Donald Trump keresztbe tesz a luxizóknak

A luxustermékeket úgy tartják számon a kiskereskedelemben, hogy a vásárlóik nem ijednek meg az áremelkedésektől, de lesz egy réteg, amely rosszul fogja viselni az amerikai importvám okozta drágulásukat.

Donald Trump keresztbe tesz a luxizóknak

Az európai luxuscikkipar vállalatainak vezetői berakták a páncélszekrényükbe azokat a forgatókönyveket, amelyeket arra az esetre készítettek, ha az amerikai elnök és az Európai Unió vámvitája rosszul alakult volna. Ugyanakkor a 15 százalékos importvám, amit az Egyesült Államok kivet a jövőben az Európából exportált termékekre, rossz üzleti periódusban éri a cégeket.

Behódolt Trumpnak az EU, vagy kihozta a legtöbbet a vámháborús fenyegetésből?

A büntetővámokkal belépődíjat szed a világ legnagyobb piacára Donald Trump, ami kettős kockázatot hordoz: emelkedhet az infláció az USA-ban, és az ország nyomás alá helyezett partnerei szorosabb kereskedelmi kapcsolatokat építhetnek egymással. Kérdés, hogy a világkereskedelem átformálása tartós, vagy csak a dúvadként viselkedő elnök mandátuma idejére szól.

A Reuters összeállítása szerint a Chanel, az LVMH, a Dior és társaik szépen kerestek az elmúlt években a koronavírus-járvány lecsengését követően felpörgött értékesítéseknek köszönhetően, ám az elmúlt időszak a fellendülés végét jelezte. Így az EU–USA-megállapodás jó oldala elsősorban az, hogy legalább megszünteti az új vám mértékével kapcsolatos bizonytalanságot.

Jacques Roizen, a Digital Luxury Group marketingcég egyik vezető menedzsere úgy véli, az ágazat vállalatainak nagyon óvatosan kell áthárítaniuk az új vám okozta költségnövekedésüket fogyasztóikra, mert elriaszthatják a fiatalabb, illetve a luxustermékeket alkalmilag vásárló vevőket. Figyelembe kell venniük azt is, hogy míg korábban főként a bővülő kínai kereslet növelte piacukat, addig az utóbbi időben újra észak-amerikai eladásaiktól várhatták forgalmuk bővülését.

Bedobták Trump elé a mézesmadzagot, ami papíron jól néz ki

Bernard Arnault, az LVMH elnök-vezérigazgatója, a világ egyik leggazdagabb embere erősen lobbizott azért, hogy enyhítse a feszültséget Donald Trump, az USA elnöke és emberei, illetve az európai vezetők között. Ennek érdekében július utolsó előtti hetén bejelentette, hogy a Louis Vuitton új gyárat fog építeni az Egyesült Államok Texas államában.

Lobbizott a topmilliárdos, Bernard Arnault
AFP Eugen Odinokov

Ez persze papíron jól néz ki, ám messze nem olyan egyszerű, amilyennek látszik. Az európai luxuscikkgyártók minőségi elvárásainak nehéz megfelelni, így egy új üzem építése sokba kerül. Különösen, ha a helyi munkaerőt ki kell képezni a munkájukkal kapcsolatos szokatlanul magas követelmények teljesítésére.

A luxusipar a Covid után nagy kanállal mérte a profitot. Az RBC bank számítása szerint az ágazat cégeinek árai átlagosan 33 százalékkal mentek fel 2019 és 2023 között. Ezen belül a Chanel híres Flap Bag kézitáskája 2015 és 2024 között háromszorosára drágult. A Lady Dior táska és a Vuitton Keepall utazótáska ára a kétszeresére nőtt.

A UBS szakértőinek becslése szerint a 2019 utáni négy évben az árbevétel növekedésének felét hozták az áremelések. Ha tágabbra nyitjuk az időtávot, 2016 és 2023 között vizsgáljuk ezt a változást, akkor azt látjuk, hogy a pluszbevételnek csak a harmada volt köszönhető az árak növekedésének, tehát nagyobb volt ebben a forgalom bővülésének súlya.

Szakértők találgatják, mekkora lesz az áremelkedés az új vám miatt

A Bain&Co. tanácsadó cég szerint a luxuscikkgyártók 2024-ben 50 millió vásárlót vesztettek, mert fogyasztóik egy részének elege lett a drágulásból, vagy már nem futotta neki arra, hogy kövesse az árakat. Azok a cégek szenvednek kevésbé, például az Hermès, amelyek visszafogottan növelték áraikat a pandémiát követő fellendülés idején.

A Brunello Cucinelli luxusmárka menedzserei elárulták a CNBC-nek, hogy három-négy százalékos áremelést terveznek az USA-ban a 15 százalékos importvám miatt. A Moncler óvatosabban fogalmaz: „közepes egy számjegyű” pluszt vizionál a következő 12 hónapban. A Burberry ködösít, elmondásuk szerint már tavaly elkezdték módosítani áraikat egy nagyobb átszervezés részeként.

A végső szó a fogyasztóé

A UBS becslése szerint átlagosan 2 százalékos áremelkedés várható az Egyesült Államokban, míg a világon átlagosan egy százalékkal mehetnek fel a luxuscikkek árai. A vállalatoknak vigyázniuk kell arra, hogy ne nőjenek a regionális árkülönbségek.

Precious Buckner, egy Észak-Karolinában élő 37 éves klinikai orvos azt mondta a Reuters beszámolója szerint, hogy hajlandó 8 ezer dollárt, vagyis mostani árfolyamon 2,76 millió forintot fizetni egy luxuskategóriás kézitáskáért egy megbízható használtcikk-platformon, mint például a RealReal vagy a Fashionphile online áruházban. Ugyanakkor nem adna ki ezért újonnan 12 ezret (4,14 millió forint) egy luxusáruházban.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek