Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"97d5fa88-c245-4740-a4e0-7417dbcbdd16","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Ha túl okos a telefonunk, azt hiheti, karamboloztunk, és tárcsázza a segélyhívót.","shortLead":"Ha túl okos a telefonunk, azt hiheti, karamboloztunk, és tárcsázza a segélyhívót.","id":"20250613_fesztival-pogozas-mobil","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/97d5fa88-c245-4740-a4e0-7417dbcbdd16.jpg","index":0,"item":"e870dc30-5107-4209-893d-e6c88dd6ab01","keywords":null,"link":"/elet/20250613_fesztival-pogozas-mobil","timestamp":"2025. június. 13. 15:53","title":"A pogózás váratlan veszélyeire figyelmeztet a brit rendőrség","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"89c53b00-0537-4952-8f8a-30db03ed3d56","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az izraeli hadsereg szerint több mint 100 drón indult meg Iránból az ország felé.","shortLead":"Az izraeli hadsereg szerint több mint 100 drón indult meg Iránból az ország felé.","id":"20250613_iran-izrael-dron-bombazas-legicsapas-tamadas-valaszcsapas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/89c53b00-0537-4952-8f8a-30db03ed3d56.jpg","index":0,"item":"dc104cca-30e3-456a-a3c5-e9c1b58d96ff","keywords":null,"link":"/vilag/20250613_iran-izrael-dron-bombazas-legicsapas-tamadas-valaszcsapas","timestamp":"2025. június. 13. 07:22","title":"Irán dróntámadással torolná meg az izraeli légicsapásokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2691437f-1f07-45a8-be40-da7164646f96","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A miniszter szerint uszítás zajlik ellene.","shortLead":"A miniszter szerint uszítás zajlik ellene.","id":"20250612_lazar-janos-mav-vasuti-problemak-reakcio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2691437f-1f07-45a8-be40-da7164646f96.jpg","index":0,"item":"8abeb605-c0a0-4214-8789-4fb99db39cc0","keywords":null,"link":"/itthon/20250612_lazar-janos-mav-vasuti-problemak-reakcio","timestamp":"2025. június. 12. 20:20","title":"Lázár szerint aki őt támadja, valójában a vasutasokat és a buszosokat támadja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f6512191-cacf-417a-92a4-c64eaff58e07","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Az énekesnő egy interjúban elmondta: ő harmadik gyerekként született a családjában, de az egyik testvére egyévesen meghalt.","shortLead":"Az énekesnő egy interjúban elmondta: ő harmadik gyerekként született a családjában, de az egyik testvére egyévesen...","id":"20250612_Kovacs-Kati-ketszer-is-majdnem-meghalt-filmforgatason-halott-testvererol-is-beszelt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f6512191-cacf-417a-92a4-c64eaff58e07.jpg","index":0,"item":"8c1a9575-db6c-4af4-b068-060b3fb81734","keywords":null,"link":"/kultura/20250612_Kovacs-Kati-ketszer-is-majdnem-meghalt-filmforgatason-halott-testvererol-is-beszelt","timestamp":"2025. június. 12. 08:40","title":"Kovács Kati kétszer is majdnem meghalt filmforgatáson, halott testvéréről is beszélt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"887280e9-2370-42d0-a8b1-9f6b2521b01a","c_author":"Gyükeri Mercédesz ","category":"gazdasag","description":"Erre az évre a hazai piacon enyhe növekedésre számít a Suzuki, amely rövid távon nem tart a BYD és a BMW idén startoló gyártásától sem. A cég tavalyi eredményeit bemutató sajtótájékoztatón az is kiderült, tervezik-e tisztán elektromos autók gyártását Esztergomban.","shortLead":"Erre az évre a hazai piacon enyhe növekedésre számít a Suzuki, amely rövid távon nem tart a BYD és a BMW idén startoló...","id":"20250612_suzuki-eves-eredmeny--autogyartas-vitara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/887280e9-2370-42d0-a8b1-9f6b2521b01a.jpg","index":0,"item":"2daf530d-4685-41dc-82ce-151e38a030e6","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250612_suzuki-eves-eredmeny--autogyartas-vitara","timestamp":"2025. június. 12. 15:27","title":"Terv szerint érkezhet az első elektromos Suzuki, leállás sem fenyeget Esztergomban a kínai korlátozások miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"33256900-c18e-4e3c-83db-499ca8f1b8d1","c_author":"Németh András","category":"360","description":"Szakértők szerint pilótahiba vagy műszaki ok áll az Air India légitársaság Boeing 787-es gépének csütörtöki katasztrófája mögött, amelyben egy utas kivételével a repülőn tartózkodó 242 személy mindegyike életét vesztette. Miközben az biztosnak tűnik, hogy az időjárásnak nem volt köze a balesethez, a gyártó számára sorsdöntő lehet, mit állapítanak meg a katasztrófát kivizsgáló illetékesek. Az egyetlen túlélő a vészkijáraton ugrott ki.","shortLead":"Szakértők szerint pilótahiba vagy műszaki ok áll az Air India légitársaság Boeing 787-es gépének csütörtöki...","id":"20250613_boeing-ahmadabad-dreamliner-787-katasztrofa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/33256900-c18e-4e3c-83db-499ca8f1b8d1.jpg","index":0,"item":"81995cd6-e969-4326-a3d4-cef29529af21","keywords":null,"link":"/360/20250613_boeing-ahmadabad-dreamliner-787-katasztrofa","timestamp":"2025. június. 13. 09:33","title":"Aggódva várhatja a Boeing az indiai légi katasztrófa okainak feltárását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"93d70e5e-2d70-4008-89ac-02df1fe59152","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az Egyensúly Intézet arra számít, hogy a kormány a választások előtt osztogatni fog, ami fűti majd az inflációt, az jövőre is még 4,6 százalék lehet. A béremelkedés üteme lassul, a közepes reálbér idén és jövőre 2,5 százalék körül nőhet.","shortLead":"Az Egyensúly Intézet arra számít, hogy a kormány a választások előtt osztogatni fog, ami fűti majd az inflációt...","id":"20250613_Repulorajt-helyett-satnya-novekedes-lanyha-beremelkedes-magas-inflacio-gyengulo-forint-varhato","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/93d70e5e-2d70-4008-89ac-02df1fe59152.jpg","index":0,"item":"c699b7b2-b68c-42b6-a5ed-564e8eacef60","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250613_Repulorajt-helyett-satnya-novekedes-lanyha-beremelkedes-magas-inflacio-gyengulo-forint-varhato","timestamp":"2025. június. 13. 12:24","title":"Repülőrajt helyett satnya növekedés, lanyha béremelkedés, magas infláció, gyengülő forint várható jövőre is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7b8106be-a357-412a-867b-b59d0adbc257","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Az F1 című film trailere a versenyautók mozgására is reagál, már amennyiben iPhone-on nézi meg az ember.","shortLead":"Az F1 című film trailere a versenyautók mozgására is reagál, már amennyiben iPhone-on nézi meg az ember.","id":"20250612_negy-dimenzios-rezgo-haptikus-elozetes-Brad-Pitt-filmje-F1","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7b8106be-a357-412a-867b-b59d0adbc257.jpg","index":0,"item":"ea85aff1-5edb-4a0c-9df0-98283f3a93ca","keywords":null,"link":"/kultura/20250612_negy-dimenzios-rezgo-haptikus-elozetes-Brad-Pitt-filmje-F1","timestamp":"2025. június. 12. 12:02","title":"A világon először „négydimenziós” előzetes készült Brad Pitt filmjéhez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nulláról százhúszra: a Kopaszi-gáton startol Garancsi ingatlanfejlesztése
Dercsényi Dávid
Tetszett a cikk?
Elkezdődött az építkezés a Kopaszi-gátnál: az alapkövet lerakták, az első három épülettömb kivitelezése megindult. A BudaPart első lakóinak ugyanakkor türelemre lesz szükségük: tíz évig is eltart, amíg a teljes beruházás befejeződik. A fejlesztőcég képviselőivel átbeszéltük a korábban felmerült kifogásokat.
A hét elején hivatalosan is elkezdődött az építkezés a Rákóczi híd budai hídfőjének déli oldalán, a Kopaszi-gát szomszédságában. Kevés olyan beruházás van az országban, amellyel kapcsolatban annyi kérdés és kétely merült fel, mint a BudaParttal kapcsolatban. A nagyszabású ingatlanfejlesztés nem csak a beruházó cég mögött álló Garancsi István miatt kapott kiemelt figyelmet, hanem azért is, mert budapesti léptékekben valóságos felhőkarcoló épülne a híd mellett futó vasúti töltés közelébe. Ennek érdekében módosították a területre vonatkozó építési szabályzatot, amely korábban csak 65 méteres magasságú épületeket engedélyezett. Most már nincs akadálya a tervbe vett 120 méteres toronyháznak, amely mindössze 10 méterrel lenne alacsonyabb a Gellérthegynél. Az építkezés felvetett közlekedésszervezési, környezetterhelési kérdéseket is. A vitatott ügyek tisztázására leültünk beszélgetni a BudaPart fejlesztője, a Property Market Kft. képviselőivel.
hvg.hu
KRITIZÁLT TÖMEG – Az egyik leggyakrabban felvetett kérdés a terület beépítése volt. Félelmek szerint túlzsúfolt lesz a terület, hiszen túl sok lakást akarnak a projektbe zsúfolni. A fejlesztő cég korábban nem sietett cáfolni az értesüléseket. Az Index például úgy tudta, hogy 30-40 ezer ember lakna az 56 hektáros területen, ez a szám terjedt el. A Property Market csapata állítja: ezek az állítások nem felelnek meg az igazságnak. A projekt keretében 25 ezer embernek alkalmas iroda és munkahely létesülne, míg a területen 5-6 ezer ember számára lenne elegendő lakás. Ez valóban jóval kisebb volumen. A fejlesztő hangsúlyozza, hogy a városi léptékű beépítés amiatt fontos, hogy a földszinteken létrejövő szolgáltató, kiskereskedelmi egységek is fenntartható módon tudjanak működni. Ezen a területen egyébként már az előző, portugál befektető-fejlesztő is városias projektben gondolkodott, erről látványtervek is készültek. Azt a céget viszont elsodorta a 2008-as válság, egy kezdeti kivitelezési szakasz után már csak abban voltak érdekeltek, hogy minél előbb megszabaduljanak az egész területtől.
KIEMELT JELLEG – Tény, hogy a portugál befektető terveit korábban a helyi Fidesz kárhoztatta. A párt azóta a kerületben és az országban is átvette a hatalmat, és ezzel a hozzáállása is megváltozott az immár Garancsi István, Orbán Viktor egyik bizalmi emberének számító üzletember tulajdonában álló projekthez. Az is igaz, hogy a korábbi szabályozáshoz nem kapcsolódott semmilyen infrastruktúra-fejlesztési kötelezettség, a BudaPart projektet viszont több mint 4 milliárd forint értékű ilyen beruházásra kötelezték, valamint épül orvosi rendelő és óvoda is. Az állam még a kiemelt beruházás minősítést is megadta. A Property Market hangsúlyozza, hogy a kiemelt státuszt a projekt amiatt kapta meg (sok más hasonló magánberuházáshoz hasonlóan), mert megfelel a jogszabályban előírt munkahelyteremtési és beruházási kritériumoknak. A minősítés következtében bizonyos engedélyek megszerzése rövidebb időt vesz igénybe, a szabályozási tervek önkormányzati elfogadására viszont nincs gyorsító hatással a kiemelő kormányrendelet.
MI AZ ÜTEMEZÉS? – A fejlesztés a Property Market fejlesztői szerint most ért el arra a pontra, hogy hivatalosan is lerakják annak alapkövét. Az első ütem építése ezzel meg is indul, ami három épületet jelent: két lakó- és egy irodatömb nő majd ki a Dombóvári út középső részénél. Ezt az ütemet 2019 elejére zárják le. Az egész városnegyednyi fejlesztés 10 év alatt ér véget.
hvg.hu
KÖZLEKEDÉSI TERHELÉS – A tízéves futamidő miatt a Dombóvári útra tervezett fonódó villamos elkészülésének húzódása sem tűnik kapitális problémának. A közlekedési projekt tervei és engedélyei meglesznek az év végéig (2010 óta van építési engedélye a villamos pályájának, most ennek a tervnek a frissítése és az engedély módosítása zajlik) – utána pedig a városvezetés kezébe kerül a dolog. A környéket terhelő gépkocsiforgalmat jelentősen csökkentené, ha megépülne a Galvani híd, amely most is a kormányzati projektek között szerepel – de ezt a választások közeledtével vehetjük azért többesélyesnek. A fejlesztő tájékoztatása szerint azonban rövidesen újraindul a menetrendszerű BKK-hajójárat a területre. A 2019 elején beköltözők vagy ott dolgozók pedig feltételezhetően tisztában vannak vele, hogy 8-9 évig egy építési területen töltik idejük ilyen-olyan részét, és az a három tömb nyilván korlátozott szolgáltatásokat (pl. boltok, közszolgáltatások) tud csak nyújtani nekik. A fejlesztő azt hangsúlyozza, hogy a már megépült épületek között a teljes közterületi kapcsolat kiépül egyrészt a már megépült épülettömbökhöz, másrészt a Kopaszi-gát közparkjához.
ZAJOS KÉRDÉSEK – Az építési szabályozás változását megalapozó anyagban olvashattunk arról, hogy a zajterhelés csökkentésére megoldást kell kidolgozni. A Dombóvári úton például egy fasornak kellene megszűrnie a vasúti töltés és a megnövekedett autóforgalom zaját. A fejlesztő tájékoztatása szerint ezenkívül megépül a vasúti töltésen egy 4 méter magas zajvédő fal. Mindezen túl az állam által a közeljövőben megvalósítani tervezett vasúti híd korszerűsítése összességében jelentősen csökkenti a vasúti zajkibocsátást.
LEVEGŐT! – A beruházó tájékoztatása szerint a csak a téli időszakban működő Kelenföldi Erőmű jelenleg is minden vonatkozó jogszabály betartásával működik, ideértve a kibocsátási határértékeket. A Property Market ezen túl parkos részt létesít közvetlenül az erőmű mellett, amely valamelyest elválasztja az épületeket a kéményektől. A BudaPart városnegyed első épületeit távhővel fogják ellátni, a helyszínen így nem lesz ilyen eredetű légszennyezés.
ZÖLD ÉS KÉK – Az újonnan létesülő közterületeket a beruházó, miután saját költségből megvalósította, átadja Újbuda tulajdonába. A Kopaszi-gátnál létesült közpark viszont a BudaPart tulajdona, ám itt nem terveznek építeni, csak az itteni létesítmények homlokzatát újítják fel. Egyébként hétvégenként tízezer ember látogat ki ide. Az öbölben található homokos part sorsa is érdekes – ezt még a korábbi tulajdonos zárta le, mivel nincs üzemeltetője, tehát itt fürödni sem szabad. Erre is megoldást keres saját állítása szerint a BudaPart: annak érdekében, hogy a jogszabályoknak megfelelő és kulturált használat feltételei meglegyenek, a legvalószínűbb, hogy valamiféle fizetős strand kerül ide, mert a vízminőség kitűnő. Ezzel tehát vélhetően megszűnik az ingyenes, de illegális fürdőzési lehetőség, a legszegényebbeknek egy másik helyet kell keresni, ha ingyenesen akarnak fürdeni.
hvg.hu
DOBOZOLT ÉPÍTÉSZET – Ahogy az alaprajzon is látszik, a Budafoki és a Dombóvári út menti épületek szolgálnának irodai célokat, a belsők pedig lakótömbök lesznek. Ezeket különböző magasságúra tervezték, hogy a lakók minél szélesebb körben részesüljenek a kilátásból. A tömbök közt az utak is kanyargósabbak lesznek, hogy ezzel is lassítsák a közlekedést. A beruházó szerint a toronyház telepítési helye megfelel a világörökségi szabályozásnak, az olyan területen található, amire nem vonatkozik a jogszabály területi hatálya. A magas épület ötlete a beépítési koncepciót megalkotó dán Adept tervezőcsapat fejéből pattant ki – most is úgy tűnik, figyelmen kívül hagyva Budapest magasházainak szimbolikáját és történelmi előzményeit. Az eddig nyilvánosságra került „látványtervek” a beépítési koncepcióhoz készült illusztrációk, nem az épület konkrét tervei.
HAPPY END? – A BudaPart tulajdona a Kelenföldi Erőmű régi vezérlőterme is, amely számos film, zenei videó helyszínéül szolgált. Ezzel is kezdeni akar valamit a cég, csak az épület adottságai miatt bonyolult ügyről van szó, de azon vannak, hogy a most havonta látogatható csodálatos, az ipari építészet és az enyészet által markánsan alakított objektum megújuljon.
Miután Lázár János minisztériuma kiengedett egy 15 millió eurós Klimt-képet, most jogszabályváltozást ígért, és azt is felvetette, ha kell a Szépművészeti Múzeumnak a kép, megvásárolhatja az állam.