium (HM) összesen három gépet vásárolna: egy vagy két vegyes funkciójú, személy-, illetve teherszállításra is alkalmas repülőgépet, illetve egy vagy két kifejezetten személyszállításra alkalmas repülőt. A kiírásban kétféle hármas csomag jelent meg: az ajánlatoktól függhet, hogy melyik verzió lesz a befutó. A pályázati dokumentációt 1270 euróért vehetik meg az érdeklődő hadiipari vállalkozások. A szerződés határideje 2013 utolsó napja, a beszerzést tehát a HM még idén végre kívánja hajtani.
Egy volt Malév-repülő lett volna a kormánygép
A kormányzati légiflotta ötlete már többször felvetődött, legutóbb 2011 tavaszán. A hvg.hu úgy értesült, hogy a még létező Malév kötelékében volt egy CRJ-200-as személyszállító, mely ugyan "a Földön rohadt", de 2011 tavaszán komolyan szóba került, hogy százmilliós beruházással alkalmassá teszik diplomáciai célú repülések kiszolgálására. Az elképzelést alapvetően a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumon (NFM) belüli "polgári repülő lobbi” támogatta, de vele szemben volt egy honvédelmi minisztériumi lobbi is, amely egy katonai célú hasznosítást is lehetővé tevő megoldást favorizált.
Kattintson elnöki gépes galériánkért!
MTI / Illyés Tibor
Döntés végül nem született, a kormány visszarettent a diplomáciai utazásokra használatos "elnöki gép" rendszerbe állításának politikai kockázataitól. A Malév 2012 februárjában csődbe ment, a kérdés egy időre lekerült a napirendről, az érintett gépet pedig feltehetőleg már elnyelte a Malév adóssága.
Az uniós elnökség idején jól jött volna egy kormánygép
A most kiírt tenderrel kapcsolatban azonban érdemes felidézni az akkori vitát a két lobbi között. Az NFM 2011 tavaszán alapvetően azzal érvelt, hogy Ferihegy fővároshoz közeli bázisállomásként jóval elérhetőbb lett volna a diplomáciai vezetőknek, mint akár Szolnok vagy Pápa, a két szóba jövő katonai bázis. A Malév karbantartó cége, az Aeroplex Közép Magyarország Kft.-nek (ACE) köszönhetően a karbantartás is megoldott lett volna. Az érvek egyébként amellett szóltak, hogy polgári szakszolgálati engedéllyel rendelkező pilóta vezesse az "elnöki gépet", márpedig katonai pilóták a CRJ 200-ast nem repülték. A vitában Lech Kaczyński lengyel elnök balesete is felidőződött, melynek talán nem lett volna tragikus végkimenetele, ha tapasztaltabb pilóta vezeti az elnöki gépet.
Ha a költségeket nézzük, állami célú repülésekre feltehetően érdemes lehet fenntartani diplomáciai flottát, miután a diplomáciai utakat a kereskedelmi járatokon a rendszerint utolsó pillanatban zajló átfoglalások rendkívül megdrágítják. Különösen jól jött volna például Magyarország soros EU-elnöksége idején, amikor a küldöttségek napi rendszerességgel ingáztak Budapest–Brüsszel és más európai nagyváros között. Az NFM elképzelése az volt, hogy a gépet kereskedelmi célra is lehetett volna használni, amikor az államnak nincs szüksége rá. És az is felmerült, hogy a népesebb csapatsportágak (foci-, kézi- vagy vízilabda-válogatott, kajak-kenu csapat) is használhatták volna a kiutazásaikhoz a világversenyekre. A mostani tenderrel kapcsolatban is a legfőbb érv, tudtuk meg Honvédelmi Minisztériumhoz (HM) közeli forrásból, hogy néhány év alatt visszajöhet a gépek beszerzésének az ára.
2011-ben tízmilliárdos beszerzés híre is keringett
A hvg.hu birtokába került dokumentumokra hivatkozva 2011 februárjában azt írta, hogy negyvenmillió eurós, vagyis tízmilliárd forintos repülőgépvásárlást, esetleg a Malév, illetve az OTP és a Mol által használt légi jármű több százmillió forintos bérlését fontolgatja a kormány. A szándékot akkor azzal indokolták, hogy "spórolni kell" az uniós feladatokkal kapcsolatos utazások költségein.
A HM szovjet An-26-os teherszállító gépeinek a cseréje (összesen 5 darab van az Antonovokból, hármat viszont már kivontak a forgalomból) már rég megérett, üzemidő-tartalékuk is kifutott, tehát valamilyen megoldásra biztosan szükség van. Más kérdés, hogy Magyarország olyan sok katonai misszióban jelenleg nem vesz részt, hogy az külön teherszállító gépek fenntartását indokolná. Az új pályázati kiírásból pedig nem is egyértelmű, hogy milyen hatótávolságú, kapacitású és felszereltségű gépek beszerzésére írt ki közbeszerzési eljárást a minisztérium.
Biztonsági szempontok is szerepet játszanak
A honvédség jelenleg nagyon öreg An-26-os gépeket használ szállításra, ezen gépek mellé érkezhetnek a nagyobb kapacitású és modern repülőgépek – erősítette meg információnkat Bognár András, az ICF SH&E légiközlekedési tanácsadója. Szerinte elsősorban honvédelmi szempontok játszanak szerepet a beszerzésnél, ami miatt nem a költséghatékonysági tényezők a legfőbb szempontok, hanem maga a hozzáférés és a gyorsaság.
A honvédség gépeinek repülniük kell, ha szükség van rájuk. Függetlenül attól, hogy védelmi, missziós vagy humanitárius célról van szó. Ezt kereskedelmi gépekkel, pláne menetrend szerinti járatokkal nem tudják garantálni, ahogy azt sem, hogy bárhová elrepülnek, még háborús övezetbe is. Diplomáciai és honvédelmi szempontból is fontos ugyanakkor, hogy a gépek védettek legyenek; ne lehessen például lehallgatni a gépen zajló beszélgetéseket.
Kattintson galériánkért!
AFP / Ezequiel Bercerra
Minisztériumközeli értesüléseink szerint az állami tulajdonú gépek különösen krízishelyzet esetén jönnek jól, például a 2011-es líbiai polgárháború esetén az állami tulajdonú Malévot a kormány kötelezhette arra, hogy az észak-afrikai államba repüljön, és hozza ki az ott rekedt magyar állampolgárokat. A Malév tavalyi csődjével azonban jelenleg nincs ilyen eszköz a kormány kezében.
Az állami légiflottáról Bognár szerint már korábban is voltak találgatások, hogy lenne erre kormányzati igény, ám ezt eddig egyik kormány sem merte meglépni a negatív közéleti visszhang miatt. A vegyes – katonai, civil – állami felhasználású gépek a diplomáciai igényeket is kiszolgálhatnák a honvédelmi mellett. A költségekre kitérve természetesen rengeteg helyről lehet business jet chartereket bérelni. "A kérdés pusztán annyi, hogy mibe kerül? Ott van-e, amikor kell?" – fejtette ki a tanácsadó. Hozzátette, hogy a kormányzat nem mindig tudja több napra előre tervezni a vezetők időbeosztását, így a gépnek mindig rendelkezésre kell állnia.
Kormányzati gépek mindenhol vannak, de ez az alternatíva nem olcsó
A közép-európai országok jelentős részében vagy a légierő, vagy egy erre a célra létrehozott különleges ügynökség végzi a kormányzati, diplomáciai személyek, parlamenti képviselők és más magas rangú emberek légi utaztatását. Csehországban például a légierő oldja meg a feladatot, ott két nagyobb Airbus képezi a kormányzati szállítás gerincét, emellett még pár kisebb business jet is rendelkezésre áll. Bulgáriában a légierő gépeit egy állami ügynökség biztosítja a kormánynak. Romániában a kormány a nemzeti légitársaságtól (TAROM) vesz igénybe egy Airbust az utazásokhoz. Szlovéniában a kormány üzemeltet két business jetet, Szlovákiában pedig a kormány légiutaztató szolgáltatója szovjet gyártmányú Tupoljev és Jakovlev gépeket használ. A kormányzati gépek kihasználtsága általában nem nagy, északi szomszédunknál állítólag volt példa arra is, hogy miközben a kormányfő menetrendszerinti géppel utazott, azt érzékeltetve, hogy számára fontos a költségek csökkentése, a szlovák kormánygépeket üresen reptették a pilótáik, mert nekik is gyakorlatban kellett maradniuk.
Ami a hadászati célú felhasználást illeti, a mai konfliktusok zömében országokon átnyúló jellegűek, és Európán kívül, távoli országokban zajlanak. Ebből adódóan ma sokkal nagyobb igény van szállítókapacitásra. Bár Magyarország részt vesz a NATO Pápán állomásozó Nehéz Légi Szállító Ezredének (HAW) működtetésében, és használhatjuk a HAW kötelekébe tartozó gépeket, az üzemidő-lekötés a gépek repülési idejéből korántsem olyan rugalmas, mint ha saját szállítási kapacitása lenne a honvédségnek. Ráadásul Magyarország nem is tud minden szállítási feladatot a HAW keretein belül megoldani, miközben a gépek diplomáciai feladatokra nyilván nem alkalmazhatók.
Ha a cikket érdekesnek találta, látogasson el a hvg gazd Facebook-oldalra, és nyomjon rá egy "Tetszik"-et. Plusztartalmakkal!