szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Ironikus reklámmal népszerűsíti az állampapírokat az Államadósság Kezelő Központ. A rádióban hallható spotokban egy-egy buta férfi és női szereplő is hallható; az ÁKK vezérigazgató-helyettese szerint arra szerették volna felhívni a figyelmet, hogy nem érdemes bedőlni a rémhíreknek.

„Rádióban néhány másodperc alatt nagyon nehéz ’ütős’ üzenetet közvetíteni, márpedig mi ezt szerettük volna” - mondta a hvg.hu-nak Erdélyi Zsuzsanna, az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) marketingszakértője. Az ÁKK néhány napja jelentette be, hogy reklámkampányban népszerűsíti a lakossági állampapír vásárlását, mert így a kifizetett hozam is a magyar gazdaságban marad.

A rádiókban már hallható is két reklám, mindkettő a hirdetésekben gyakran használt, férj-feleség (Lujza-Jenő) közötti párbeszédre épül, és a mondanivaló lényege, hogy biztonságos befektetésként népszerűsítse az állampapírokat. Az egyik változatban a „buta feleség” akarja a családi megtakarítást a kutyaházban „biztonságba helyezni”, míg a másikban éppen ellentétes a felállás: itt a „buta férjet” hallhatjuk vécétartály-szerelés közben, a pénz ugyanis a tartályba kerül.

Erős hasonlatok

Kérdésünkre, hogy a reklámokkal kapcsolatban eddig volt-e visszajelzés, miszerint esetleg negatív színben tünteti fel egyik vagy másik nemet, Erdélyi Zsuzsa azt mondta, nem kaptak kritikákat. Borbély László, az ÁKK általános vezérigazgató-helyettese szerint a reklámokkal arra akarták felhívni a figyelmet, hogy nem szabad bedőlni az olyan rémhíreknek, mint hogy az állam lenyúlja a bankbetéteket. (Mint ismeretes, az év elején szárnyra kapott pletykát végül magának Orbán Viktornak és Giró-Szász Andrásnak kellett cáfolnia, a kormányszóvivőnek azt is bejelentette, hogy keresik a rémhír terjesztőit.) „Általában a reklámok erős hasonlatokat használnak, hogy az üzenet jobban célba érjen és megjegyezhető legyen. Ezzel szerettük volna - a biztonságon felül - a kiemelkedő kamatra is ráirányítani a figyelmet” - mondta Erdélyi Zsuzsanna. Az ÁKK, mint közölték, kifejezetten ügyelt arra, hogy ne érje szexizmus vádja, ezért gyártattak két verziót is a reklámból.

Államkötvényhozamok: ütős üzenettel biztatnak vásárlásra

Időről-időre felbukkannak szexista hirdetések, bár a gyakorlatnak a Magyar Reklámszövetség is igyekszik gátat szabni. Három éve "Bomba csirke" szlogennel reklámozta magát óriásplakátjain a Zalabaromfi Zrt., amely a hirdetés szerint "100 százalék húsból" készíti termékeit. A plakáton egy fiatal volt nő látható ülő helyzetben, háttal, megfelelő testrészeit pedig a baromfiknál is használt megjelöléssel illeték.

A cég vezérigazgatója akkor azt mondta a Hírszerzőnek, szerintük a reklám nem lealacsonyító a nőkre nézve, és nem szerettek volna senkit sem megsérteni - már csak azért sem, mert vásárlóik nagy része nő. Az Önszabályozó Reklám Testület etikai bizottsága mégis azt állapította meg utólag, hogy „a reklám üzenete sérti az emberi test méltóságát, az evésre szánt hússal hozza összefüggésbe”. Egy másik olvasat szerint pedig összekapcsolja a női nemet a csirkével, tyúkkal.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Krisztina O'Brien Gasztro

Mi van a reklámok mögött? Megpróbáljuk kideríteni

A tojás tanyasi, a csirke kukoricás, a kenyér teljes kiőrlésű, a chips sütőben sütött, a répa pedig bio. Ugye ismerjük ezeket az imázsteremtő jelzőket, amelyek az egészséges étkezés képzetét keltve elhitetik velünk, hogy tudjuk, mi van a tányérunkon. A szakértők szerint azonban az élelmiszer-marketing sokszor hamis ködösítés, és egyre nagyobb a szakadék a képzelet és az élelmiszer-ipari valóság között. Mi van a mesék és reklámok mögött?