Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"938a31f5-7798-4ea6-820c-53ad81493511","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Lassacskán indul be a felmelegedés.","shortLead":"Lassacskán indul be a felmelegedés.","id":"20250513_idojaras-elorejelzes-hungaromet-homerseklet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/938a31f5-7798-4ea6-820c-53ad81493511.jpg","index":0,"item":"04a8a512-5253-4bdb-a735-baf8afd2610f","keywords":null,"link":"/itthon/20250513_idojaras-elorejelzes-hungaromet-homerseklet","timestamp":"2025. május. 13. 06:03","title":"Még mindig nem lesz melegebb 20 foknál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"21df786a-ff6c-4d71-b743-6c1d0a0c42e6","c_author":"EUrologus","category":"eurologus","description":"Gyermekvédelem Brüsszelből: jóváhagyta az Európai Parlament Állampolgári Jogi, Bel- és Igazságügyi Bizottsága azokat a javaslatokat, amelyek célja a gyermekek szexuális bántalmazásával kapcsolatos európai szabályozás szigorítása. ","shortLead":"Gyermekvédelem Brüsszelből: jóváhagyta az Európai Parlament Állampolgári Jogi, Bel- és Igazságügyi Bizottsága azokat...","id":"20250513_europai-parlament_gyermekvedelem_szexualis-abuzus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/21df786a-ff6c-4d71-b743-6c1d0a0c42e6.jpg","index":0,"item":"3692a165-b4d4-41c7-9cef-bcccb0543b73","keywords":null,"link":"/eurologus/20250513_europai-parlament_gyermekvedelem_szexualis-abuzus","timestamp":"2025. május. 13. 11:39","title":"Szigorúbb EU-s szabályozás jöhet a gyermekek szexuális bántalmazásának büntetéséről ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"24b4085e-6afe-4cba-9541-439dab877dcb","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A kifejlett hím vörös kenguruk közel 90 kilót is nyomhatnak, és akár 180 centi magasra is megnőhetnek.","shortLead":"A kifejlett hím vörös kenguruk közel 90 kilót is nyomhatnak, és akár 180 centi magasra is megnőhetnek.","id":"20250512_del-karolina-allatkert-kenguru-gyilkossag-gondozo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/24b4085e-6afe-4cba-9541-439dab877dcb.jpg","index":0,"item":"bbacaa8c-2499-4f89-a0db-e5765d8e3bd3","keywords":null,"link":"/elet/20250512_del-karolina-allatkert-kenguru-gyilkossag-gondozo","timestamp":"2025. május. 12. 21:02","title":"Kenguru ölte meg a gondozóját egy amerikai állatkertben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"090dc933-6f60-413c-9455-0eaa3f14fcb5","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"Az elhibázott EV-stratégia és a gyenge kínai eladások miatt is szenved a japán gyártó.","shortLead":"Az elhibázott EV-stratégia és a gyenge kínai eladások miatt is szenved a japán gyártó.","id":"20250513_Leepites-gyarbezaras-visszavont-beruhazas-Nissan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/090dc933-6f60-413c-9455-0eaa3f14fcb5.jpg","index":0,"item":"0338ea3c-2232-4380-bbcc-fcc7a446a651","keywords":null,"link":"/cegauto/20250513_Leepites-gyarbezaras-visszavont-beruhazas-Nissan","timestamp":"2025. május. 13. 07:55","title":"Leépítés, gyárbezárás, visszavont beruházás – válságüzemmódban működik a Nissan","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c58a496b-12b8-46db-bc1a-e461e4620638","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A francia színész két nőt zaklatott egy 2021-es filmforgatáson. ","shortLead":"A francia színész két nőt zaklatott egy 2021-es filmforgatáson. ","id":"20250513_Gerard-Depardieu-szexualis-zaklatas-eliteltek-bunos-birosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c58a496b-12b8-46db-bc1a-e461e4620638.jpg","index":0,"item":"340fac0c-9b8c-4814-8ed8-140c02131d76","keywords":null,"link":"/elet/20250513_Gerard-Depardieu-szexualis-zaklatas-eliteltek-bunos-birosag","timestamp":"2025. május. 13. 11:02","title":"Gérard Depardieu-t bűnösnek ítélte a bíróság a szexuális zaklatási perében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"18b1df48-86d7-4c59-bc78-f1f2a4aa317e","c_author":"SPAR","category":"brandchannel","description":"Néhány alapszabály ismerete és betartása, egy kis odafigyelés és némi tudatosság szükséges csupán ahhoz, hogy fenntartható módon tudjuk le a heti nagybevásárlást. De mik ezek és hogyan érdemes őket a mindennapok részévé tenni? Cikkünkben ennek járunk utána.","shortLead":"Néhány alapszabály ismerete és betartása, egy kis odafigyelés és némi tudatosság szükséges csupán ahhoz...","id":"20250512_SPAR-Nestle-evtervezo-fenntarthato-bevasarlas-tippek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/18b1df48-86d7-4c59-bc78-f1f2a4aa317e.jpg","index":0,"item":"4c4870b3-a9b9-46ec-aae2-8e2d8529c5a9","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250512_SPAR-Nestle-evtervezo-fenntarthato-bevasarlas-tippek","timestamp":"2025. május. 12. 11:30","title":"Fenntartható bevásárlás: így csináld, hogy valóban az legyen!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"SPAR Magyarország","c_partnerlogo":"9615d6e6-8d73-4e29-a76b-e36e534d9f8a","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"9692ee54-0e4f-48d5-ae23-480a47c256c9","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Ukrajnában a katonai infrastruktúrát és közvéleményt felmérő állítólagos kémeket tartóztattak le. Kijev szerint a magyar katonai hírszerző szolgálat akciójáról van szó – konkrét tervekkel Ukrajna inváziójára.","shortLead":"Ukrajnában a katonai infrastruktúrát és közvéleményt felmérő állítólagos kémeket tartóztattak le. Kijev szerint...","id":"20250512_die-welt-ukrajna-magyarorszag-kemugy","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9692ee54-0e4f-48d5-ae23-480a47c256c9.jpg","index":0,"item":"3ea778fa-c571-4a3e-8ce2-65e868e3a015","keywords":null,"link":"/360/20250512_die-welt-ukrajna-magyarorszag-kemugy","timestamp":"2025. május. 12. 06:45","title":"Die Welt-beszámoló: a magyar–ukrán kémügynek egyetlen olvasata van","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3c047f4b-e304-45b4-ae12-f2cfb311a317","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az önkormányzat arra kér mindenkit, hogy körültekintően járja a természetet.","shortLead":"Az önkormányzat arra kér mindenkit, hogy körültekintően járja a természetet.","id":"20250512_medve-nograd-kisecset-kokereszt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3c047f4b-e304-45b4-ae12-f2cfb311a317.jpg","index":0,"item":"871ef42c-86ed-4318-a5ef-85ddb6481eee","keywords":null,"link":"/itthon/20250512_medve-nograd-kisecset-kokereszt","timestamp":"2025. május. 12. 10:58","title":"Medve tűnt fel Nógrádban, a kisecseti kőkeresztnél látták","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egyelőre nem merült fel senki más a jobboldalon főpolgármester-jelöltnek Tarlós Istvánon kívül, ő továbbra is élvezi a kormányfő bizalmát. A főváros átszervezéséhez ugyanakkor ebben a kormányzati ciklusban szinte biztosan nekifut a Fidesz, főleg, hogy megvan az alkotmánymódosításhoz szükséges többsége.
Tarlós Istvánnal kell majd megküzdenie októberben az ellenzék főpolgármester-jelöltjeinek – jelen állás szerint ez a forgatókönyv tűnik a legvalószínűbbnek, a Fideszből, a kormányból és a városházáról származó információink szerint is. Így míg az ellenzéki oldalon annak ellenére is komoly helyezkedés van, hogy az MSZP-nek Horváth Csaba személyében elvileg már megvan a hivatalos jelöltje (a lehetséges forgatókönyveket az Index szedte csokorba), a kormányoldalon a jelek szerint az állandóságra szavaztak.
„Tarlós István töretlenül bírja Orbán Viktor bizalmát, a kormányfő szerint a főváros vezetése elsősorban műszaki kérdés, nem szociológusokra vagy történészekre kell bízni, hanem mérnökemberre, amilyen a főpolgármester is, hiszen itt az a fontos, hogy épüljenek a közművek, felújítsák az utakat, járjanak a buszok” – adott pár szavas illusztrációt egy kormánytag a fideszes kiválasztási logikáról. (Tarlós István mélyépítő mérnök, Demszky Gábor szociológusként volt főpolgármester.) Forrásunk szerint ráadásul Orbán Viktor kifejezetten elismeri, hogy a főpolgármester „óriási erőfeszítésekkel hozta rendbe az előző városvezetés által katasztrofális állapotban hátrahagyott nagyberuházásokat, elég például a 4-es metróra gondolni”.
Szabad a pálya?
A főpolgármester ráadásul készséggel együttműködik a Fidesz egyik legfontosabb tervének, a nonprofit alapon működő állami közműszolgáltató létrehozásának megvalósításában, és a jelek szerint nagy, fővárost is érintő ügyekben nem fogja „önállóskodással” megnehezíteni a kormány munkáját. Többen megemlítették ugyanakkor, hogy a főpolgármester szerda reggeli köztévés szereplésével (amiben régi szövetségese, a volt MSZPM/MSZP-tag Pető György helyzetbe hozása kapcsán arról beszélt, érdmes lenne egyszer azt is megnézni, a kormány, vagy a Fidesz környékén hány volt MSZMP-s, vagy MSZP-s ül) biztosan nem szerzett jó pontokat a Fidesz vezetésében.
Tarlós István és Orbán Viktor a 4-es metró átadásán
Facebook / Orbán Viktor
Egy városházi forrásunk szerint ráadásul személyi ambíciók sem látszanak egyelőre a jobboldalon a főpolgármesteri tisztséget illetően, igaz, mint megjegyezte, „a kormányalakítás is eldönthet pár dolgot: ha ott kimarad valaki, aki egyébként fontos, elképzelhető, hogy megkínálják a poszttal”. Ez ellen szól ugyanakkor, hogy a felmérések szerint Tarlós István egyelőre a legtámogatottabb induló. Igaz, mint forrásunk megjegyezte, „a jelen helyzetben azért nem is annyira vonzó ez a poszt, mint korábban volt”. Jelenleg ugyan a főpolgármesteri pozíció jelenti a magyar közjogi rendszerben a legerősebb legitimációt (hiszen a városvezetőt közvetlenül választják), de könnyen lehet, hogy ez középtávon már megváltozhat, azt ugyanis minden forrásunk biztosra vette, hogy az újabb kétharmados parlamenti többség birtokában a Fidesz hozzálát a főváros közigazgatási rendszerének átalakításához.
Budapest esetleges átszervezése mögött politikai megfontolások is húzódhatnak: az április 6-i választások eredménye is azt mutatta, hogy a baloldal a fővárosban a legerősebb, és nem kizárt, hogy a Fidesz-KDNP nem képes megszerezni a közgyűlési többséget. A főpolgármester-választásnak ugyanakkor – egyes, a kormánypárt megrendelésére készült, nem nyilvános felmérések szerint – továbbra is Tarlós István az esélyese. Nem véletlen, hogy a baloldalon a választások után többen felvetették, talán mégsem az MSZP-s Horváth Csabának kellene indulnia, hanem egy másik, szélesebb támogatói kört maga mögött tudó jelöltet kellene találni.
Kormányzati forrásunk pragmatikusabb oldalról közelítette meg a kérdést: „ha most megnézzük a főváros működését, azt látjuk, hogy a kerületek komoly jogosítványokkal bírnak, és a főpolgármesternek is vannak hatáskörei, és persze reprezentálnia is kell a várost. Ellenben a Fővárosi Közgyűlés csupa olyan dologról dönthet nagyrészt, amikhez alapvetően az állam adja a pénzt, például a BKV működési kérdései. Ez így egy álságos dolog, egy politikai legitimitással bíró testület dönt valójában rajta kívül álló ügyekről”. A politikus így azt valószínűsítette, hogy a főváros átszervezése azzal jár majd, hogy a 23 kerületi vezető egyfajta „budapesti szenátusként” dönthetne az eddiginél korlátozottabb hatáskörrel fővárosi ügyekben, és megmaradna a közvetlenül választott főpolgármesteri tisztség, egy kibővített szakmai kabinettel, de a Közgyűlés megszűnne.
Városházi informátorunk – hangsúlyozva, hogy egyelőre több forgatókönyv is fut egymással párhuzamosan – ugyanakkor azt mondta, „jelenleg a klasszikus city-koncepció tűnik a legesélyesebbnek”.
Régi a lemez...
A főváros és a kerületek több mint két évtizedes problémáját a Fidesz a kétharmados parlamenti többség ellenére sem tudta megoldani az előző ciklusban. Az új önkormányzati törvény 2011 tavaszán elkészült koncepciójában még három lehetséges verziót vázolt fel a Belügyminisztérium: az egységes fővárosi önkormányzat megvalósítását, a jelenlegi rendszer fenntartását a hatáskörök némi átrendezésével, illetve az úgynevezett city-koncepciót. Utóbbi azt jelentette volna, hogy a belső kerületek összeolvadtak volna, a külsőkből pedig 2-4 önálló önkormányzat alakult volna.
Tarlós István a Fővárosi Közgyűlés ülésén Németh Szilárd és György István társaságában 2012. november 28-án
MTI / Soós Lajos
A 2011 végén elfogadott önkormányzati törvény végül lényegében érintetlenül hagyta a főváros és a kerületek viszonyát, de néhány fontos részletkérdésben inkább a kerületeknek kedvezett: fővárosi feladatként határozta meg például a tömegközlekedés biztosítását, de a parkolás üzemeltetését – ami bevételt termelhetne az előbbi feladathoz – már a kerületek kapták. Az elmúlt négy évben általában is jellemző volt, hogy a kerületek igyekeztek magukhoz vonni a bevételeket: 2010 végén például Rogán Antal belvárosi polgármester javaslatára a kerületek kezébe került az idegenforgalmi adó kivetésének joga.
A fővárosi önkormányzat alapvető problémája az, hogy nincs olyan saját bevétele, amely fedezhetné a nagy közszolgáltató rendszerek – mindenekelőtt a közlekedés – fenntartását. Ilyen bevétel lehetett volna a dugódíj, amelynek bevezetéséről 2012 nyarán el is készült a törvénymódosító javaslat, de a parlament leszavazta azt. A hivatalos magyarázat szerint a kormány attól tartott, hogy az Alkotmánybíróság elkaszálja a törvényt, de valószínűbb, hogy a kormánypárt politikailag nem akarta felvállalni ezt a várhatóan nagyon népszerűtlen intézkedést. Kifejezetten hátráltatták például a dugódíj bevezetését egyes kerületi polgármesterek.
Saját bevételek híján a főváros a központi költségvetésre, vagyis a kormányra van utalva, és minden évben külön alkut kell folytatnia, hogy megkapja a szükséges támogatást. A dugódíj leszavazása után kiadott közleményében például nem véletlenül írta Tarlós István főpolgármester, hogy „finanszírozhatatlanná válhat a BKV”, ha nem pótolják a kieső bevételt, ezzel is igyekezett nyomást gyakorolni a kormányra, amely végül csak talált 23 milliárd forintot a 2013-as költségvetésben a tömegközlekedés támogatására, majd év közben még került 7 milliárd forint erre a célra.