Kínai hitelből épülne a ferihegyi vasút és a Budapestet elkerülő vonal is

Kínai alvállalkozókkal, kínai technológiával és persze kínai hitelből jöhetnek a nagy vasútfejlesztések.

  • hvg.hu
Kínai hitelből épülne a ferihegyi vasút és a Budapestet elkerülő vonal is

Minden mástól elkülönülő, a meglévő hálózatba nem becsatlakozó, részben magasvasútként futó pályán épülhet meg a ferihegyi vasút egy kínai elképzelés szerint, ráadásul úgy, hogy még az árazása is teljesen független lenne a MÁV-tól, vagyis nem kapcsolódna be a fővárosi közlekedési hálózatba, csak a repülőtér és Rákosrendező között ingázna – írta meg az iho.hu. A portál azt is tudni véli, hogy szintén kínai hitelből, kínai alvállalkozókkal épülhet a Budapestet elkerülő V0 vasútvonal is. A Telex úgy értesült kormányközeli forrásokból, hogy mindkét információ igaz.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szerdán Pekingben tárgyalt és be is jelentette, hogy „megnyílik a lehetőség, hogy külső finanszírozással” lehessen fejleszteni a vasúti hálózatot. Részleteket akkor még nem mondott arról, hogy mi a pontos terv.

A terv finoman szólva sem új: már 2011-ben voltak tárgyalások arról, hogy kínaiak építsék a ferihegyi vasutat, amely a repülőteret összekötné a Budapest-Záhony vasútvonallal (azon a vonalon a reptér másik, 1-es termináljánál van a Ferihegy nevű vasúti megálló, de azt a terminált 12 éve nem használják, a használatban lévő 2-eshez nagyobb munka kell, mert az távolabb van mindegyik meglévő vasútvonaltól). 2019-ben pedig szinte szó szerint a most előkerült tervekről írtunk – sőt, már akkor is szó volt arról a vitáról, hogy a kínaiak inkább Rákosrendező felé vinnék a vasutat, a szakma magyar képviselői pedig azt szeretnék, hogy kapcsolják be a záhonyi vonalba. Ez volt a több, mint öt évvel ezelőtti cikkünk, a tervek nagyjából ugyanezek most:

A kínai állam komplett tervvel repült rá a ferihegyi gyorsvasút építésére

Évek óta készen vannak a tervek a budapesti reptéri vasútra, de az mégsem épül, és az egyetlen ehhez kapcsolódó hír az utóbbi időben az volt, hogy – egyes találgatások szerint a vasút miatt – visszavonták a reptéri parkolóház építési engedélyét. A hvg.hu birtokába került egy attól eltérő, kínai terv, amely erre is magyarázatot ad.

Azóta két válság volt és most épp összeomlóban van a költségvetésünk, szóval pénz nincs, viszont az akkumulátorgyárak kiszolgálása és a termékeik elszállítása miatt muszáj lenne valamit építeni. A Telex forrása szerint a kormány az EU-forrásról lemondott, magyar forrás nincs, úgyhogy marad megoldásként a kínai hitel.

Ehhez jönne hozzá a Budapestet délről elkerülő V0 teherforgalmi vonal is. Ez is egy régi terv, az előkészítésnek többször is nekivágtak már, de mindeddig semmi nem lett belőle.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Aktuális pályázatok

Összefoglaló az aktív pályázatok legfontosabb feltételeiről: kik pályázhatnak, mekkora összeget lehet igényelni, mire fordítható az elnyert támogatás.

Mikor jó egy céges hitelajánlat?

Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.

Embereket mentett a tűzből az elítélt gyilkos Szabó Zoltán, aztán tarkón lőtte a szomszédját, akinek végül szintén megmentette az életét

Szabó Zoltán és gyerekkori barátja a nyolcvanas években hidegvérrel ölt meg egy nőt, de életfogytiglani büntetéséből végül csak tíz évet ült le, mert a kigyulladt szegedi bútorgyárban hősiesen helyt állt. 2015-ben aztán tisztázatlan körülmények között fejbe lőtte Nagy Jenőt, akinek az életét végül ő maga mentette meg. Egy gyerekkorától brutális bűnöző furcsa karrierje.