Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"204326d8-21f5-429c-b8e2-2dd5f00b5399","c_author":"Serdült Viktória","category":"itthon","description":"Senyei György is csatlakozott azokhoz, akik élesen kritizálták a Kúria elnökének levelét. Ebben Varga Zs. az övétől eltérő álláspontot vallókkal szemben szankciót helyez kilátásba.","shortLead":"Senyei György is csatlakozott azokhoz, akik élesen kritizálták a Kúria elnökének levelét. Ebben Varga Zs. az övétől...","id":"20250110_Jogkorlatozast-emleget-es-eliteli-Varga-Zs-Andras-ujevi-koszontojet-az-OBH-elnoke","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/204326d8-21f5-429c-b8e2-2dd5f00b5399.jpg","index":0,"item":"d4c553fc-6375-49ce-b5a3-da4ef52b6c5f","keywords":null,"link":"/itthon/20250110_Jogkorlatozast-emleget-es-eliteli-Varga-Zs-Andras-ujevi-koszontojet-az-OBH-elnoke","timestamp":"2025. január. 10. 13:07","title":"Újabb feszültség a NER csúcsbírói között: jogkorlátozást emleget, és elítéli Varga Zs. András újévi köszöntőjét az OBH elnöke","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3bc94d9e-74bf-4077-9126-ce4884d5cfae","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Sam Altman nyilatkozatban tagadta a vádakat.","shortLead":"Sam Altman nyilatkozatban tagadta a vádakat.","id":"20250110_sam-altman-openai-vezerigazgato-szexualis-eroszak-vad","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3bc94d9e-74bf-4077-9126-ce4884d5cfae.jpg","index":0,"item":"812f46a4-2800-4498-887b-49f2f3b2489e","keywords":null,"link":"/elet/20250110_sam-altman-openai-vezerigazgato-szexualis-eroszak-vad","timestamp":"2025. január. 10. 15:36","title":"Saját húga vádolja szexuális erőszakkal az OpenAI vezérigazgatóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e4e3f7c4-c3ed-4bce-b5c9-50fa037f2f68","c_author":"Bábel Vilmos","category":"360","description":"Egy végtelenül rossz hangulatban lévő Németország választ magának új képviselőket február 23-án. Gazdaság- és társadalompolitikai krízis van az országban, és ezt mostanra mindenki megérezte. Ez sok más nyugati demokráciára is igaz, de a németek jobban megszenvedik, mert a bukott modellt a sajátjuknak érezhették. Nem valószínű, hogy egy új kancellár alapvető kérdésekben másfelé vinné az országot, mint az elődje. Az ajánlat inkább az, hogy jobban csinálna hasonló dolgokat, kis változtatásokkal. A szélsőjobb közben a migráció kérdésében közelebb került a közhangulathoz, mint bármelyik másik párt. Az osztrák példától félnek a demokratikus pártok. ","shortLead":"Egy végtelenül rossz hangulatban lévő Németország választ magának új képviselőket február 23-án. Gazdaság- és...","id":"20250110_nemet-valasztas-migracio-nepszavazas-szelsojobb-elon-musk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e4e3f7c4-c3ed-4bce-b5c9-50fa037f2f68.jpg","index":0,"item":"fdf32c4f-490d-4fbe-853e-b84e471d4a72","keywords":null,"link":"/360/20250110_nemet-valasztas-migracio-nepszavazas-szelsojobb-elon-musk","timestamp":"2025. január. 10. 09:30","title":"A szélsőjobb és Elon Musk migrációs népszavazást csinálna a német választásból, pedig sokkal többről szól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cd931ed4-e661-4f68-bd32-50803ff1d461","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A jelek szerint nem nyerte el az emberek tetszését a Meta lépése a tényellenőrzés megszüntetése kapcsán. Hirtelen ugyanis rengetegen voltak kíváncsiak arra, hogyan tudják törölni magukat a cég platformjairól – és hogy milyen alternatívák vannak. ","shortLead":"A jelek szerint nem nyerte el az emberek tetszését a Meta lépése a tényellenőrzés megszüntetése kapcsán. Hirtelen...","id":"20250110_meta-facebook-instagram-threads-tenyellenorzes-megszuntetese-google-keresesek-torles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cd931ed4-e661-4f68-bd32-50803ff1d461.jpg","index":0,"item":"b43533e6-f09e-47bd-9117-7e717b551da8","keywords":null,"link":"/tudomany/20250110_meta-facebook-instagram-threads-tenyellenorzes-megszuntetese-google-keresesek-torles","timestamp":"2025. január. 10. 12:03","title":"5000%-kal többen akarják törölni a Facebook-fiókjukat, mert megszűnik a tényellenőrzés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"821f1af0-81b1-4cf0-a424-7da527043e84","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az elektromos kerékpárok terjedésével azok száma is nő, akik szemet vetnek ezekre a járművekre, és a megvásárlásuk helyett inkább meglovasítanák őket. Számukra rossz, mindenki másnak pedig jó hír, hogy a Bosch most egy újabb védvonalat fejlesztett, ami valamennyi, a technológiáit alkalmazó e-kerékpárba bekerülhet.","shortLead":"Az elektromos kerékpárok terjedésével azok száma is nő, akik szemet vetnek ezekre a járművekre, és a megvásárlásuk...","id":"20250110_bosch-ebike-ekerekpar-akkumulatorzar-battery-lock-lopasvedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/821f1af0-81b1-4cf0-a424-7da527043e84.jpg","index":0,"item":"56e1a733-b1d3-4672-8d76-344ee84b4481","keywords":null,"link":"/tudomany/20250110_bosch-ebike-ekerekpar-akkumulatorzar-battery-lock-lopasvedelem","timestamp":"2025. január. 10. 16:03","title":"Hamarosan semmi értelme nem lesz e-kerékpárt lopni – jön egy nagy újítás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"be6e8479-a14d-43d9-ac61-0aee3acf1c94","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Kaliforniai Egyetem kamerája szerint csupán 20 perc kellett ahhoz, hogy 20 hektárosról 200 hektárosra növekedjen a kaliforniai tűzvész.","shortLead":"A Kaliforniai Egyetem kamerája szerint csupán 20 perc kellett ahhoz, hogy 20 hektárosról 200 hektárosra növekedjen...","id":"20250110_los-angeles-kaliforniai-tuzvesz-timelapse-video-alert-california","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/be6e8479-a14d-43d9-ac61-0aee3acf1c94.jpg","index":0,"item":"47bc54f7-77cd-45f6-b333-9fe1726c99c7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250110_los-angeles-kaliforniai-tuzvesz-timelapse-video-alert-california","timestamp":"2025. január. 10. 09:03","title":"Timelapse-videó mutatja, hogyan terjedt el a pokoli tűzvész Los Angelesben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"51f544b2-30c3-4b08-b985-6c7dc1531030","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Robert Ficóék az ukránokat gyanúsítják a támadással, miközben szlovák médiaértesülések szerint egy zsarolóvírus fertőzte meg a szervereket, és a támadók hétszámjegyű összeget kérnek a nyilvántartási adatokhoz való hozzáférés visszaállításáért.","shortLead":"Robert Ficóék az ukránokat gyanúsítják a támadással, miközben szlovák médiaértesülések szerint egy zsarolóvírus...","id":"20250110_szlovakia-hackertamadas-kataszteri-nyilvantartas-fico","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/51f544b2-30c3-4b08-b985-6c7dc1531030.jpg","index":0,"item":"ce5055e5-7eee-49cb-8441-f6aa9a73ec49","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250110_szlovakia-hackertamadas-kataszteri-nyilvantartas-fico","timestamp":"2025. január. 10. 17:48","title":"Történetének legnagyobb kibertámadása érte Szlovákiát, összeomlott a kataszteri nyilvántartás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9565b2d1-566e-4072-92e6-f53c2fa56e52","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A vízművek a reklamáció után elismerte, hogy az ő karbantartási területén történt a csőtörés, és közölte, hogy felülvizsgálja a számlázást. Csakhogy a több mint 2,2 milliós számlát azóta sem sztornózták le.","shortLead":"A vízművek a reklamáció után elismerte, hogy az ő karbantartási területén történt a csőtörés, és közölte...","id":"20250111_2-millios-vizszamla-csotores-vizdij-csatornadij-fovarosi-vizmuvek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9565b2d1-566e-4072-92e6-f53c2fa56e52.jpg","index":0,"item":"0f930646-92ce-4eb5-8e7a-c5f75236701b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250111_2-millios-vizszamla-csotores-vizdij-csatornadij-fovarosi-vizmuvek","timestamp":"2025. január. 11. 15:15","title":"Hajmeresztően magas, több milliós vízszámlát hozott a posta, miután csőtörés volt az ügyfélnél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
„Szoftver bevezetése ellenséges környezetben.” Akár ez is lehetne a címe annak az ötéves históriának, amely ahhoz képest, hogy majdnem 700 ezer munkavállalót és nagyszámú családtagját érinti, csak kevesek ismernek. A hvg.hu olvasói kalauzául szegődik a rejtelmes KIR becserkészéséhez. Potom 1800 milliárd forint kifizetésének kiszámításáról van szó. Csekélység, csak a költségvetés negyede.
Már a KIR szó jelentése maga is húszmilliós kérdés lehetne Vágó István műsorában. A betűszó feloldása: Központosított Illetményszámfejtő Rendszer. A szisztémának elsősorban az a feladata, hogy a költségvetési szerveknél munkaviszonyban lévők, közalkalmazottak, köztisztviselők, fegyveres testületeknél vagy rendvédelmi szerveknél szolgálók, bírósági és ügyészségi dolgozók munkabérét, egyéb személyi kifizetéseit és a munkaadókat terhelő járulékokat központilag elszámolja. A kör tehát az iskolai takarítótól a táblabírón át a köztársasági elnökig terjed, így nem meglepő, hogy a KIR-nek jelenleg 1600 jogcímet kell kezelnie, hiszen más szabályok vonatkoznak a napközis nevelőre, aki például könyvvásárlási támogatást kap, és más a kutyakiképző rendőrre, akinek viszont kutyafuttatási pótlék dukál.
A KIR kritikusai alapjában vitatják, hogy szükség lenne egyetlen, államilag centralizált bérszámfejtő rendszer kiépítésére. Véleményük szerint éppen a közszféra szétaprózottsága miatt a túlzottan rugalmatlannak tartott KIR képtelen gyorsan és pontosan kielégíteni a helyben, intézménynél vagy önkormányzatnál felmerülő igényeket. Mohos András, a Magyar Államkincstár (MÁK) elnöke a hvg.hu-nak elmondta, hogy egyáltalán nem példa nélküli a közszféra bérszámfejtésének központosítása. Számos nyugati közszolgálatnál alkalmazzák, és a háború előtt nálunk is így számolták az illetményeket, hogy aztán az 1960-as években felálló illetményszámfejtő hivatalok a tanácsi dolgozók bérét is központilag kalkulálják. A tanácsrendszer megszűnése után 1991-től lényegében az összes önkormányzat és intézményei dolgozóinak illetményét a Területi Államháztartási és Közigazgatási Információs Szolgálatotok (TÁKISZ-ok) számították ki, közel félmillió emberét. A rendszer előnyei már korán megmutatkoztak – véli Mohos –, mert ellenőrzött adatokkal jó adatbázisokat jöttek létre, ráadásul egy bérszámfejtőre 450–500 munkavállaló jutott, ami a MÁK-elnök szerint a rendszer hatékonyságát bizonyítja. (Mára a 750–800 főnél tartanak.)
A problémák akkor jelentkeztek, amikor még az Orbán-kormány alatt eldöntötték: a TÁKISZ-oknál használatos, elavultnak nyilvánított háromféle rendszert egyetlen váltja fel, és a technológiai váltással egy időben a KIR-t kiterjesztik az egész közszolgálatra, tehát a közvetlen állami pénzekből gazdálkodó testületekre és intézményekre. Az egyetemeket, fegyveres testületeket, bíróságokat és ügyészségeket ekkor kívánták a KIR használatára kötelezni. A rendszer működését szabályozó kormányrendelet 2000 októberében azzal született meg, hogy a KIR 2002. január 1-én már teljes fordulatszámmal fog működni. Ez azonban nem sikerült, egy évvel elhalasztották a rajtot. Mohos András szerint technikai hiányosságok és az „új szereplők berzenkedése az ismeretlentől” egyaránt késleltette a szisztéma bevezetését. A MÁK elnöke – aki akkor még a Pénzügyminisztérium (PM) helyettes államtitkára volt – ma elismeri: maga is kevesebb problémára számított. A program- és adatkonverziós hibákon túl elsősorban az autonómiájukat féltő egyetemek álltak ellen, de a minisztériumok se siettek az átállással. A tárcák közül például az oktatási mind a mai napig „KIR-en kívüli”.
Még 2003 elején is, amikor a kiterjesztett KIR végre megindult, számos gond volt vele. Nagy riadalmat keltett például, hogy a személyi jövedelemadó kiszámításánál nem a lakosság által legismertebb algoritmust használták, így többen attól tartottak, hogy százezreket kell majd utólag az APEH-nek befizetni. Mohos szerint indokolatlan volt a riadalom. A kincstár elnökének szavait az is alátámasztja, hogy idén már 300 ezer munkavállaló szja-bevallását közvetlenül a KIR-en keresztül intézte.
A húzódzkodó intézményeket azzal is sikerült megnyugtatni, hogy az eredetileg szigorúan központosított rendszert felpuhították: a TÁKISZ-okat felváltó Területi Államháztartási Hivatalok, majd az őket követő MÁK területi igazgatóságok mellett – amelyek főleg az önkormányzati bérkalkulációt végzik – 38 intézménynek biztosították, hogy önálló illetményszámfejtő hely legyen. Így van olyan hely, ahol már néhány tucat dolgozónak jó sok pénzért önálló KIR-állomást hoztak létre.
A kormány a rendelet módosítására készül, úgy tudni, lezárult a tárcák közti egyeztetés. A születőben lévő új szabályok jelentősen szűkítenék az önálló illetményszámfejtő helyek számát, a PM tervezete legkevesebb tízezer dolgozónál húzná meg a határt. A rendszer annál hatékonyabb és gazdaságosabb, minél nagyobb számú adatot dolgoznak fel egy helyen. Jelenleg 277 önkormányzati intézmény 32 800 dolgozójának számfejtik a bérét a KIR-en kívül. Nekik még adnának némi átmeneti időt, de őket is hamarosan beszuszakolnák a rendszerbe.
A KIR eredetileg négy fő funkciót látott volna el. Az illetményszámfejtés és a statisztikai adatszolgáltatás mellett munkaügyi és humánpolitikai (HR) célokat szolgált volna. A KIR bírálói szerint a két utóbbinak a gyakorlatban nyoma sincs. Soós Lőrinc, az Info-Datax Kft. adatkereskedelmi cég igazgatója szerint a korszerű, piacon lévő integrált vállalatirányítási rendszerek mind a négy funkciót tartalmazzák. A KIR-t toldozni-foldozni ugyan lehetséges, de, ha a munkaügyi és a HR-rész kimarad, javítani már lehetetlen – véli Soós.
Mohos András elismeri, hogy eddig a rendszerben nem volt meg a szükséges HR-komponens, de ennek legfőképpen adatvédelmi okai voltak. Az adatvédelmi biztos ugyanis már a tervezés fázisában felhívta a fegyelmüket arra, hogy személyes, sőt érzékeny adatok központi tárolása sérti a dolgozók személyiségi jogait. Mohos azt ígéri, már megszületett a megoldás: a KIR helyi előkészítő rendszerébe, az IMI-be lehetne felvenni azokat az adatokat (mondjuk, a fegyelmiket), amelyek a helyi személyzeti döntésekben fontosak, de az államnak semmi köze hozzájuk. Békésben már 600 intézményben kísérleti jelleggel működik, a MÁK pedig szeptemberben vezeti be KIR „humánpolitikai modulját”. A tapasztalatok egyelőre nagyon jók – bizakodik Mohos.
A KIR-t amiatt is támadják, hogy sokak szerint rendkívül drága mulatság. Nem tudni pontosan, mennyibe került a kifejlesztése és az előre nem tervezett nehézségek korrigálása. Egy forrás megjelölése terjesztett szakanyag a fejlesztés költségeit több milliárdra becsüli, amihez évi 1 milliárdos karbantartási költség jön még hozzá. Az „anonim” forrás szerint a nálunk is piacvezető bérügyviteli rendszer teljes körű kiépítése, bevezetése, betanítása 600 millió lenne, és 150–200 millió éves ráfordítással sokáig elgurulna. Ez – figyelembe véve, hogy idén májusban már 446 központi és 11 316 önkormányzati szerv volt benne a központi bérszámfejtés rendszerében – erősen alulbecsültnek tűnik.
A KIR-t kritizáló dokumentum azt is állítja, hogy a bérszámfejtés piaci áron történő (1000–1200 Ft/fő/hó) teljes kiszervezése százezer fő esetén évi 1,2 milliárd forintba kerülne az államnak, és valóban meg lehetne vele takarítani az intézmények és a KIR munkabérköltségeit is. Idén májusban már 674 ezer munkavállaló bérét fejtették központilag, ami ezek szerint mintegy 8 milliárdba kerülne „privát” megoldással. Ehhez képest a MÁK-nál idén 4,5–5 milliárdot költenek a KIR működtetésére és fejlesztésére – ez jelentősen kevesebb a 8 milliárdnál. Csakhogy ehhez jönnek még a 38 önálló illetményszámfejtő hely és a helyi előkészítés költségei. A hvg.hu tapasztalatai szerint egyetlen ember sincs széles e hazában, aki tudná, pontosabban, aki megmondaná, mekkora pénzek lehetnek ezek. (Ahhoz mindenestre elég sok, hogy máig sok ellendrukkere van a KIR-nek, ők többnyire ilyen-olyan módon érdekeltek ügyviteli szoftverek fejlesztésében vagy értékesítésében, és a központi illetményszámfejtés által egyre inkább lefedett piacukat féltik.)
A költségekről való tisztánlátást jelentősen nehezíti, hogy az informatikai és rendszerfejlesztést a MÁK, illetve területi szervei végezték, az ő költségvetésükből pedig nehéz kihüvelyezni, mennyi ment a KIR-re. Erre Mohos András sem vállalkozott. Azt azonban határozottan cáfolta, hogy a KIR informatikai rendszere a Belügyminisztérium egykori, nemrég újra cserélt választási hálózatára épülne.
Inzelt Péter, a Magyar Tudományos Akadémia Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézete (MTA SZTAKI) igazgatója – aki évekkel ezelőtt is nyilvánosan bírálta a KIR-t – a hvg.hu-nak azt mondta: tudomása szerint a BM elaggott rendszerét használja központi számfejtő. Inzelt azt is elmondta, hogy bár az MTA és intézményei kezdetben beléptek a központi rendszerbe, de annyi volt a hiba, és annyira sokba került a helyi fejlesztés, hogy kiszálltak belőle. Inzelt az MTA-nál több tízmillióra teszi a rendszercsatlakozásra feleslegesen kidobott pénzeket.
Nem tudni, hogy mekkora „helyi” beruházásokra volt szükség ahhoz, hogy az intézmények a KIR-nek megfelelő adatokat továbbíthassanak. Az egyik területi környezetvédelmi igazgatóság gazdaságisa név nélkül csak annyit mondott a hvg.hu-nak: amióta a KIR-t használják, nemhogy csökkent volna az adminisztratív létszámuk, de két új embert kellett felvenniük, akik a „rendszert etetik”.
Mohos András MÁK-elnök szerint nehezen forintosítható a KIR-nek az a hozadéka, hogy a folytonosan változó illetményrendelkezések alapján központilag módosítják a kiszámítás módját, így nem fordulhat elő olyan, mint a decentralizált számfejtésénél, ahol a helyi erők szakszerűségén múlik, hogy jól számolnak-e. Emellett a KIR kiszűri a párhuzamosságokat, mert egy munkavállalónak csak egyetlen főmunkahelye lehet.
2002-ben a kormányváltás hevében felmerült, hogy nem kellene kiterjeszteni az egész közszolgálatra a KIR-t, de a rendszer zöld utat kapott. A Keller László vezette közpénzügyi államtitkárság, majd a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal (Kehi) is vizsgálódott a KIR ügyében. Kellerék vizsgálatának eredményeiről semmit sem tudni, azóta az államtitkárság helyét is sóval hintették be, míg a Kehi titkosította az anyagát – az átláthatóság és az üvegzseb-törvény legnagyobb dicsőségére – titkosították. A kormányzati belsőellenőrzés tanulságairól a PM egyik előterjesztéséből csak annyit tudhatunk meg: „a bevezetés különböző problémák miatt nem az eredeti célkitűzésnek megfelelően történt, de napjainkra a működés stabilizálódott. A Kehi 2004. évben történt ellenőrzésének megállapítása szerint a rendszer a közszférában teljes körűen bevezethető.”
Talán az Állami Számvevőszéktől juthatna a közönség is megbízható költségadatokhoz, de a KIR-t a számvevők eddig még nem vizsgálták.
A Pénzügyminisztérium prognózisa 46 milliárd forinttal csökkentette a korábbi 2005. évi általános forgalmi adó bevételi tervét, amelynek várt összege így 1,896 milliárd forint.
Jövőre a rendőrségnél reálértékben nem nőhetnek a működési kiadások – jelentette ki a belügyminiszter. Lamperth Mónika a rendészeti szervek jövő évi költségvetéséről azt mondta, hogy a rendőrségnél inflációs növekedéssel számolnak, azaz a működési kiadások a jövő évben reálértékben nem nőhetnek. Továbbra is indokolt lesz a szigorú létszám- és dologiköltség-gazdálkodás.
Eredményes volt csütörtökön a 12 hónapos futamidejű diszkont kincstárjegyek aukciója, amelyen a kincstár 30 milliárd forint névértékű jegyet bocsátott ki. A sikeres aukció után erősödött a forint.
Az Európai Bizottság szerint jelenleg nincs szükség további lépésekre az EU államháztartási fegyelmi eljárásában Magyarország ügyében, de figyelmeztetett, hogy továbbra is ajánlatos az éberség.
A fogyasztói árak az idén júniusban 0,3 százalékkal nőttek az egy hónappal korábbihoz és 3,8 százalékkal az egy évvel korábbihoz képest – közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).