Lengyel Tibor
Lengyel Tibor
Tetszett a cikk?

Noha a főváros VI. kerületében – ahol minden tizedik lakás rövid távú bérbeadásra van berendezve – a helyi “népszavazáson” az Airbnb betiltása győzött, egy ilyen lépés legitimitása alacsony, politikai kockázata magas – figyelmeztet elemzésében a Republikon Intézet. A probléma sokrétű, és egy készülő új, országos szabályozás is bizonytalanságot okoz.

Sok európai város felismerte, hogy a lakhatási válságot mérsékelheti az Airbnb szabályozásával. A legnagyobb jelentőségű a nyári barcelonai kezdeményezés, miszerint 2029-től teljesen betiltják a városban az Airbnb-t, most pedig Terézváros is ugyanerre a lépésre készül a vasárnap zárult helyi szavazás után.  

Az önkormányzat által rendezett népszavazás, valójában reprezentatívnak sem nevezhető közvélemény-kutatás eredménye az volt, hogy 20,52 százalékos részvétel mellett a voksolók 54 százaléka szavazott igennel a tiltásra. Ez ugyan nem kötelező érvényű helyi referendum volt, az eredmény alapján a képviselő-testületi döntést követően mégis  

helyi rendeletben tilthatják be a rövid távú lakáskiadást Terézvárosban. 

Terézváros 2026-tól betiltja az Airbnb-t

A kerületi lakosok többsége a rövid távú lakáskiadás teljes tiltására szavazott.

A Republikon Intézet elemzése szerint a terézvárosi helyzet semmiképp sem egyszerű. A kerületben ugyanis valóban sok a lakhatás szempontjából kihasználatlan ingatlan – minden tizedik kerületi lakás Airbnb-s és minden ötödik budapesti Airbnb-s ingatlan terézvárosi –, ám a tiltást előrevetítő szavazás következményei súlyosak lehetnek. Mellesleg

ez a többségi álláspont sem biztos, hogy elégséges legitimáció lesz a lakosság számára egy ilyen drasztikus tiltás bevezetéséhez.

A szavazást a tiltás támogatói nyerték, ám ennek a legitimitása gyengébb, mint egy hivatalos helyi népszavazásnak – figyelmeztet az elemzés. Akkor is így van ez, ha a 20 százalék feletti részvételi arány meghaladja a Karácsony Gergely által indított 2023-as fővárosi “lakógyűlés” 9, és a tavalyi újabb, 2 százalékos részvételi arányát, de a 2018-as, a kötelező záróráról szóló VII. kerületi szavazás 16 százalékos értékét is.

Ahogy azt az októbertől újrázó momentumos Soproni Tamás polgármester előre közölte, a szavazás alapján a helyi szabályozás módosítását kezdeményezi a képviselő-testületnél. Ám a Republikon-elemzés szerint a tiltás mellé szükség lenne valamilyen, az egykori Airbnb-ket a hosszútávú lakáskiadás piacára átterelő szabályozásra is, hiszen így lehetne növelni az albérletek számát, mérsékelve az árakat. 

Szállásadók: Ha betiltják az Airbnb-ket Terézvárosban, rengeteg problémát fog okozni a beözönlő 3-4 ezer új lakos

A Magyar ApartmanKiadók Egyesülete és a Felelős Szálláskiadók Szövetsége szerint olyan, társasházakba nem illő bérlők költözhetnek be, akik hosszú évekig keseríthetik meg a lakók életét, emellett a mostani lakóknak kevesebb parkolóhely, bölcsődei és óvodai férőhely fog jutni.

Valamilyen elképzelése erről amúgy van az önkormányzatnak, legalábbis Soproni Tamás polgármester már utalt rá, hogy ha hirtelen több lakás kerülne a hosszú távú albérleti piacra, akkor készek arra, hogy akár egy lakásügynökséggel segítsék ezeknek a kiadását. Igaz, fővárosi mintára a piaci árnál valamivel kisebb bérleti díj garantált.

A Republikon Intézet elemzése felhívja a figyelmet arra is, hogy a körvonalazódó tiltó szabályozás szigorúságának elsődleges oka a centralizált önkormányzati rendszer, ami a tiltáson kívül nem hagy más eszközt az önkormányzatok kezében, egy ilyen erős intézkedés viszont megoszthatja a kerületi lakosokat. 

Az elemzés emlékeztet: a 2010-es évek egyik legtöbbet tárgyalt közgazdaságtani kifejezése a sharing economy, azaz a megosztáson alapuló gazdaság volt, és ahogy a MOL Bubi, a Green Go, a Lime, úgy az Airbnb is ezt az alapfilozófiát követi, de bírálói szerint mégis eltávolodott ettől, mert ezek a lakások lényegében szállodaszobák. A hoteleknél viszont problémásabbak. Egyrészt gyakoriak a konfliktusok a helyben lakókkal, másrészt a bérleti piacon elérhető lakások számát csökkentik, ami túlkereslethez és az albérleti díjak növekedéséhez vezet. Ezért sokan az Európa nagyvárosaiban is tapasztalható lakhatási válság egyik fő okozóját látják az Airbnb-ben.

Ami a budapesti helyzetet illeti, a probléma koncentráltan jelentkezik. Terézváros a főváros második legkisebb, de második legsűrűbben lakott kerülete. A 35 ezer lakosú kerület 29 ezer lakásának harmadában nem élnek életvitelszerűen. Az Airbnb-s adatközlő AirDNA oldal szerint a főváros 15 ezer Airbnb szállásának ötöde itt van. 

„Van, akinek ez az egyetlen bevételi forrása” – Az Airbnb-sek ígérik, felveszik a harcot a terézvárosi önkormányzattal szemben

Ügydöntő szavazást tartanak Terézvárosban a társasházi lakások Airbnb típusú szálláshelyként való kiadásának betiltásáról. Sok kerületi számára azonban a rövid távú lakáskiadás jelenti a megélhetést, és azzal érvelnek, hogy ők adják Terézváros költségvetésének három százalékát . Ezért most kampányt indítottak, és aktivistákat is toboroznak, hogy „megnyerjék a szavazást, és példát mutassanak a többi kerületnek”.

Az ingatlan.com adatai szerint pedig az eladásra szánt terézvárosi lakások négyzetméterára ötödével magasabb a budapesti átlagnál. A kerületben az albérletek átlagos havi díja is 10 százalékkal magasabb, mint a fővárosi átlag, és Terézvárosban a második legmagasabbak az egy négyzetméterre jutó bérleti díjak. 

A Republikon Intézet elemzése szerint a terézvárosi szavazás után két mód van az Airbnb szabályozására. Vagy a szavazás eredményét elfogadva a kerület betiltja a rövidtávú szálláskiadást, amit saját jogkörében megtehet, vagy vár egy állami szabályozásra, ami viszont alapesetben országos érvényességű. 

Azt pedig, hogy ilyen készül(het) az is erősíti, hogy Szentkirályi Alexandra, a Fidesz budapesti elnöke és fővárosi politikusa éppen a terézvárosi szavazásra utalva jelentette be nemrég: figyelemmel kíséri a terézvárosi népszavazást, és javasolni fogja a kormánynak, hozzon Budapesten és akár országosan is szabályozást. 

Polgármesterek mondták el, az ő kerületük mit lépne a terézvárosi Airbnb-tilalomra válaszul

Általános Airbnb-tilalom csak akkor lehet Budapesten, ha a kormány így dönt, a terézvárosihoz hasonló teljes szigor helyett más megoldásokban gondolkodnak a kerületi vezetők.

Csakhogy – hívja fel a figyelmet a Republikon Intézet – bármilyen, akár tiltó, akár megengedő központi szabályozás figyelmen kívül hagyja a helyi sajátosságokat, tehát azt, hogy a problémák nem ugyanolyan formában jelentkeznek az egyes településeken, így azok megoldása is más megközelítést kívánhat. Csak Budapesten belül is nagyon egyenlőtlen az Airbnb szállások kerületek közti eloszlása:

míg például a VII. kerületben 38 ezer ingatlanra jut 4300 Airbnb, a XV. kerület hasonló számú, 38,5 ezer ingatlanára összesen 27 Airbnb-szállás jut.  

A szabályozásnak azonban több módja van, nem kizárólag a teljes tiltás, amit Terézváros is tervez. Egy tavalyi tanulmány különböző szabályozási módszerek, így a kiadható napok éves számának maximalizálása, illetve a turizmustól leginkább terhelt városrészekben a teljes tiltás eredményességét hasonlítja össze.

A tanulmány szerint a két szabályozásnak különböző előnyei vannak, és a lakosság érdekét, valamint az Airbnb jelentette nyomás csökkentését a legjobban a két szabályozás egyvelege szolgálhatja. Az viszont biztos, hogy ehhez elengedhetetlen az együttműködés az Airbnb platform szereplőivel.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!