Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"61a25de9-233d-4e83-8708-cd55c098d125","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Robot gyártja a kiborgokat – nem vicc, kínai tudósok tényleg megoldották, hogy kiborg csótányokat gyártsanak számítógépes látással bíró robotok.","shortLead":"Robot gyártja a kiborgokat – nem vicc, kínai tudósok tényleg megoldották, hogy kiborg csótányokat gyártsanak...","id":"20241217_kiborg-csotanyok-tomeggyartas-robotok-kinai-kutatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/61a25de9-233d-4e83-8708-cd55c098d125.jpg","index":0,"item":"7e62e962-1f20-4e68-a403-f870ddbdde82","keywords":null,"link":"/tudomany/20241217_kiborg-csotanyok-tomeggyartas-robotok-kinai-kutatok","timestamp":"2024. december. 17. 16:03","title":"A távirányítós autó után jöhet a távirányítós csótány? Kínai tudósok már a tömeggyártást tervezik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b1a25aa0-e560-4987-a63f-81c18d710d26","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az elmúlt 11 évben több mint 100 ezer embert kínoztak és gyilkoltak meg Szíriában.","shortLead":"Az elmúlt 11 évben több mint 100 ezer embert kínoztak és gyilkoltak meg Szíriában.","id":"20241218_nemzetkozi-ugyesz-sziriai-tomegsir-nacik","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b1a25aa0-e560-4987-a63f-81c18d710d26.jpg","index":0,"item":"8f39c453-6c26-4167-a2f7-4f8be05e1be4","keywords":null,"link":"/vilag/20241218_nemzetkozi-ugyesz-sziriai-tomegsir-nacik","timestamp":"2024. december. 18. 16:23","title":"Nemzetközi ügyész a szíriai tömegsírokról: A nácik óta nem láttunk ilyet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"40df618b-f53e-439c-9800-31fffdbfc086","c_author":"HVG","category":"360","description":"","shortLead":"","id":"20241217_hvg-a-bunos-gyulekezet-macsai-pal-fur-aniko","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/40df618b-f53e-439c-9800-31fffdbfc086.jpg","index":0,"item":"068b29cb-e4d3-4545-a6de-c61781b9408c","keywords":null,"link":"/360/20241217_hvg-a-bunos-gyulekezet-macsai-pal-fur-aniko","timestamp":"2024. december. 17. 16:00","title":"Horrorsztori podcast formájában Mácsai Pállal és Für Anikóval. Ez meg mi?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"66802350-9b62-4d42-bae7-c5a22152f9e7","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Mentő is érkezett a színházhoz.","shortLead":"Mentő is érkezett a színházhoz.","id":"20241218_Felbeszakadt-az-elso-felvonas-utan-a-Pesti-Szinhaz-darabja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/66802350-9b62-4d42-bae7-c5a22152f9e7.jpg","index":0,"item":"0d6287c7-55eb-4d19-92c9-3e3e3f9b5560","keywords":null,"link":"/kultura/20241218_Felbeszakadt-az-elso-felvonas-utan-a-Pesti-Szinhaz-darabja","timestamp":"2024. december. 18. 09:24","title":"Félbeszakadt az első felvonás után a Pesti Színház darabja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"107d8917-3d12-466e-83fa-dde36f4de6b6","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A védelmi miniszter szerint Oroszországnak fel kell készülnie egy közvetlen konfrontációra a NATO-val a következő évtizedben.","shortLead":"A védelmi miniszter szerint Oroszországnak fel kell készülnie egy közvetlen konfrontációra a NATO-val a következő...","id":"20241216_Oroszorszag-a-NATO-val-valo-kozvetlen-osszecsapasra-keszul","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/107d8917-3d12-466e-83fa-dde36f4de6b6.jpg","index":0,"item":"5cee672d-c35e-4845-a582-d04424679a67","keywords":null,"link":"/vilag/20241216_Oroszorszag-a-NATO-val-valo-kozvetlen-osszecsapasra-keszul","timestamp":"2024. december. 16. 21:23","title":"Oroszország a NATO-val való közvetlen összecsapásra készül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2ad60867-b85d-4d99-8f45-4b21c121c72a","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"De fényjelzést kell adniuk és nem veszélyeztethetik a biztonságot.","shortLead":"De fényjelzést kell adniuk és nem veszélyeztethetik a biztonságot.","id":"20241217_terrorelharitok-lezart-utca-behajtas-megkulonbozteto-jelzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ad60867-b85d-4d99-8f45-4b21c121c72a.jpg","index":0,"item":"36af33ae-b79e-4507-8907-a7b6d1f6fb7d","keywords":null,"link":"/itthon/20241217_terrorelharitok-lezart-utca-behajtas-megkulonbozteto-jelzes","timestamp":"2024. december. 17. 10:59","title":"Könnyebb dolguk lesz a terrorelhárítóknak: keddtől a lezárt utcákba is behajthatnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eecb6c30-abd2-4da0-8dfd-2dc4fdf9fc8f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Idén is számos érdekes fejlesztést mutattak be a robotika terén – mutatjuk, melyek azok, amelyeket az amerikai TIME magazin is érdekesnek talált, és bemutatott a 200-as toplistája részeként. ","shortLead":"Idén is számos érdekes fejlesztést mutattak be a robotika terén – mutatjuk, melyek azok, amelyeket az amerikai TIME...","id":"20241217_time-200-2024-legjobb-talmanyai-robotok-masszazs-mutet-mentetek-gyari-munka","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eecb6c30-abd2-4da0-8dfd-2dc4fdf9fc8f.jpg","index":0,"item":"ff64e045-a7d5-420b-95c1-21f295099383","keywords":null,"link":"/tudomany/20241217_time-200-2024-legjobb-talmanyai-robotok-masszazs-mutet-mentetek-gyari-munka","timestamp":"2024. december. 17. 07:02","title":"2024 legjobb találmányai: a robotgolyótól a robotmasszőrig","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"de771bfe-1426-4f5a-8367-4c6642613973","c_author":"Ford KKE Kft.","category":"brandchannel","description":"Egy életvitelszerűen autózó embert kérdeztünk az úton tapasztalható legjobb és legrosszabb helyzetekről, illetve arról, hogyan lehet ép ésszel megúszni a közlekedést a nagyvárosban. ","shortLead":"Egy életvitelszerűen autózó embert kérdeztünk az úton tapasztalható legjobb és legrosszabb helyzetekről, illetve arról...","id":"20241217_fordmagyarorszag_Ford_Puma_vezetestechnika_autovezetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/de771bfe-1426-4f5a-8367-4c6642613973.jpg","index":0,"item":"5ffb32e9-2406-483d-b368-d0b6f73d0bc4","keywords":null,"link":"/brandchannel/20241217_fordmagyarorszag_Ford_Puma_vezetestechnika_autovezetes","timestamp":"2024. december. 17. 11:30","title":"Pumával a városban: vallomások a volán mögül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Ford Közép- és Kelet-Európai Kft.","c_partnerlogo":"cc7ea449-d2a8-423d-ac2e-cc71c2f7b6d5","c_partnertag":""}]
A kínai állam komplett tervvel repült rá a ferihegyi gyorsvasút építésére
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
Évek óta készen vannak a tervek a budapesti reptéri vasútra, de az mégsem épül, és az egyetlen ehhez kapcsolódó hír az utóbbi időben az volt, hogy – egyes találgatások szerint a vasút miatt – visszavonták a reptéri parkolóház építési engedélyét. A hvg.hu birtokába került egy attól eltérő, kínai terv, amely erre is magyarázatot ad. A szakma azonban nem támogatná a nagyszabású projektet.
A világ legnagyobb, kínai állami tulajdonban levő vasúti járműgyártóját is érdekli a ferihegyi gyorsvasút – derül ki a hvg.hu birtokába került dokumentumból. A 2017-es keltezésű tervben az áll, hogy a CRRC építene vasutat a Liszt Ferenc repülőtér és a Keleti pályaudvar között, és arra kéri a kormányt, hogy segítsen a szükséges engedélyek megszerzésében, és nyilvánítsa kiemelt beruházássá a projektjüket.
A Liszt Ferenc repülőtérre vezető vasúti kapcsolat terve nem új, végül 2016 novemberében született döntés arról, hogy a MÁV által üzemeltetett Budapest–Cegléd–Szolnok vasútvonalról épüljön egy kiágazás a reptér felé. A projektet már elő is készítették, uniós forrás bevonását is tervezték, engedélyeket is kapott, mégsem történt azóta semmi, és erre magyarázat sem volt.
Gulyás Gergely: Több féllel is folytak tárgyalások a vasútról
A hvg.hu rákérdezett a csütörtöki kormányinfón Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszternél arra, hogy valóban tárgyaltak-e a kínai CRRC-vel. Gulyás Gergely kérdésünkre elismerte, hogy a kormány több helyről is kapott megkeresést, és több céggel is tárgyal annak érdekében, hogy minél előbb létrejöhessen a direkt vasúti kapcsolat a Liszt Ferenc reptérre.
A Miniszterelnökséget vezető miniszter nem cáfolta, hogy a tárgyalófelek között van a CRRC is.
Részben magaslaton futna a kínai vasút
A hvg.hu birtokába került CRRC-dokumentum címe szó szerint az, hogy: Repülőtéri Gyorsvasút, Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, és Budapest városközpont között létesítendő.
A benne leírt nyomvonal, amelyet maga a cég építene és üzemeltetne, a jelenleg is létező MÁV-vonalakkal párhuzamosan, de külön pályán haladna. A szakaszon 13 híd épülne összesen 5,5 km hosszan, azaz
a pálya egyharmadán át magaslaton menne.
A városközpontot 15-18 perc alatt érnék el a vonatok, amelyek csúcsidőszakban 10-12 percenként közlekednének, de egész éjszaka is járnának, a legkevésbé frekventált időszakban is félórás gyakorisággal.
Magaslaton menő reptéri vasút, Busan, Dél-Korea
Zelki Benjámin
Teljesen kínai pénzből épülne
A megvalósításban két kínai társaság konzorciuma venne részt: a CRRC intézné a kivitelezést és az üzemeltetést, és a Bank of China lenne a finanszírozó. A dokumentumban az áll:
a konzorciumi partnerek a magyar állam pénzügyi szerepvállalására nem tartanak igényt.
A reptéri vasút tervezett jegyára egy utazásra nettó 2500, azaz áfával 3175 forint lenne – utóbbi összeget fizetné tehát az utas egy útért.
A CRRC saját maga üzemeltetné a vasutat várhatóan 30 évig, majd öt évig az infrastruktúra üzemeltetésében még közvetve részt venne. A befektető 35 év alatt várja a beruházás megtérülését és a hitel visszafizetését, ezután a pálya üzemeltetését térítésmentesen a magyar államnak adná.
A CRRC maga gyártaná a járművet is, 6 db 300 férőhelyes elektromos motorvonatot,
az infrastruktúrával együtt 180 milliárd forintos beruházási költséggel számol.
A dokumentumban leírtak szerint a közvetlen reptéri expressz előnye a tervezett MÁV-os reptéri vasúttal szemben az lenne, hogy külön pályán haladna, így gyorsabb, pontosabb, megbízhatóbb lenne, mivel más vonatok késése nem akadályozná. Erre hivatkozva is ígérik, hogy a MÁV-énál magasabb minőségű szolgáltatást nyújtanának.
A CRRC 2017-es dokumentuma, részlet (Kattintson a nagyobb méretért!)
hvg.hu
A CRRC mert nagyot álmodni, és arra kéri a dokumentumban a magyar hatóságokat és a kormányzati szerveket, hogy
segítsenek abban, hogy a gördülőállomány a magyarországi futási engedélyeket mielőbb beszerezhesse,
hatalmazzák fel az (akkor még) Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot, hogy tárgyalhasson velük,
a projekt legyen nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházás.
A dokumentumban azt írják, hogy az uniós versenyjogi szabályok értelmében a beruházás megvalósításához nem lenne szükség közbeszerzési eljárásra.
A szakma a MÁV-os verziót támogatja
Amíg a kínai verzió végállomása a reptér lenne, addig az eredetileg tervezett hazai változatban a meglévő MÁV-vonalról kiágaztatott vonal továbbmenne Szolnok felé, és Monor előtt visszatérne a 100-as vasútvonalra.
Ennek köszönhetően minden mostani Szolnok, Debrecen, Nyíregyháza, Kecskemét és Szeged felől érkező vonat is be tudna már térni a reptérre, de Győr és Székesfehérvár felől is átszállás nélkül elérhető lenne a budapesti reptér vasúton, ami nem kis haszon lenne.
Pirossal a MÁV-os, türkizkékkel a kínai verzió terve (Kattintson a nagyobb méretért!)
Google Maps
Éppen ezért az általunk megkérdezett szakmai szervezetek, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE), és a Közlekedő Tömeg Egyesület is a MÁV-os verziót látnák jövedelmezőbbnek, utóbbi korábbi Facebook-posztjában részletesen is elmagyarázza, hogy miért.
Azzal érvelnek, hogy a leágazással a repteret be lehetne kötni a vasúthálózatba, emellett azt is kiemelik, hogy a kiépülő többlet-pályakapacitás lehetővé tenné a távolsági és nemzetközi vonatok gyorsabb útvonalon közlekedését és az elővárosi vonatok sűrűbb indítását.
A kormánynak kell döntenie
Homolya Róbert MÁV-os elnök-vezérigazgató a január 16-i Demokratának adott interjúban is megemlítette, hogy noha a kész tervek szerint a Budapest–Cegléd-vasútvonalból ágazott volna ki a ferihegyi reptéri vasút,
a kormány nem hozott még döntést arról, hogy ezt a koncepciót támogatja-e, vagy egy adott esetben a Keleti pályaudvar és a Liszt Ferenc repülőtér közötti, külön erre a célra definiált vonalat hoz létre.
Budapest Airport: Támogatjuk a vasutat
Lapunk rákérdezett a Budapest Airportnál arra, hogyan viszonyulnak a reptéri vasúthoz, Homolya Róbert MÁV-vezérigazgató ugyanis a hvg.hu-nak adott interjúban azt mondta, a Budapest Airportot 75 évre privatizáló koncessziós szerződés értelmében az üzemeltető cég mondhatja azt, hogy nem járul hozzá a vasúthoz.
A Budapest Airport kérdésünkre úgy reagált: üdvözöl minden olyan vasúti fejlesztést, amely összeköti a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret a vasút hálózatával, hiszen minden ilyen megoldás az utasok kényelmét és érdekeit szolgálja.
A reptér által megkezdett parkolóház éppen a kínai vasút végállomásának a helyét ütné, amely a hvg.hu tudomására jutott tervek szerint a legértékesebb területen, a terminálépület előtt lenne.
A MÁV-os (piros) és a kínai (türkizkék) vasút állomásának tervezett helye
Google Maps
Kurucz László, a Budapest Airport helyettes szóvivője lapunk kérdésére ezt cáfolta, mondván csupán egy hiányzó szakhatósági engedély miatt állították le a parkolóház építését. És hozzátette: a Budapest Airport nem tud a kínai vasúttal kapcsolatos tervről, csak a hivatalos, elkészült engedélyekkel rendelkező változatról (a 100-as vasútvonal kiágaztatásáról) vannak ismereteik.
Omladoznak az állomások, beáznak a pályaudvarok, csúcsra jár a teljes budapesti vasúthálózat. Százmilliárdokra lenne szükség a fővárosi vasúti infrastruktúra modernizálására, tervekből nincs is hiány, pénz viszont nincs erre.
Zugló állomás jövőre megújulhat, de Kőbánya-Kispestre még nagyjából öt évet kell várni Homolya Róbert, a nyáron kinevezett MÁV elnök-vezérigazgató szerint. Megtudtuk, miért akadozik a reptéri gyorsvasút építése, és azt is, hogy is volt az a történet Mészáros Lőrinccel és a jachttal. Interjú.