szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A magyar külügyminiszter még áprilisban állapodott meg Moszkvában az atomerőmű bővítési folyamatának jelentős felgyorsításáról, de a véglegesítéshez szükség volt arra is, hogy Brüsszelben rábólintsanak az új szerződésekre.

„Jóváhagyta az Európai Bizottság az új paksi blokkok építésével kapcsolatos szerződésmódosításokat” – jelentette be Szijjártó Péter külügyminiszter. A politikus elmondta, hogy még áprilisban állapodott meg Moszkvában az atomerőmű bővítési folyamatának jelentős felgyorsításáról, de a véglegesítéshez szükség volt arra is, hogy Brüsszelben rábólintsanak mind a kivitelezési, mind a pénzügyi szerződések módosítására.

Ezáltal lehetővé válik, hogy a következő évtized legelején szolgálatba álljanak az új paksi blokkok. A gyorsítás a külügyminiszter szerint természetesen nem érinti a nukleáris biztonsági szabályok legszigorúbb alkalmazását – mondta Szijjártó.

A külügyminiszter ugyanakkor továbbra sem árult el részleteket arról, hogy egészen pontosan mit is tartalmaznak azok a módosítások, amikről Moszkvában döntöttek. Az egészen bizonyosnak tűnik, hogy jelenleg Magyarországnak sokkalta nagyobb szüksége van a paksi bővítésre, mint az eredeti szerződések megkötésekor volt, és az is feltételezhető, hogy az oroszok ezt igyekeztek kihasználni. Összességében tehát valószínűsíthető, még ha a kormány nem is beszél róla, hogy a korábbiaknál lényegesen rosszabb feltételekkel lehetett felgyorsítani a bővítési folyamatot.

Új Paks II.: Magyarország rosszul jár, Oroszország jól, és nem biztos, hogy lesz erőmű

A kormány a paksi bővítés szerződéseinek módosítására készül - miközben a jelenlegi keretek jók, a feltételek Magyarország számára előnyösek. Oroszországnak immár nincs szüksége uniós referenciára, már nem érdeke számára hátrányos feltételeket vállalni. A Roszatom nélkül jelen formájában nincs paksi bővítés, még az is kérdéses, szerepe mennyire csökkenthető.

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Lengyel Tibor Itthon

Több oka is van, hogy Lázár már nem barátkozik a Siemensszel, a Paks II. miatti bosszú csak az egyik

Százötven, a ‘60-as évek technológiáját idéző villanymozdonyt lehetett volna korszerű járművekre cserélni a MÁV-nál, de a gyártó német Siemensre megorrolt a kormány. Lázár János szerint „már nem barátkozunk velünk”, így lefújják a 220 milliárdos beszerzést. Megtudtuk: ennek egyik oka lehet a pénzhiány, továbbá erős még a „bosszúfaktor” a Paks II. miatti német–magyar viszály részeként. Sőt, bejátszik Mészáros Lőrinc rosszkedve és a Budapest–Belgrád-projekt is.