Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A vizsgálat még tart, ám a miniszter szerint az már most kimondható, hogy a német vasutas indokolatlan döntést hozott.
Május elején 350 utas kényszerült leszállni a MÁV-Start Hamburgba tartó Hungária EuroCity szerelvényéről a cseh–német határon, mert a német személyzet a nem megfelelő állapotára hivatkozva nem vette át a járművet. A gond az volt, hogy az egyik kocsiban nem működött a légkondicionáló berendezés és az egyik ablak felső, billenő része is kitörött. Erről az esetről tett fel írásbeli kérdést (pdf) Bakos Bernadett, az LMP országgyűlési képviselője Lázár János építési és közlekedési miniszternek. Azt tudakolta,
A képviselőnek maga Lázár válaszolt (pdf), és nyitásként a történtekről először beszámoló lapot kritizálta, amely a cikk megjelenése előtt nem kereste meg a vasúttársaságot. Szerinte „ez az eljárás egyszerre volt tisztességtelen az olvasókkal, a MÁV–Volán-csoport utasaival és munkatársaival szemben, amelyet a tulajdonosi jogokat gyakorló Építési és Közlekedési Minisztérium nevében visszautasítok”.
A tárcavezető azt írta, nem igaz, hogy a vonat nem megfelelő műszaki állapotban indult el Budapestről, mielőtt Hamburg felé vette az útját, az előírások szerint elvégezték rajta a műszaki vizsgálatot és a tisztítást. Menet közben derült ki, hogy „1, azaz egy darab kocsiban műszaki hiba lépett fel. A műszaki hiba az előzetes vizsgálatokkal nem volt kiszűrhető és előre jelezhető, az út során jelentkezett.”
Arra a kérdésre, hogy mit üzen a határon ragadt utasoknak, azt válaszolta Lázár: „bocsássanak meg az indokolatlan döntést meghozó német vasutasnak és azoknak a magyar újságíróknak és politikusoknak is, akik az ő balszerencséjükből próbálnak most politikai ügyet csinálni”.
A miniszter azt is közölte, hogy az eset kivizsgálása jelenleg is zajlik, de az már megállapítható, hogy a jármű műszaki hibája nem alapozta meg a teljes szerelvény kivonását a forgalomból.
A kártérítésről azt írta, hogy bár a szabályozás csupán az utazás németországi szakaszára teszi lehetővé a menetjegy árának visszatérítését – hiszen a magyar, a szlovák és a cseh útszakaszra eső teljesítés megtörtént –, saját hatáskörben elrendelte, hogy a teljes menetdíjat térítsék vissza.
„Összefoglalóan tehát elmondható, hogy az utasokat megkímélő, az utasbiztonságból ugyanakkor jottányit sem engedő megoldáshoz mindössze egy dolog kellett volna: jószándék” – jelentette ki Lázár, aki szerint azonban ez mind a németországi illetékesből, mind „a baloldali sajtótermékek és pártok képviselőiből” hiányzott.
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.
Nem világos, hogy a leginkább szablyacsörgetésnek tekinthető kereskedelmi háború átmegy egy langymeleg állapotba, vagy augusztus elsején totális káosz lesz a vége.
Már a Szijjártó-libling akkugyáraknak sem jut az egyedi állami támogatásokból. Az Állami Számvevőszék súlyos kritikákat fogalmazott meg e rendszerrel szemben, mert nem szolgálja a gazdaság érdekeit.
Az ellenzéki politikus szerint ha a Tiszának kétharmada lenne, akkor Rogánt, Schadlt, Völnert, a Matolcsy-kör tagjait, és mindenkit, aki a magyaroktól lopott, bilincsben vinnék el.
Egészen hihetetlennek tűnő hírek, melyekről kiderült, hogy igazak. Hihető átverések. Mindkét fajtából jutott bőven az elmúlt hetekben a közösségi oldalakra.