Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ed5b3839-42b4-48ae-8864-feda330eda7d","c_author":"Hamvay Péter","category":"itthon","description":"Hétfőn szoboravatással, ünnepi közgyűléssel emlékezik az Akadémia 200 évvel ezelőtti alapításra, amit beárnyékol a vagyonjogi vita. Egy birtokunkba került levél szerint a kormány néhány hét múlva, még a per lezárulta előtt át akarja venni az MTA vagyonát. De, ha a bíróság másként dönt, akkor vissza az egész.","shortLead":"Hétfőn szoboravatással, ünnepi közgyűléssel emlékezik az Akadémia 200 évvel ezelőtti alapításra, amit beárnyékol...","id":"20250504_A-kormany-a-fizetesemeles-visszatartasaval-akarja-kizsarolni-az-MTA-vagyonat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ed5b3839-42b4-48ae-8864-feda330eda7d.jpg","index":0,"item":"2d272616-93e1-47a3-bad8-fdc86e7d49e1","keywords":null,"link":"/itthon/20250504_A-kormany-a-fizetesemeles-visszatartasaval-akarja-kizsarolni-az-MTA-vagyonat","timestamp":"2025. május. 04. 17:48","title":"A kormány a fizetésemelés visszatartásával akarja kizsarolni az MTA vagyonát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ad11f52b-50fe-4e87-a615-f33db7be1520","c_author":"Martini Noémi - Serdült Viktória ","category":"360","description":"Hosszú évek, nagy nyilvánosság és politikai kockázatot rejtő közfelháborodás – az utóbbi évek tapasztalatai alapján ezekre van szükség ahhoz, hogy a kormány legalább egy-egy eset nyomán valódi lépéseket tegyen az áldozatvédelemben. Ennél azonban jóval több kéne.","shortLead":"Hosszú évek, nagy nyilvánosság és politikai kockázatot rejtő közfelháborodás – az utóbbi évek tapasztalatai alapján...","id":"20250505_hvg-lex-renner-nok-elleni-eroszak-torveny-aldozatvedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ad11f52b-50fe-4e87-a615-f33db7be1520.jpg","index":0,"item":"6b3f0f68-3543-4d50-941a-21e874dbee6e","keywords":null,"link":"/360/20250505_hvg-lex-renner-nok-elleni-eroszak-torveny-aldozatvedelem","timestamp":"2025. május. 05. 14:00","title":"Az Orbán-kormány éppen annyit hajlandó foglalkozni a bántalmazott nőkkel, amennyiből kommunikációs előnye származik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"58531b36-8d14-4397-871b-692773f74a08","c_author":"Keresztes Imre","category":"360","description":"A bonyolult egyházi viszonyoktól a feje tetejére állt világpolitikáig számos ok miatt a szokásosnál is bizonytalanabb, hogy a sok esélyesből ki követi a múlt héten elhunyt Ferenc pápát Szent Péter trónján.","shortLead":"A bonyolult egyházi viszonyoktól a feje tetejére állt világpolitikáig számos ok miatt a szokásosnál is bizonytalanabb...","id":"20250504_hvg-papavalasztas-konklave-eselyek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/58531b36-8d14-4397-871b-692773f74a08.jpg","index":0,"item":"efbc5b37-d917-4e77-baa1-8b42d117d414","keywords":null,"link":"/360/20250504_hvg-papavalasztas-konklave-eselyek","timestamp":"2025. május. 04. 10:30","title":"Ferenc antitézise, az első afrikai vagy ázsiai egyházfő, Erdő Péter – ki lehet az új pápa?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8f929206-8ef3-4301-beea-5b3123e02e8b","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"A Helyi, idény, vegetáriánus zero waste konyha című könyv szerzője, Kocsis Dóra bemutat néhány olyan gyorstippet, amelyek hasznosak lehetnek a hulladékcsökkentéshez. Szerkesztett részlet.","shortLead":"A Helyi, idény, vegetáriánus zero waste konyha című könyv szerzője, Kocsis Dóra bemutat néhány olyan gyorstippet...","id":"20250504_Tudatosabban-elne-Ime-a-hulladekcsokkentok-10-pontja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8f929206-8ef3-4301-beea-5b3123e02e8b.jpg","index":0,"item":"7ff5eeda-5e9e-49be-9d28-3c24fbe4ef5e","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250504_Tudatosabban-elne-Ime-a-hulladekcsokkentok-10-pontja","timestamp":"2025. május. 04. 19:15","title":"Tudatosabban élne? Íme a hulladékcsökkentők 10 pontja!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9d725186-a613-4141-b32e-de727ee2715b","c_author":"HVG","category":"360","description":"Mérgező vegyszerek helyett ultrahanghullámokkal és egyszerű sófürdővel változtatták úgy meg az üveg felületét, hogy az víztaszítóvá vagy pozitív töltésűvé váljon, számos alkalmazás mellett még az ízesebb sör előállítása előtt is megnyitva a lehetőséget.","shortLead":"Mérgező vegyszerek helyett ultrahanghullámokkal és egyszerű sófürdővel változtatták úgy meg az üveg felületét...","id":"20250505_hvg-soros-uveg-ultrahang-szelvedok-ablakok-bakteriumok-algak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9d725186-a613-4141-b32e-de727ee2715b.jpg","index":0,"item":"329ecb5e-488b-4f43-9677-5a4279465792","keywords":null,"link":"/360/20250505_hvg-soros-uveg-ultrahang-szelvedok-ablakok-bakteriumok-algak","timestamp":"2025. május. 05. 16:00","title":"Ultrahanggal bombázták az üveget, finomabb lett tőle a sör","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"aef15c2d-bcfa-458e-bf11-3e257f347777","c_author":"Rácz Gergő","category":"360","description":"Akármennyire igyekszik az amerikai gazdasági kormányzat győzelmi kampánnyal tálalni a védővámokat és a gazdasági hadakozást világszerte, könnyen lehet, hogy egy lábonlövéssel érnek fel Donald Trump intézkedései. A dollár szenved, és ez pár évtizedes nosztalgiával az arany reneszánszát látszik előidézni. Vagy éppen az euró lesz a nyerő, netán a jen?","shortLead":"Akármennyire igyekszik az amerikai gazdasági kormányzat győzelmi kampánnyal tálalni a védővámokat és a gazdasági...","id":"20250505_amerika-vamhaboru-trump-arany-dragulas-befektetes-euro-jen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aef15c2d-bcfa-458e-bf11-3e257f347777.jpg","index":0,"item":"e2489572-5917-472a-bf89-a028f53b7cbd","keywords":null,"link":"/360/20250505_amerika-vamhaboru-trump-arany-dragulas-befektetes-euro-jen","timestamp":"2025. május. 05. 16:00","title":"Új aranylázat indíthat be az amerikai vámháború","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3ad7d5ab-5543-4652-b043-3a0b165ac0d2","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Új stratégiára térnek át néhány kínai adatközpontban: a korábbi, három–öt év alatti megtérüléssel kecsegtető bérbeadás helyett inkább azonnal eladják a feleslegesség vált grafikus kártyákat. Kérdés, hogy van-e értelme megszabadulni akkor ezektől, amikor ennyire bizonytalan a későbbi hozzáférési lehetőség.","shortLead":"Új stratégiára térnek át néhány kínai adatközpontban: a korábbi, három–öt év alatti megtérüléssel kecsegtető bérbeadás...","id":"20250504_kina-nvidia-gpu-kiarusitasa-berbeadas-eladas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3ad7d5ab-5543-4652-b043-3a0b165ac0d2.jpg","index":0,"item":"ccdf8233-c92a-4cf4-a0e0-8bb0e6b6bab3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250504_kina-nvidia-gpu-kiarusitasa-berbeadas-eladas","timestamp":"2025. május. 04. 14:03","title":"Stratégia a túlélésért: Kínában 3-5 év helyett azonnal pénzt csinálnak az Nvidia videokártyákból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9710cf1d-e4bc-4c73-a15d-ad630dcd553d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Húsz másodpercen át sikerült 12 LED izzót üzemeltetni vízcseppek segítségével. A megoldás a különböző szabadtéri szenzorok használatánál lehet kifejezetten hasznos.","shortLead":"Húsz másodpercen át sikerült 12 LED izzót üzemeltetni vízcseppek segítségével. A megoldás a különböző szabadtéri...","id":"20250506_esoelem-csapadek-esocsepp-viz-elektromos-aram-generalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9710cf1d-e4bc-4c73-a15d-ad630dcd553d.jpg","index":0,"item":"513920e6-675d-44b8-acfa-10851ec3712b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250506_esoelem-csapadek-esocsepp-viz-elektromos-aram-generalas","timestamp":"2025. május. 06. 08:03","title":"Kitalálták az esőelemet, ami esőcseppekből generál elektromos áramot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egy kormány nem szólhat bele abba, hogyan szabja meg árait egy légitársaság, amiatt legfeljebb az utasok panaszkodhatnak - mondta el a hvg.hu-nak adott interjúban Michael O'Leary, Európa legnagyobb fapados légitársaságának a vezérigazgatója. A Magyarországon is piacvezető ír cég vezetője szerint az álszent érv, hogy a magyar családoknak segít a kormány a veszteséges ágazatra kivetett extraprofitadóval.
hvg.hu: Mi járt a fejében, amikor először hallott a kormány döntéséről a légi utasokra kivetendő extraprofitadóról?
Michael O'Leary: Az, hogy ez a Nagy Márton egy komplett idióta. Nem tudjuk megérteni azt az érvelését, hogy „extraprofit különadót” kell kivetni a légiiparra, amikor az elmúlt évben rekord veszteségeket szenvedtünk el a Covid és az ukrajnai háború miatt. A Ryanair 355 millió eurós veszteségről számolt be az elmúlt 12 hónapra, a Wizz Air, amelyik a második legnagyobb légitársaság Magyarországon a Ryanair után, majdnem 650 millióról.
hvg.hu: A magyarok körében meglehetősen elismert közgazdászról van szó.
M.O'L: Hát itt az ideje, hogy a magyarok másképp gondolkozzanak, hiszen ez a miniszter minden egyes repülőút esetében 10 eurós adót javasol, amikor a légitársaságok rekord veszteséget produkálnak. Ő az egyetlen miniszter Európában, aki így látja. Közben más kormányok eurómilliárdos támogatásokat kínáltak fel a nemzeti légitársaságaik számára, hogy túléljék a Covid-időszakot, most pedig kivetnek ugyan a váratlan nyereségre adót, de ott, ahol az keletkezik: az olaj- és gáztársaságokra. Ha a magyarok annyira nagyra tartják ezt a minisztert, akkor mind visszamehetnek közgazdaságtant tanulni.
hvg.hu: Nagy Márton az adó bejelentésekor arról beszélt, hogy több európai országban is hasonló közterhet róttak a légi közlekedésre.
M.O'L: Magyarország az egyetlen ország, amelyik extraprofitadót szab ki a légitársaságokra, amikor azok az elmúlt két évben rekord veszteséget halmoztak fel.
hvg.hu: Szóval az adó megnevezésével van problémája vagy az adóval?
M.O'L: Mindkettővel. Nem tudom felfogni, hogy amikor más kormányok képesek megtalálni azokat az ágazatokat, ahol most váratlan nyereség keletkezik – a brit kormány például így vetett ki adót az olaj- és gázipar szereplőire, a Shellre vagy a BP-re –, hogy juthat valakinek eszébe az, hogy pont nálunk találja meg ezt a profitot. De az az érvelés is sántít, hogy ezzel a magyar családokat védi meg. Mégis hogy védené meg ezzel azt a több százezer családot, amelynek barátai, rokonai, szülei, gyerekei, testvérei élnek az EU másik országában, és amelyek most majd plusz tíz eurót lesznek kénytelen fizetni, ha meg akarják látogatni őket. De ennek az idióta miniszternek csak az jutott eszébe, hogy a légitársaságok extraprofitot termelnek, amikor az elmúlt két évben rekord veszteséget halmoztak fel.
hvg.hu: A Ryanair a közleményében a magyarországi légi forgalom és turizmus „drámai visszaesését” vetítette előre. Ennek ez a tíz euró lenne az oka?
M.O'L: Igen. A Ryanair a legnagyobb légitársaság Magyarországon, ha mi bejelentjük, hogy kevesebb járatot indítunk, annak észrevehető hatása lesz, képtelenség, hogy úgy is meglegyen az annyira várt növekedés. Magyarországon rekordszintű volt a légi forgalom növekedése a Covid előtt, ami jórészt a Ryanairnek és a Wizz Airnek volt köszönhető, hiszen az országnak nincs nemzeti légitársasága a Malév csődje óta. Mégis ki fogja ezeket a járatokat üzemeltetni? Másik 26 uniós országban is jelen vagyunk, ahol nem jutott eszébe a kormánynak, hogy a légi utasokra extraprofitadót vessen ki. Az emberek máshova is el tudnak utazni Magyarország helyett – ezért gondolom, hogy ez az adó káros lesz nem csak a légi forgalom, de a turizmus és a foglalkoztatás számára is. És ez az idióta miniszter azzal érvel, hogy megvédi a magyar családokat? Ugyan már.
AFP / Tolga Akmen
hvg.hu: Jól értettük, kevesebb járatot indítanak Budapestről?
M.O'L: Nem hiszem, hogy megszüntetnénk desztinációkat, de minden bizonnyal kevesebb időpontban fogunk járatokat indítani: van, ahol a heti sűrűség fog csökkenni, van, ahol a napon belüli járatok száma. Mert azt minden elismert közgazdász megmondaná, hogy ha adót emelnek, akkor visszaesik a jövedelem, hiszen ki akarna ide jönni, amikor mehet mondjuk Csehországba is, Szlovákiába, Görögországba vagy Portugáliába is, ahol nem kell ezt az extradíjat kifizetni. Miért jönnének Magyarországra, ahol van egy miniszter, aki megadóztatja azt a kiváltságot, hogy valaki belépjen az országába?
hvg.hu: Ez a tíz euró közvetlenül beépül a jegyek árába?
M.O'L: Az adó kivetése előtt júliusra vagy későbbre megvásárolt jegyek vásárlóinak levelet küldtünk arról, hogy ha utaznának, akkor meg kell fizetniük ezt a tíz eurót, mert nekünk nincs arra semmilyen extraprofitunk, hogy mi fizessük ki. Júliustól pedig beépülnek a díjakba. Tisztában vagyunk azzal, hogy a miniszter fogyasztóvédelmi vizsgálatot kezdeményezett emiatt, de azt gondoljuk, ennek a vizsgálatnak a miniszter irodájában kellene kezdődnie, ahol megkérdeznék tőle, mégis hogy jutott eszébe, hogy extraprofitadót vet ki a légitársaságokra, amelyek a veszteségeik miatt még nyereségadót sem kötelesek fizetni.
A fapados cégek lépésében az égvilágon semmi meglepő nincs, igazából az lett volna a furcsa, ha nem hárítják át az extraprofitadót a légitársaságok, amelyeket kifejezetten nehéz helyzetben ért a kormány különadója. A nagyobb hagyományos légitársaságok ugyanakkor egyelőre kivárnak, mérlegelik a lehetőségeiket.
hvg.hu: Hivatalosan is tárgyaltak a magyar kormánnyal?
M.O'L: Nem, nem fecséreljük arra az időnket, hogy egy olyan kormánnyal tárgyaljunk, amelyiknek ez az ostoba miniszter is a tagja.
hvg.hu: Többször említette, mennyire rossz volt az elmúlt két év a légitársaságok számára. Hogyan látja az elkövetkező időszakot?
M.O'L: Ez az év nagyon erős növekedést hozhat Európa-szerte a légi forgalomban. A Ryanair 2019-ben 120 millió utast szállított, ez a szám a Covid első évében 27,5 millióra zuhant, tavaly pedig 97,1 milliót tett ki. Most arra számítunk, hogy 150 millióra nőhet az utasszám a következő üzleti évben. De abban messze nem vagyok biztos, hogy már nyereséget is tudunk termelni, mivel a háború miatt jelentősen nőtt az olajár: a korábbi 60 dollár helyett most 120 dollár hordónként. Szóval mi nem számítunk profitra, de ez a csodásan képzett miniszter mégis megadóztatja az „extraprofitunkat”.
hvg.hu: A háború hogyan befolyásolja a régió forgalmát? Több ország is határos a konfliktusban érintett Ukrajnával.
M.O'L: Februárban, márciusban és még áprilisban is némi visszaesést láttunk a Lengyelországba, Csehországba vagy Romániába irányuló forgalomban, de hamar visszapattant, és amíg a háborúban nem látunk negatív fejleményt, akkor nem is számítunk csökkenésre. Ha a háború átlépné Ukrajna határát, az nyilvánvalóan a légi forgalom összeomlásához vezetne, ha pedig az ukránok vissza tudják verni az orosz inváziót, az a forgalom további növekedését eredményezheti. De túl korai még jóslatokba bocsátkozni ezzel kapcsolatban, ahogy nehéz megjósolni azt is, hogy a téli hónapokban felbukkanhat-e a koronavírusnak olyan, az oltásoknak ellenálló variánsa, amely korlátozások bevezetését teszi szükségessé. Tehát ahogy említettem, bizakodunk, de nagyon bizonytalan a helyzet, amit semmiképpen nem javít az ostoba magyar kormány ostoba ötlete az adóról. Egyetlen közép-kelet-európai országnak sem jutott eszébe hasonló, mert tudják, milyen bizonytalan időszakban vagyunk a Covid után.
hvg.hu: Vár választ a kormánytól vagy Nagy Márton minisztertől?
M.O'L: Persze, hát indítottak már egy fogyasztóvédelmi eljárást, azt a mindenit! És az idióta miniszter azt is próbálja nekünk elmagyarázni, hogyan árazzunk. Ha jól tudom, Magyarország az Európai Unió tagja, az Európai Unióban pedig a légitársaságoknak jogukban áll kialakítani az árazási politikájukat. Az európai kormányoknak nincs joga beleszólni abba, milyen árakat szabunk. Szóval nem ez a hibbant miniszter fogja nekünk megmondani, hogyan árazzunk, vagy nem ő fog kritizálni minket az árazásunk miatt. Az egyetlen, aki emiatt panaszkodhat, azok az utasaink.
* * *Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.
A fapados cégek lépésében az égvilágon semmi meglepő nincs, igazából az lett volna a furcsa, ha nem hárítják át az extraprofitadót a légitársaságok, amelyeket kifejezetten nehéz helyzetben ért a kormány különadója. A nagyobb hagyományos légitársaságok ugyanakkor egyelőre kivárnak, mérlegelik a lehetőségeiket.
Hogyan segíti a magyar családokat a légi utazás megemelt adója – tette fel a kérdést cseppet sem visszafogott közleményében a világ legnagyobb fapados légitársasága, amelynek vezérigazgatója nemcsak az adót hülyézte le, de annak kitalálójáról azt gondolja: elfelejtette, amit közgazdaságból tanult.