Igazságügyi szakértővel vizsgáltatja meg Lázár János tárcája, milyen munkát végzett Mészáros Lőrinc cége a vasút informatikai fejlesztésénél

A konzorciummal, amelyet Mészáros R-Kordja mellett Emőri Gábor iCell-Mobilsoft Zrt.-je alkotott, tavaly mondta fel a kivitelezési szerződést az Építési és Közlekedési Minisztérium.

  • HVG HVG
Igazságügyi szakértővel vizsgáltatja meg Lázár János tárcája, milyen munkát végzett Mészáros Lőrinc cége a vasút informatikai fejlesztésénél

Igazságügyi árszakértővel vizsgáltatja a GSM-R2 vasúti informatikai beruházás során felhasznált anyagokat és eszközöket az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) – írja a Szabad Európa a tárca tájékoztatása alapján. Ez az a beruházás, amelynek kivitelezői szerződését tavaly szeptemberben felmondta Lázár János minisztériuma a tendert korábban elnyerő konzorciummal, amelynek Mészáros Lőrinc egyik cége is tagja.

A lap azután kereste meg a szaktárcát, hogy a GSM-R2 vasúti informatikai fejlesztésen dolgozó alvállalkozók közül többen ismét jelentkeztek náluk, mondván, nem kapták meg idejében a nekik járó pénzeket.

A GSM-R2 beruházás keretében épül ki új informatikai rendszer az ország fontosabb vasútvonalai mentén. Két eleme közül az egyik egy száloptikás hálózat, amelyet a sínek mellett fektetnek le, a másik pedig egy önálló mobilhálózat a MÁV számára.

A tendert a Mészáros Lőrinc közvetett tulajdonában lévő R-Kord Kft. és Emőri Gábor milliárdos cége, az iCell-Mobilsoft Zrt. alkotta konzorcium nyerte el, eredetileg 58,8 milliárd forintos vállalkozói díjért, amelynek nagy része uniós forrásból érkezett volna.

A kivitelezés során azonban a megrendelő MÁV súlyos hiányosságokat tapasztalt. A lap szerint ez is hozzájárulhatott ahhoz, hogy a kormány 2023 novemberében úgy döntött, felmondja az Európai Bizottsággal megkötött támogatási szerződéseket, és inkább a magyar büdzséből fedezi a költségeket. Amelyek ráadásul 17,2 milliárd forinttal tovább nőttek – arra hivatkozva, hogy az orosz–ukrán háború miatt drágábbak lettek az építőanyagok.

Mészárosék buktak 45 milliárdnyi EU-pénzt, a kormány megvigasztalja őket

Az új, vezeték nélküli vasúti kommunikációs rendszer kiépítése késik, így kifutott az uniós támogatáshoz szükséges határidőből. Ez nem jelenti azt, hogy nem lesz rá pénz.

A cikk szerint az ÉKM azután, hogy felmondta a kivitelezési szerződést a konzorciummal, a két céggel külön-külön számolt el. „Jelenleg a megállapodásokban előírt vizsgálatok zajlanak, az első körben elvégzett könyvvizsgálói audit után, a Megrendelő a Műszaki Ellenőrrel közösen felméri a szerződés felmondásáig elvégzett teljesítést” – írták a Szabad Európának.

Nyitóképünk illusztráció.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek