szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Nem kell ezután konzultálni az érintettekkel a vonalbezárások előtt, a vonat- és buszjáratok párhuzamosságainak felszámolásánál pedig beleférne, hogy másfélszeresére nőjön a menetidő.

Átírná a kormány a személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvényt is egy nagy salátatörvénnyel. Az indoklás szerint természetesen azért, hogy még jobb legyen az utasoknak – a Közlekedő Tömeg viszont úgy értelmezi a változtatásokat, hogy járatritkításoknak és vasúti mellékvonalak bezárásának ágyazhat meg, és a sztrájkjogot is még tovább csökkenti a közlekedésben.

A javaslat sokat foglalkozik a párhuzamosságok felszámolásával, vagyis azzal, hogy ne egymás mellett fusson a menetrend szerinti busz és a vonat. Ez jó lehet, csakhogy a javaslat egy párhuzamos járat megszüntetésekor 50 százalékos menetidő-növekedést is tolerálna, ez pedig már inkább járatritkításhoz hasonlítana.

A tervezet eltörli azt, hogy vonalbezárás előtt kötelező konzultálni az érintett településekkel, és azt is, hogy egy miniszteri engedélyt ki kelljen kérni egy vasútvonal busszal helyettesítéséhez. A kormány indoklása szerint erre azért van szükség, hogy „a vasúti személyszállítási közszolgáltatás biztosítását akadályozó tényezők fennállása esetén azok megszűnéséig rugalmasabban lehessen vonatpótló szolgáltatást végezni”.

Arról, hogy mennyi a minimális alapellátás a tömegközlekedésben – a járásközpontok és a megyeszékhelyek között napi két közvetlen járat oda-vissza, a többi település és a járásközpont között naponta három – eddig is volt szó a törvényben, de ez mostanáig csak ajánlás volt, ez után már normatív előírás lehet, sőt az eddigi hétköznapi menetrendről a hétvégékre is kiterjesztik. Ami persze jó hírnek tűnik, csakhogy ott áll egy olyan kitétel is: az államháztartás teherbíró képességének keretein és az infrastrukturális adottságon belül kell ennyit biztosítani, úgyhogy a Közlekedő Tömeg szerint fennáll a veszély, hogy erre hivatkozva ki lehet bújni a szabály alól.

Emellett minden évben kötelező lenne a MÁV-nak és a Volánnak egy sztrájkmenetrendet összeállítani, amelyet a közlekedésért felelős minisztérium fogad majd el. Vagyis gyakorlatilag a kormány határozhatná meg, hogyan lehet sztrájkolni ellene. A városon belüli személyszállításban pedig az eredeti menetrend minimum 66 százalékát tartani kellene.

Kínai mozdonyok vontathatják ki Lázár Jánosékat a gödörből

Hamarosan akár 20 új kínai mozdonyt vehet a MÁV számára a Lázár János vezette közlekedési tárca – tudta meg lapunk.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!