A Népszava értesülése szerint a vasúti menetjegyekért 2010-ben 15 százalékkal, a bérletekért 10 százalékkal kell majd többet fizetni, a tarifaemelés pénzügyi hatása jövőre 5 milliárd forint lehet.
Politikai okokból viszont nem nyúlnak most a kedvezmények rendszeréhez, pedig eredetileg komolyan átszabták volna a jelenleg 7,5 millió állampolgárt valamilyen utazási kedvezményre jogosító szisztémát - írja a lap, emlékeztetve arra, hogy a kabinet a változtatásoktól évi 9 milliárd forint körüli költségvetési megtakarítást remélt.
Szollár Domokos kormányszóvivő hangsúlyozta, hogy bármilyen döntés is születik majd, előtte fel kell térképezni, hányan és milyen rétegek veszik a kedvezményeket. Ezután kell felülvizsgálni a kedvezmények rendszerét, mert az elfogadhatatlan, hogy Magyarországon mintegy 8 millió embernek van kedvezményes utazási lehetősége az egyébként súlyosan veszt vasúttársaság járatain.
A kormányszóvivő emlékeztetett, hogy a szárnyvonalak felfüggesztéséről szóló döntés előtt a kormány utasszámlálást végzett. Ugyanígy a kedvezmények átalakításáról is a tények, adatok, számok ismeretében lehet dönteni.
A Népszava felhívja a figyelmet arra is, hogy jelenleg a vasúti utazások többsége államilag erősen dotált: a napi mintegy 130 ezer utasnak csupán 15 százaléka vált teljes árú jegyet, a többiek vagy teljesen ingyen veszik igénybe a vasúti közszolgáltatást, vagy kisebb-nagyobb kedvezményt kapnak.