Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c4daa109-bc5f-4b70-a27c-3d944c918ac8","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A hétfői rosszullétek után nyugodtan telt az éjszaka. ","shortLead":"A hétfői rosszullétek után nyugodtan telt az éjszaka. ","id":"20250304_ferenc-papa-egeszsegi-allapot-tudogyulladas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4daa109-bc5f-4b70-a27c-3d944c918ac8.jpg","index":0,"item":"fc0a1886-c5b5-427b-a9b2-04aab37da5bc","keywords":null,"link":"/elet/20250304_ferenc-papa-egeszsegi-allapot-tudogyulladas","timestamp":"2025. március. 04. 09:35","title":"Ferenc pápa átaludta az éjszakát, de a helyzet továbbra is „összetett”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c9789498-04de-41a9-bd25-2e0ad9de9121","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Szaporodnak az embargós intézkedések (elsősorban az amerikaiak), miközben mind jobban szembenézni a félvezetőipar kihívásaival, annak terjeszkedésével, ami új gyárak építésével jár. És bizony itt van mit ellesni Ázsiától.","shortLead":"Szaporodnak az embargós intézkedések (elsősorban az amerikaiak), miközben mind jobban szembenézni a félvezetőipar...","id":"20250303_felvezetogyarak-epitesi-koltsegei-es-ideje-kulonbozo-orszagokban-usa-tajvan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c9789498-04de-41a9-bd25-2e0ad9de9121.jpg","index":0,"item":"3f2d4ed1-287b-4502-8ed4-d61253823b58","keywords":null,"link":"/tudomany/20250303_felvezetogyarak-epitesi-koltsegei-es-ideje-kulonbozo-orszagokban-usa-tajvan","timestamp":"2025. március. 03. 18:03","title":"Kétszer annyiba kerül, kétszer olyan hosszú ideig tart az USA-ban, mint Tajvanon: mi lehet az?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"13fd4559-dad9-4cbb-ba61-7bda1cdc3b17","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az OpenAI eszközéhez hasonló képességeket kap hamarosan az Opera böngésző is.","shortLead":"Az OpenAI eszközéhez hasonló képességeket kap hamarosan az Opera böngésző is.","id":"20250304_opera-bongeszo-browser-operator-mesterseges-intelligencia-iranyitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/13fd4559-dad9-4cbb-ba61-7bda1cdc3b17.jpg","index":0,"item":"dc13a3e4-8ef1-4cda-971a-3912dd300ad7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250304_opera-bongeszo-browser-operator-mesterseges-intelligencia-iranyitas","timestamp":"2025. március. 04. 17:03","title":"Jön az Opera újdonsága, ami átveszi az irányítást a böngésző felett (videó)","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b7dee4da-322a-4b93-b7f6-866025bce9ee","c_author":"Sedacur forte","category":"brandchannel","description":"Amennyire alapvető és hétköznapi, annyira rejtélyes és izgalmas jelenség az alvás. Ezen biológiai alapszükségletünk évezredek óta foglalkoztatja az embereket, és néhány kérdésre még a mai napig nem talált magyarázatot a tudomány. Cikkünkben annak járunk utána, mi is történik pontosan a testünkben, miközben alszunk.","shortLead":"Amennyire alapvető és hétköznapi, annyira rejtélyes és izgalmas jelenség az alvás. Ezen biológiai alapszükségletünk...","id":"20250226_mi-tortenik-alvas-kozben-a-testunkkel-sedacur","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b7dee4da-322a-4b93-b7f6-866025bce9ee.jpg","index":0,"item":"eb887787-f59d-436f-b3a7-799055c01ab8","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250226_mi-tortenik-alvas-kozben-a-testunkkel-sedacur","timestamp":"2025. március. 03. 07:30","title":"Az alvás rejtélyei, avagy mi történik alvás közben a testünkkel?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Sedacur forte","c_partnerlogo":"5cf9288a-45dd-4fc7-882f-75fd6dbe4936","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"4be9a66c-fc1c-48e7-8cb4-92e0e44466de","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egyes intézmények áthárítják a tanulókra a tárolóeszközök díját, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete szerint a gyakorlat jogellenes, akkor is, ha az iskola külső szolgáltatótól bérli a szekrényeket.","shortLead":"Egyes intézmények áthárítják a tanulókra a tárolóeszközök díját, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete szerint...","id":"20250303_Van-iskola-ahol-a-diakoknak-fizetnie-kell-a-mobil-elzarasaert","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4be9a66c-fc1c-48e7-8cb4-92e0e44466de.jpg","index":0,"item":"51a6595e-5209-4712-ac5b-83a42c870dc4","keywords":null,"link":"/itthon/20250303_Van-iskola-ahol-a-diakoknak-fizetnie-kell-a-mobil-elzarasaert","timestamp":"2025. március. 03. 07:19","title":"Van iskola, ahol a diákoknak fizetnie kell a mobil elzárásáért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ae63716a-564f-498f-8a86-35a0021d68c9","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A házelnök szerint fejbe dobtak egy kormánypárti képviselőt, aki életveszélyesen megsérült.","shortLead":"A házelnök szerint fejbe dobtak egy kormánypárti képviselőt, aki életveszélyesen megsérült.","id":"20250304_verekedes-szerb-parlament-fustbomba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ae63716a-564f-498f-8a86-35a0021d68c9.jpg","index":0,"item":"61b3c249-52f7-45fb-b47e-38b75eb8e23b","keywords":null,"link":"/elet/20250304_verekedes-szerb-parlament-fustbomba","timestamp":"2025. március. 04. 13:50","title":"Verekedés tört ki a szerb parlamentben, füstbombákat is bevetettek a képviselők","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c6f285ac-0ff4-4133-ab72-f5de34a6e035","c_author":"Balogh Csaba","category":"tudomany","description":"Felhőalapú működéssel és mesterséges intelligenciával erősíti a telekommunikációs vállalatok számára rendelkezésre álló eszköztárát az Amazon Web Services (AWS). A Barcelonában zajló MWC 2025 szakkiállításon bejelentett újítások a szolgáltatók számára új üzleti lehetőségeket jelenthetnek, az ügyfelek számára pedig jobb felhasználói élményt ígérnek.","shortLead":"Felhőalapú működéssel és mesterséges intelligenciával erősíti a telekommunikációs vállalatok számára rendelkezésre álló...","id":"20250303_aws-outposts-5g-mobilhalozat-mwc-2025","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6f285ac-0ff4-4133-ab72-f5de34a6e035.jpg","index":0,"item":"da379cd5-f459-4220-9a80-9e83b95c1548","keywords":null,"link":"/tudomany/20250303_aws-outposts-5g-mobilhalozat-mwc-2025","timestamp":"2025. március. 03. 08:00","title":"Az ügyfelek is megérezhetik, hogy új eszközöket kapnak a mobilszolgáltatók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bb7a613a-a5f8-4795-a218-f6d3be33fcd1","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Elég gyakran érkeznek hírek zsarolóvírusokról, amelyeket sokan a legújabb idők egyik számítógépes fenyegetésének tartanak. Azonban a ransomware-ek története már több évtizedes, a legelső kis gonosztevő 1990 januárjának első napjaiban kezdett ténykedni.","shortLead":"Elég gyakran érkeznek hírek zsarolóvírusokról, amelyeket sokan a legújabb idők egyik számítógépes fenyegetésének...","id":"20250304_a-vilag-elso-zsarolovirusanak-tortenete","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bb7a613a-a5f8-4795-a218-f6d3be33fcd1.jpg","index":0,"item":"527d7e98-9460-4136-a852-132e20bdeaf5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250304_a-vilag-elso-zsarolovirusanak-tortenete","timestamp":"2025. március. 04. 18:03","title":"Ártatlan flopilemeznek tűnt, de a világ első zsarolóvírusa tanyázott rajta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
„Szoftver bevezetése ellenséges környezetben.” Akár ez is lehetne a címe annak az ötéves históriának, amely ahhoz képest, hogy majdnem 700 ezer munkavállalót és nagyszámú családtagját érinti, csak kevesek ismernek. A hvg.hu olvasói kalauzául szegődik a rejtelmes KIR becserkészéséhez. Potom 1800 milliárd forint kifizetésének kiszámításáról van szó. Csekélység, csak a költségvetés negyede.
Már a KIR szó jelentése maga is húszmilliós kérdés lehetne Vágó István műsorában. A betűszó feloldása: Központosított Illetményszámfejtő Rendszer. A szisztémának elsősorban az a feladata, hogy a költségvetési szerveknél munkaviszonyban lévők, közalkalmazottak, köztisztviselők, fegyveres testületeknél vagy rendvédelmi szerveknél szolgálók, bírósági és ügyészségi dolgozók munkabérét, egyéb személyi kifizetéseit és a munkaadókat terhelő járulékokat központilag elszámolja. A kör tehát az iskolai takarítótól a táblabírón át a köztársasági elnökig terjed, így nem meglepő, hogy a KIR-nek jelenleg 1600 jogcímet kell kezelnie, hiszen más szabályok vonatkoznak a napközis nevelőre, aki például könyvvásárlási támogatást kap, és más a kutyakiképző rendőrre, akinek viszont kutyafuttatási pótlék dukál.
A KIR kritikusai alapjában vitatják, hogy szükség lenne egyetlen, államilag centralizált bérszámfejtő rendszer kiépítésére. Véleményük szerint éppen a közszféra szétaprózottsága miatt a túlzottan rugalmatlannak tartott KIR képtelen gyorsan és pontosan kielégíteni a helyben, intézménynél vagy önkormányzatnál felmerülő igényeket. Mohos András, a Magyar Államkincstár (MÁK) elnöke a hvg.hu-nak elmondta, hogy egyáltalán nem példa nélküli a közszféra bérszámfejtésének központosítása. Számos nyugati közszolgálatnál alkalmazzák, és a háború előtt nálunk is így számolták az illetményeket, hogy aztán az 1960-as években felálló illetményszámfejtő hivatalok a tanácsi dolgozók bérét is központilag kalkulálják. A tanácsrendszer megszűnése után 1991-től lényegében az összes önkormányzat és intézményei dolgozóinak illetményét a Területi Államháztartási és Közigazgatási Információs Szolgálatotok (TÁKISZ-ok) számították ki, közel félmillió emberét. A rendszer előnyei már korán megmutatkoztak – véli Mohos –, mert ellenőrzött adatokkal jó adatbázisokat jöttek létre, ráadásul egy bérszámfejtőre 450–500 munkavállaló jutott, ami a MÁK-elnök szerint a rendszer hatékonyságát bizonyítja. (Mára a 750–800 főnél tartanak.)
A problémák akkor jelentkeztek, amikor még az Orbán-kormány alatt eldöntötték: a TÁKISZ-oknál használatos, elavultnak nyilvánított háromféle rendszert egyetlen váltja fel, és a technológiai váltással egy időben a KIR-t kiterjesztik az egész közszolgálatra, tehát a közvetlen állami pénzekből gazdálkodó testületekre és intézményekre. Az egyetemeket, fegyveres testületeket, bíróságokat és ügyészségeket ekkor kívánták a KIR használatára kötelezni. A rendszer működését szabályozó kormányrendelet 2000 októberében azzal született meg, hogy a KIR 2002. január 1-én már teljes fordulatszámmal fog működni. Ez azonban nem sikerült, egy évvel elhalasztották a rajtot. Mohos András szerint technikai hiányosságok és az „új szereplők berzenkedése az ismeretlentől” egyaránt késleltette a szisztéma bevezetését. A MÁK elnöke – aki akkor még a Pénzügyminisztérium (PM) helyettes államtitkára volt – ma elismeri: maga is kevesebb problémára számított. A program- és adatkonverziós hibákon túl elsősorban az autonómiájukat féltő egyetemek álltak ellen, de a minisztériumok se siettek az átállással. A tárcák közül például az oktatási mind a mai napig „KIR-en kívüli”.
Még 2003 elején is, amikor a kiterjesztett KIR végre megindult, számos gond volt vele. Nagy riadalmat keltett például, hogy a személyi jövedelemadó kiszámításánál nem a lakosság által legismertebb algoritmust használták, így többen attól tartottak, hogy százezreket kell majd utólag az APEH-nek befizetni. Mohos szerint indokolatlan volt a riadalom. A kincstár elnökének szavait az is alátámasztja, hogy idén már 300 ezer munkavállaló szja-bevallását közvetlenül a KIR-en keresztül intézte.
A húzódzkodó intézményeket azzal is sikerült megnyugtatni, hogy az eredetileg szigorúan központosított rendszert felpuhították: a TÁKISZ-okat felváltó Területi Államháztartási Hivatalok, majd az őket követő MÁK területi igazgatóságok mellett – amelyek főleg az önkormányzati bérkalkulációt végzik – 38 intézménynek biztosították, hogy önálló illetményszámfejtő hely legyen. Így van olyan hely, ahol már néhány tucat dolgozónak jó sok pénzért önálló KIR-állomást hoztak létre.
A kormány a rendelet módosítására készül, úgy tudni, lezárult a tárcák közti egyeztetés. A születőben lévő új szabályok jelentősen szűkítenék az önálló illetményszámfejtő helyek számát, a PM tervezete legkevesebb tízezer dolgozónál húzná meg a határt. A rendszer annál hatékonyabb és gazdaságosabb, minél nagyobb számú adatot dolgoznak fel egy helyen. Jelenleg 277 önkormányzati intézmény 32 800 dolgozójának számfejtik a bérét a KIR-en kívül. Nekik még adnának némi átmeneti időt, de őket is hamarosan beszuszakolnák a rendszerbe.
A KIR eredetileg négy fő funkciót látott volna el. Az illetményszámfejtés és a statisztikai adatszolgáltatás mellett munkaügyi és humánpolitikai (HR) célokat szolgált volna. A KIR bírálói szerint a két utóbbinak a gyakorlatban nyoma sincs. Soós Lőrinc, az Info-Datax Kft. adatkereskedelmi cég igazgatója szerint a korszerű, piacon lévő integrált vállalatirányítási rendszerek mind a négy funkciót tartalmazzák. A KIR-t toldozni-foldozni ugyan lehetséges, de, ha a munkaügyi és a HR-rész kimarad, javítani már lehetetlen – véli Soós.
Mohos András elismeri, hogy eddig a rendszerben nem volt meg a szükséges HR-komponens, de ennek legfőképpen adatvédelmi okai voltak. Az adatvédelmi biztos ugyanis már a tervezés fázisában felhívta a fegyelmüket arra, hogy személyes, sőt érzékeny adatok központi tárolása sérti a dolgozók személyiségi jogait. Mohos azt ígéri, már megszületett a megoldás: a KIR helyi előkészítő rendszerébe, az IMI-be lehetne felvenni azokat az adatokat (mondjuk, a fegyelmiket), amelyek a helyi személyzeti döntésekben fontosak, de az államnak semmi köze hozzájuk. Békésben már 600 intézményben kísérleti jelleggel működik, a MÁK pedig szeptemberben vezeti be KIR „humánpolitikai modulját”. A tapasztalatok egyelőre nagyon jók – bizakodik Mohos.
A KIR-t amiatt is támadják, hogy sokak szerint rendkívül drága mulatság. Nem tudni pontosan, mennyibe került a kifejlesztése és az előre nem tervezett nehézségek korrigálása. Egy forrás megjelölése terjesztett szakanyag a fejlesztés költségeit több milliárdra becsüli, amihez évi 1 milliárdos karbantartási költség jön még hozzá. Az „anonim” forrás szerint a nálunk is piacvezető bérügyviteli rendszer teljes körű kiépítése, bevezetése, betanítása 600 millió lenne, és 150–200 millió éves ráfordítással sokáig elgurulna. Ez – figyelembe véve, hogy idén májusban már 446 központi és 11 316 önkormányzati szerv volt benne a központi bérszámfejtés rendszerében – erősen alulbecsültnek tűnik.
A KIR-t kritizáló dokumentum azt is állítja, hogy a bérszámfejtés piaci áron történő (1000–1200 Ft/fő/hó) teljes kiszervezése százezer fő esetén évi 1,2 milliárd forintba kerülne az államnak, és valóban meg lehetne vele takarítani az intézmények és a KIR munkabérköltségeit is. Idén májusban már 674 ezer munkavállaló bérét fejtették központilag, ami ezek szerint mintegy 8 milliárdba kerülne „privát” megoldással. Ehhez képest a MÁK-nál idén 4,5–5 milliárdot költenek a KIR működtetésére és fejlesztésére – ez jelentősen kevesebb a 8 milliárdnál. Csakhogy ehhez jönnek még a 38 önálló illetményszámfejtő hely és a helyi előkészítés költségei. A hvg.hu tapasztalatai szerint egyetlen ember sincs széles e hazában, aki tudná, pontosabban, aki megmondaná, mekkora pénzek lehetnek ezek. (Ahhoz mindenestre elég sok, hogy máig sok ellendrukkere van a KIR-nek, ők többnyire ilyen-olyan módon érdekeltek ügyviteli szoftverek fejlesztésében vagy értékesítésében, és a központi illetményszámfejtés által egyre inkább lefedett piacukat féltik.)
A költségekről való tisztánlátást jelentősen nehezíti, hogy az informatikai és rendszerfejlesztést a MÁK, illetve területi szervei végezték, az ő költségvetésükből pedig nehéz kihüvelyezni, mennyi ment a KIR-re. Erre Mohos András sem vállalkozott. Azt azonban határozottan cáfolta, hogy a KIR informatikai rendszere a Belügyminisztérium egykori, nemrég újra cserélt választási hálózatára épülne.
Inzelt Péter, a Magyar Tudományos Akadémia Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézete (MTA SZTAKI) igazgatója – aki évekkel ezelőtt is nyilvánosan bírálta a KIR-t – a hvg.hu-nak azt mondta: tudomása szerint a BM elaggott rendszerét használja központi számfejtő. Inzelt azt is elmondta, hogy bár az MTA és intézményei kezdetben beléptek a központi rendszerbe, de annyi volt a hiba, és annyira sokba került a helyi fejlesztés, hogy kiszálltak belőle. Inzelt az MTA-nál több tízmillióra teszi a rendszercsatlakozásra feleslegesen kidobott pénzeket.
Nem tudni, hogy mekkora „helyi” beruházásokra volt szükség ahhoz, hogy az intézmények a KIR-nek megfelelő adatokat továbbíthassanak. Az egyik területi környezetvédelmi igazgatóság gazdaságisa név nélkül csak annyit mondott a hvg.hu-nak: amióta a KIR-t használják, nemhogy csökkent volna az adminisztratív létszámuk, de két új embert kellett felvenniük, akik a „rendszert etetik”.
Mohos András MÁK-elnök szerint nehezen forintosítható a KIR-nek az a hozadéka, hogy a folytonosan változó illetményrendelkezések alapján központilag módosítják a kiszámítás módját, így nem fordulhat elő olyan, mint a decentralizált számfejtésénél, ahol a helyi erők szakszerűségén múlik, hogy jól számolnak-e. Emellett a KIR kiszűri a párhuzamosságokat, mert egy munkavállalónak csak egyetlen főmunkahelye lehet.
2002-ben a kormányváltás hevében felmerült, hogy nem kellene kiterjeszteni az egész közszolgálatra a KIR-t, de a rendszer zöld utat kapott. A Keller László vezette közpénzügyi államtitkárság, majd a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal (Kehi) is vizsgálódott a KIR ügyében. Kellerék vizsgálatának eredményeiről semmit sem tudni, azóta az államtitkárság helyét is sóval hintették be, míg a Kehi titkosította az anyagát – az átláthatóság és az üvegzseb-törvény legnagyobb dicsőségére – titkosították. A kormányzati belsőellenőrzés tanulságairól a PM egyik előterjesztéséből csak annyit tudhatunk meg: „a bevezetés különböző problémák miatt nem az eredeti célkitűzésnek megfelelően történt, de napjainkra a működés stabilizálódott. A Kehi 2004. évben történt ellenőrzésének megállapítása szerint a rendszer a közszférában teljes körűen bevezethető.”
Talán az Állami Számvevőszéktől juthatna a közönség is megbízható költségadatokhoz, de a KIR-t a számvevők eddig még nem vizsgálták.
A Pénzügyminisztérium prognózisa 46 milliárd forinttal csökkentette a korábbi 2005. évi általános forgalmi adó bevételi tervét, amelynek várt összege így 1,896 milliárd forint.
Jövőre a rendőrségnél reálértékben nem nőhetnek a működési kiadások – jelentette ki a belügyminiszter. Lamperth Mónika a rendészeti szervek jövő évi költségvetéséről azt mondta, hogy a rendőrségnél inflációs növekedéssel számolnak, azaz a működési kiadások a jövő évben reálértékben nem nőhetnek. Továbbra is indokolt lesz a szigorú létszám- és dologiköltség-gazdálkodás.
Eredményes volt csütörtökön a 12 hónapos futamidejű diszkont kincstárjegyek aukciója, amelyen a kincstár 30 milliárd forint névértékű jegyet bocsátott ki. A sikeres aukció után erősödött a forint.
Az Európai Bizottság szerint jelenleg nincs szükség további lépésekre az EU államháztartási fegyelmi eljárásában Magyarország ügyében, de figyelmeztetett, hogy továbbra is ajánlatos az éberség.
A fogyasztói árak az idén júniusban 0,3 százalékkal nőttek az egy hónappal korábbihoz és 3,8 százalékkal az egy évvel korábbihoz képest – közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).