szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Demonstrációt tartott mintegy kétszáz ember a pápai vasútállomáson, a Pápa-Csorna és a Pápa-Tatabánya-alsó közötti vasúti szárnyvonalak megszüntetése miatt. Az SZDSZ egyetért a gazdasági minisztérium döntésével, miszerint 14 veszteséges vasúti mellékvonalon autóbuszok végzik holnapnaptól a személyszállítást.

URLguru

További hasznos weblapokat szeretne a témában? Esetleg Ön osztana meg másokkal érdekes linkeket? Kattintson az URLguru.hu oldalra!

– 2001 májusában, amikor a felújított pápai vasútállomást avattuk, nem gondoltuk volna, hogy néhány év multával itt két vasútvonal bezárásának, halálának leszünk a tanúi – mondta Fónagy János fideszes országgyűlési képviselő a demonstráción. Az Orbán-kormány egykori közlekedési minisztere szerint a vasúti szárnyvonalak bezárásának gazdasági indokai "egyszerűen nem igazak".

Fónagy szerint a kormány "ellene megy a magyar vidéknek, az embereknek, de ellene megy Európának is". A volt közlekedési miniszter rámutatott: az unió közlekedési bizottságának néhány napja tartott ülésén is arról volt szó, hogy a környezetkímélő és energiatakarékos közlekedést a vasút jelenti és azt érdemes fejleszteni.

Kovács Zoltán, Pápa fideszes polgármestere a demonstráción emlékeztetett arra, hogy a 2006-ban megalakult Gyurcsány-kormány programjában az szerepelt, hogy fejlesztések révén a környezetbarát vasút visszanyeri majd a korábbi jelentőségét, a Nemzeti Fejlesztési Terv keretében pedig elsősorban közút- és vasútfejlesztésre fordítják a bővülő forrásokat, továbbá a vidéket jelentősen fejleszteni szükséges. Ezzel szemben a valóság az, hogy ma megszűnik két Pápáról induló vasútvonal, országszerte pedig tizennégy, sorra zárják be a falusi kispostákat (csak Pápa környékén eddig tizenkilencet), s reform ürügyén visszafejlesztésről, a vidék leépítéséről van szó - hangsúlyozta a polgármester.

A Pápa-Csorna vasútvonal megmaradása érdekében 13 ezer aláírás gyűlt össze, s amikor azokat átadta, "olyan tipikus kókás kiszólást" kapott, miszerint utasokat gyűjtsünk ne aláírásokat. "Pápa és környéke élni akar és nem hagyjuk, hogy ezek a vasútvonalak véglegesen bezáródjanak az itt élők előtt" – jelentette ki Kovács Zoltán, majd azt hangoztatta, hogy Gyurcsány Ferenc "innentől kezdve ne hívja magát pápai gyereknek".

A polgármester és a volt közlekedési miniszter két koszorút helyezett el a vasútállomás újjáépítésére emlékeztető márványtáblánál; a koszorúk szalagjain ez volt olvasható: Pápa-Csorna: 1896-2007, Pápa-Kisbér: 1902-2007. A demonstrálók egy része ezután a Csornára, másik része pedig a Kisbérre utoljára induló vonatra szállt fel.

Az SZDSZ szombati közleménye szerint a párt büszke arra, hogy egy liberális gazdasági és közlekedési miniszter irányítása alatt kerül sor a közösségi közlekedés reformjára. A közlekedés átfogó átalakításáról eddig minden közlekedési miniszter beszélt, de egyedül Kóka János látott neki a megvalósításának. Ezzel a lépéssel mintegy 2 milliárd forintot takarít meg az állam az adófizetők pénzéből – áll a párt közleményében.

Az SZDSZ emlékeztet arra, hogy a Fónagy János a Fidesz kormány volt közlekedési miniszterként még 1000 kilométer vasút leállítását javasolta. A liberális párt úgy véli, az egész tömegközlekedést nemzeti kérdésként kell kezelni, a problémákra pedig a reform a megfelelő válasz.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

A szlovák vasút bezzeg nyereséges

A szlovák államvasutak nyereséggel zárta a tavalyi évet, míg 2005-ben még veszteséges volt. Tavaly a profit 10,8 milliárd szlovák korona (hozzávetőleg 79 milliárd forint) volt, egy évvel korábban a veszteség 983 millió koronát (7,2 milliárd forint) tett ki.

MTI/hvg.hu Gazdaság

A MÁV hitelei meghaladják a 270 milliárd forintot

A MÁV Zrt. a saját tőke és a hitelállomány arányának javítására fordítja a 2007. évi költségvetési tervezetben tőkeemelésre előirányzott 111,6 milliárd forintot – közölte a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM).

MTI Gazdaság

Jogszerűtlen tender miatt büntetik a MÁV-ot

A MÁV Zrt.-t két eljárásban 5 millió forintra bírságolta a Közbeszerzési Döntőbizottság, mivel nem jogszerűen alkalmazta takarítási tenderén a hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárást.

MTI Itthon

Kibulizták, marad a szolnoki MÁV-kórház

A szolnoki MÁV-kórháznak is biztosított a szakmai jövője, miután az egészségügyi miniszterrel folytatott lovasberényi egyeztetés eredményeként 88 aktív és 170 passzív ágyat kap működéséhez – mondta el Botka Lajosné MSZP-s országgyűlési képviselő.

MTI Itthon

Vonat nincs, busz van 474 km-en

Megszűnik a vasúti személyforgalom a MÁV 14 mellékvonalán, vasárnaptól az érintett településekre már csak autóbusz közlekedik.

Hét nap

Kaukázusi vasút terve

Júniusban kezdődik és három év múlva készül el az Azerbajdzsánt, Grúziát és Törökországot összekötő, közel 300...

MTI/hvg.hu Gazdaság

A MÁV 2007-ben 111,6 milliárd forint tőkét kap

A költségvetési törvény rendelkezése szerint 2007-ben 111,6 milliárd forinttal emelik meg a Magyar Államvasutak Zrt. jegyzett tőkéjét, miután 2006-ban 20 milliárd forintos tőkecsökkentést hajtottak végre a tőkemegfelelés biztosítására.