A jövő hétre enyhülhet a francia üzemanyagkáosz Macron szerint

Franciaország hét olajfinomítójából hatban sztrájkoltak szerdán. Az elnök abban bízik, hogy közel a megállapodás.

  • MTI MTI
A jövő hétre enyhülhet a francia üzemanyagkáosz Macron szerint

A francia államfő szerint a következő hét folyamán helyreállhat az üzemanyag-ellátás. „Ezeknek a hiányoknak semmi közük a háborúhoz, de semmi. Két vállalaton belüli szociális konfliktusokról van szó, ezek pedig az Esso-ExxonMobil és TotalEnergies, amelyek jelentős profitot könyveltek el, mert kedvező a kontextus, és rengeteget osztottak ki a részvényeseiknek. A tárgyalások már folyamatban vannak (a szakszervezetekkel)” – mondta szerda este a France2 közszolgálati televíziónak adott élő interjúban Emmanuel Macron, aki a két olajipari vállalat vezetőit és a szakszervezetek képviselőit is felelősségre kérte.

A francia elnök jelezte: a TotalEnergies-nél a tárgyalások szerdán megkezdődtek és „a követező órákban megállapodás születhet”.

Franciaország hét olajfinomítójából hatban sztrájkoltak szerdán, ezek közül kettő az amerikai Esso-ExxonMobilhoz, négy pedig a francia TotalEnergies-hez tartozik. A dolgozók mindkét vállalatnál az infláció mértékével megegyező fizetésemelést, valamint az olajipari vállalatok elkönyvelt nyereségének igazságosabb elosztását követelik.

A TotalEnergies vezetősége eddig csak a jövő évi béremelésekről kívánt tárgyalni, a sztrájkot meghirdető CGT szakszervezet a növekvő infláció miatt a 2022-es bérek 10 százalékos emelését is követeli. Ebből 7 százalék lenne az infláció, 3 százalék pedig a cég által elkönyvelt nyereség igazságosabb elosztást célozná. A TotalEnergies a közelmúltban jelentette be, hogy részvényeseinek újabb 2,6 milliárd euró rendkívüli osztalékot fizet ki, miután az első fél évet 10,6 milliárd eurós nyereséggel zárta.

Az olajipari dolgozók harmadik hete sztrájkolnak fizetésemelést követelve. A töltőállomások nagyjából harmadánál alakult ki ellátási probléma, miután a sztrájkolók a kőolajtárolókat blokád alá vették, és nem engedik a tartálykocsik közlekedését. Átlagosan három órát kellett várakozni azon kutak előtt, ahol van üzemanyag. Ezeknél folyamatosan emelkedik az üzemanyag ára.

A kormány eközben szerdán megindította az első hatósági eljárást az Esso-ExxonMobil kőolajtároló blokádjának feloldására az ország északnyugati részén. Az amerikai cég sztrájkoló dolgozói közül a miniszterelnök kérésére négyet kötelezett a helyi prefektúra a munkafelvételre a Port-Jérome raktárnál. Kettőnek szerda este, kettőnek pedig csütörtök délelőtt kötelező dolgoznia, különben jogi szankciókkal sújthatók, kivéve, ha a bíróság – ahol a szakszervezetek megtámadták a prefektúra lépését – a tiltakozóknak ad igazat.

Az amerikai cégnél hétfő este a két többségi szakszervezet aláírta a megállapodást, a prefektúra ezért követelheti meg a munkafelvételt, de az olajfinomítókban dolgozók többsége nem ezekhez a szakszervezetekhez tartozik, ezért ők folytatták a munkabeszüntetést.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Valter Attila: Olyan versenynap nincs, hogy nem fáj

Valter Attila: Olyan versenynap nincs, hogy nem fáj

„A bukásoktól, brutális sérülésektől való félelem folyamatosan bennem van” – meséli Valter Attila országútikerékpár-versenyző a Penge podcast legújabb adásában, ahol arról is beszélget Szilágyi Áronnal és Kenyeres Andrással, hogy milyen gondolatok futnak át az agyán egy esés után, mekkora nyomást jelentett számára a 2021-es berobbanása, és milyen hatással vannak rá a kommentek.