szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Ellenintézkedéseket is kilátásba helyeztek.

Éles bírálatokat váltott ki Kínában az Európai Unió kínai elektromos autógyártókra vonatkozó büntetővám-tervezete.

„Peking fokozott figyelemmel fogja kísérni az európai fél további eljárását, és határozottan megtesz minden szükséges intézkedést a kínai vállalatok jogainak és érdekeinek védelmében” – jelentette be a kereskedelmi minisztérium szóvivője, hozzátéve, hogy Kína nagyon elégedetlen az Európai Unió magatartásával.

Az Európai Bizottság szerdán jelentette be, hogy júliustól büntetővámot vet ki a kínai akkumulátoros elektromos járművek behozatalára, ideiglenes jelleggel, mivel azok előállítása Kínában tisztességtelen állami támogatásokban részesül, ez pedig veszélyezteti az uniós autógyártókat. A vámot gyártónként eltérő mértékben vetik ki, a legmagasabb kulcsa 38,1 százalékos lesz.

Eldördült az első lövés a Brüsszel és Peking közötti kereskedelmi háborúban, Orbánék álmai is veszélybe kerülhetnek

A Kínában gyártott elektromos autók versenytorzító állami támogatása miatt kivetett büntetővám jelentheti a casus bellit a Kína és az Európai Unió közötti kereskedelmi háborúban; a következő célpont pedig a kínai akkugyártás lehet, ahol az Unió belső piacán létesítendő üzemeknél is vizsgálhatják az anyacégek állami támogatását, keresztülhúzva Orbán álmait.

A kínai kereskedelmi minisztérium szerint a közzétett tervezetben szereplő álláspontnak nincs semmilyen ténybeli vagy jogi alapja. Szerintük a bizottság protekcionista magatartást tanúsít, amely feszültséget okoz, és megzavarja a járműipar globális ellátási láncát.

Lin Csien, a kínai külügyi tárca szóvivője úgy nyilatkozott, hogy az Európai Uniónak a kínai elektromos járművekre vonatkozó szubvencióellenes vizsgálata „tipikus protekcionizmus”. Szerinte a kivetett vámok nemcsak a piacgazdasági elveket és a nemzetközi kereskedelmi szabályokat, hanem Európa saját érdekeit is sértik.

„Sürgetjük az Európai Uniót, hogy tegyen a szabad kereskedelem támogatásért, és a protekcionizmus elleni elkötelezettségének megfelelően  működjön együtt velünk a két fél közötti átfogó gazdasági és kereskedelmi együttműködések fenntartása érdekében” – mondta Lin. Leszögezte, hogy a protekcionizmusnak nincs jövője, és a nyílt együttműködés a helyes út.

„Kína minden szükséges intézkedést meg fog tenni, hogy határozottan megvédje törvényes jogait és érdekeit” – jelentette ki.

Az uniós vámok tervét több német autógyártó is kifogásolta Nyilatkozataikban egyebek közt jelezték, hogy „a protekcionizmus veszéllyel jár”, és „egy ilyen döntés negatív hatásai felülmúlnák a lehetséges előnyöket”.

Nagy Márton magyar nemzetgazdasági miniszter közleményt adott ki arról, hogy a magyar kormány nem ért egyet a büntetővámokkal. Hangsúlyozta, hogy a protekcionizmus nem megoldás, helyette együttműködésre és szabad piaci versenyre van szükség.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!