Miért veszélyes halogatni a digitalizációt? Cégvezetőként ezeket érdemes átgondolnia!
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Budapest nyolc éve kiszolgálja az állami terveket. Kormányzati ötletrohamok, túlszabályozás, építészeti hulladék és erőtlenül alkudozó önkormányzatok. A főváros három volt főépítésze először ült egy asztalhoz, hogy elmondja, mi a baj a budapesti fejlesztésekkel.
A kormány terepasztalként tekint Budapestre. Az önkormányzatok, a szakmai testületek, sőt a városlakók megkérdezése nélkül építi tele a várost. Jól van ez így?
Schneller István: Budapesten már csak a kormány épít, a fővárosnak nem futja többre üzemeltetésnél. Akadnak persze jó ötletek, például a Várbazár, a Kossuth tér megújítása, az Operaház új helyszínének kialakítása az Északi Járműjavítóban. Máskor viszont különböző lobbisták ötletrohamának engedve bólintanak rá múzeumi, kormányzati negyedre, biodómra. A külön futó szálak nem érnek össze egyetlen stratégiai városfejlesztéssé.
Finta Sándor: Nagyon hiányzik egy stratégiaalkotó, ellenőrző testület Budapestről, amely egyben látná és értékelné a tervezett fejlesztéseket. Az állami projektek sem azonos minőségűek. Az olimpiai létesítmények tervezésénél például fontos szempont volt, hogy a fejlesztések a nemzeti sportstratégia részeként valósuljanak meg, amelybe az amatőr és profi sport egyaránt beletartozik.
Beleznay Éva: Minden beruházás felértékeli a környezetét, csak éppen senki nem törődik azzal, mi lesz a szalagátvágás után. Ki és miből működteti a létesítményt, milyen terhet jelent ez a közösségnek, az önkormányzatnak?
Az áfacsökkentés valóságos építésiláz-rohamot váltott ki. Milyen hatással van ez a városra?
B. É.: A parlamenti előterjesztésekhez csatolt kötelező hatástanulmányok többsége szánalmas, ez is az. Az áfacsökkentés mindenféle előre meghatározott keret nélkül söpör végig az országon. Mindenki a saját kasszájára figyel, senki nem tekint előre. A lakások fele nem épül meg, sok maradhat üresen.
Mekkora hatalma van egy főépítésznek?
Sch. I.: Ez leginkább attól függ, hogy a városvezetők mekkora mozgásteret hagynak neki. Rövid póráz esetén a döntések előkészítésével befolyásolhatja a folyamatot. Én annak idején úgy fogalmaztam: amíg 100 ügyből 51-ben pozitív eredményt sikerül elérnem, maradok, ha ez az arány átbillen 49-re, veszem a kalapom. Sokáig pozitív volt az arány.
F. S.: A közvélemény úgy tekint a főépítészekre, mint a tervek készítőire, amiket aztán megvalósítanak. Valójában a döntéseket mindig a politika hozza, a főépítész legfeljebb terelgethet.
B. É.: Ha a polgármester partnernek tekinti, akkor a főépítész valódi segítője lehet a városvezetésnek. Ha ez a kétoldalú kapcsolat hiányzik, marad a végrehajtó szerep. Több szakmai bizalmat várnék a városi politikusoktól.
Jó eszköz a tiltás, a korlátozás? Ha jól emlékszem, Schneller István arról volt híres, hogy sok fejlesztési elképzelésre nemet mondott.
Sch. I.: Meg akartam őrizni Budapest sajátos karakterét. Ez az én felfogásomban nem maradiság, hanem védő szerep. Rossz híremet javarészt a kerületi polgármesterek keltették, mivel nem engedtem minden kukoricaföldet belterületté és építési telekké nyilvánítani, ami tízszer annyit ér. Az ok egyszerű: Budapesten 4600 hektár kihasználatlan iparterület volt, a város lakossága viszont 1,7 millióra csökkent, miközben a területe 20 százalékkal nőtt. Ezzel együtt úgy vélem, a túlszabályozás nem jó. Magyarországon minden politikai erő, amint kormányra kerül, rögvest új jogszabályokat alkot, holott az építési jogokat nem volna szabad sűrűn változtatni.
B. É.: Jobban hiszek az ösztönzőkben és a lehetőségteremtésben. Jó példa Barcelona, ahol nem tiltással, hanem infrastruktúra-fejlesztéssel terelték a város megfelelő pontjaira a beruházókat. Ehhez hasonlatos városjavító próbálkozásaim, például a dél-budapesti térség átfogó fejlesztése vagy intermodális városközpontok kialakítása, befulladtak.
F. S.: Átlátható, világos szabályozási keretrendszerre van szükség. Ezt azonban nem venném túl szigorúra, mivel a merev korlátozás lelohasztja a beruházói kedvet, különösen a belvárosban. A kontrollt a többségében gyakorló építészekből álló tervtanácsok jelenthetnék; sajnálom, hogy ezek a fórumok meggyengültek, sok esetben megszűntek. A kedvezőtlen folyamatok megfékezésére kitalált településképi arculati kézikönyvekben pedig nem látok innovációt, inkább a retrográd szemléletet erősítik.
Magyarországtól nyugatra az önkormányzatok komoly beruházásokat csikarnak ki a fejlesztőkből. Nálunk ez nem igazán működik. A magyar polgármesterek nem tudnak alkudozni?
F. S.: Nem jó megközelítés, ha abból indulunk ki, hogy az ingatlanfejlesztő rosszat akar a városnak. Ez közös tanulási és partnerségi folyamat. Előfordul, hogy az önkormányzatok olyan elvárásokat támasztanak, amilyeneket a projekt nem bír el, máskor viszont túl keveset kérnek. Az évek során többször továbbértékesített területekre megszerzett beépítési százalékokért cserébe ígért infrastruktúra-fejlesztéseket a sor végén álló beruházó már nem szívesen vállalja, mondván: túl drágán jutott a telekhez. Az ingatlanfejlesztési hozzájárulásokból vagy a belvárosi tetőterek után fizetett parkolóhely-megváltásokból, netán a bulinegyed vendéglátósainak befizetéseiből származó pénzeket átláthatóan vissza kellene forgatni a városfejlesztésbe.
B. É.: Inkább a nagyobb fejlesztéseknél működik ez a rendszer, például a Kvassay-öbölben, a Kelenföldi pályaudvarnál, a Budagyöngyénél, ahol komolyabb közlekedési beruházásokat vállaltak a fejlesztők.
Sch. I.: Gyakorlatilag sehol sem működött. Az valósul meg, ami a fejlesztőnek kell. Tőlünk nyugatra keményen megadóztatják a területek átminősítéséből származó értéknövekedést. Münchenben például a profit 25 százalékát kell befizetni, és ezt az önkormányzat csak az infrastruktúra fejlesztésére fordíthatja. Magyarországon csaknem 30 év alatt nem sikerült kivetni ezt az adót, helyette bevezették a településrendezési szerződést. Ám ez gyenge eszköz, lásd a hajógyári-szigeti, az Allee- vagy a Kopaszi-gát-beruházást, ahol nem sikerült jelentős fejlesztést kicsikarni a köz javára. Ha egy beruházónak 15 hektáron csupán fél tized százalékkal sikerül megemelnie a beépítési szintterületi mutatót, ahogy ez a Corvin negyednél történt, az önmagában 2 milliárd forint tiszta haszon a beruházónak. Rendbe kellene tenni ezt, de a politikusok nem véletlenül hagyják meg a szürkezónában.
Az elmúlt évek történései miatt az ember hajlamos mutyit sejteni, amint a beruházó és az önkormányzat összeborul.
Sch. I.: Az önkormányzatokból hiányoznak a profi szakemberek, akik hatékonyan szembe tudnának szállni a befektetőkkel és a politikusokkal. Jó példa erre a Köki. Hiába kértem közlekedési csomópontot, parkolót, azt a választ kaptam, hogy a projekt nem bírja el. Az üzleti tervbe se nézhettem bele. Csaknem minden párt kapott egy helyet az igazgatótanácsban.
F. S.: Nem hinném, hogy direkt kiárusításról lenne szó, inkább önkormányzati felkészületlenségből fakadó rossz gyakorlatról. A kormányzati ingatlanfejlesztések egyebek mellett azért sikeresek, mert az irányítók közt az üzleti szférában edződött szakemberek vannak.
Ebben azért a nemzetgazdasági szempontból kiemeltté minősítés, illetve az a mentalitás is szerepet játszik, hogy a pénz nem számít.
F. S.: A kiemelt beruházásoknál is be kell tartani minden szabályt, csak az elbírálási határidők szorosabbak. Erre pedig szükség is van, mivel az önkormányzati döntéshozatal a beruházásokat ellehetetlenítő módon lelassult.
B. É.: A múzeumi negyednél kissé megbicsaklott ez az elv.
Sch. I.: Budapest nyolc éve kiszolgál. Amit a kormány tehetséges ingatlanfejlesztői vagy kevésbé tehetséges államtitkárai kitalálnak, azt a főváros kommentár nélkül lenyeli. A befektetők pedig az idővel zsarolják az önkormányzatokat. A MOM Park beruházásánál volt egy ingatlanfejlesztő, aki állandóan pattogott, hogy milyen lassan mennek itt a dolgok. Azután az átadóünnepségen odasomfordált mellém, és hamiskás mosollyal azt mondta: Schneller úr, ez Németországban kétszer ennyi időbe telt volna. Ez a gyorsítás rossz duma. Nem tudok olyan új beruházásról Magyarországon, amit a döntéshozatal lassúsága akasztott volna meg.
Miképpen érvényesül a közérdek például abban, hogy a Párisi udvar passzázsából egy szálloda lobbija lesz?
F. S.: Mindent nem lehet közpénzből felújítani. Dönteni kell: egy szálloda lobbijaként megújul, és bizonyos értelemben zárt területté válik, de a kulturális örökség részeként tovább él, vagy hagyjuk összeomlani. Előbb-utóbb ránk szakad a város, ha nem kötünk kompromisszumokat, és nem teremtünk ösztönzőket, például adókedvezményeket a védett épületállomány fejlesztése érdekében.
Mennyire elégedettek az újonnan felhúzott épületek építészeti minőségével?
Sch. I.: Ma a kicsi a szép. Nagyon sok nívós épület épül: iskolák, templomok, óvodák, piacok. De a nagy építmények zöme, egy-két színvonalas irodaháztól eltekintve, építészeti hulladék. Egy XIX. századi piac felért egy katedrálissal, egy mai bevásárlóközpont vagy ipari üzem legfeljebb egy eldobható szerelőcsarnokkal. A déli Duna-part leginkább egy üveggyár mintaboltjára emlékeztet. Megannyi lehetőség kínálkozott a rendszerváltás óta, hogy megőrizzük Budapesten a XIX. század építészeti jellegét, de nem sikerült élni velük.
A cikk a HVG 2018/01. számában jelent meg.
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Bővült azon fejlesztési lehetőségek köre, amelyekre a Demján Sándor Tőkeprogramban forrást igényelhetnek a vállalkozások.
Javult a vállalkozások alkupozíciója: az árak konszolidálódtak, a kockázati prémiumok csökkentek, van verseny. Érdemes élni a lehetőségekkel.
Már egyetlen, megfelelően kiválasztott MI-eszköz révén is jelentős hatékonyságnövekedést érhetnek el a kisebb cégek is.
Ez a HVG heti gazdasági összefoglalója.