HVG Extra Business
HVG Extra Business
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Nem olyan könnyű megoldani, hogy a munkavállalók kreativitása a felszínre jöjjön, és a szervezet számára hasznot hajtson. A HVG Extra Business által megkérdezett cégek sok energiát fordítanak a bátorításra, hogy dolgozóik szabadon engedhessék gondolataikat.

IKEA

A cég számára a működés minden területén kiemelten fontos a kreativitás és az újszerűség, legyen szó tervezésről, gyártásról, kommunikációról vagy az áruház működtetéséről.

A kreativitás nem lehet azonban öncélú, ezért az ötletelésnek az IKEA-nál a Demokratikus Dizájn elnevezésű koncepció ad keretet. Lényege, hogy minden termék tervezésénél öt szempontnak kell megfelelni: a formának, a funkciónak, a minőségnek, az elérhető árnak és a fenntarthatóságnak. Ez azt jelenti, hogy a tervezés első lépéseként a dizájnerek pontos leírást kapnak arról, milyen termékre van szükség, annak milyen hétköznapi lakberendezési kihívásra kell megoldást nyújtania, illetve mennyibe kell kerülnie. Ezek után viszont már a fantáziájukra bízzák az ötlet megvalósítását.

IKEA

A cégnél támogatják az önálló munkatársi kezdeményezéseket is. Minden évben megszervezik az úgynevezett tehetséghetet, amelynek célja a munkatárs erősségeinek megismerése, felhívás a kapcsolattartás fontosságára, valamint az eltérő tehetségű emberek együttműködésének elősegítése. A szervezetnél úgy vélik, ha az emberek önmaguk lehetnek, sokkal jobb közöttük a kapcsolat, elégedettebbek a pozíciójukkal, motiváltabbak, sőt odaadóbbak a munkájuk és kollégáik iránt.

A kreativitásra veselkedő legnagyobb veszély, ha a szervezet a megszokás rabjává válik. Ezért a cégnél előszeretettel fogadják a munkatársak újító ötleteit és elgondolásait, és ösztönzik őket arra, hogy merjék elmondani a véleményüket. Ebben a munkavállalók segítségére van a VOICE elnevezésű, anonim dolgozói elégedettségkutatás, amely minden legalább három hónapja ott dolgozónak megadja az esélyt az őszinte véleménynyilvánításra és jobbító ötletei megosztására.

Prezi

A cég és termékének népszerűsége annak köszönhető, hogy kreatívan közelítettek meg egy problémát. Azt látták ugyanis, hogy a legnagyobb IT-cégek olyan prezentációs eszközöket készítenek, amelyek lineáris történetmesélést tesznek lehetővé. Ezt az emberek unják, és sokszor nem is tudnak velük bonyolult összefüggéseket elmagyarázni. Erre adtak kreatív választ.

A Prezinél úgy tartják, hogy a kreatív gondolkodást leginkább a hibázás lehetőségével lehet elősegíteni. Bármilyen ötletet fel lehet dobni, és semmilyen javaslat nem ciki: tíz rossz ötlet után ugyanis előbukkan majd egy jó is. Persze a rossz ötleteket fel kell tudni ismerni és elengedni, de éppen ezek beszélgetések hoznak elő új ötleteket – vélik a cégnél. Éppen ezért azt javasolják: ne csak azt az utat válasszuk, amiből biztosan nem lesz baj, mert abból kisebb eséllyel lesz átütő siker is. Nem az a dráma, ha valaki elront valamit, hanem ha nem tanul belőle, és a következő ötlete nem az előző kudarcok tapasztalataira épül.

MTI / Illyés Tibor

A Prezi sok időt és energiát fordít az irodatér kialakítására. Az egész épület tele van rejtélyekkel, apró szabálytalanságokkal és furcsaságokkal. Ez nemcsak azért jó, mert így olyan helyen dolgozhatnak a kollégák, ahol szívesen töltik az idejüket, hanem ez segít abban, hogy jobb, kevésbé konvencionális ötletek szülessenek.

A Prezihez hosszú és alapos kiválasztás után kerülhetnek az emberek. Ennek köszönhetően a munkatársak is biztosak lehetnek abban, hogy ha valaki náluk dolgozik, annak oka van. Ha viszont ez a helyzet, akkor butaság lenne nem bevonni mindenkit az ötletelésbe, hiszen éppen a legértékesebb tulajdonságát nem használnák az illetőnek. A cégnél a kisebb csapatok közösen ötletelnek, és minden gondolatot összegyűjtenek. Ezek alapján közösen döntenek, amihez aztán mindenkinek tartania kell magát.

Vodafone

A Vodafone is nagy figyelmet fordít az alulról jövő kezdeményezések felkarolására, ennek pedig alapfeltétele a motiváló, kreatív munkahely. A cégnél a kreatív légkör már a „flexi-office” miatt is adott: a vállalatnál a munkavállaló maga határozza meg, hová ül le dolgozni, nincsenek dedikált helyek. Már ez is kreatív indítása a napnak, nem kell robotként a megszokott helyen ülni.

Maga a környezet is mentes a homogenitástól: számos, különböző funkcióval ellátott tér van benne, amelyeket kreatív team tervezett, és maga a dekoráció és a berendezés is inspiráló. A közösségi terek lehetőséget adnak az egymás szavába vágós ötletelésre, de gondolkodófülkék is vannak, ahová a munkatársak elvonulhatnak elmélkedni.

A Vodafone Magyarország sok kis csapatból épül fel. Ezek az egységek valóban csapatként működnek, kiszakadva a megszokott környezetből, irodán kívül is kötődnek egymáshoz. A csapatok közötti ötletáramlás a megfelelő fóruma az alulról jövő kreatív kezdeményezések felkarolásának, hiszen minden ötlet ugyanolyan fontos lehet.

A cég a felsőoktatási együttműködésekben is hangsúlyt helyez a kreativitásra. A TelcoCup a Vodafone felsőoktatási programversenye, amit a cég idén rendezett meg második alkalommal. Más versenyektől eltérő módon itt az üzleti értés és a stratégiai gondolkodásmód mellett nagyfokú kreativitásra is szükségük van a versenyzőknek. A Vodafone emellett a Demola programban is részt vesz. Ennek az egyetemközi, nyílt, innovációs „labornak” a célja fiatal, nyitott, több tudományágban otthonosan mozgó közösség létrehozása, ahol kreatív módszerekkel dolgoznak valós piaci szereplők valós problémáin.

MagNet Bank

A bank ambiciózus célt tűzött maga elé: nem bankkártyát, betétet vagy hitelt árul, hanem megváltoztatja az emberek viszonyát a pénzhez. A MagNetnél is úgy látják, hogy a kreativitás halála a szorongás, a félelem a hibázástól. Ezért itt is olyan vállalati kultúrát igyekeznek építeni, amely nemcsak szabad, felnőtt, együttműködő és inspiratív, hanem – a megfelelő keretek között – teret enged a konstruktív szabályszegésnek is. Ez nagy bátorságot ad minden dolgozónak ahhoz, hogy elrugaszkodjon a kliséktől, és új dimenziókban merjen gondolkodni. Úgy látják ugyanis, hogy a szabályokat az élet felülírhatja, ha a józan ész vagy az emberség másképp diktálják.

A szervezetnél az a meggyőződés kap hangsúlyt, hogy a sokszínűség növeli a kreatív energiákat és a termelékenységet, ezért támogatják a diverzitást a cégen belül is. A cég igyekszik „360 fokban” szemlélni az embert, megérteni a munkatársak mozgatórugóit, és ezeknek teret is engedni. A projektiroda vezetője például elektromos töltőoszlopok telepítésén dolgozik a szabadidejében, a beruházási vezető rendszeresen filmklubot szervez a közösségi házban, a belső ellenőrzési vezető szervezi a futócsapatot, ezen felül pedig bárki lehetőséget kaphat jótékonysági kezdeményezésekre.

A fejlesztések nagy része agilis módszerrel történik, ahol gyors sprintek után vonják le a megfelelő következtetéseket. Ha valami nem jön be, általában gyorsan újra tudják írni a forgatókönyveket. Természetesen a MagNetben is meg kell küzdeni az erőforrásokért egy-egy innovatív ötlet megszületéséhez. A fejlesztések zöme házon belül zajlik, és jellemzően tízszer annyi jó ötlet jön elő, mint amennyit a szervezet elbír.

A 270 fős cégnél bárki összehívhat babzsákos megbeszélést az ötlete megvitatására, anélkül is, hogy javaslatait strukturált csatornába helyeznék. Lokális bankként nincs szükség hosszas egyeztetésre egy-egy külföldi anyavállalattal sem, a dolgozók a tulajdonosokkal nap mint nap összefuthatnak, így gyors visszajelzést kaphatnak kezdeményezésükre.

Bőhm Kornél cikke teljes terjedelmében elolvasható a HVG Extra Business 2017/3-as számában.

A téli lapszám középpontjában a tudásmegosztás és a mentorálás témája áll. Interjúkkal, portrécikkekkel, szakértői anyagokkal próbáljuk bemutatni az életen át tartó tanulás egyik módját, amely megkülönböztethető képességeket kölcsönözhet nekünk. Arról is szót ejtünk, hogy a tudásmegosztás és a mentorálás a minőségi emberi kapcsolatok kialakításában is rendkívüli jelentőséggel bír.

Keresse a magazint az újságárusoknál, vagy rendelje meg kedvezménnyel! Ha pedig érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Óriási robbanás történt egy iráni kikötőben, sokan megsebesültek

Óriási robbanás történt egy iráni kikötőben, sokan megsebesültek

Ötven késszúrással végeztek ki egy muszlim férfit egy francia mecsetben, videóra vették a haldoklását

Ötven késszúrással végeztek ki egy muszlim férfit egy francia mecsetben, videóra vették a haldoklását

Nehéz lesz becsapni: arcvizsgálatot vet be a Discord az életkor ellenőrzésére

Nehéz lesz becsapni: arcvizsgálatot vet be a Discord az életkor ellenőrzésére

Mi a titka a Liverpool történelmi bajnoki címének?

Mi a titka a Liverpool történelmi bajnoki címének?