szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Magyarországon bevett gyakorlat, hogy a bankok azt ajánlják bankkártyát használó ügyfeleiknek, jelezzék, ha külföldre mennek, és akár azt is, hogy hol és mennyi ideig tartózkodnak majd. Ha a jelzés elmarad, akkor sincs minden veszve, de megtörténhet, hogy olyan kellemetlen helyzetbe kerül a bankkártyatulajdonos, mint amilyenbe egyik olvasónk került Las Vegasban.

Meglepődött a Raiffeisen Bank egyik ügyfele, amikor január elején a bankjától kapott egy e-mailt, melyben arra kérték, hogy a jövőben, ha Európán kívüli országba utazik és ott a bankkártyáját vagy a hitelkártyáját használná, az utazás előtt jelezze a banknak telefonon vagy személyesen, meddig lesz külföldön. Azt is kérték tőle, jelentse le a kártyája számát és az érintett országok nevét.

Az is kiderült az e-mailből, hogy érdemes komolyan venni az új előírást, ugyanis a Raiffeisen felhívta az ügyfél figyelmét, hogy a bejelentéssel megelőzheti a kártyával külföldön indított ügylet esetleges visszautasítását - tehát például nem tud majd felvenni pénzt a készpénzkiadó automatából, vagy nem tud kártyával fizetni étteremben. Ilyesmi akkor történhet meg, ha a bank a teljesítést kockázatosnak ítéli, vagy csalást gyanít.

Pénz nélkül marad külföldön?

A felesleges tehernek tűnő előírást azért vezette be a bank, hogy növelje a külföldi kártyahasználat biztonságát, és egyáltalán nem szokatlan kérés. Bevett gyakorlat a Magyarországon működő bankoknál, és jellemzően nem kötelező jellegű, inkább csak ajánlják – tudtuk meg Eckrich Csabától, a Bankmonitor elemzőjétől.

 

©

A Raiffeisen előírása sem kötelező, csak ajánlás a nemzetközi kártyatársaságoktól – erősítette meg a bank. Ez nem jelenti azt, hogy ezután automatikusan elutasít minden Európán kívüli tranzakciót, csak azokat, amiket kockázatosnak ítél.

A bejelentés persze ettől még nem kevésbé macera valakinek - pláne, mert azt webbankon keresztül nem lehet megtenni -, akinek tucatnyi teendőt kell kipipálnia a külföldi utazás előtt. Pláne, ha viszonylag gyakran, pár hetente utazik külföldre (az előírás a gyakran utazókra is érvényes, pont náluk nagyobb a külföldi visszaélés kockázata).

De akkor sincs minden veszve, ha valaki nem jelentette be itthon, mert külföldről is lehet utólag jelezni. És akkor sem biztos, hogy nem fér hozzá a pénzéhez külföldön, ha egyiket sem tette meg. Előfordulhat ugyanis, hogy az út során csak biztonságos helyeken használja a kártyáját, és sosem fut bele a tranzakció elutasításába. Ha valaki mégis olyan helyen indítana ügyletet, ahol érvényben van a blokkolás, akkor azonnal kap róla egy sms-t, ami alapján 24 órában hívhatja a bank ügyfélszolgálatát.

Egyébként nincs sok blokkolt hely, de pontos listát a bank nem adhat ki róla, ezért kérték az ügyfeleket, hogy inkább jelezzék az Európán kívülre tervezett utazást.

Azért okozhat kellemetlenséget

Az azért nem egy kellemes menet, ha valaki belefut a kártya felfüggesztésébe. Egy másik nagy hazai bank ügyfele Las Vegasban járva egyszer csak arról kapott sms értesítést, hogy a hitelkártyáját felfüggesztették, és az ügy rendezése érdekében vegye fel a kapcsolatot a budapesti központtal. Az ügyfél semmi rosszat nem tett, csak használta a kártyáját: a szállodában - szokás szerint - egy jelentősebb összeget előre zároltak a számlájáról, hogy az ottani esetleges költéseit fedezzék.

A kártya újbóli élesítése nem volt egyszerű feladat, az ügyfélnek elég sok idejébe és telefonszámlájába került, amíg talált a call centerben valakit, aki elmagyarázta neki, hogy miért függesztették fel a kártyát. A bank azt közölte, hogy mivel emberünk nem szokott gyakran Amerikába utazni, az ottani nagyobb összegű költést a pénzintézet szoftverei a szokásos használattól eltérő, nagy kockázatú tranzakciónak minősítették, és automatikusan behúzták a vészféket.

 

Mindig takarja a kezét, amikor a PIN-kódot üti be!
©

Az ügyfélnek ugyan be volt állítva az az opció, hogy minden egyes használatról sms értesítést kap, tehát azonnal észrevehette volna a jogosulatlan fizetéseket, és még felső limitet is megadott, amelyet a kártyával nem lehet átlépni, ráadásul a kérdéses szállodai fizetés nem érte el ezt a plafont, ez esetben ennyi sem volt elég.

A bank végül azt tanácsolta az ügyfélnek, hogy ha legközelebb olyan helyre utazik, ahova nem szokott gyakran menni, akkor előre jelezze a szándékát, és nem fog hasonlóan szorult helyzetbe kerülni.

A Raiffeisennél erre az esetre, ha valaki belefut az ügylet blokkolásába külföldön, a protokoll a következő: megkapja a már említett sms-t, ami jelzi, hogy nem a kártyájával van a gond, csak az ő biztonsága érdekében blokkolták azt a tranzakciót, ezután 15 percen belül felhívják az ügyfelet, és tájékoztatják a lehetőségekről. Attól a bank tájékoztatása szerint nem kell tartani, hogy a kártyát elnyeli az automata a blokkolás miatt.

Százmilliókat csalnak ki tőlünk

A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint több mint 19 ezer csalás értintett magyar bankkártyákat 2014-ben, és csaknem 700 millió forintot loptak el a csalók. Ennek háromnegyede olyan csalás volt, amiben külföldre történt a pénzmozgás. Ez a szám azért ilyen magas, mert a csalásokban az internetes visszaélések viszik a prímet, és évről évre nőnek: 2011-ben még csak 5 ezerre rúgott a számuk, 2014-ben már meghaladta a 12 ezret. Hamisított kártyákkal 3,5 ezer, elveszett, ellopott plasztikokkal pedig 3 ezer esetben okoztak kárt a bűnözők.

Az internetes adatszerzés a kémprogramok használatától kezdve az internetes kereskedők adatbázisának feltörésén át a megtévesztésre épülő csalásokig terjed. A legtöbb adathalászás hamis – például ismert nemzetközi cég oldalának álcázott - internetes oldalakon keresztül történik, főleg külföldieken. A csalók gyakran a bankok vagy internetes kereskedők ismertségét használják fel arra, hogy az ügyfelek bizalmába férkőzzenek és kártyaadatokat kérjenek tőlük.

Olyan is előfordult például, hogy egy moszkvai hotel e-mailben azt kérte az interneten szállást kereső magyar ügyféltől, hogy

másolja le hitelkártyája mindkét oldalát és faxolja el nekik, mert csak így adják ki a vízumkérelméhez szükséges igazolást arról, hogy náluk fog megszállni.

Szállás internetes lefoglalásakor szokás, hogy a hotel, illetve a közvetítő cég elkéri a bankkártyaadatokat. De kizárólag azért, hogy azonnal leemelje a szállás díját vagy annak egy részét. Vagy így biztosítja be magát arra az esetre, ha távozáskor a vendég nem egyenlítené ki a számlát.

Bevett az a csalási módszer is, amikor e-mail fiókok feltörésével vagy a telefonokról szerzik meg az adatokat.

De nemcsak az interneten, hanem persze az utcán, a boltokban, vendéglátó helyeken is résen kell lenni, akár külföldön, akár itthon használja a kártyáját. Itt találja a Magyar Nemzeti Bank összefoglalóját a leggyakoribb bankkártya és PIN-kód lopási trükkökről.

Ha a cikket érdekesnek találta, kövesse a gazdasági rovat Facebook-oldalát!


VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Változhat az oltási terv, márciusban beolthatják a bírósági és ügyészségi dolgozókat

Változhat az oltási terv, márciusban beolthatják a bírósági és ügyészségi dolgozókat

Elektromos autókat gyárthat a Huawei, még az idén jöhet az első modell

Elektromos autókat gyárthat a Huawei, még az idén jöhet az első modell

Uniós beruházásokat vizsgál az OLAF és a rendőrség Keszthelyen

Uniós beruházásokat vizsgál az OLAF és a rendőrség Keszthelyen