szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Miután 20 ezer magánszemély és több száz intézmény, illetve szervezet állt a miskolci tantestület kezdeményezése mellé, a tanárok újra tollat ragadtak, és érthetően, röviden összeszedték, milyen strukturális problémákat teremtett a kormány a közoktatásban. Az újabb nyílt levet már nem csak a hermanosok, hanem a zuglói Teleki Blanka Gimnázium tanárai is jegyzik. A címzett Orbán Viktor, Balog Zoltán és Czunyiné Bertalan Judit.

Újabb nyílt levelet írt annak a miskolci gimnáziumnak a tanári kara, amelynek hetekkel ezelőtt indult tiltakozása országos mozgalommá nőtte ki magát. Balog Zoltán emberierőforrás-miniszter szerdán a helyszínen egyeztetett a pedagógusokkal és a diákokkal. Az újabb nyílt levelet már a fővárosi, XIV. kerületi Teleki Blanka Gimnázium teljes tantesületével együtt írták a miskolciak.

A tantestüet, amely első levelében az oktatás állapotáról, lehetőségeiről nyilatkozott keserűen, második levelét Orbán Viktor miniszterelnöknek, Czunyiné Bertalan Judit közoktatási államtitkárnak, valamint Balog Zoltán szakminiszternek címezte.

Mint írták, "látván 2016. január 6-án közzétett nyílt levelünk országos támogatottságát, igazolva érezzük, hogy a felvetett problémák valósak". Kérik a levél címzettjeit, hogy "az áldatlan helyzet feltárásában, orvoslásában a pedagógustársadalmat támogatni szíveskedjen". Kérik továbbá, hogy az általuk alább felvázolt problémahalmazok mindegyikével foglalkozzon a felállítandó oktatási kerekasztal. 

Az első halmaz a túlzott központosítás (amit Balog Zoltán egy interjú tanúsága szerint maga is túlzottnak érez): mint írták, az állami fenntartást ott érzik jogosnak, ahol az önkormányzatnak ez nem férne bele. Máshol viszont "a túlzott centralizáció kártékony, a mindennapi működést akadályozó hatású". 

A levélírók kérik, hogy az iskolák kapják vissza az önálló gazdálkodási jogukat. Szüntessék meg az általános iskolák és a gimnáziumok kettős irányítását (Klik mint "fenntartó" – Önkormányzat mint "működtető"). Az igazgatók kapják vissza korábbi hatásköreiket. 

A második problémakört az egymással nem koherens változtatások adják a tanárok álláspontja szerint. Rövid idő alatt sok változtatás történt, de mindez túlterheli a rendszert, a reformok nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket – olvasható a levélben. Kérik, hogy "a jövőben csak olyan oktatással-neveléssel kapcsolatos reform léphessen életbe – kizárólag felmenő rendszerben, gyakorló pedagógusok bevonásával, szakemberek által kidolgozva –, amelyet kellő alapossággal megterveztek, előkészítettek, hatásait tesztelték".

A bevezetendő változásoknak előzetesen teremtsék meg a feltételeit (pl. mindennapos testnevelés) – írták. "A legfrissebb érettségi változtatásokat haladéktalanul vonják vissza! A változások nem érinthetik a tanulókat hátrányosan, nem érinthetik a már 2 évvel ezelőtt befejezett tantárgyak követelményeit" – áll a levélben.

A harmadik gond a levél szerint az ellehetetlenülő kompetenciafejlesztés, tudáselmélyítés: a NAT (Nemzeti Alaptanterv) rengeteg új ismeretanyagot tartalmaz a korábbiak mellett, a kompetencia alapú oktatás azonban időigényes, a tanultak elmélyítését, gyakorlását követeli – írták a hermanosok. "A jelenlegi NAT túlzsúfoltságával éppen ezt nem veszi figyelembe, így a kívánt célok elérése ellen hat. Tanárok és diákok egyaránt túlterheltek a tartalmi követelmények és a magas óraszámok miatt".

Ezért kérik, hogy a tantervet gondolják újra, különös tekintettel a tananyag csökkentésére (elsősorban a lexikális tudásanyag és életkori sajátosságoknak nem megfelelő tartalom csökkentésével). A diákok heti óraszámát is csökkenteni kell, mert jelenleg többet dolgoznak, mint a felnőttek kötelező munkaideje. A tanárok fontosnak tartják azt is, hogy a tankötelezettséget emeljék vissza 18 évre. Kérik továbbá, hogy kapják vissza a magas színvonalú kompetencia alapú tankönyveket, a kifogásolható újakat pedig vonják vissza. 

A negyedik problémahalmaz az adminisztráció kontra tanítás. Mint a levélben megfogalmazták, a pedagógus feladata a nevelés-oktatás, a gyerekekkel való foglalkozás. A tanítás "alkotómunka, amit nem lehet bürokratikus indikátorokkal minősíteni. A pedagógus nem adminisztrátor" – írták. A megnövekedett bürokrácia, a minősítési rendszer hibás bevezetése és eltúlzott feladatrendszere (portfólió, minősítés, tanfelügyelet, BECS stb.) nem eredményez jobb minőséget az oktatásban, teremt viszont szakmai és bérfeszültséget, elvonja a pedagógus erejét és figyelmét az oktató-nevelő munkától (és nem mellékesen saját családjától is).

A levélírók szerint a bevezetett életpályamodell sok elemében igazságtalan. Például méltatlan, hogy évtizedek óta kiválóan és eredményesen oktató, szűkebb-tágabb környezetükben elismert tanárokat Pedagógus 1-be sorolt be a rendszer.

Az ötödik fejezet szerint nem a pedagógusok bére a rendszer legnagyobb problémája. A béremelés látszólag folyamatos, valójában egy korábbi ígéret többlépcsős megvalósítása, miközben – ahogy azt a levél szerint Balog is elismerte – az emelés mértéke éppen a legtapasztaltabb, legtöbbet dolgozó pedagógusok esetében volt a legkisebb.

A levélírók kérik, hogy az oktatást segítő dolgozók bérét is azonnali hatállyal rendezzék. A bizalmatlanságot sugalló „kötelező benttartózkodási időt” és a túlórák ingyenességét el kell törölni – írták a Herman Ottó tanárai.

Az előttük álló egyeztetéssel kapcsolatban azt kérték Orbántól, Balogtól és Czunyinétól, támogassák egy olyan oktatási kerekasztal létrejöttét, amely rövid időn belül, szigorúan szakmai alapokon képes a rendszerszintű problémákra érdemi válaszokat adni. "Az oktatási kerekasztal tárgyalópartnereként számítsanak az alulról jövő kezdeményezésként alakuló közalkalmazotti tanácsok országos szintű szervezetére is" – írták.

A levelet azzal zárták, hogy a felsorolás közel sem teljes, a nyílt levél - amit oldalakon keresztül tudnának folytatni – csak indikátora lehet a bajoknak. "Sürget az idő! Gyermekeink jövője a tét" – írták a levél végén.

A levelet a tanitanek.com több mint húszezer csatlakozójának és a csatolt nevelési-oktatási intézmények nevében írták alá a miskolciak és a zuglóiak.

A levél még Balog Zoltán tegnapi miskolci látogatása előtt született, de nem vesztette el aktualitását, mert a miniszter a tanárokkal találkozva a további konzultáció ígéretén kívül gyakorlatilag egyetlen engedményt tett, bejelentette, hogy három évig szüneteltetni fogják a minősített pedagógusok tanfelügyeleti ellenőrzését.

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

Hozzátok, az olvasóinkhoz fordulunk, azt kérve, hogy tartsatok ki mellettünk, maradjatok velünk. Ti, ha tehetitek, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt.

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is, minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk NEKTEK!

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

Hozzátok, az olvasóinkhoz fordulunk, azt kérve, hogy tartsatok ki mellettünk, maradjatok velünk. Ti, ha tehetitek, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt.

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is, minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk NEKTEK!
Melyik okoskarkötőt veszik a legtöbben?

Melyik okoskarkötőt veszik a legtöbben?

1,8 másodperc alatt 100-ra: jön a görögök hipersportautója

1,8 másodperc alatt 100-ra: jön a görögök hipersportautója

Milliós engedményt adnak most a legújabb Tesla árából

Milliós engedményt adnak most a legújabb Tesla árából