szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkársága szerint a felcsúti kisvasúttal kapcsolatban nincs folyamatban ellenőrzési vizsgálat, ráadásul szerintük a tervezett beruházás nem öncélú turisztikai fejlesztés, hanem a régió meglevő turisztikai adottságaival összhangban, azokra épülő projekt.

A Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkársága hosszú közleményt adott ki arra reagálva, hogy a Figyelő szerint vizsgálják Brüsszelben a Felcsútra tervezett kisvasút projektjét. Az unió csalás elleni hivatala, az OLAF ugyanakkor nem adott tájékoztatást arról, hogy nyomoznak-e az ügyben.

Mint arról beszámoltunk, az Orbán Viktor vidéki háza körüli falufejlesztés részeként nosztalgia-kisvasutat terveznek a környékre, amire a tervek szerint napi 7500 utas szállna fel, miközben a Bicskéről induló vonat gyakorlatilag a semmi közepén haladna végig. Az erről szóló dokumentumot az Átlátszó tette közzé.

Stadionhoz kisvasút
Stiller Ákos

A helyettes államtitkárság pénteki közleményében először is arról ír, hogy mennyire fontos a turizmus, mert sok sok család közvetlen megélhetését biztosítja, és hozzájárulása az ország GDP-hez sem elhanyagolható. Hozzáteszik: a turisztikai fejlesztések között már korábban is számos esetben helyet kaptak a felcsúti kisvasút fejlesztéséhez hasonló beruházások, példának többek között a Szob-Nagybörzsöny kisvasút teljes, turisztikai célú helyreállításának második ütemét hozzák fel.

A 2007-2013-as programozási időszaknak 6, a felcsúti kisvasútiéhoz hasonló pályázata volt - jegyzik meg, hozzátéve, hogy szerintük a felcsúti kisvasút-fejlesztés illeszkedik ebbe a koncepcióba. Hangsúlyozzák: nem öncélú turisztikai fejlesztésről van szó, éppen ellenkezőleg, "inkább elvárás, hogy a projekt a régió meglevő turisztikai adottságaival összhangban, azokra építve valósuljon meg". "A felcsúti kisvasút nem új nyomvonalon valósul meg, hiszen a terület egy részén korábban is volt vasútvonal" - jegyzik meg.

"A kiemelt felhívás fő célkitűzése a régió turisztikai adottságaival összhangban és azokra építve a turisták igényeihez kapcsolódva innovatív, magas színvonalú, egyedi, önálló vonzerővel bíró turisztikai termékek kialakítása. A felcsúti kisvasúttal kapcsolatban a híresztelésekkel ellentétben ellenőrzési vizsgálat nincs folyamatban" - jelentik ki.

Mint megírtuk: a felcsúti kertek alatt vezetett nyomvonal állomásai a lakosoktól messze vannak. Épülne még egy megálló a fociakadémiánál és a falu túlsó végén, a régi állomásépületnél is megállna a vicinális. A végállomás az Alcsúti Arborétum lenne, amelyet megkapott az államtól a Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítvány, amely a Puskás Ferenc Labdarúgó-akadémia fenntartója és üzemeltetője, kuratóriumának elnöke pedig Mészáros Lőrinc.

Kérdés, hogy egyáltalán ki utazna az új vasútvonalon? A felcsúti stadion és a felújított arborétum sem vonzhat sok új utast, ráadásul a közlekedés most is megoldott. A személyszállítás a Székesfehérvár–Bicske vasútvonalon 1979-ben szűnt meg, azóta a gyorsabb autóbuszokkal oldják meg a közlekedést az alapvetően hosszú főutcás falvakban. Ez már csak azért is jobb, mint a vonat, mert több megálló van, közelebb lehet leszállni a célhoz. Ha lenne is kisvasút, azt már csak emiatt sem használná, aki közlekedni szeretne - írtuk korábban.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!