Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"46948162-a6a9-4b97-9ae4-a267ccdd61f7","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A jövőre több mint 3,5 milliárddal gazdálkodó színházat Cseke Péter és Szente Vajk vezeti majd. Az Operaháztól elveszik az Erkel Színházat.","shortLead":"A jövőre több mint 3,5 milliárddal gazdálkodó színházat Cseke Péter és Szente Vajk vezeti majd. Az Operaháztól elveszik...","id":"20241129_Egy-uj-szinhazat-hoz-letre-a-kormany-az-Erkel-Szinhaz-helyen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/46948162-a6a9-4b97-9ae4-a267ccdd61f7.jpg","index":0,"item":"ad3a262e-75a8-43a4-930a-9d6595cbad41","keywords":null,"link":"/kultura/20241129_Egy-uj-szinhazat-hoz-letre-a-kormany-az-Erkel-Szinhaz-helyen","timestamp":"2024. november. 29. 08:19","title":"Új színházat hoz létre a kormány az Erkel Színház helyén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9dac8141-d0ab-48da-9186-778c5df28007","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A hírt a zenész-műsorvezető is megerősítette.","shortLead":"A hírt a zenész-műsorvezető is megerősítette.","id":"20241129_galambos-boglarka-galambos-lajos-felesege-meghalt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9dac8141-d0ab-48da-9186-778c5df28007.jpg","index":0,"item":"e2f60ffc-35ba-40c5-addd-a59f71aa4f71","keywords":null,"link":"/elet/20241129_galambos-boglarka-galambos-lajos-felesege-meghalt","timestamp":"2024. november. 29. 13:08","title":"Meghalt Galambos Lajos volt felesége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1cf0d038-cb12-45c4-bf70-3276569a963e","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A mosdóban húzta meg magát.","shortLead":"A mosdóban húzta meg magát.","id":"20241128_potyautas-delta-airlines-new-york-parizs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1cf0d038-cb12-45c4-bf70-3276569a963e.jpg","index":0,"item":"bc6e6611-768b-4f76-9852-1fb03a399197","keywords":null,"link":"/elet/20241128_potyautas-delta-airlines-new-york-parizs","timestamp":"2024. november. 28. 11:25","title":"Potyautast találtak a New Yorkból Párizsba tartó repülőgépen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fa6d1f96-2057-4f50-b6ee-0b681b0db326","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A tekintélyes német történész, Heinrich August Winkler szerint Trump győzelmével Európa elvesztette az USA-t, így viszont olyan felelősség hárul a kontinensre, amire nincs felkészülve.","shortLead":"A tekintélyes német történész, Heinrich August Winkler szerint Trump győzelmével Európa elvesztette az USA-t...","id":"20241128_A-vilagtortenelem-egyik-legveszelyesebb-szakaszanak-az-elejen-jarunk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fa6d1f96-2057-4f50-b6ee-0b681b0db326.jpg","index":0,"item":"f91b3c81-308a-4478-8b4b-a8ea626f81f1","keywords":null,"link":"/360/20241128_A-vilagtortenelem-egyik-legveszelyesebb-szakaszanak-az-elejen-jarunk","timestamp":"2024. november. 28. 07:30","title":"„A világtörténelem egyik legveszélyesebb szakaszának elején járunk”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eac3365b-bf41-4caa-a0a0-600423999749","c_author":"MTI","category":"elet","description":"Ha tiszta lesz az égbolt, más napokon is meg lehet majd pillantani. ","shortLead":"Ha tiszta lesz az égbolt, más napokon is meg lehet majd pillantani. ","id":"20241128_bolygoegyuttallas-mars-mehkas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eac3365b-bf41-4caa-a0a0-600423999749.jpg","index":0,"item":"1013ad93-4e45-4a20-8481-6d286d9024cd","keywords":null,"link":"/elet/20241128_bolygoegyuttallas-mars-mehkas","timestamp":"2024. november. 28. 09:39","title":"Kis kézi távcsővel is látható lesz egy különleges bolygóegyüttállás december első éjszakáján","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"70128bfe-dc0f-4941-8e3f-4c5bc90ab12d","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Jó néhány emelés után, ez most egy kedvező fordulat. ","shortLead":"Jó néhány emelés után, ez most egy kedvező fordulat. ","id":"20241129_benzin-gazolaj-uzemanyag-arcsokkenes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/70128bfe-dc0f-4941-8e3f-4c5bc90ab12d.jpg","index":0,"item":"c96abebe-a2b0-44f7-804d-59db7d76af12","keywords":null,"link":"/cegauto/20241129_benzin-gazolaj-uzemanyag-arcsokkenes","timestamp":"2024. november. 29. 10:36","title":"Üzemanyagár-csökkenéssel köszön el a november","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"917ff53d-fbad-4ca0-815f-cda7550bf9cc","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Mitsubishi Space Star nem túl modern és elég fapados, de a legolcsóbban benne érezhető az a bizonyos “új autó illat”.","shortLead":"A Mitsubishi Space Star nem túl modern és elég fapados, de a legolcsóbban benne érezhető az a bizonyos “új autó...","id":"20241129_boven-5-millio-forint-alatt-legolcsobb-uj-auto-magyarorszagon-mitsubishi-space-star","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/917ff53d-fbad-4ca0-815f-cda7550bf9cc.jpg","index":0,"item":"fb00fe9c-7b08-407c-868a-10eeb9d2e243","keywords":null,"link":"/cegauto/20241129_boven-5-millio-forint-alatt-legolcsobb-uj-auto-magyarorszagon-mitsubishi-space-star","timestamp":"2024. november. 29. 06:41","title":"Bőven 5 millió forint alatt: ez most a legolcsóbb új autó Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ccb54dea-3d21-403e-a56d-f11ad806265d","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Lennon egy új formáció létrehozásában gondolkodott, amelyben Claptont is szívesen látta volna. ","shortLead":"Lennon egy új formáció létrehozásában gondolkodott, amelyben Claptont is szívesen látta volna. ","id":"20241128_John-Lennon-kezzel-irt-level-Eric-Clapton-arveres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ccb54dea-3d21-403e-a56d-f11ad806265d.jpg","index":0,"item":"9f4cdcef-6eb2-493c-a97a-98b6a2697097","keywords":null,"link":"/kultura/20241128_John-Lennon-kezzel-irt-level-Eric-Clapton-arveres","timestamp":"2024. november. 28. 14:50","title":"Elárverezik John Lennon levelét, amit Eric Claptonnak írt 1971-ben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Kevés alaposabb összefoglalót olvashat ma az akkumulátorgyárak hazai helyzetéről annál, mint amit a Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Világgazdasági Intézetének főmunkatársa készített. Éltető Andrea végigtekint a gyárak építését mozgató érdekeken, az eddig megépült üzemekkel kapcsolatos, nem mindig kedvező tapasztalatokon, számba veszi a környezeti és gazdasági kockázatokat, rávilágít a kormányzat velük kapcsolatos ellentmondásos tevékenységére, és megállapítja: Magyarország úgy vágott bele az egészbe, hogy alapvető kérdéseket nem tisztázott.
Több kulcsfontosságú kérdést nem tisztázott a kormányzat mielőtt magáéve tette volna az akkumulátorgyárak erőltetett telepítésének politikáját – derül ki Éltető Andrea, az Eötvös Loránd Kutatóhálózat Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Világgazdasági Intézet (KRTK VGI) tudományos főmunkatársa által írt, 60 oldalas tanulmányból. A pénteken megjelent dolgozat szerzője kimerítő részletességgel összegzi az elérhető hivatalos adatok, idevágó tanulmányok, civil szervezetek kommunikációja és a sajtóban megjelent információk alapján a hazai akkumulátorgyártás helyzetét.
Kitér számos más szempont mellett arra, hogy
mekkora esélyük van hazai beszállítóknak bejutni ezekbe az üzemekbe: kevés – legfeljebb a szolgáltató szektor profitálhat a catering, a biztonsági cégek, a munkaerő kölcsönzők, építőipari logisztikai vállalkozások ügyvédi irodák révén;
milyen biztonsági kockázatot hordozhatnak – a remekül égő üzemek megfelelő katonai célpontok is lehetnek;
milyen környezeti hatásokkal jár majd idetelepítésük – nem tisztázott, hiszen egyetlen gyár hatásait sem vizsgálták egyben, csak részletekben, azt is sokszor felületesen.
A kutató külön megvizsgálja a szereplők motivációit, ami során megállapítja, hogy
a kormányzat a hatalom megtartásával profitálna az akkumulátorgyárak idetelepítésével, pontosabban a hozzájuk kapcsolódó infrastrukturális, logisztikai beruházásokkal valamint az érintett földek kivásárlásával megszerezhető járulékos anyagi haszon révén;
a beruházók a kedvező termelési feltételek közepette megszerezhető profitban érdekeltek, de közben senki nem ösztönzi őket, hogy betartsák a szabályokat, még az őket tömörítő Magyar Akkumulátor Szövetség is elhárítja ebbéli felelősségét;
profitban érdekeltek a beruházásokkal kapcsolatos hatástanulmányokat, dokumentációt készítő és engedélyeztetést végző vállalkozások is, ezek sokszor nem teljes információkból dolgoznak, és negatív vélemény esetén nem kapnak újabb megbízást;
a helyi hatóságok eközben érdekkonfliktusokba kerülnek, mert végrehajtó szerepük miatt az általuk képviselt lakosság érdekeivel ellentétesen cselekednek – többnyire a kormányzat nyomására –, és ezt az ellentmondást vagy az információk visszatartásával, vagy a hatáskörük legszűkebben vett értelmezésével, egymásra mutogatással, felelősségáthárítással próbálják kezelni;
a lakosság érdeke pedig, hogy elfogadható környezetben éljen és dolgozzon, a háttérbe szorul.
Felhívja a figyelmet a megnyugtatónak szánt kormányzati narratíva – hogy itthon szigorúak a környezetvédelmi szabályok – és a valós gyakorlat közötti ellentmondásra:
pont a kormány által hozott jogszabályok mentik fel a beruházásokat a szigorúbb környezeti hatásvizsgálati eljárások alól, és minimalizálják a – sokszor emberek egészségét és életét, a környezet állapotát veszélyeztető – szabálytalanságokért kiróható bírságokat.
Emellett megállapítja, hogy a hazai akkumulátorgyártás kapacitásának tervezett megduplázásához
nem áll rendelkezésre megfelelő magyar munkaerő,
hatalmas költségekkel jár a kellő energia megteremtése,
ki kell szipolyozni a klímaváltozás miatt egyre csökkenő felszín alatti viztartalékokat, vagyis csökkenni fog a vízbázis.
A kormányzat részéről ugyanakkor nem csak a környezetvédelmi szabályok szigorú betartásának szándékát nem lehet tetten érni, de
hiányzik a meggyőző kommunikáció is, amivel alátámasztanák, hogy miért szükséges újabb és újabb ázsiai gyárakat létesíteni,
miközben a legtöbb európai országban igyekeznek hazai vagy eruópai gyártást és innovációt támogatni.
A kutató összegzi azokat a kérdéseket is, amiket szerinte – és számos hazai elemző, közgazdász, természetvédelmi- és civil szervezet szerint is – meg kellene vagy kellett volna válaszolni még azelőtt, hogy elindult volna a gyárak erőltetett telepítése:
Milyen számítások alapján, mikorra, mennyi munkaerő felszabadulását várják a hazai autóiparban?
Hány olyan felhagyott régi iparterület van, ahová új beruházások jöhetnének?
Ezek kármentesítése, újjáépítése mennyivel lenne olcsóbb vadonatúj ipari parkok építésénél?
A jó minőségű termőföld feláldozásából származó károk hogyan viszonyulnak az akkumulátor gyárak anyagi előnyeihez?
Milyen távon és hogyan térül meg az eddig mintegy ezer milliárd adófizetői ráfordítás ezekre a gyárakra?
A járulékos beruházások (erőművek, infrastruktúra) honnan vonnak el erőforrásokat?
Végül kitér rá, hogy az akkumulátorgyárak mellett és ellene is fel lehet hozni érveket, de ezek nem egyforma súlyúak:
Fontos a kormánynak, hogy nőjön a GDP és az export, az önkormányzatnak, hogy legyen iparűzési adó, de a helyieknek fontosabb lehet, hogy öt-tíz év múlva is legyen vizük, hogy ne szivárogjanak veszélyes anyagok a környezetbe, vagy ne üssön ki váratlan tűz a közeli gyárban. Akitől elvették a kiváló termőföldjét, azt nem vigasztalja, hogy az ázsiai cégek tömeges betelepítésével a kormány érdekei egybeesnek a német autógyárakéval. A koreai gyárakban veszélyeztetett dolgozókat sem kompenzálja az a központi ideológia, hogy milyen jó, hogy nálunk találkozik a Kelet és a Nyugat.
A környezetnek és a társadalomnak is benyújtja a számlát a kormány erőltetett akkumulátorgyár-építési törekvése, gazdaságilag pedig függő helyzetet teremt. AZ EU-ban repedezik az összetartás az e-autók ügyében.