Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8b027a72-5f0a-4025-b932-0cce291757ee","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A felnőtt ruházati cikkek és cipők 2-10 dollárral drágulnak.","shortLead":"A felnőtt ruházati cikkek és cipők 2-10 dollárral drágulnak.","id":"20250522_nike-aremeles-dragulas-egyesult-allamok-donald-trump-vamhaboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8b027a72-5f0a-4025-b932-0cce291757ee.jpg","index":0,"item":"f691c5df-a973-4310-a95b-9a4e62ab1f63","keywords":null,"link":"/kkv/20250522_nike-aremeles-dragulas-egyesult-allamok-donald-trump-vamhaboru","timestamp":"2025. május. 22. 15:22","title":"Árat emel Amerikában a Nike a Trump-vámok miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"74afdc60-fb17-4821-8d75-2d61306003ba","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Karácsony után legközelebb május elején kezdtek el sokan gondolkozni a nyaralás helyszínén.","shortLead":"Karácsony után legközelebb május elején kezdtek el sokan gondolkozni a nyaralás helyszínén.","id":"20250523_horvat-olasz-gorog-spanyol-nyaralas-balaton-google-trends","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/74afdc60-fb17-4821-8d75-2d61306003ba.jpg","index":0,"item":"661ab956-10b3-49a0-b595-47071bc976b6","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250523_horvat-olasz-gorog-spanyol-nyaralas-balaton-google-trends","timestamp":"2025. május. 23. 05:30","title":"A horvát, az olasz, a görög és a spanyol nyaralás is veri a balatonit a magyar internezetőknél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eb903494-0739-4169-bde5-a36a72bf5829","c_author":"Balizs Benedek ","category":"sport","description":"Ismét Videoton néven indulhatna a klub.","shortLead":"Ismét Videoton néven indulhatna a klub.","id":"20250523_fehervar-focicsapat-videoton-cser-palkovics-andras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eb903494-0739-4169-bde5-a36a72bf5829.jpg","index":0,"item":"8bc190c5-c1c4-4fd1-b567-19ec2ff9892c","keywords":null,"link":"/sport/20250523_fehervar-focicsapat-videoton-cser-palkovics-andras","timestamp":"2025. május. 23. 13:38","title":"Újra nevet változtathat a fehérvári focicsapat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff8a1633-4e64-4f0b-98f6-4911ab8a7cd6","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Ha valaki hiányolná a postaládájából az Ukrajna EU-tagságáról szóló „véleménynyilvánító szavazás” borítékját, ingyenesen hívható telefonszámon jelezheti.","shortLead":"Ha valaki hiányolná a postaládájából az Ukrajna EU-tagságáról szóló „véleménynyilvánító szavazás” borítékját...","id":"20250522_EU-tagsag-velemenynyilvanito-szavazas-Orban-Viktor-miniszterelnok-Covid-koronavirus-jarvany-ktk-kormanyzati-tajekoztatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff8a1633-4e64-4f0b-98f6-4911ab8a7cd6.jpg","index":0,"item":"8f462421-7c1b-41cf-b060-310ce0fa6c34","keywords":null,"link":"/itthon/20250522_EU-tagsag-velemenynyilvanito-szavazas-Orban-Viktor-miniszterelnok-Covid-koronavirus-jarvany-ktk-kormanyzati-tajekoztatas","timestamp":"2025. május. 22. 20:35","title":"Eltűnt szavazólapok bejelentéséről küldött levelet a kormány a Covid elleni oltásra regisztráltaknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6ce90bff-dab1-4353-95d5-dfb8a598f30f","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A nyugalmat árasztó fák mellett különleges történelmi örökséggel is büszkélkedhet egy ház a Gönczy Pál utcában. Ismét egy olyan épületet mutatunk be, amelyet a Nyitott Házak hétvégéjén bárki meglátogathat.","shortLead":"A nyugalmat árasztó fák mellett különleges történelmi örökséggel is büszkélkedhet egy ház a Gönczy Pál utcában. Ismét...","id":"20250523_kalvin-ter-belso-kert-gonczy-pal-utca-csonka-pal-budapest100","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6ce90bff-dab1-4353-95d5-dfb8a598f30f.jpg","index":0,"item":"8e990ee8-66dc-448f-a5f1-3dd630f2e5f4","keywords":null,"link":"/elet/20250523_kalvin-ter-belso-kert-gonczy-pal-utca-csonka-pal-budapest100","timestamp":"2025. május. 23. 08:29","title":"Lenyűgöző belső kertet rejt a Kálvin tér melletti ház, ahol egykor Csonka János műhelye működött","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"357edc1b-9ca6-4593-b2b0-a115e136ba73","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A szervezet az „átláthatósági” törvény tervezetére reagált.","shortLead":"A szervezet az „átláthatósági” törvény tervezetére reagált.","id":"20250522_szabad-europa-radio-washingtoni-kozpont-atlathatosagi-torveny-reakcio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/357edc1b-9ca6-4593-b2b0-a115e136ba73.jpg","index":0,"item":"3e497e32-412c-452b-99be-e44172efe742","keywords":null,"link":"/itthon/20250522_szabad-europa-radio-washingtoni-kozpont-atlathatosagi-torveny-reakcio","timestamp":"2025. május. 22. 14:38","title":"„A független újságírás bármilyen korlátozása aggasztó” – üzente a Szabad Európa Rádió washingtoni központja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4288c31c-3c53-4bbf-b2a8-8ad0fe3476b8","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Elvileg 4-es szintű önvezetésre képes, ami azt jelenti, hogy felügyelő sofőr sem kötelező bele.","shortLead":"Elvileg 4-es szintű önvezetésre képes, ami azt jelenti, hogy felügyelő sofőr sem kötelező bele.","id":"20250523_Kolozsvaron-mar-jarkal-egy-onvezeto-busz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4288c31c-3c53-4bbf-b2a8-8ad0fe3476b8.jpg","index":0,"item":"fe858603-03b4-43fc-b987-c5fd107764fc","keywords":null,"link":"/cegauto/20250523_Kolozsvaron-mar-jarkal-egy-onvezeto-busz","timestamp":"2025. május. 23. 17:53","title":"Kolozsváron már járkált egy önvezető busz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"87e675c2-0013-4582-94bb-24715322c9b4","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"4 millió 666 ezren álltak munkában, a munkanélküliségi ráta 4,4 százalék volt áprilisban.","shortLead":"4 millió 666 ezren álltak munkában, a munkanélküliségi ráta 4,4 százalék volt áprilisban.","id":"20250523_32-ezerrel-kevesebben-dolgoznak-Magyarorszagon-mint-egy-eve","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/87e675c2-0013-4582-94bb-24715322c9b4.jpg","index":0,"item":"b19f2232-065a-45e2-9bd9-65c03bb901fe","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250523_32-ezerrel-kevesebben-dolgoznak-Magyarorszagon-mint-egy-eve","timestamp":"2025. május. 23. 08:35","title":"Ez se repülőrajt: 32 ezerrel kevesebben dolgoznak Magyarországon, mint egy éve","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az oroszoknak áll a zászló a 60 milliárdos metróbizniszben
szerző:
MLF
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Nemcsak a politikusok vívnak a 3-as metró miatt, háborúznak a zsíros állami megrendelésért a kocsik felújítására gyúró cégek is. Úgy tudjuk, az oroszoknak komoly előnyük van, ami egyébként is illeszkedne a kormány eddig nem túl sikeres „keleti nyitás” tervébe.
Az eredeti hét jelentkezőből csütörtökre kettő maradt a 3-as metró szerelvényeinek felújítására kiírt pályázaton – értesült a hvg.hu. Információinkat hivatalosan még nem erősíttették meg, de úgy tudjuk, a pályázat újabb szakaszában csak az orosz és az észt cég adott be ajánlatot, a korábbi fordulókban talpon maradt Skoda és spanyol CAF úgy döntött, végül nem vesz részt a projektben. Keressük a BKV-t, ha megérkezik válaszuk, közöljük.
Azt, hogy a 3-as metróval komoly gondok vannak, már hosszú évek óta lehet tudni, de az M4-es építésére koncentráló 2010 előtti városvezetés nem törődött az 1976–1990-ben átadott vonal felújításával. A Tarlós István vezette fővárosi önkormányzat 2011 óta lobbizik a kormánynál, hogy támogassa a rekonstrukciót, ami évekig tartó huzavonát eredményezett. Végül a kabinet március végén 125 milliárd forintos támogatást biztosított Budapestnek a pálya felújítására, az önkormányzat pedig szerdán döntött arról, hogy július 1-jén indul a projekt, továbbá 60 milliárdos euróalapú devizahitelt vesz fel a régi járművek újjáépítésére. A közbeszerzési eljárás már tavaly elindult, két szakaszon már túl is van a BKV, most várható a tender véglegesítése.
Pedig tavaly év végén szinte minden jelentősebb régiós, illetve európai vállalkozás rárepült a tenderre a közbeszerzés első szakaszában, a jelentkezők között pedig eddig valóságos háború dúlt a zsíros állami megrendelésért, a 222 darab kocsi rekonstrukciójáért. Az ajánlattevők között feltűnt egy román, egy magyar, egy észt, egy orosz, egy francia, egy spanyol és egy cseh cég is. A BKV vezetői leültek mindegyik jelentkezővel tárgyalni a feltételekről, majd idén év elején a második szakaszban rögtön ki is zártak kettőt, a román Electroputerét és a nyíregyházi – egyébként baloldali kötődésűnek tartott – Kelet-Út Kft.-t.
Kiégett kocsi a 3-as metró vonalán
MTI / Máthé Zoltán
Április elején pedig kiszállt a metrótenderből a francia Alstom. Ez a cég szállította le korábban a 4-es metró, illetve a felújított 2-es metró új szerelvényeit, ám előtte közel egy évig kardozott a 2010-es választást megnyert új városvezetéssel, miután Tarlós a csúszás miatt felbontotta a szerződésüket. Az Alstom kilépése a tenderből egyben felelevenített egy régi vitát is: új, hosszabb ideig használható járműveket vásároljon Budapest, vagy az orosz kocsikat újítsa fel. A kérdés előjött a szerdai közgyűlésen is, ahol az ellenzék azzal vádolta a városvezetést, hogy az árfolyam-ingadozás miatt sokat kockáztat a devizahitel felvételével, az LMP-s Csárdi Antal pedig azt vetette fel, hogy az új kocsik beszerzése mindössze 2 milliárd forinttal kerülne többe, mint a régiek felújítása. Erre Tarlós a szokásos stílusában vágott vissza, „hülyeségnek” nevezve az ellenzékiek érveit, a BKV vezérigazgató-helyettese pedig kifejtette, az új járművek beszerzése 90-92 milliárdba kerülne, ráadásul kevesebb kocsit tudnának venni.
Ugyanakkor két iparági forrás is azt hangsúlyozta a hvg.hu-nak, az Alstom okkal lobbizik új szerelvények beszerzése mellett, hiszen a 2-es és 4-es metró járművei révén már eleve rendelkezik típusengedéllyel, hazai referenciával, komoly helyzeti előnye lenne. A felújítás jól jött viszont a prágai metró orosz szerelvényeit restauráló Skoda Transportationnek, illetve az orosz járműveket eredetileg gyártó – tehát azokat jól ismerő Metrowagonmashnak (az egykori szovjet cég 1992-ig Mityiscsi Gépgyárként volt ismert).
Végül a tender zárószakasza előtt négy cég maradt talpon: az oroszok és az észt Skinest, továbbá a csehek és a spanyol CAF, de értesüléseink szerint az utóbbi kettő csütörtökön már nem adott be újabb ajánlatot.
Az oroszok már az alagútban vannak?
A Moszkva elővárosában működő cég már az elején komoly előnyre tett szert a versenyben azzal, hogy átállította a maga oldalára a Dunakeszi Járműjavító Kft.-t. Ugyanis a kormány és a főváros is gyakran hivatkozik arra 2010 óta, hogy a hazai beruházásokkal magyar munkahelyeket kell teremteni.
Pedig a Járműjavító Kft. eredetileg a CAF partnere volt a villamosok gyártásában. A spanyolok nem is nézték ezt jó szemmel, az Index márciusban számolt be arról, hogy a CAF jogi háborút indított három pályázó ellen. A hírportál szerint miután a pályázók az eljárás során megismerhették egymás ajánlatait, a CAF hibákat keresett és állítólag talált is a csehek, az észtek és az akkor még versenyben lévő franciák dokumentumaiban. A cseheknél és az észteknél főleg a referenciákat kifogásolták, érdekes viszont, hogy az oroszokat nem támadták be. Versenytársai viszont azt kifogásolják, hogy a CAF is titkolózik a referenciáit illetően, igaz, az a hírekből is tudható, hogy ez a cég nyert nemrég a luxembourgi könnyűvasúti tenderen, ahova járműveket szállít.
Már be is futott az orosz szerelvény?
Stiller Ákos
A hvg.hu információi szerint a BKV is megfogalmazott több észrevételt április végén az észt Skinest ajánlatával kapcsolatban. A közlekedési vállalat az ajánlat műszaki-szakmai részénél „nagy hiányosságokat” talált. Bár az észtek kiegészítették az ajánlatukat, az újabb dokumentumokat akkor még nem fordították le magyarra. A BKV az ajánlat több pontjával kapcsolatban magyarázatot kért a cégtől, mire az ajánlattevő fordítási hibákkal magyarázta a problémákat. Ugyanakkor a Skinest főleg vasúti kocsik – és nem metrószerelvények – felújítását mutatta be referenciaként, többek között Ukrajnából és Belaruszból, a cégnek ukrán gyártóval van kapcsolata.
Úgy tudjuk, az észtek és az oroszok is alacsonyabb árajánlattal rukkoltak elő, viszont sok függ attól, hogy a BKV mit gondol például a referenciákról. Számít az is, hogy ki vállalt rövidebb felújítási időt: Tarlós közlekedési tanácsadója, Dorner Lajos az Indexen szerdán megjelent interjújában leszögezte, hogy a rekonstrukciónak a 2017-es vizes vébéig be kell fejeződnie, márpedig a hvg.hu úgy értesült, hogy az oroszok vállalták a legrövidebb időt. Ugyanakkor értesüléseink szerint a Skinest le akarta nyűgözni a BKV-t azzal, hogy a legmagasabb pontszámmal díjazható 25 éves garancia helyett beígért 30 évet, amit a piacon meglepőnek tartanak.
A Népszabadság már tavaly arról írt, előnyt jelent a mityiscsi gyárnak, hogy a kocsik gyártási dokumentációja eleve megvan nekik, hiszen a BKV csupán a karbantartáshoz szükséges leírásokat kapta meg annak idején. Azt a Kreml is elismerte Vlagyimir Putyin februári látogatásakor, hogy az orosz elnök által Orbánnál felvetett öt együttműködési javaslat között ott volt a Metrowagonmash tendere is.
Mindenkinek volt egy rossz szava
Tavaly Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter egy tollvonással lehúzta az uniós közlekedésfejlesztési listáról az összes fővárosi projektet. Miután a hír napvilágra került, nyilatkozatháború kezdődött Lázár és Tarlós között, amelynek keretében az előbbi azt javasolta az utóbbinak, hogy menjen ő is Brüsszelbe lobbizni, mint Demszky Gábor. Bár egy városházi forrás kreált konfliktusnak, választás előtti trükknek nevezte a Tarlós–Lázár-háborút. Akármi is történt a két politikus között, márciusban végül a kormány engedett a főpolgármester kérésének, aki azt mondta, ez egyedül Orbán Viktornak köszönhető.
Nemcsak Budapest és a kormány különbözött össze a metró felújításán. Baranyai László, az EU finanszírozó bankjának alelnöke egy hónapja azt állította a Világgazdaságnak, az Európai Beruházási Bank (EIB) szakértői szerint célszerűbb lenne új eszközöket beszerezni, nem pedig a régieket felújítani, és ebben vita alakult ki az EIB és az Orbán-kabinet között. Ugyanakkor a Metróért Egyesület márciusban arra figyelmeztetett, hogy moszkvai metrókocsik fékjei az elmúlt pár hónapban háromszor is felmondták a szolgálatot a számítógép meghibásodása miatt, jobb lesz odafigyelni a felújításra, ugyanis a civilek szerint a Metrowagonmash várhatóan az említettekhez hasonló műszaki megoldásokat alkalmaz majd Budapesten is.
Ha biztonsági fenyegetésként tekintenek az ellenzéki szereplőkre, a kormánykritikus sajtóra, az EU-ra vagy a civil társadalomra, akkor minden eszközt legitimnek érezhetnek velük szemben.
A KFT-ből kilépő Laár András azt monda, évekig tűrte a zenésztársai neheztelő, korholó hozzáállást, akik őt tartották az együttes leggyengébb láncszemének.