szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Nyíltan beismerték a tervezők a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szerint, hogy a 4-es metró második, Keleti pályaudvar és Bosnyák tér közötti szakaszának tervei hibásak és elavultak.

Az egyesület arra reagálva közölte ezt az MTI-vel, hogy Főpolgármesteri Kabinet hétfői ülésének álláspontja szerint ideiglenesen elhagynák a 4-es metró második szakaszán a Dózsa György úti és a Róna utcai állomás megépítését, az így megtakarítható pénzt pedig a vonal budaörsi virágpiacig történő meghosszabbításának előkészítésére költenék.

A VEKE úgy látja: a két kis forgalmú megálló elhagyásával biztosan nem lehet 35 százalékot megtakarítani, emiatt a kérdés az, hogy szükség van-e a metró második szakaszára, illetve a város mai anyagi helyzetében van-e értelme egy metrószakasznak, ahol az utasszám nem haladja meg egy erősebb villamosvonal kapacitását.

Az egyesület szerint a 4-es metró Bosnyák téri ágánál kevesebb pénzből, de szintén uniós forrásból kiépíthető a Rákóczi úti és Thököly úti gyorsvillamos pályája, amely - mint írták - valóban segíti a térség közlekedését, átszállás nélkül biztosítva Újpalota számára a közvetlen belvárosi kapcsolatot.

A szervezet állásfoglalásában kitért arra: a metró második szakaszára vonatkozóan soha semmilyen érdemi költség-haszon elemzés nem készült, a lehetséges alternatívákat nem vetették össze, és nem volt valódi szakmai vita vagy valós alternatíva-elemzés a virágpiaci meghosszabbításról sem.

A VEKE kiemelte: a második ütemre fordított pénzből egész Budapest felszíni közlekedését rendezni lehetne. "Újabb 230 milliárd forintot elkölteni a 4-es metró immár beismerten hibás terveire, és közben hagyni szétesni minden mást a városban őrült hiba, sőt kifejezett károkozás" - írták.

Nyáry Krisztián, a Fővárosi Önkormányzat kommunikációs igazgatója hétfőn arról tájékoztatta az MTI-t, hogy a kabinet áttekintette a 4-es metró második és harmadik szakaszának megvalósításával összefüggő kérdéseket. Közlése szerint szakértők vizsgálják a második szakasz műszaki tartalmának módosítását a költségek csökkentése érdekében. A Hungária körúti és a Bosnyák téri állomás az eredeti tervek szerint megépülne, a Dózsa György úti és a Róna utcai állomás végleges kiépítésére azonban csak később kerülne sor.

Az igazgató elmondta, hogy a harmadik szakasz mintegy 2,1 kilométeres vonalhosszabbítást jelentene. Kelenföld és Gazdagrét között mélyvezetésben épülne a metró, míg a budaörsi végállomás kéreg alatt vagy a felszínen épülne.     A szakértői felvetésről nem született döntés, a kabinet további háttérszámítások elvégzésére kérte fel a tervezőket. A kabinet egyetértett azzal, hogy a harmadik szakasz kiépítésével a főváros a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség pályázatán induljon.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Itthon

Elakadt a 4-es metró fúrópajzsa a Duna alatt

Elakadt a 4-es metró déli alagútfúró pajzsa a Duna alatt, mert az eddigitől eltérő szerkezetű agyag beleragadt a pajzs marótárcsájába - közölte a DBR Metró Projekt Igazgatóság.

MTI Itthon

A 4-es metró fúrópajzsa átért Pestre

A fúrópajzs hathetes munkával vágta keresztül magát a Duna alatt. A Fővám téri megállóban a szerkezetépítési főmérnök elmondta: jelentősebb műszaki nehézség nélkül ért át a pesti oldalra a 4-es metró déli alagútépítő pajzsa, és az állomás zökkenőmentesen fogadta a berendezést.

MTI Itthon

4-es metró: kihagynák két megálló építését

Ideiglenesen elhagynák a 4-es metró II. szakaszán a Dózsa György úti és a Rónai utcai állomás megépítését, az így megtakarítható pénzt pedig a vonal budaörsi virágpiacig történő meghosszabbításának előkészítésére költenék - ismertette a Főpolgármesteri Kabinet hétfői ülésének álláspontját Nyáry Krisztián.

MTI Itthon

4-es metró: kétmilliárd forintos szakértői szerződések

Összesen 2 milliárd 10 millió forint értékben kötött szerződést a BKV Zrt. a 4-es metróépítés I. szakaszában a DBR Projekt Menedzsmentjéhez kapcsolódó tíz szakértői feladat ellátására - a nyílt közbeszerzési eljárás eredménye a Közbeszerzési Értesítő hétfői számában jelent meg.