Villámgyorsan megteremtették a lehetőséget Orbán Viktor miniszterelnöknek arra, hogy ismét rendeleti úton kormányozhassa az országot, amint tette azt a koronavírus-járvány miatt elrendelt veszélyhelyzet alatt: a parlament kedd délután fogadta el azt az Alaptörvény-módosítást, amely a szomszédban zajló háború esetén is lehetőséget ad veszélyhelyzet kihirdetésére, majd Novák Katalin államfő délután fél 6 körül már alá is írta a jogszabályt, ahogy az egy Facebook-posztjából ki is derült.
Rá negyed órával Orbán Viktor bejelentette – szintén a Facebook-oldalán –, hogy éjféltől háborús veszélyhelyzetet hirdet ki a kormány. Azzal érvelt, hogy gyors döntésekre van szükség, az országot és a családokat meg kell védeni.
Felvetődik a kérdés, hogy a negyedik kétharmad birtokában vajon mi szükség van rendeleti kormányzásra. A parlament eddig sem feküdt keresztbe a kormánynak, a kabinet ilyen többséggel a háta mögött bármilyen intézkedést átvihet. Azonban míg egy kormányrendelet átfutási ideje – kis túlzással – 5 perc is lehet, addig az Országgyűlésnek a kivételes eljáráshoz is 24 órára van szüksége, és ott még kicsit várni kell a köztársasági elnökre is. Korlátozás az is, hogy sürgős eljárással egy félévben négy törvényjavaslatot lehet elfogadtatni. Ebből egyet már ellőtt a kormány, a minisztériumok felsorolásáról szóló törvénynél ugyanis ilyen tempót kért.
De valószínűleg itt nem csak az idő játszik be: rendeleti kormányzással Orbán Viktor a leginkább cselekvő arcát tudja mutatni – amit amúgy is szeret –, pszichésen pedig emelik a tétet, így a társadalom is könnyebben elfogadhat meredekebb intézkedéseket.
Valós, objektív indoka nincs az Ukrajnában zajló háborúra hivatkozva frissen bejelentett újabb Alaptörvény-módosításnak, politikai indoka viszont annál több van. A kormány a reagálóképesség demonstrálása és az ellenzék megbélyegzése mellett folytathatja ugyanazt, amit az időközben kifulladó járvány-veszélyhelyzetre hivatkozva eddig is maximálisan kihasznált: a rendeleti kormányzást.
Azt, hogy mi jön most, egyelőre nem tudjuk, Orbán Viktor az első döntések bejelentését szerdára ígérte. A parlamentnek pedig most kis szerepe lesz: a kormány 15 napra hirdethet ki veszélyhelyzetet, a hosszabbításra felhatalmazást kell adni.
Noha a kormány csak az adott veszélyhelyzettel összefüggésben alkothat rendeleteket, láttuk, a járvány alatt elég tágan értelmezte a kereteket, olyan önkormányzati elvonásokat vezetett be például, amit nehezen lehetett összekötni a koronavírus elleni védekezéssel.

Ukrán menekültek Budapesten
Veres Viktor
Ezzel indokolta a kormány az Alaptörvény módosítását (a legfontosabb részeket kiemeltük) |
A háborús helyzet elől menekülők ellátásában, támogatásában az államnak is kiemelkedő szerepe van, és a humanitárius katasztrófa tapasztalatai megmutatták, hogy a menekültek ellátásához, a megfelelő életkörülmények és a megélhetéshez szükséges feltételek biztosításához a rendes jogrendi eszközök kiegészítésre szorulnak. A fenti indokok miatt az Alaptörvény módosítása arra ad lehetőséget, hogy a szomszédos országban felmerülő háborús helyzet, fegyveres konfliktus vagy humanitárius katasztrófa esetén a kormány veszélyhelyzetet hirdethessen, hogy minden szükséges eszköz rendelkezésre álljon a menekülő emberek segítésére, támogatására, elhelyezésére, valamint a felmerülő káros gazdasági hatások kivédése, a következmények enyhítése érdekében. |
Most kevéssé lehet arra számítani, hogy elmaradjanak az időközi választások és megtiltsák a tüntetéseket, arra viszont a korábbi tapasztalatok alapján igenis lehet, hogy a véleménynyilvánítást és szólásszabadságot korlátozzák.
A koronavírus-járvány alatt már szigorodtak a rémhírterjesztésre és a közveszéllyel fenyegetésre vonatkozó szabályok, és a büntetések is. Emlékezetes, hogy a rendőrség két embert is elvitt egy-egy Facebook-posztjuk miatt. Egy 64 éves szerencsi férfi az Orbán által megjósolt járvány-tetőzést véleményezte, Csóka-Szűcs János momentumos politikus pedig arról posztolt, hogy Gyulán hány kórházi ágyat ürítettek ki. Az ügyészség végül leállította a rendőrség túlbuzgalmát és nem indult büntetőeljárás. Más esetekben viszont igen: 2020 áprilisában például rémhírterjesztés miatt 78, közveszéllyel fenyegetés miatt 26 esetben indult büntetőeljárás, csak a járványüggyel összefüggésben.
Most a háborúra hivatkozva amúgy is jelentősen megváltozott a kormányzati struktúra, és az összes polgári titkosszolgálat Rogán Antalhoz került. Ő pedig a miniszteri meghallgatásán azt mondta,
Magyarország nemzeti szuverenitásának a védelme a titkosszolgálatok első és legfontosabb feladata, és az, hogy minden tegyenek meg annak érdekében, hogy Magyarország ne keveredjen háborúba.

Magyarország nemzeti szuverenitásának a védelme a titkosszolgálatok legfőbb feladata
Veres Viktor
Rogán az ülésen kifejtette, mit tekint nemzetbiztonsági kockázatnak. Azt mondta, „ha valaki Magyarország érdekeit sérti, az Magyarország nemzetbiztonságát sérti. Ha valaki be akarja sodorni Magyarországot a háborúba és dezinformációt terjeszt, akkor nemzetbiztonsági kockázatot jelent. Ha valaki Magyarország energiabiztonságát veszélyezteti, akkor az nemzetbiztonsági kockázatot rejt”.
A meghallgatás után a hvg.hu megkérdezte Rogánt, nemzetbiztonsági kockázatnak tekint-e például arra, ha egy újságíró leírja, hogy szerinte fegyvereket kellene Ukrajnának adni, a miniszter azt válaszolta: ez nem számítana háborús propagandának, ez vélemény, amihez bárkinek joga van, de ha valaki például deep fake videót használna fel, az már kockázatnak számítana.
Kérdés, hogy a kihirdetett veszélyhelyzet alatt ugyanilyen szabadon lehet-e véleményt nyilvánítani, vagy húznak egyet a kereteken.
De mi jön a gazdaságban?
Az elképzelhető intézkedéseknek lesz egy sokkal szélesebb réteget érintő köre: a háborús gazdasági intézkedéseké.
A veszélyhelyzet bevezetésének egyik indokaként a beterjesztő Varga Judit a javaslatban így fogalmazott: Magyarország felelőssége a háború elől menekülők ellátása, a háború miatti gazdasági károk minimalizálása, valamint az, hogy a magyar embereket a lehető legteljesebb mértékben megvédje a gazdasági téren jelentkező káros hatásoktól.
Mindez mindenek előtt a magyarok ellátási biztonságát jelentheti, ami magával hozhatja a Covid miatt bevezetett, most lejáró felmondási tilalom fenntartását az egészségügyben, a rendvédelmi szerveknél, és kiterjeszthetik ezt akár szélesebb körre az állami intézményeknél, sőt tovább korlátozhatják adott esetben a sztrájkjogot is.
Ha szűkebben értelmezzük az ellátásbiztonságot, leginkább az élelmiszerellátás, -önellátás biztosításának kérdése jöhet szóba. Ilyen típusú lépést eddig egyet hozott meg a kormány, amikor még márciusban korlátozták a gabonakivitelt. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az exportőröknek be kell jelenteniük szándékukat az állam felé, és ha az úgy ítéli, hogy az áru kiáramlása veszélyes szintet ér el, megakadályozhatja azt. Ezzel a jogával eddig nem élt az illetékes hatóság, de ez aligha jelenti azt, hogy feladnák az intézkedést, sőt, egy veszélyhelyzet esetén azt határozatlan időre meghosszabbítják. Sőt, ki is terjeszthetik, a nagy kérdés az, hogy milyen más termékekre.

Hatósági áras csirkemell
MTI / Balogh Zoltán
A helyzetet tovább bonyolítja az árstop, ami miatt számos élelmiszer itthon csak nyomott áron találhat gazdára. Az erről szóló rendeletben ugyan a kormány elvárja a kereskedőktől, hogy a termékeket az árstop előtti mennyiségben értékesítsék, ez azonban hosszú távon nehézkes, hiszen az a reálisnál alacsonyabb beszerzési áron éri csak meg a kereskedőknek. Ha olcsóbb importból tudják teljesíteni, akkor azt teszik, ha nem, akkor a terméklánc valamely szereplője (a termelő, a feldolgozó vagy a kereskedő) kénytelen benyelni a veszteséget. A három közül a (multi) kiskereskedő az ideális „áldozat” Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter szerint: jó eséllyel az élelmiszer-kereskedelemben az elmúlt években behozhatatlan előnyre szert tevő láncok benyelik a veszteséget egy megint csak meghosszabbított – vagy kibővített – árstop rendelkezés esetében. És minél nagyobb az árkülönbség, annál nagyobb lehet a kereslet az olcsóbb áruk iránt, márpedig ebben az esetben az októberi sztenderd tartása is jó eséllyel hiányt idézhet elő. Magyarul: hiába marad olcsóbb a csirkemell, ha nem jut, legfeljebb csirkecombbal vigasztalódunk, még úgy is, ha az drágább.
Bonyolultabb a helyzet az üzemanyagoknál, hiszen ott nem cserélhető le a benzin vagy a gázolaj. A november óta meglévő árstop már márciusban is súlyos ellátási zavart okozott, részben azért, mert a piacinál jóval alacsonyabb ár miatt elapadt az ellátáshoz szükséges import. Ezt a helyzetet akkor a benzinturizmus visszafogásával kezelte a kormány, azóta azonban kiderült, hogy a külföldi teherszállítók és a kamionok piaci árú kutakhoz terelése részmegoldás volt csupán. Az árstop prognosztizálható fenntartása esetén így a csökkentett árú üzemanyagokhoz való hozzáférés szűkítése elképzelhető, például azzal, hogy csak magyarországi bejelentett lakcímmel lehet 480 forintért tankolni.
Kérdés, hogy egy ilyen lépés elegendő lesz-e az ellátásbiztonság garantálásához. Amint az márciusban is kiderült, a pánikvásárlások miatt a Mol szállítási kapacitásai sem voltak elegendőek a kutak ellátásához – ehhez jöhet egy állami vagy akár katonai rásegítés.

Az üzemanyagokra is érvényben van a hatósági árstop
Veres Viktor
Egy harmadik irány lehet a jövedéki adó emelése, akár az árstop megtartása mellett. Az üzemanyagok jövedéki adója így is az uniós minimálszint körül van, ennek még akár 20–40 forintos emelése is elviselhető szinten tartaná a maximált árakat, mégis komoly bevételt jelentene az állam számára.
A jövedéki adó emelése ugyanakkor más területen is elképzelhető – ez ugyan növelné az inflációt, ám a fosszilisenergia-termékeken kívül nem létfontosságú területeken, a dohánytermékeknél vagy a szeszes italoknál. Ami pedig az átlagfogyasztókat illeti, még egy lépés elképzelhető: a szerencsejátékoknál érvényesülő áremelés. Itt még egy kis drágítás is szemmel látható összeget hozhat a költségvetésnek.
A Fidesz-kormány adópolitikájában azonban ennél is kreatívabb eszközök jöhetnek elő: először is az ágazati különadók újbóli bevetése. Ez klasszikus válságeszköz, más kérdés, hogy a kiskereskedelem esetében már állandósították a különadót, így emelése nem lenne túl elegáns lépés - nem mintha ez zavarná a kormányt. A másik „extraprofitot” termelő ágazat az energetika, itt a kérdés az, hogy az olajembargó árnyékában mennyire lehet állami (vagy uniós) ellentételezés nélkül megadóztatni a Molt. (Az persze más eset lesz, ha Orbánnak tényleg sikerül elgáncsolni a szankció bevezetését, de legalábbis felmentést kap rá az ország számára.) A bankok profitabilitását alapesetben most a kamatstop csökkenti, ám ezek a vállalkozások is ideális alanyai a különadónak – esetükben persze megint csak emelésről lehet szó, hiszen a Covid-válság idején már élt a kormány ezzel az eszközzel. Felmerülhet a közműadó emelése is, amely a szolgálatókat terheli.
A „pénz kell mindenáron” alapelvet – ahogy a világjárvány idején – az önkormányzatok kárára is bevetheti a kormány. Szó lehet a helyi iparűzési adó teljes elvonásáról, az önkormányzatok által fizetett szolidaritási adó megemeléséről is – persze a települések helyzetének romlása nem sokban segíti a recesszió elkerülését.
A helyzet ugyanis most merőben más, mint a Covid idején volt. Akkor a gazdaság leállása idézett elő soha nem látott problémát a legkisebb vállalkozásoktól az államig minden szinten, most viszont erről nincs szó, a túlfűtött gazdaságban épphogy a kapacitások szűke okoz gondot és az emiatt tovább erősödő drágulás. A koronavírus-járvány ráadásul egy fontos tanulsággal szolgált: a gyártási kapacitások csökkenése sokkal könnyebben orvosolható probléma, mint a fogyasztás beszakadása. Ezért is igyekszik a kormány elkerülni az infláció elszabadulását, hiszen a túlzott drágulás egy idő után szintén a kereslet csökkenéséhez vezet. Ez ráadásul nemcsak a kormány által annyit említett családokat érinti rosszul, de a fő beruházónak számító államot is.