Kiberbiztonság: Meddig kell elkészülnie a kötelező auditnak?
A kiberbiztonsági követelmények teljesítése érdekében további fél év felkészülési időt kaptak az érintett szervezetek.
A sztrádák egy része túl korán vagy feleslegesen épült meg a G7 számításai szerint.
Nem csak az M6-os autópálya kevéssé kihasznált, azon kívül is több száz kilométernyi sztrádát építettek Magyarországon, amelyen kicsi a forgalom – írja a G7, amely példaként az M3-as Nyíregyháza utáni vagy az M35-ös és M4-es Debrecen és a romám határ közötti szakaszát említette.
A kihasználtság a gyorsforgalmi utaknak csupán a negyede esetében éri el az 50 százalékot; a sztrádahálózat 12 százalékán 10 százalék, 39 százalékán pedig 20 százalék alatti. A lap szerint 671 kilométer olyan út van, amelyet feleslegesen vagy túlzó paraméterekkel építették ki: autópálya vagy autóút helyett akár egy kétszer egysávos főút is elég lett volna. Igaz, ezt a megállapítást a 2020-as forgalomszámlálási adatokra alapozzák, márpedig abban az évben a koronanavírus-világjárvány kitörése miatt mind a belföldi, mind az országon áthaladó tranzitforgalom kisebb volt a megszokottnál.
Az elmúlt évtized átlagáraival számolva mindez a lap szerint azt jelenti, hogy a 1500 milliárd forintot – a közel 700 milliárdos „rezsivédelmi alap” több mint kétszeresét – fordította felesleges vagy túl korán megépített sztrádákra. Az összegből 350 milliárdot kötlöttek olyan autópályák építésére, ahol a kapacitás közel 10 százalékát sem érte el a forgalom 2020-ban.
Kikalkulálta a lap azt is, hogy egy-egy útszakaszt mennyire volt költséges felépíteni a forgalomhoz arányosítva, vagyis hogy az átadás utáni első olyan évben, amikorról elérhetők forgalmi adatok, mekkora költség jutott minden egyes autós által megtett kilométerre. Ebből a szempontból a 2020-ban átadott, az M7-es autópályát Zalaegerszeggel és Keszthellyel összekötő M76-os első szakasza a legrosszabb: ha az autósoknak kellene megfizetni, minden egyes kilométerért 235 forintot kellene az építés költségére kifizetni.
(Nyitóképünk illusztráció.)
A kiberbiztonsági követelmények teljesítése érdekében további fél év felkészülési időt kaptak az érintett szervezetek.
Összefoglaló az aktív pályázatok legfontosabb feltételeiről: kik pályázhatnak, mekkora összeget lehet igényelni, mire fordítható az elnyert támogatás.
A forint árfolyamingadozása feladja a leckét – különösen, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
Van lelkifurdalásom, lehettem volna vagányabb vagy harciasabb, de évekig tudomásul vettük, hogy az MNB alapítványait és ingatlanfejlesztéseit nem ellenőrizhetjük – ismeri el Nyikos László felügyelőbizottsági tag.
Sikerült megállapodniuk a találkozó helyszínéről is.
Szamos Miklós 78 éves volt, szívinfarktus végezhetett vele, miután az önkormányzat rátette a kezét legendás cukrászdájára.
Az eset Magyar Péter országjárásának gyulai állomásán, a politikus beszéde közben történt.