szerző:
hvg.hu/MTI
Tetszett a cikk?

Lázár azt állította, hogy a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő vonalra szánt kocsik közel kétszer annyiba kerülnének, mint azt eredetileg tervezték, de ezt a járműgyártó cég és a fejlesztési minisztérium is cáfolta. Most úgy tűnik, Brüsszelen múlhat a projekt sorsa.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) keddi közleménye szerint a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő tram-train járművek beszerzésének előkészítését, a közbeszerzési eljárás lefolytatását és eredményét a Miniszterelnökség közbeszerzési felügyeleti főosztálya ellenőrizte, a teljes folyamatot szabályosnak találta, az erről szóló tanúsítványokat az eljárás megindításakor és lezárásakor is kiállította.

Ezzel szemben Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter hétfőn azt állította, hogy veszélybe kerülhet a rosszul előkészített projekt, mert a kocsik közel kétszer annyiba kerülnének, mint azt eredetileg tervezték.

MTI / Veres Nándor

Lázár torzítja a tényeket

Ezt a kocsikat gyártó Stadler járműgyártó cég nem sokkal később cáfolta. Közleményében azt írta, hogy "pontatlanok és félrevezetőek" a 8+4 darab dízelvillamos áráról megjelent információk.

A cég állítja, az ajánlatok bontásáról készült 2017. február 20-ai jegyzőkönyv szerint az eljárás becsült értéke 12 járműre vetítve 66 millió euró, egységárra bontva 5,5 millió euró, míg a Stadler ajánlata egy tram-train járműre 6,395 millió euró volt.

Többek között ilyen szerelvényeket gyárt a Stadler
stadlerrail.com

Ez – szemben azzal, amit Lázár mondott – az előzetesen kalkulált árat nem 100, hanem 16,27 százalékkal lépi túl. A járműgyártó cég a "tények ilyen mértékű eltorzítását" nem tartja korrektnek.

Brüsszelen múlik?

Ezt erősíti meg az NFM is; a minisztérium szerint nem igaz, hogy a Hódmezővásárhely–Szeged közötti kötött pályás összeköttetés költsége megduplázódott volna. "A projektre nem az árak esetleges emelkedése jelent veszélyt, hanem az, hogy Brüsszel kétségesnek tartja a projekt megtérülését."

Az NFM álláspontja szerint a beruházás költségvetési forrásból valósulhat meg, amennyiben az Európai Unió nem támogatja. Lázár arra kérte a kormányt, hogy ne vállaljon kötelezettséget az NFM és a MÁV hibájából megdrágult beruházásra.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!