szerző:
Dezső András
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Most már szinte biztos, hogy az Audi logisztikai központja azon a területen épül majd meg, amelyhez a földtörvény kijátszásával jutott hozzá egy offshore-hátterű cég a fideszes vezetésű győri önkormányzat ügyvédjének segítségével. Lehetséges helyszín volt még a Győr-Gönyű kikötő is, ami jelenlegi állapotában egy „döglött ló”: ha az állam nem éleszti fel, súlyos milliárdokat fizethetünk vissza Brüsszelnek.

Sem cáfolni, sem kommentálni nem akarta Tallosi Károly, az A-K Építőipari Kft. ügyvezető igazgatója a Kisalföld kérdésére azt, hogy az Audi logisztikai központja azon a győri ipari park mellett található ingatlanon lesz-e, amelyet előbb a fideszes vezetésű győri önkormányzat ügyvédje, mad az offshore-hátterű SR Invest Logistic Kft. szerzett meg. A hvg.hu által feltárt telekügylet a finisébe érkezett, miután az Audi szeptember elején tudatta: az 50 ezer négyzetméteres logisztikai csarnok megépítésére kiírt beruházói tendert az A-K Építőipari Kft. nyerte el. Bár korábban a csarnok lehetséges helyszíneként Győr-Gönyű is felvetődött, a nyertes cég vezetője, Tallosi Károly a Kisalföldnek nyilatkozva egyértelművé tette, hogy a helyszín a győri ipari park mellett lesz. „Túl sok lehetőség nem állt rendelkezésre, mi gazdasági és üzleti megfontolásból a legkedvezőbbet választottuk, ami a győri ipari park fejlesztését jelenti" – mondta.

Így szerezték meg a titokzatos befektetők

Az ingatlan, ahol a csarnok épül majd, korábban magánszemélyek tulajdonában álló szántóföldekből állt. Ezeket a földeket vásárolta fel Rákosfalvy Zoltán, az önkormányzat ügyvédje. Az addigi szántót ezután összevonva átminősítettét, hogy ipari-kereskedelmi célra is hasznosítani lehessen a területet, ahol – egy földút miatt – közben kis hányadban az önkormányzat is tulajdonostárs lett. Ahogy az átminősítés megtörtént, Rákosfalvy tulajdonrésze átszállt az SR Invest Logistic Kft.-re, melynek ügyvezetője az önkormányzat ügyvédjének élettársa, tulajdonosa pedig a luxemburgi SR Group SA. Rákosfalvy mindezt azzal magyarázta, hogy a földeket az SR Group SA megbízásából vásárolta meg (azaz nem magának, hanem a cégnek), de azt nem tette hozzá, hogy cég nem vehetett volna földeket, ezért is kellett az ő közreműködése. A SR Group SA anonimitása mögé bújt vállalkozó(k) viszont jól járt(ak). Úgy tudjuk ugyanis, hogy a négyzetméterenként 3-5 euróért megszerzett földeket majd 25-35 euróért passzolhatják tovább, így akár közel egymilliárd forintot is szakíthatnak a telekügyleten.

©

Azt, hogy miért a győri ipari park melletti terület lett a befutó, Tallosi Károly a Kisalföldnek azzal is magyarázta, hogy az Audi kikötötte: olyan helyszínben kell gondolkodnia a lehetséges beruházónak, amely legfeljebb 30 perc távolságra van az új gyártól. Igaz, ennek a feltételnek a Győr-Gönyű kikötő is megfelel, s ezért a helyszínért lobbizott a Matolcsy György vezette gazdasági minisztérium is. Nem véletlenül, hiszen a kikötőben még a Gyurcsány-kormány alatt nagyrészt uniós, kisebb részt költségvetési pénzből tízmilliárd forintos fejlesztést végeztek, mára úgy tűnik, túlságosan optimistán. A fejlesztések ugyan megvalósultak, de a kikötő döglődik. „Nincsenek vállalkozások, hónapok óta csak vagonok parkolnak a kiépített vasúti pályaszakaszon. Van ugyan egy dán vasüzem, de a terület 90 százaléka kihasználatlan” – mondta a hvg.hu-nak Major Gábor, Gönyű polgármestere. Márpedig ha előbb-utóbb nem tudják rentábilissá tenni a kikötőt, az államnak vissza kell fizetnie az uniós támogatást.

Haladékot is kérhetünk

Azt, hogy mennyit fizethetünk majd vissza, esetleg kapunk-e haladékot, részben Brüsszel jóindulatától függ majd. Ami biztos, hogy a kikötő tényleges működését és üzemelését alátámasztó dokumentumokat szeptember 30-ig kell benyújtani az Európai Bizottságnak. Ebben tájékoztatni kell a Bizottságot arról, milyen intézkedést tett az állam a jobb kihasználtság érdekében, milyen további fejlesztések lesznek, ezek mikor kezdődnek meg. Ezután a Bizottság mérlegeli, hogy a kikötő működtetését és fejlesztését szolgáló tagállami intézkedések elegendőek-e, vagy pénzügyi szankciók alkalmazására lehet szükség. Az esetleg visszafizetendő összegről - a teljesítés mértékétől függően - ezután dönthetnek.

Információnk szerint a kormányzat most abban bízik, hogy Brüsszeltől haladékot kaphat. Könnyen lehet, hogy az állam a válság miatt visszaeső beruházásokra hivatkozva kér haladékot, ami nem lenne alaptalan: a fejlesztési pénzt még 2007-ben kapták, az ekkor beadott üzleti tervben nem kalkuláltak az egy évvel később beütő válsággal.

A kikötőt, mint helyszínt azután javasolta az Audinak az állam, hogy a győri önkormányzat és az autógyár között született egy szándéknyilatkozat, amelyben Borkaiék vállalták, mindent megtesznek annak érdekében, hogy a városban legyen a beruházás. Gönyű csak márciusban került képbe, ekkor már Rákosfalvy Zoltán rég megszerezte a logisztikai központnak helyt adó területeket, ráadásul az összevont földek átminősítése idején született szakhatósági dokumentumokból világosan kiderült, hogy a városvezetés tervei szerint az offshore-hátterű cég tulajdonában álló területen épül majd fel a csarnok.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

Az index.hu eddigi szerkesztősége lényegében megszűnt létezni, az ország elveszítette a legolvasottabb online felületét. Ez a független magyar sajtóra és a tájékozódás szabadságára mért eddigi legsúlyosabb csapások egyike. A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, hogy minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Dezső András Itthon

Fidesz-közeli ügyvéd csapott le az "Audi-földekre"

A fideszes vezetésű győri önkormányzat ügyvédje, rajta keresztül pedig egy hozzá több szálon kapcsolódó offshore-hátterű cég szerezte meg annak az ingatlannak a nagy részét, ahol várhatóan az Audi logisztikai központja épül majd - derítette ki a hvg.hu.

MTI Itthon

Gyurcsányék telekspekulációt látnak az Audi-telek felvásárlása mögött

A Demokratikus Koalíció (DK) szerint telekspekuláció áll annak hátterében, hogy előbb a győri önkormányzat ügyvédje, majd rajta keresztül egy offshore-hátterű cég szerezte meg annak a teleknek egy részét, amely az Audi logisztikai központjának lehetséges helyszíne. A DK az alaptörvénnyel ellentétesnek tartja a szerződést és a semmissé nyilvánítását sürgeti.

MTI Vállalkozás

Magyar cég építi az Audi-parkot Győrben

Az A-K Kft. nyerte az Audi logisztikai parkjának felépítésére és üzemeltetésére kiírt pályázatot; a beruházás Győrben valósul meg – közölte az MTI-vel pénteken az Audi Hungaria Motor Kft. kommunikációs igazgatója.

Döntött a kormány: normál tanrend szerint kezdődik az iskola ősszel

Döntött a kormány: normál tanrend szerint kezdődik az iskola ősszel

Kiderült, mi Erzsébet királynő kedvenc filmje

Kiderült, mi Erzsébet királynő kedvenc filmje

Olcsóbb változat is jöhet idén a szuperchipből

Olcsóbb változat is jöhet idén a szuperchipből