Nem félünk eléggé
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
Nem kell ezután konzultálni az érintettekkel a vonalbezárások előtt, a vonat- és buszjáratok párhuzamosságainak felszámolásánál pedig beleférne, hogy másfélszeresére nőjön a menetidő.
Átírná a kormány a személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvényt is egy nagy salátatörvénnyel. Az indoklás szerint természetesen azért, hogy még jobb legyen az utasoknak – a Közlekedő Tömeg viszont úgy értelmezi a változtatásokat, hogy járatritkításoknak és vasúti mellékvonalak bezárásának ágyazhat meg, és a sztrájkjogot is még tovább csökkenti a közlekedésben.
A javaslat sokat foglalkozik a párhuzamosságok felszámolásával, vagyis azzal, hogy ne egymás mellett fusson a menetrend szerinti busz és a vonat. Ez jó lehet, csakhogy a javaslat egy párhuzamos járat megszüntetésekor 50 százalékos menetidő-növekedést is tolerálna, ez pedig már inkább járatritkításhoz hasonlítana.
A tervezet eltörli azt, hogy vonalbezárás előtt kötelező konzultálni az érintett településekkel, és azt is, hogy egy miniszteri engedélyt ki kelljen kérni egy vasútvonal busszal helyettesítéséhez. A kormány indoklása szerint erre azért van szükség, hogy „a vasúti személyszállítási közszolgáltatás biztosítását akadályozó tényezők fennállása esetén azok megszűnéséig rugalmasabban lehessen vonatpótló szolgáltatást végezni”.
Arról, hogy mennyi a minimális alapellátás a tömegközlekedésben – a járásközpontok és a megyeszékhelyek között napi két közvetlen járat oda-vissza, a többi település és a járásközpont között naponta három – eddig is volt szó a törvényben, de ez mostanáig csak ajánlás volt, ez után már normatív előírás lehet, sőt az eddigi hétköznapi menetrendről a hétvégékre is kiterjesztik. Ami persze jó hírnek tűnik, csakhogy ott áll egy olyan kitétel is: az államháztartás teherbíró képességének keretein és az infrastrukturális adottságon belül kell ennyit biztosítani, úgyhogy a Közlekedő Tömeg szerint fennáll a veszély, hogy erre hivatkozva ki lehet bújni a szabály alól.
Emellett minden évben kötelező lenne a MÁV-nak és a Volánnak egy sztrájkmenetrendet összeállítani, amelyet a közlekedésért felelős minisztérium fogad majd el. Vagyis gyakorlatilag a kormány határozhatná meg, hogyan lehet sztrájkolni ellene. A városon belüli személyszállításban pedig az eredeti menetrend minimum 66 százalékát tartani kellene.
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
A vállalkozások számára egyre vonzóbb lehetőség saját célra villamos energiát termelni, különösen a napenergia hasznosítása révén.
A forint jelentős árfolyamingadozása érdemben megnehezíti az olyan beruházások finanszírozását, amelyek importhányadot tartalmaznak.
Fél évig 5-6 ember volt kíváncsi a kertészeti tanácsaira, ma már közel kétszázezres követő tábora van Szomoru Miklós „Egy kertész kertje Pilisszentkereszten” blogjának. A kertészmérnök szerint, aki brit mintára magánkert-látogatásokat is szervez, nem kell heti 8 óránál többet dolgozni azért, hogy bárkinek virágzó oázássá váljon a kertje. Erre a legjobb példa virágpompában úszó birodalma.
Lehetséges forgatókönyvek.
Súlyos betegség Romániában azonosított juhhimlő, amely gazdasági károkat is okozhat.
Diego ügyvezetőjével beszélgettünk.
Furcsa részeletek derültek ki a HUN-REN Irányító Testületének üléséről. Miért szavaz valaki igennel az átalakításra, ha aztán lemond?