szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?

A hétfőn forgalomba állt új metrónak több problémája is volt az ajtók záródásával, emiatt végül ki is kellett vonni a forgalomból. Gondok lehettek viszont a szellőztetőrendszerrel is, és ezeknek bizony a teszt közben mindnek ki kellett derülniük. Forrásaink szerint azonban a BKV a kisebb ellenállás felé haladva választhatta azt, hogy szemet hunynak az apró hibák felett, és így is forgalomba küldik az első vonatot, különben a városvezetést haragították volna magukra.

Tegnap, az átadás utáni első nap kora délutánján már ki kellett vonni a forgalomból a felújított orosz 3-as metrószerelvényt, és az szerdán sem állt forgalomba. Az ajtók záródását ellenőrző szoftver hibásodott meg, de a Közlekedő Tömeg által posztolt videó azt is bizonyítja, hogy az ajtók már a figyelmeztető hang megszólalása közben csukódtak.

Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke azt mondta, lehet rá számítani, hogy további kisebb meghibásodások is előjönnek majd, tegnap például az egyik kocsiban a villogó sem működött, amely az ajtók záródására hivatott figyelmeztetni.

A BKV-nak tudnia kellett róla

Felmerült tehát a kérdés, hogy ezek a hibák a tesztelés során miért nem jöttek elő, azokat rendesen elvégezte-e a BKV. Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke szerint az ajtók záródását ellenőrző szoftver ügye egy egyszeri meghibásodás, amit hangsúlyozott – és ezt a BKV sajtóközleménye is megerősítette, hogy általános jelenség az újonnan forgalomba álló járművek esetén, hogy apró hibák előjönnek. Viszont abban több iparági forrásunk is egyetértett, hogy az ajtók záródására későn figyelmeztető hang a BKV-nak fel kellett hogy tűnjön a tesztek során, az csupán döntés kérdése volt, hogy így adják forgalomba a szerelvényt, vagy várnak még vele.

Túry Gergely

Az egyik nekünk nyilatkozó közlekedési szakember szerint ugyanis a teszt során az ilyen hibák biztosan kiderülnek, de ilyenkor a közlekedési cégnek két választása van: engedelmeskedik a politika felől nehezedő nyomásnak, miszerint minél előbb át szeretnék adni az új járművet, vagy várnak még, és ezzel az átadó késik, és magukra vonják a média figyelmét, és ezért a döntéshozók őket fogják kérdőre vonni.

Forrásunk szerint a BKV úgy gondolhatta, hogy mivel a botrányok után az esetleges problémák miatt úgyis az orosz céget fogják hibáztatni, inkább engednek a politikai nyomásnak, és kiengedik így az új metrót.

Sietni kell, mert különben felújítás sincsen

Van még egy szakértői körökben hallható magyarázata a felújított metrókocsik siettetett forgalomba állításának. Ezek szerint lassan elfogynak a régi szerelvények. Harminc ősi metró szolgálja ki jelenleg a 3-as vonalát, ám ebben már semmilyen játéktér nincsen. Ha újabb szerelvények esnek ki, nem tudják tartani a menetrendet csúcsidőben. Ezért olyan sürgős már most bevetni az öt Magyarországra leszállított új szerelvényt.

A további probléma, ha lehet, még kellemetlenebb: mivel itt felújításról van szó, akkor kapunk újabb darabokat, ha egy régit kivihet az orosz gyártó. Jelenleg Oroszországban két szerelvény esik át a teljes ráncfelvarráson (korábban tévesen állítottuk, hogy egy sincsen most a kivitelező cégnél - a szerk). Akkor tudják elkezdeni a munkát a többi ősi szerelvényen, ha azokra Pesten már nincs szükség.

A szellőzőrendszerrel is gond lehet

Azt is több forrásunk megerősítette, hogy a szerelvényeken tegnap meleg volt és rossz levegő, ami valószínűsíti, hogy a szellőztetőrendszer is meghibásodott. Bíró Endre szerint ezzel is lesznek még problémák. Mint mondta, jól ismeri az orosz metrókon alkalmazott szellőzőrendszert, és határozottan állíthatja, hogy jól működik, de csak maximális fordulaton, akkor viszont kifejezetten zajos.

Túry Gergely

„Egy kocsiban négy ilyen légkeverő rendszer van, azt négy nagyteljesítményű motor hajtja, annak azért van hangja” – mondta. Attól pedig ugye a klímával kapcsolatos magyarországi üzemeltetési tapasztalatokat alapul véve előre is félhetünk, hogy nyáron vajon minden nap, minden szerelvényen be fogja-e kapcsolni a BKV a maximális fordulaton a szellőztetőrendszert. Bíró szerint pedig erre lenne szükség, mert az még a középső fokozaton is túl gyenge egy meleg nyári napon. Azt pedig már egy nem is olyan meleg, tavaszi napon is tapasztalhattuk, hogy mi történik, hogyha ezek nem működnek.

Bíró szerint ebből a szempontból a felújított orosz metró lényegesen kevesebb lehetőséget nyújt, mint a 2-es és 4-es vonalon járó Alstomok, azokon ugyanis gépi szellőztetés és klíma is van, ami több fokozaton, egymással kombinálva is működtethető.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!