Pályázati pénzosztás a parlamenti választások előtt – hol tartunk most, és mire érdemes készülni?
Az idén hatalmas, 774 milliárd forintos keretösszeg keresi a helyét a GINOP Plusz programban.
Kevés alaposabb összefoglalót olvashat ma az akkumulátorgyárak hazai helyzetéről annál, mint amit a Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Világgazdasági Intézetének főmunkatársa készített. Éltető Andrea végigtekint a gyárak építését mozgató érdekeken, az eddig megépült üzemekkel kapcsolatos, nem mindig kedvező tapasztalatokon, számba veszi a környezeti és gazdasági kockázatokat, rávilágít a kormányzat velük kapcsolatos ellentmondásos tevékenységére, és megállapítja: Magyarország úgy vágott bele az egészbe, hogy alapvető kérdéseket nem tisztázott.
Több kulcsfontosságú kérdést nem tisztázott a kormányzat mielőtt magáéve tette volna az akkumulátorgyárak erőltetett telepítésének politikáját – derül ki Éltető Andrea, az Eötvös Loránd Kutatóhálózat Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Világgazdasági Intézet (KRTK VGI) tudományos főmunkatársa által írt, 60 oldalas tanulmányból. A pénteken megjelent dolgozat szerzője kimerítő részletességgel összegzi az elérhető hivatalos adatok, idevágó tanulmányok, civil szervezetek kommunikációja és a sajtóban megjelent információk alapján a hazai akkumulátorgyártás helyzetét.
Kitér számos más szempont mellett arra, hogy
A kutató külön megvizsgálja a szereplők motivációit, ami során megállapítja, hogy
Felhívja a figyelmet a megnyugtatónak szánt kormányzati narratíva – hogy itthon szigorúak a környezetvédelmi szabályok – és a valós gyakorlat közötti ellentmondásra:
pont a kormány által hozott jogszabályok mentik fel a beruházásokat a szigorúbb környezeti hatásvizsgálati eljárások alól, és minimalizálják a – sokszor emberek egészségét és életét, a környezet állapotát veszélyeztető – szabálytalanságokért kiróható bírságokat.
Emellett megállapítja, hogy a hazai akkumulátorgyártás kapacitásának tervezett megduplázásához
A kormányzat részéről ugyanakkor nem csak a környezetvédelmi szabályok szigorú betartásának szándékát nem lehet tetten érni, de
hiányzik a meggyőző kommunikáció is, amivel alátámasztanák, hogy miért szükséges újabb és újabb ázsiai gyárakat létesíteni,
miközben a legtöbb európai országban igyekeznek hazai vagy eruópai gyártást és innovációt támogatni.
A kutató összegzi azokat a kérdéseket is, amiket szerinte – és számos hazai elemző, közgazdász, természetvédelmi- és civil szervezet szerint is – meg kellene vagy kellett volna válaszolni még azelőtt, hogy elindult volna a gyárak erőltetett telepítése:
Végül kitér rá, hogy az akkumulátorgyárak mellett és ellene is fel lehet hozni érveket, de ezek nem egyforma súlyúak:
Fontos a kormánynak, hogy nőjön a GDP és az export, az önkormányzatnak, hogy legyen iparűzési adó, de a helyieknek fontosabb lehet, hogy öt-tíz év múlva is legyen vizük, hogy ne szivárogjanak veszélyes anyagok a környezetbe, vagy ne üssön ki váratlan tűz a közeli gyárban. Akitől elvették a kiváló termőföldjét, azt nem vigasztalja, hogy az ázsiai cégek tömeges betelepítésével a kormány érdekei egybeesnek a német autógyárakéval. A koreai gyárakban veszélyeztetett dolgozókat sem kompenzálja az a központi ideológia, hogy milyen jó, hogy nálunk találkozik a Kelet és a Nyugat.
Az idén hatalmas, 774 milliárd forintos keretösszeg keresi a helyét a GINOP Plusz programban.
Bővült azon fejlesztési lehetőségek köre, amelyekre a Demján Sándor Tőkeprogramban forrást igényelhetnek a vállalkozások.
A hitel megfelelő előkészítésén nem csak az múlik, hogy kap-e hitelt egy cég, hanem az is, milyen költségek mellett.
Az idénymunkásokat foglalkoztató vállalkozásoknak kihívás a szabályok szigorodása.
Ingatlanos cégeket kérdeztünk, a saját ügyfeleik között mit látnak, milyen kompromisszumokat kötnek azok, akiknek muszáj lakást venniük vagy bérelniük, de alig van miből?
A birtokunkba került fotók és videók, valamint belső források elmondása alapján a próba eredménye totálisan eltér attól, mint amit a cég ígért.