Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c0845fb3-6c17-4ac0-bacd-695ee0cb9f25","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Mindössze kilenc hónappal a kezdés után leállították a Leapmotor T03 lengyelországi gyártását.","shortLead":"Mindössze kilenc hónappal a kezdés után leállították a Leapmotor T03 lengyelországi gyártását.","id":"20250410_Mattot-kapott-a-Stellantis-kinai-autoja-kibabraltak-vele-a-franciak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c0845fb3-6c17-4ac0-bacd-695ee0cb9f25.jpg","index":0,"item":"c0d3ebce-c12a-48b5-a8f8-686656fd1332","keywords":null,"link":"/cegauto/20250410_Mattot-kapott-a-Stellantis-kinai-autoja-kibabraltak-vele-a-franciak","timestamp":"2025. április. 10. 07:34","title":"Máris megbukott a Stellantis európai gyártású kínai autója: kibabráltak vele a franciák","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5605e4f4-b505-44ad-b20d-96518603cd40","c_author":"Riba István","category":"360","description":"Turbulens évek vannak mögötte, s a jövője is hasonló lehet a Budapesti Metropolitan Egyetemnek, amely az MNB-s érintettsége okán került a figyelem középpontjába, és ahol Matolcsy György volt jegybankelnök emberei jutottak pozícióba.","shortLead":"Turbulens évek vannak mögötte, s a jövője is hasonló lehet a Budapesti Metropolitan Egyetemnek, amely az MNB-s...","id":"20250411_hvg-metropolitan-egyetem-mnb-alapitvanyok-padme-optima-befektetesi-zrt-asz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5605e4f4-b505-44ad-b20d-96518603cd40.jpg","index":0,"item":"396b7c41-3285-4a7a-b180-03d31f2ad7e8","keywords":null,"link":"/360/20250411_hvg-metropolitan-egyetem-mnb-alapitvanyok-padme-optima-befektetesi-zrt-asz","timestamp":"2025. április. 11. 11:50","title":"Veszélybe került az összematolcsyzott Metropolitan Egyetem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e0edf982-a19d-44a9-856c-a016ba14e07f","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Utoljára 2021-ben volt ilyen olcsó az olaj, az áresés részben Trump vámjainak köszönhető.","shortLead":"Utoljára 2021-ben volt ilyen olcsó az olaj, az áresés részben Trump vámjainak köszönhető.","id":"20250409_A-vamhaboru-pozitiv-hatasa-tartosan-olcsobb-lehet-a-benzin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e0edf982-a19d-44a9-856c-a016ba14e07f.jpg","index":0,"item":"4e18a284-3800-4eba-8e26-a33233cdcb61","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250409_A-vamhaboru-pozitiv-hatasa-tartosan-olcsobb-lehet-a-benzin","timestamp":"2025. április. 09. 19:41","title":"A vámháború pozitív hatása: tartósan olcsóbb lehet a benzin","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"08fb9361-ab46-4585-b73d-7a5a2e2c21bf","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A tavaly debütált Lancia Ypsilon máris átesett egy kisebb ráncfelvarráson.","shortLead":"A tavaly debütált Lancia Ypsilon máris átesett egy kisebb ráncfelvarráson.","id":"20250410_tobbnek-tuno-loero-es-nagyobb-hatotav-itt-a-legfrissebb-lancia-ypsilon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/08fb9361-ab46-4585-b73d-7a5a2e2c21bf.jpg","index":0,"item":"0c3dd93d-b0a6-4c8e-ba0e-cc7e6e9b38d3","keywords":null,"link":"/cegauto/20250410_tobbnek-tuno-loero-es-nagyobb-hatotav-itt-a-legfrissebb-lancia-ypsilon","timestamp":"2025. április. 10. 08:41","title":"Többnek tűnő lóerő és nagyobb hatótáv: itt a legfrissebb Lancia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"daf5523c-03fe-4e8b-83d4-70e679f4a633","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A főpolgármester szerint Budapest nemcsak a kultúra és a versek városa, hanem a villamosoké is.","shortLead":"A főpolgármester szerint Budapest nemcsak a kultúra és a versek városa, hanem a villamosoké is.","id":"20250411_Karacsony-Gergely-BKK-ellenorkent-invital-a-versvillamosra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/daf5523c-03fe-4e8b-83d4-70e679f4a633.jpg","index":0,"item":"ab5a1399-76a7-45ca-8787-d5ee3ca4a3bd","keywords":null,"link":"/kultura/20250411_Karacsony-Gergely-BKK-ellenorkent-invital-a-versvillamosra","timestamp":"2025. április. 11. 09:16","title":"Karácsony Gergely BKK-ellenőrként invitál a versvillamosra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5c573fd3-5818-4b79-b8f7-91378be59ab4","c_author":"Marabu","category":"gazdasag.zhvg","description":"","shortLead":"","id":"20250411_Marabu-Feknyuz-Maguk-dogtemetot-kapnak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5c573fd3-5818-4b79-b8f7-91378be59ab4.jpg","index":0,"item":"ab02a62e-3d6d-4691-8a8f-afef33ce7a54","keywords":null,"link":"/zhvg/20250411_Marabu-Feknyuz-Maguk-dogtemetot-kapnak","timestamp":"2025. április. 11. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Maguk dögtemetőt kapnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bfa93f63-b1a4-4972-a53e-1671ef84ea2b","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Orbán Viktor januárban azt ígérte, Donald Trump elnökké választása a magyar emberek zsebére, családok költségvetésére is jó hatással lesz. Ehelyett a háború továbbra sem ért véget, Trump a magyar gazdaságot is sújtó vámháborút indított, aminek indoklásában a magyarországi korrupció is szerepel, de még Rogán Antalt sem sikerült levetetni a szankciós listáról. Megkérdeztük Gulyás Gergely minisztert, akkor mégis milyen előnyökkel jár a Trump-adminisztráció, és kiderült az is, hogy Rogán Antal szerint nem is a feleségéé azok a sok millió forintot érő luxuscikkek, amikkel fotózkodott. De akkor kié? Videón a HVG kormányinfós kérdései, és a válaszok.","shortLead":"Orbán Viktor januárban azt ígérte, Donald Trump elnökké választása a magyar emberek zsebére, családok költségvetésére...","id":"20250410_trump-elonyok-rogan-felesege-taska-kormanyinfo-kerdesek-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bfa93f63-b1a4-4972-a53e-1671ef84ea2b.jpg","index":0,"item":"ffcd0d1d-45a1-47f8-9f38-611efdd608aa","keywords":null,"link":"/itthon/20250410_trump-elonyok-rogan-felesege-taska-kormanyinfo-kerdesek-ebx","timestamp":"2025. április. 10. 13:14","title":"Mit profitáltak Trumpból a magyarok, Rogán Barbara lízingelte a luxustáskát? – a HVG kérdései a kormányinfón ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d522326b-4b36-4087-89e7-03a8a9ca799a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Kósa Lajos – aki annak idején kijelentette, hogy a jegybanki alapítványokba tolt pénz „nem közpénz” – most, hogy botrány van az alapítványok körül, úgy látja, érezték, hogy valami nem stimmel, de nem tehettek semmit, mert az Európai Központi Bank nem hagyta. Ezzel együtt úgy látja, most alaposan ki kell vizsgálni, mi történt, és ha valóban loptak a közből, az illetőt el kell ítélni, mert lopni tilos. ","shortLead":"Kósa Lajos – aki annak idején kijelentette, hogy a jegybanki alapítványokba tolt pénz „nem közpénz” – most...","id":"20250411_Kosa-Lajos-az-MNB-botranyrol-el-kell-kapni-el-kell-itelni-akarhogy-hivjak-Matolcsy-Adam-vagy-mas-mert-lopni-tilos-kozbol-meginkabb","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d522326b-4b36-4087-89e7-03a8a9ca799a.jpg","index":0,"item":"faa5bc33-6b2a-4693-8a07-c005f7b407f9","keywords":null,"link":"/itthon/20250411_Kosa-Lajos-az-MNB-botranyrol-el-kell-kapni-el-kell-itelni-akarhogy-hivjak-Matolcsy-Adam-vagy-mas-mert-lopni-tilos-kozbol-meginkabb","timestamp":"2025. április. 11. 12:45","title":"Kósa Lajos az MNB-botrányról: „El kell kapni, el kell ítélni, akárhogy hívják, Matolcsy Ádám vagy más, mert lopni tilos, közből méginkább”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nulláról százhúszra: a Kopaszi-gáton startol Garancsi ingatlanfejlesztése
Dercsényi Dávid
Tetszett a cikk?
Elkezdődött az építkezés a Kopaszi-gátnál: az alapkövet lerakták, az első három épülettömb kivitelezése megindult. A BudaPart első lakóinak ugyanakkor türelemre lesz szükségük: tíz évig is eltart, amíg a teljes beruházás befejeződik. A fejlesztőcég képviselőivel átbeszéltük a korábban felmerült kifogásokat.
A hét elején hivatalosan is elkezdődött az építkezés a Rákóczi híd budai hídfőjének déli oldalán, a Kopaszi-gát szomszédságában. Kevés olyan beruházás van az országban, amellyel kapcsolatban annyi kérdés és kétely merült fel, mint a BudaParttal kapcsolatban. A nagyszabású ingatlanfejlesztés nem csak a beruházó cég mögött álló Garancsi István miatt kapott kiemelt figyelmet, hanem azért is, mert budapesti léptékekben valóságos felhőkarcoló épülne a híd mellett futó vasúti töltés közelébe. Ennek érdekében módosították a területre vonatkozó építési szabályzatot, amely korábban csak 65 méteres magasságú épületeket engedélyezett. Most már nincs akadálya a tervbe vett 120 méteres toronyháznak, amely mindössze 10 méterrel lenne alacsonyabb a Gellérthegynél. Az építkezés felvetett közlekedésszervezési, környezetterhelési kérdéseket is. A vitatott ügyek tisztázására leültünk beszélgetni a BudaPart fejlesztője, a Property Market Kft. képviselőivel.
hvg.hu
KRITIZÁLT TÖMEG – Az egyik leggyakrabban felvetett kérdés a terület beépítése volt. Félelmek szerint túlzsúfolt lesz a terület, hiszen túl sok lakást akarnak a projektbe zsúfolni. A fejlesztő cég korábban nem sietett cáfolni az értesüléseket. Az Index például úgy tudta, hogy 30-40 ezer ember lakna az 56 hektáros területen, ez a szám terjedt el. A Property Market csapata állítja: ezek az állítások nem felelnek meg az igazságnak. A projekt keretében 25 ezer embernek alkalmas iroda és munkahely létesülne, míg a területen 5-6 ezer ember számára lenne elegendő lakás. Ez valóban jóval kisebb volumen. A fejlesztő hangsúlyozza, hogy a városi léptékű beépítés amiatt fontos, hogy a földszinteken létrejövő szolgáltató, kiskereskedelmi egységek is fenntartható módon tudjanak működni. Ezen a területen egyébként már az előző, portugál befektető-fejlesztő is városias projektben gondolkodott, erről látványtervek is készültek. Azt a céget viszont elsodorta a 2008-as válság, egy kezdeti kivitelezési szakasz után már csak abban voltak érdekeltek, hogy minél előbb megszabaduljanak az egész területtől.
KIEMELT JELLEG – Tény, hogy a portugál befektető terveit korábban a helyi Fidesz kárhoztatta. A párt azóta a kerületben és az országban is átvette a hatalmat, és ezzel a hozzáállása is megváltozott az immár Garancsi István, Orbán Viktor egyik bizalmi emberének számító üzletember tulajdonában álló projekthez. Az is igaz, hogy a korábbi szabályozáshoz nem kapcsolódott semmilyen infrastruktúra-fejlesztési kötelezettség, a BudaPart projektet viszont több mint 4 milliárd forint értékű ilyen beruházásra kötelezték, valamint épül orvosi rendelő és óvoda is. Az állam még a kiemelt beruházás minősítést is megadta. A Property Market hangsúlyozza, hogy a kiemelt státuszt a projekt amiatt kapta meg (sok más hasonló magánberuházáshoz hasonlóan), mert megfelel a jogszabályban előírt munkahelyteremtési és beruházási kritériumoknak. A minősítés következtében bizonyos engedélyek megszerzése rövidebb időt vesz igénybe, a szabályozási tervek önkormányzati elfogadására viszont nincs gyorsító hatással a kiemelő kormányrendelet.
MI AZ ÜTEMEZÉS? – A fejlesztés a Property Market fejlesztői szerint most ért el arra a pontra, hogy hivatalosan is lerakják annak alapkövét. Az első ütem építése ezzel meg is indul, ami három épületet jelent: két lakó- és egy irodatömb nő majd ki a Dombóvári út középső részénél. Ezt az ütemet 2019 elejére zárják le. Az egész városnegyednyi fejlesztés 10 év alatt ér véget.
hvg.hu
KÖZLEKEDÉSI TERHELÉS – A tízéves futamidő miatt a Dombóvári útra tervezett fonódó villamos elkészülésének húzódása sem tűnik kapitális problémának. A közlekedési projekt tervei és engedélyei meglesznek az év végéig (2010 óta van építési engedélye a villamos pályájának, most ennek a tervnek a frissítése és az engedély módosítása zajlik) – utána pedig a városvezetés kezébe kerül a dolog. A környéket terhelő gépkocsiforgalmat jelentősen csökkentené, ha megépülne a Galvani híd, amely most is a kormányzati projektek között szerepel – de ezt a választások közeledtével vehetjük azért többesélyesnek. A fejlesztő tájékoztatása szerint azonban rövidesen újraindul a menetrendszerű BKK-hajójárat a területre. A 2019 elején beköltözők vagy ott dolgozók pedig feltételezhetően tisztában vannak vele, hogy 8-9 évig egy építési területen töltik idejük ilyen-olyan részét, és az a három tömb nyilván korlátozott szolgáltatásokat (pl. boltok, közszolgáltatások) tud csak nyújtani nekik. A fejlesztő azt hangsúlyozza, hogy a már megépült épületek között a teljes közterületi kapcsolat kiépül egyrészt a már megépült épülettömbökhöz, másrészt a Kopaszi-gát közparkjához.
ZAJOS KÉRDÉSEK – Az építési szabályozás változását megalapozó anyagban olvashattunk arról, hogy a zajterhelés csökkentésére megoldást kell kidolgozni. A Dombóvári úton például egy fasornak kellene megszűrnie a vasúti töltés és a megnövekedett autóforgalom zaját. A fejlesztő tájékoztatása szerint ezenkívül megépül a vasúti töltésen egy 4 méter magas zajvédő fal. Mindezen túl az állam által a közeljövőben megvalósítani tervezett vasúti híd korszerűsítése összességében jelentősen csökkenti a vasúti zajkibocsátást.
LEVEGŐT! – A beruházó tájékoztatása szerint a csak a téli időszakban működő Kelenföldi Erőmű jelenleg is minden vonatkozó jogszabály betartásával működik, ideértve a kibocsátási határértékeket. A Property Market ezen túl parkos részt létesít közvetlenül az erőmű mellett, amely valamelyest elválasztja az épületeket a kéményektől. A BudaPart városnegyed első épületeit távhővel fogják ellátni, a helyszínen így nem lesz ilyen eredetű légszennyezés.
ZÖLD ÉS KÉK – Az újonnan létesülő közterületeket a beruházó, miután saját költségből megvalósította, átadja Újbuda tulajdonába. A Kopaszi-gátnál létesült közpark viszont a BudaPart tulajdona, ám itt nem terveznek építeni, csak az itteni létesítmények homlokzatát újítják fel. Egyébként hétvégenként tízezer ember látogat ki ide. Az öbölben található homokos part sorsa is érdekes – ezt még a korábbi tulajdonos zárta le, mivel nincs üzemeltetője, tehát itt fürödni sem szabad. Erre is megoldást keres saját állítása szerint a BudaPart: annak érdekében, hogy a jogszabályoknak megfelelő és kulturált használat feltételei meglegyenek, a legvalószínűbb, hogy valamiféle fizetős strand kerül ide, mert a vízminőség kitűnő. Ezzel tehát vélhetően megszűnik az ingyenes, de illegális fürdőzési lehetőség, a legszegényebbeknek egy másik helyet kell keresni, ha ingyenesen akarnak fürdeni.
hvg.hu
DOBOZOLT ÉPÍTÉSZET – Ahogy az alaprajzon is látszik, a Budafoki és a Dombóvári út menti épületek szolgálnának irodai célokat, a belsők pedig lakótömbök lesznek. Ezeket különböző magasságúra tervezték, hogy a lakók minél szélesebb körben részesüljenek a kilátásból. A tömbök közt az utak is kanyargósabbak lesznek, hogy ezzel is lassítsák a közlekedést. A beruházó szerint a toronyház telepítési helye megfelel a világörökségi szabályozásnak, az olyan területen található, amire nem vonatkozik a jogszabály területi hatálya. A magas épület ötlete a beépítési koncepciót megalkotó dán Adept tervezőcsapat fejéből pattant ki – most is úgy tűnik, figyelmen kívül hagyva Budapest magasházainak szimbolikáját és történelmi előzményeit. Az eddig nyilvánosságra került „látványtervek” a beépítési koncepcióhoz készült illusztrációk, nem az épület konkrét tervei.
HAPPY END? – A BudaPart tulajdona a Kelenföldi Erőmű régi vezérlőterme is, amely számos film, zenei videó helyszínéül szolgált. Ezzel is kezdeni akar valamit a cég, csak az épület adottságai miatt bonyolult ügyről van szó, de azon vannak, hogy a most havonta látogatható csodálatos, az ipari építészet és az enyészet által markánsan alakított objektum megújuljon.
A 21 Kutatóközpont népszerűségi rangsorában Magyar Péter áll az élen, a második Hadházy Ákos. Sulyok Tamás államfő nagyon népszerűtlen, Gyurcsány Ferenc még inkább.