Milyen juttatások adhatók a munkavállalóknak a nyári pihenés finanszírozására?
Számos adómentesen vagy kedvezményesen biztosítható juttatási forma közül lehet választani.
Folyamatosan csökken a szociális juttatások mértéke a bruttó hazai termékhez képest Magyarországon a jobboldal 2010-es választási győzelme óta. Az eddigi utolsó baloldali kormány 2009-ben még a GDP 22,4 százalékának megfelelő összeget fordított népjóléti kiadásokra. A következő fél évtizedben a szóban forgó juttatások mértékét 19,9 százalékra faragta le az Orbán-kormány – derül ki az Eurostat közelmúltban megjelent, A szociális védelem kiadásai 2014 című jelentéséből.
Mindez praktikusan azt jelenti, hogy a szociális kasszát hivatalba lépését követően több évre befagyasztotta a Fidesz–KDNP-adminisztráció. Míg az évtized elején egy személy idehaza átlagosan 3807 eurónak megfelelő összegű öregségi, gyermeknevelési, lakhatási és más hasonló juttatást – például szociális segélyt – kapott, addig 2013-ban gyakorlatilag ugyanekkora összeg (egészen pontosan 3868 euróval egyenértékű forint) jutott népjóléti kiadásokra.
Az EU adatai szerint Magyarország a rendszerváltást követő negyedszázadban relatíve bőkezű szociálpolitikát folytatott, legalábbis a többi egykori szovjet típusú uniós államhoz képest. Az ezredforduló idején például az adott régióban a budapesti kormány folyósította (Szlovéniát leszámítva) viszonylag a legnagyobb összegeket a különféle szociális kiadásokra. Bár a három másik visegrádi állam szociális büdzséjét a hazai csak jelképes mértékben haladta meg (a GDP-hez viszonyítva), a balti országok, továbbá Románia és Bulgária hasonló kiadásainál a hazai kiadási főösszeg rendre 10–40 százalékkal magasabbnak bizonyult.
A magyarországi népjóléti kasszának a bruttó hazai termékhez viszonyított 19,2 százalékos aránya 2000-ben egyébként még néhány „nyugati államénál” is több volt: Spanyolországban 19,0 százalék, Portugáliában 18,5, Írországban pedig 12,2 százalék volt a hasonló mutató. A 2008-ban kitört nemzetközi gazdasági válság idején pár exszocialista állam (például Észtország, Románia) Magyarországhoz hasonlóan kifejezetten mérsékelte a GDP-n belül a szociális kassza részesedését, több régebbi uniós ország (Franciaország, Hollandia, Görögország, Olaszország, Spanyolország) viszont ezzel éppen ellentétes gyakorlatot követett.
A hazai szociális költségvetés a 2010 után bekövetkezett megszorítások ellenére relatíve még mindig viszonylag gálánsnak tűnik, legalábbis az egykori államszocialista országok között. Népjóléti célokra Szlovákia és Bulgária 2014-ben például a GDP 18,5, Románia 14,8, Litvánia 14,7, Lettország 14,5 százalékát fordította, míg itthon 19,9 százaléka volt a hasonló mutató (a 2015-ös adatokat az EU még nem publikálta). A magyarországinál magasabb „kvótát” Brüsszel csak Szlovéniában (24,1 százalék), Horvátországban (21,6) és Csehországban (19,7) regisztrált az adott régióban. Az unió egy főre jutó átlagos szociális kiadásaitól a hasonló hazai juttatások összege persze továbbra is jelentősen elmarad. Az ezredforduló idején például az 5080 eurós egy főre jutó éves uniós átlaggal 2020 eurónak megfelelő itthoni pénz állt szemben. Ez a mintegy 150 százalékos differencia több mint egy évtized alatt durván 95 százalékra mérséklődött. A szociális kassza egy személyre jutó összege 2012-re az unióban átlagosan 7353, míg Magyarországon 3810 euróra módosult.
A szociális kasszából Magyarország mindenekelőtt a gyermekvállalás terheihez járul hozzá nagyvonalúan. Itthon a népjóléti kiadások 12,1 százaléka ment el erre a célra 2013-ban, miközben Portugáliában például csak 4,6, Olaszországban 4,1, Hollandiában 3,3 százalék. Munkanélküli-segélyre ugyanakkor a szociális költségvetésnek mindössze a 2,3 százalékát fordította a budapesti kormány, a hasonló adat Belgiumban 11,7, Spanyolországban 13,0, Írországban 14,7 százalék volt.
Számos adómentesen vagy kedvezményesen biztosítható juttatási forma közül lehet választani.
Összefoglaló a kedvezményes konstrukciók feltételeiről: mire, milyen feltételekkel lehet igényelni ilyen forrást?
Az idénymunkásokat foglalkoztató vállalkozásoknak kihívás a szabályok szigorodása.
Figyelembe kell venni azokat a feltételeket, amelyekkel mind a kiküldött, mind a társaság megfelel az adózási és számviteli előírásoknak, a rendeltetésszerű joggyakorlás elvéből következő elvárásoknak.
A munkaerőpiac komolyabb megrázkódtatás nélkül nem képes nélkülözni több százezer munkavállalót, a költségvetést pedig százmilliárd forintokkal terhelné, ha a férfiak is nyugdíjba mehetnének korhatár előtt, 40 év jogviszonnyal, ahogy azt Magyar Péter tervezi. Ma is sok nő és férfi dolgozik nyugdíj mellett, 65 éves kora fölött, jóval többen, mint 2010-ben.
Az üvegtábla egy zebrára esett, nagy szerencse, hogy senki nem sérült meg.