szerző:
Szőllősi Lili
Tetszett a cikk?

A mindennapok részévé vált az okoseszközzel való fizetés, egyre többen tartják megbízhatónak azt, hogy elmentsék kártyaadataikat, de még így is a többség a készpénzes fizetésre esküszik. A Mastercard legfrissebb jelentéséből kiderül milyen helyzetben van a digitális fizetés infrastruktúrája és milyen tudással rendelkeznek a magyarok ezzel kapcsolatban.

Már negyedik éve folyamatos a fejlődés Magyarországon a Mastercard Digitális fizetési indexe szerint, amely számszerűsíti a digitális pénzügyi ökoszisztéma fejlődését. Az index három pillérből áll: az infrastruktúra, a tudás és a használat. E három fő pillér összegzése 2023-ban százból 62 pontot ér, amely egypontos növekedést jelent 2022-höz képest.

Az infrastruktúrában például hagyományosan jól teljesít a magyar piac, a pillér azonban így is előrelépést mutat. Jelenleg több bankkártya van forgalomban Magyarországon, mint az ország lakossága és ez a bankszámlákra is igaz. Az amúgy is fejlett infrastruktúrát tovább javította a különböző fizetési megoldások fokozott terjedése, mint a viselhető okoseszközök vagy a QR-kódos fizetések támogatottsága, de az is sokat segített ezen, hogy minden kereskedelmi bank elérhetővé tette a fizetési kérelem szolgáltatást, amit a legtöbben a Revolutról ismerhetnek.

Az egyre fejlődő technológia azonban kéz a kézben jár azzal, hogy a tudás pillérnél magasabbra kerül a léc, a felmérések során ezt egyre nehezebb a megkérdezetteknek megugraniuk, így a tudás pillér mutatója az előző évhez képest egy ponttal csökkent. Ez a tényező ugyanis azt méri, hogy a lehető összes információból mennyivel rendelkezik az alany, így egyre több elérhető tudással kell bírnia és az évek során ezt a tudást folyamatosan bővítenie kell. Annak pedig a számokban is megfigyelhető következménye van, hogy nehéz lépést tartani az újonnan megjelenő technológiákkal. Míg a tudást mérő teszten a felülteljesítők aránya nem változott, addig az átlagtól négy százalék visszacsúszott az alulteljesítők közé. Ami pedig a demográfiai eloszlást illeti a csoportok közt, ahogy az várható, a rosszabbul teljesítők között legnagyobb arányban az alacsonyabban iskolázottak, a vidékiek és a szegényebbek vannak jelen.

Kártyabiztonság

A tudás pillérét azonban nemcsak az objektív tudás komponense alkotja, hanem a szándék is ebben a tényezőben szerepel, amelyet a digitális fizetési módok vélt kényelme és biztonsága, valamint az innovációra való nyitottság befolyásol. A megkérdezetteknél két fizetési lehetőség mutatott ugrásszerű javulást, a mobiltárcás fizetés offline és az online fizetés mentett kártyaadatokkal, azonban a leginkább biztonságos fizetési módnak továbbra is a készpénzhasználatot tartják.

Mikor a tudásról esik szó, nem lehet figyelmen kívül hagyni a kiberbűnözést, amely a csalók egyre kedveltebb pénzszerzési formája. A megkérdezettek fele már találkozott kiberbűnözéssel, vagy maga vagy közeli ismerőse, családtagja volt áldozata csalásnak. A felmérés alapján azonban az emberek harmada nem tudja, mit kell ilyenkor tenni, 15 százalékuk egyesen azt gondolja, hogy a kártyatársasággal kell felvenni a kapcsolatot. Ez is jelzi, hogy nagy szükség van a megfelelő oktatásra, az ilyen helyzetek ugyanis még újszerűek az emberek számára, így nem tudják, mi a teendő. Nem úgy például akkor, ha ellopják a kártyájukat, ebben az esetben 90 százaléknál is többen tudták, hol kell letiltani azt.

A harmadik pillér, a használat pedig az infrastruktúrához hasonlóan két ponttal nőtt, ezt a változást a jó infrastruktúra és a növekvő szándék generálja. A szándékhoz hasonlóan itt is a mobiltárcás fizetés ugrott nagyot, 2020 óta ez tizenhét százalékponttal nőtt. A használat pillér mutatójának emelkedése azért is meglepő, mert ezt az is akadályozta, hogy enyhén csökkent a digitálisan kapott jövedelem, a szokás pedig egyszerű, aki készpénzben kapja fizetését, az úgy költi el, aki pedig digitálisan, az hajlamosabb így is fizetni.

Új fizetési mód indult, amely olcsóbb és biztonságosabb, de ugyanolyan egyszerű, mint a kártyás vásárlás – állítja az MNB

Szeptember elsejétől egy új rendszerrel úgy fizethetünk a mobilunkkal, mintha kártyát használnánk. A Magyar Nemzeti Bank bemutatta a qvik fizetési megoldást.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!