 Advertum-reklám. Nagy dobásra készülnek |
Egyenesen a világ végére, az argentínai Tűzföldre utazott el Medgyasszay László, az azonos nevű KDNP-s országgyűlési képviselő fia és Weil Zoltán, az SZDSZ országos tanácsának tagja, miután január 5-én megállapodtak az Advertum Kft.-vel: 75 millió forintért eladják neki cégüket, a Medwe Média Kft-t. Klausmann Viktor, az Advertum szóvivője a – nyomban Vertum Média Kft.-re átkeresztelt – Medwe által működtetett egri és tatabányai helyi rádió megszerzésére, valamint egy szombathelyi talált frekvenciára hivatkozva tette közhírré, hogy az Advertum egy percet sem tétlenkedve, az év első munkanapján megkezdte országos médiarendszerének kiépítését. Utóbbira egy tavaly májusi kormányhatározat kötelezi, melyben a kabinet kezességet vállalt a nyíregyházi székhelyű vállalkozás 5,2 milliárd forintos hitelfelvételére, azzal a feltétellel, hogy a kölcsönből a cég visszafizeti a Magyar Hivatásos Labdarúgó Liga (MHLL) 3,1 milliárd forintos tartozását, s 2,1 milliárd marad a médiabirodalom megteremtésére.
„Mielőtt még bárki kombinálni kezdene, ezt az utazást már egy éve elterveztük, az Advertumtól még egy fillért sem kaptunk” – mondta a HVG-nek telefonon a világ legdélibb városából, Ushuaiából Weil. Majd ha kifizetik a vételárat, s a cégbíróság bejegyzi a tulajdonszerzést, valóban az övék lesz a két helyi frekvencia, melyek engedélyeit a Medwe Kft. birtokolja – erősítette meg Weil. A két városban összesen 100 ezer lakost lefedő rádiók közül az egri Rádió 7 hallgatottsága 1–2 százalék közötti, a Rádió 1 Tatabányáé pedig 17 százalékos. Utóbbinak csak névhasználati szerződése van a Rádió 1 hálózattal, nem sugározza annak programját, csúsztatás tehát az Advertum honlapján is címsorban szereplő állítás, mely szerint Rádió 1 adót vásárolt a cég – mondta a HVG-nek Erdélyi Krisztián, a Rádió 1 ügyvezetője. Nem stimmel az Advertum állítása arról sem, hogy a „tulajdonukba” került a talált frekvencia: azt ugyanis az Országos Rádió és Televízió Testületnek (ORTT) meg kell pályáztatnia, a megtalálónak csak elővásárlási joga van.
Az Advertum médiabirodalma lapzártánkkor olyan rádiókból állt, amelyek vagy még, vagy már nincsenek a cég tulajdonában. Időközben ugyanis túladott a kormánygarancia megszerzése idején még a cégcsoporthoz tartozó három rádión, amelyekre egyébként az ORTT a múlt héten jogosulatlan műsorszolgáltatásért egyenként 1 millió forint bírságot szabott ki. A nyíregyházi, a miskolci és a debreceni Gold FM rádiókat működtető MTC-Jonathán Rádió Kft. tulajdonosa tavaly októberig az Advertum, illetve az utóbbiban 30 százalékkal részes Varga Zoltán volt, akik a nyíregyházi Banka Zsoltnak passzolták át a céget, amely azért brancson belül maradt, hiszen Banka a Nyíregyháza Spartacus FC klubigazgatója, az NB I-es klub vagyoni értékű jogait viszont ugyancsak az Advertum birtokolja. Mindenesetre Banka úgy vette meg 50 millió forintért az MTC-Jonathánt, hogy az 105 millió forint műsor-szolgáltatási díjjal és óvadékkal tartozik az ORTT-nek. Emiatt a médiahatóság tavaly mindhárom rádió műsor-szolgáltatási szerződését felmondta, ami ellen nem fellebbeztek, ám továbbra is sugároznak, s az Advertum honlapja is a cégcsoport oszlopos tagjaiként emlegeti még mindig őket.
Vételi viszonyok (Oldaltörés)
A Szerencsekerék című vetélkedőműsorból ismert Klausmann a HVG kérdésére nem tulajdonított nagy jelentőséget a fenti finomságoknak: szerinte a három új frekvencia igenis az övék, a Rádió 1 névre pedig nincs is szükségük, hiszen az új szerzemények amúgy is a Gold FM rádiórendszerbe kerülnének be. Azon is könnyedén átsiklott, hogy a Gold FM rádiók formálisan már nem az övék; mint mondta, azokat csak az ORTT által kifogásolt összeférhetetlenség miatt kellett eladni – az Advertumé ugyanis a nyíregyházi helyi televízió is –, s megtartották a hozzájuk fűződő marketingkommunikációs és kizárólagos jogokat. A szóvivő szerint az ORTT-tartozás nem más, mint alku a két fél jogászai között, amelyet a médiahatóság évekkel ezelőtt lefolytatott a szintén nem fizető Sláger Rádióval is, és lám, annak sem lett következménye. Klausmann állítása szerint a hitelekből eddig egy fillért sem láttak: a focitartozásra szánt 3,1 milliárdról egy német tulajdonú kereskedelmi bankkal, a médiafejlesztést szolgáló 2,1 milliárdról pedig a Magyar Fejlesztési Bankkal (MFB) kötöttek szerződést, ám a folyósítás feltétele az, hogy az MHLL és a Magyar Labdarúgó-szövetség (MLSZ) megegyezzen a meccsek rádiós közvetítési jogainak átadásáról, amit az MLSZ még vonakodik megtenni.
A 3,1 milliárd forintos tartozás története nyolc évvel ezelőttre nyúlik vissza. A Profi Liga Kft. 2001-ben éppen ekkora névértékben bocsátott ki államilag garantált „hivatásoslabdarúgás-fejlesztési” kötvényeket, amelyeket az MFB jegyzett le. A ligában tömörülő klubok azonban a pénzt nem reorganizációra költötték, hanem felélték, így a visszafizetés is meghiúsult. Az MFB viszont beváltotta az állami garanciát, és lehívta a büdzséből a pénzt, mire az állam az adóhivatalon keresztül tavaly januárban végrehajtást kezdeményezett a liga ellen.
Jóllehet az Advertum jelenlegi tulajdonosa a nyíregyházi Nagy Szabolcs, az érdi Varga Zoltán és a debreceni Czár Csaba, a mostani üzlet kulcsfigurája a cégben 2007 szeptemberéig jelentős tulajdoni befolyással bíró, majd kiszállt, nyírségi szocialista politikusokkal – így Veres János pénzügyminiszterrel – jó kapcsolatokat ápoló Sziky Gyula. Az egyik leggazdagabb vidéki üzletemberként ismert Sziky a Nyíregyháza Spartacus FC többségi tulajdonosa, az MHLL alelnöke, utóbbi nevében ő folytatta a tárgyalásokat tavaly ősszel az Advertummal. A tartozás átvállalása ellenében az élvonalbeli és másodosztályú klubokat tömörítő szervezet 15 évre lemondott a rádióközvetítési jogokról, valamint mérkőzésenként öt-öt reklámtábla értékesítéséről az Advertum javára, a tévéközvetítési és egyéb bevételekből pedig évi 200 millió forint törlesztést fizet az Advertumnak. Utóbbi pedig évente körülbelül ugyanekkora summát ígér utánpótlás-fejlesztésre fordítani. Hogy pontosan miből, az egyelőre nem világos: az Advertum árbevétele tavaly mintegy 300 millió forint volt.
JAKUS IBOLYA