A menetrendi koncepció és irányelvek végrehajtása című prezentáció szerint jövőre az ideivel csaknem megegyező számú, 1125 vonat közlekedik majd. A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (KHEM) közlése szerint az egyeztetés alatt álló javaslat véglegesítési határideje október 31. A tervezetben foglalt változtatások bevezetésével az országos jelentőségű vasútvonalakon több járat indulna kiszámítható gyakorisággal, és egyes esetekben 5-10 perccel rövidebb menetidővel.
Az országos jelentőségű vasúthálózat szakmailag javasolt hossza 4337 kilométer. A tervezet szerint ebből 25 vonalon, összesen 2873 kilométerre rendeli meg az állam a személyszállítást, ezeken a vonalakon közlekedik a vonatok 60 százaléka. Magyarországon 124 vasútvonalon, 6858 kilométeren történik vasúti személyszállítás az új menetrend szerint.
A minisztériumi dokumentum szerint az országos vasúti személyszállítást azokon a szakaszokon rendelik meg, ahol jelentős, a nemzetközi és a hazai forgalomban is igénybe vehető gyorsvonati közlekedés van, vagy az országon belüli forgalom rendszeres intercity vonatközlekedésen bonyolódik, továbbá Budapest vonzáskörzetében minden vonalon, és a Balaton környékén.
Az országos vasúti személyszállítási szolgáltatások menetrendjét úgy állítják össze, hogy minden megyei jogú városból el lehessen jutni a fővárosba 2-3,5 óra alatt - derül ki a dokumentumból. A vasúti menetrend Budapest elővárosában csúcsidőben 20 perces, csúcson kívül 30-60 perces ütemességet biztosít.
Az anyag szerint Eger, Salgótarján, Szekszárd és Hódmezővásárhely kivételével valamennyi megyeszékhely és megyei jogú város bekerül az országos vasúti személyszállítási hálózatba. A négy városból gyorsjáratú vagy non-stop autóbuszok közlekednek a fővárosba, de más viszonylatban megmarad a vasúti közlekedés.
A koncepció szerint az országos megrendelésű vasútvonalaktól távol eső kisebb városok bekapcsolását a hálózatba szintén autóbusszal kell biztosítani, amennyiben ez az utazóközönség utazási igényeihez jobban illeszkedik. A dokumentumban megjegyzik, hogy törekedni kell az ütemes közlekedésre, de a helyi sajátosságokra tekintettel ez nem kizárólagos szabály. Példaként említik Kalocsát, Mórt, Pápát.
A közlekedési tárca szerint Budapest és hét nagyváros (Miskolc, Nyíregyháza, Debrecen, Szolnok, Tatabánya, Győr és Pécs) viszonylatában, valamint Miskolc-Debrecen relációban a vasúti szolgáltatás megfelelő színvonalú. Ezért ezeken a helyeken a távolsági buszjárat csak bizonyos feltételekkel indulhat.
A főváros szűken értelmezett vonzáskörzetében az utazási igényeket a vasúti és az autóbusz-hálózat közösen, együttműködve elégíti ki. Itt az érintett járatok száma 8 ezer, teljesítménye 37 millió kilométer. A tervek szerint reggel 20 perces, délután 30 perces ütemes közlekedést vezetnének be. A koncepció napi 200-230 ezer úgynevezett beutazó utassal számol. A vasúttal el nem látott települések, településrészek kiszolgálását az autóbuszközlekedés biztosítja. Budapest tágan értelmezett vonzáskörzetében az érintett járatok száma 1492, teljesítménye 35 millió kilométer.
Az ország alapvetően sugaras vasúthálózatából adódó hiányzó kapcsolati rendszereket zömében az autóbusz-hálózat pótolja - áll a közleményben. Itt az érintett járatok száma 1549, teljesítménye szintén 35 millió kilométer.
A KHEM közleményében ismertette: a javaslatok a szaktárca augusztus végén közzétett menetrendi koncepciójában foglalt alapelveknek megfelelően álltak össze. A regionalizáció, a vasúti és közúti közszolgáltatások közötti indokolatlan párhuzamosságok megszüntetése, valamint a működés közlekedési módok közötti és közlekedési módokon belüli jobb összehangolása segítik egy színvonalasabb szolgáltatást nyújtó, gazdaságosabb helyközi közösségi közlekedési rendszer kialakítását. A változások kiemelt célja a jelenleg nemzetközi összehasonlításban is alacsony ülőhely-kihasználtság javítása.
Megvan az új vasúti menetrend
Sűrűbben, több férőhellyel közlekednek majd jövőre az országos hálózatban a vonatok, az éves vonatszám azonban alig változik a közlekedési tárca által kedden közzétett koncepció szerint.

Pride után: megpróbálják-e börtönbe küldeni Karácsony Gergelyt?
Az Ügyvédkör elnökét és egy volt belügyminisztert kérdeztünk.
Érvénytelen népszavazásra hivatkozik Orbán Viktor, amikor a Pride elutasítottságáról beszél
Még több százezer szavazatra lett volna szükség ahhoz, hogy érvényes legyen a 2022-es referendum, mégis ezt tekinti a kormány a népakarat megnyilvánulásának.
Az aszállyal a kormány se tud mit kezdeni: jelentősen drágult a HVG bevásárlókosara júniusban
Ma egy éve szűnt meg a kötelező akciózás, a kormány azonban nem tudta elengedni.
Annyira alacsony a Duna vízállása, hogy figyelmeztetést adott ki a rendőrség
Alkotmánybírósághoz fordul az Országos Bírói Tanács az igazságügyi törvények miatt
Tizenhárom év börtönre ítéltek Oroszországban egy volt védelmi miniszterhelyettest
Timur Ivanovot a bíróság különösen nagy értékű sikkasztásban, valamint bűnszövetkezetben elkövetett, ugyancsak különösen nagy értékű pénzmosásban találta bűnösnek.
Szeretettel Brüsszelből: több mint egy éve kormány nélkül Európa fővárosa
Szertefoszlik Orbán legyőzhetetlenségének mítosza
Még mindig téma a szombati budapesti Pride a világsajtóban.
Timothy Garton Ash: Milosevics sorsa várhat jövőre Orbánra
A szakértő szerint Európa vezetői végre ráébredtek a geopolitikai veszélyekre.
Várkonyi Andrea: A fanyalgóknak és a kötekedőknek azt kellene látniuk, hogy mi legalább segítünk
„Ne hagyja magát!” – Orbán Viktor támogatásáról biztosította a Csík Zenekar énekesnőjét
A Quimby azt kéri a Pride után, hogy minden szervező szóljon nekik, mielőtt rendezvényeken használnák a zenéiket
Megöltek egy nőt Bácsalmáson
A tettes a korábbi élettársa volt, aki a támadás folyamán életveszélyesen megsebesítette a közös gyereküket, majd magával is végzett.