Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"30072c30-29b9-4b2f-b3f0-ba95ad1bf24a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Akinek nem fekszik a műelemzés, az a történelmi események irodalmi feldolgozásáról írhat egy értekezést.","shortLead":"Akinek nem fekszik a műelemzés, az a történelmi események irodalmi feldolgozásáról írhat egy értekezést.","id":"20250505_orkeny-novelle-muelemzes-essze-tortenelem-irodalom-magyarerettsegi-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/30072c30-29b9-4b2f-b3f0-ba95ad1bf24a.jpg","index":0,"item":"33940b57-3265-41ec-9a0c-1412269d161b","keywords":null,"link":"/itthon/20250505_orkeny-novelle-muelemzes-essze-tortenelem-irodalom-magyarerettsegi-ebx","timestamp":"2025. május. 05. 10:51","title":"Örkény-novella elemzése vagy esszéírás – ez a magyarérettségi második részének nagy kérdése","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4a2a116e-8d16-491b-948f-886c929ba2ac","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A felvételi 1530 diáknak nem sikerült, számukra rendkívüli felvételi eljárás kezdődik.","shortLead":"A felvételi 1530 diáknak nem sikerült, számukra rendkívüli felvételi eljárás kezdődik.","id":"20250506_kozepiskola-felveteli-oktatasi-hivatal-gimnazium","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4a2a116e-8d16-491b-948f-886c929ba2ac.jpg","index":0,"item":"ad50dfb6-2211-4718-b0bc-9b6e09d69fae","keywords":null,"link":"/itthon/20250506_kozepiskola-felveteli-oktatasi-hivatal-gimnazium","timestamp":"2025. május. 06. 06:28","title":"Idén hatezerrel kevesebben felvételiztek középiskolába, a legtöbben gimnáziumban folytatják","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"184542c2-0262-4db1-9f06-d29d86b0bab5","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A férfi valószínűleg egy jó képet akart készíteni.","shortLead":"A férfi valószínűleg egy jó képet akart készíteni.","id":"20250505_Felnyarsalta-magat-a-Colosseum-keritesere-egy-amerikai-turista","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/184542c2-0262-4db1-9f06-d29d86b0bab5.jpg","index":0,"item":"177c9011-8ff1-4b3d-a658-e2c6e36c29b7","keywords":null,"link":"/elet/20250505_Felnyarsalta-magat-a-Colosseum-keritesere-egy-amerikai-turista","timestamp":"2025. május. 05. 16:15","title":"Felnyársalta magát a Colosseum kerítésére egy amerikai turista","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9228f216-659f-4f1f-93e0-bddd7d55acd5","c_author":"Tornyos Kata","category":"360","description":"Állandó fáradtság, ingerlékenység, alvási problémák, megváltozott evési szokások, koncentrációs nehézségek – sokak számára csenghetnek ismerősen a felsorolt tünetek, ugyanis a 10 és 19 év közötti magyar fiatalok közül minden ötödik küzd valamilyen mentális zavarral Magyarországon. Bár a „kamaszkori kiégés” egyelőre nem hivatalos diagnózis, a jelenség nagyon is valós, és egyre több fiatalt érint. Mi áll a háttérben, és mit tehetünk a megelőzésért? ","shortLead":"Állandó fáradtság, ingerlékenység, alvási problémák, megváltozott evési szokások, koncentrációs nehézségek – sokak...","id":"20250506_tulterhelt-diakok-erettsegi-stressz-szorongas-stresszkezeles-pszichologus-unicef","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9228f216-659f-4f1f-93e0-bddd7d55acd5.jpg","index":0,"item":"9b7c3757-3c4b-4db2-8677-536a1ce331fc","keywords":null,"link":"/360/20250506_tulterhelt-diakok-erettsegi-stressz-szorongas-stresszkezeles-pszichologus-unicef","timestamp":"2025. május. 06. 20:00","title":"Dorka maximum fokozaton készül az érettségire, mégis stresszel – kiégő tinédzsereket termel a magyar oktatás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"20692fab-5fe0-40ae-b384-ebed886018b0","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Gondolkodás Öröme Alapítvánnyal közösen matekos hónapot tartunk a hvg.hu-n: május 8-ig minden hétköznap közzéteszünk egy feladatot, és arra biztatjuk – nem csak a matematikus – olvasóinkat, hogy próbálják megoldani. Tizenhetedik kihívás.","shortLead":"A Gondolkodás Öröme Alapítvánnyal közösen matekos hónapot tartunk a hvg.hu-n: május 8-ig minden hétköznap közzéteszünk...","id":"20250505_Gondolkozz-velunk-Kaposztafold-Szexi-a-matek-17","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/20692fab-5fe0-40ae-b384-ebed886018b0.jpg","index":0,"item":"ce8841f7-0c81-4b38-84d9-339142ab564f","keywords":null,"link":"/elet/20250505_Gondolkozz-velunk-Kaposztafold-Szexi-a-matek-17","timestamp":"2025. május. 05. 10:00","title":"Gondolkozz velünk: Káposztaföld – Szexi a matek 17.","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a50c8116-2b02-461b-b4ee-ee7db3c4e46f","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az amerikai elnök a tekintélyuralmi magyar vezető modelljét követi, amikor kiterjeszti befolyását a médiában – fejti ki Adam Klein, a New York-i Pace Egyetem kommunikációval és médiával foglalkozó tanára a nonprofit Conversation honlapján, amely tudományos igényű elemzéseket közöl.","shortLead":"Az amerikai elnök a tekintélyuralmi magyar vezető modelljét követi, amikor kiterjeszti befolyását a médiában – fejti ki...","id":"20250505_Orban-Trump-sajto-Adam-Klein-Conversation","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a50c8116-2b02-461b-b4ee-ee7db3c4e46f.jpg","index":0,"item":"2c006747-81b4-40b0-ab94-f1467b98ce57","keywords":null,"link":"/360/20250505_Orban-Trump-sajto-Adam-Klein-Conversation","timestamp":"2025. május. 05. 07:10","title":"Amerikai médiaszakértő: Trump Orbán forgatókönyvét vette át a sajtó átalakításához","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ac5c8664-0ebb-484c-b3f4-ec90aa17d6cc","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Millena Brandão szíve összesen tizenháromszor állt meg, agydaganatot is megállapítottak nála. ","shortLead":"Millena Brandão szíve összesen tizenháromszor állt meg, agydaganatot is megállapítottak nála. ","id":"20250506_Netflix-gyereksztar-gyerekszinesz-Millena-Brandao-meghalt-agydaganat-szivroham","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ac5c8664-0ebb-484c-b3f4-ec90aa17d6cc.jpg","index":0,"item":"c1ae6437-655f-499b-95e9-ddfefde99667","keywords":null,"link":"/elet/20250506_Netflix-gyereksztar-gyerekszinesz-Millena-Brandao-meghalt-agydaganat-szivroham","timestamp":"2025. május. 06. 15:12","title":"11 évesen meghalt a Netflix brazil gyerekszínésze","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7c976002-1c5a-42ea-b2e0-c5d765e91727","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Meglévő, az övsömör ellen már alkalmazott vakcina segíthet csökkenteni a szívinfarktus és a stroke kockázatát – mutatnak rá a dél-koreai Kjonghi Egyetem kutatói. ","shortLead":"Meglévő, az övsömör ellen már alkalmazott vakcina segíthet csökkenteni a szívinfarktus és a stroke kockázatát –...","id":"20250506_sziv-es-errendszeri-betegsegek-ovsomor-elleni-vakcina-vedelem-vizsgalat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7c976002-1c5a-42ea-b2e0-c5d765e91727.jpg","index":0,"item":"4431f549-1652-49da-9c61-2ca447c42153","keywords":null,"link":"/tudomany/20250506_sziv-es-errendszeri-betegsegek-ovsomor-elleni-vakcina-vedelem-vizsgalat","timestamp":"2025. május. 06. 19:03","title":"Titkos fegyvert találhattak a szívinfarktus ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A cégeknél a munkaidő általában a munkáé, a gyakorlás pedig különleges alkalmakon zajlik, például egy tréningen. De be lehet-e vinni a gyakorlást a mindennapi tevékenységekbe? A kiemelkedő teljesítmények okait 30 éve kutató Anders Ericsson szerint igen.
A vállalati szférában sokan élnek abból, hogy tanácsokat adnak a fejlődési lehetőségekkel kapcsolatban. Konzultánsoknak, tanácsadóknak vagy trénereknek nevezik magukat, és könyveket írnak, előadásokat tartanak és szemináriumokat szerveznek. Ők elégítik ki ügyfeleik olthatatlan vágyát bármi után, ami versenyelőnyt biztosíthat. A piacon meg található számtalan megoldás közül azonban azok vezetnek a legnagyobb valószínűséggel sikerhez, amelyek a leginkább hasonlítanak a tudatos gyakorlásra.
Az egyik ilyen szakember, a Washington állambeli Kirklandben élő Art Turock azt vallja: ki kell mozdítani az embereket a komfortzónájukból, hogy új készségeket gyakoroljanak, és bővítsék a tudásukat. A visszajelzések fontosságát hangsúlyozza, és tanulmányozza a világ legjobb üzleti vezetőinek a tulajdonságait annak megfejtésére, milyen vezetői, kereskedői és önmenedzselési készségeket kell fejlesztenie magában a többi üzletembernek a kimagasló teljesítmény érdekében.
Három téveszme a fejlődésről
Turock ügyfeleinek szóló mondanivalója a gondolkodásmódnál kezdődik. Az első lépés annak felismerése, hogy a fejlődés csak úgy lehetséges, ha a szereplők túllépnek a megszokott üzletmenet gyakorlatán. Ehhez pedig az kell, hogy felismerjünk és elutasítsunk három közismert téveszmét.
Az első a jól ismert meggyőződés, hogy a képességeinket genetikailag meghatározott tulajdonságaink korlátozzák. Ez egy sor „nem tudom” és „nem vagyok” típusú kijelentésben testesül meg: „Nem vagyok túl kreatív.” „Nem tudok bánni az emberekkel.” „Nem vagyok valami jó a számok terén.” Megfelelő gyakorlás azonban jóformán bárkinek szinte bármilyen általa választott területen segíthet a fejlődésben.
A második téveszme az, hogy ha elég sokáig csinálunk valamit, akkor jobbak leszünk benne. Ez sem igaz: ha ugyanazt a dolgot újra meg újra, pontosan ugyanúgy végezzük, az nem fejlődést, hanem megrekedést és fokozatos hanyatlást eredményez.
A harmadik mítosz szerint a fejlődéshez nincs szükség egyébre, mint erőfeszítésre. Vagyis ha elég elszántan próbálkozunk, javulni fog a teljesítményünk. Ha jobb menedzserek szeretnénk lenni, ha többet akarunk eladni, ha javítani szeretnénk a csapatmunkán, próbálkozzunk elszántabban. A valóság azonban az, hogy ezek a dolgok – a menedzsment, az értékesítés, a csapatmunka – mind speciális készségek, és ha nem kifejezetten a fejlesztésükre tervezett gyakorlási technikákat alkalmazzuk, elszántabb próbálkozással sem jutunk messzire.
Hogyan tanulhatunk munkavégzés közben?
A tudatos gyakorláshoz kapcsolódó gondolkodásmód szerint bárki fejlődhet, ám ehhez a megfelelő megközelítésre van szükség. Ha nem fejlődünk, annak nem az az oka, hogy nincs meg bennünk a velünk született tehetség, hanem az, hogy nem a helyes módon gyakorlunk. Ha ezt sikerül megértenünk, a fejlődés már csak azon múlik, hogy kitaláljuk, mi is a „helyes mód”. Pontosan ez az, amit Art Turock is – a tréning és fejlesztés világában dolgozó megannyi kollégájához hasonlóan – céljának tekint, ám a tanácsok, amelyekkel ő szolgál, a tudatos gyakorlás elveiben gyökereznek.
Az egyik ilyen megközelítést Turock „valódi munkavégzés közbeni tanulásnak” nevezi. A módszer tekintetbe veszi az üzletemberek elfogultságát, akiknek gyakorlatilag nem jut idejük készségeik fejlesztésére. Turock tehát kitalálta, miként lehet a hétköznapi üzleti tevékenységeket a célzott vagy tudatos gyakorlás szolgálatába állítani. Egy céges értekezleten általában egyvalaki áll a többiekkel szemben, és PowerPoint-prezentációt tart, miközben a munkatársak a sötétben próbálnak ébren maradni. Turock szerint azonban ezt a gyakorlatot át lehet úgy alakítani, hogy az összes jelenlévő számára gyakorlási lehetőségül szolgáljon.
Ez megoldható például a következőképpen: az előadó kiválaszt egy konkrét készséget, amelyre a prezentációja összpontosítani kíván – mondjuk az érdekes történetek mesélése, vagy a spontánabb előadásmód –, majd előadás közben megpróbál benne fejlődni. A hallgatóság jegyzeteket készít az előadó teljesítményének alakulásáról, utána pedig azt gyakorolják, miként kell visszajelzést adni. Ha ez csak egyszeri alkalom, az előadó talán kap egy-két hasznos tanácsot. Ha azonban a vállalatnál ezt az eljárást rendszeres gyakorlattá teszik, az alkalmazottak folyamatosan fejlődhetnek a különféle készségeikben.
Gyakorlási lehetőségek mindenhol
Turock számos cégnél segített már bevezetni ezt a folyamatot. A Blue Bunny jégkrémkészítő vállalatnál például a területi értékesítési vezetők rendszeresen felkeresik a vállalat elsődleges partnereit, és mindegyikük évente több alkalommal találkozik a cég értékesítési felső vezetőivel, hogy megbeszéljék a következő üzleti látogatás stratégiáját. Ezek a partnerértékelések eredetileg csak a kereskedelmi jelentések frissítéséről szóltak, a vállalat azonban megtalálta a módját, hogy gyakorlási lehetőséggel egészítse ki őket.
A közelgő látogatás legnehezebb részének szimulálása érdekében ezeket az értekezleteket szerepjátékként rendezik meg, ahol a területi értékesítési vezető prezentációt tart a partner fő beszerzőjének szerepét alakító kollégájának. Az előadást követően az illető visszajelzést kap a teremben lévő többi értékesítési vezetőtől, amelyből megtudja, mit csinált jól, és min kell változtatnia. Másnap ismét megtartja az előadását, és újabb visszajelzéseket kap. Mindkét gyakorló prezentációról videó készül, hogy a vezetők visszanézhessék a produkciójukat. Mire az értékesítési vezető élesben is megtartja a prezentációját az ügyfélnek, az előadás már sokkal hatásosabb, mint eredetileg lett volna.
A valódi munkavégzés közbeni tanulás egyik előnye, hogy segít megszokni a gyakorlást és a gyakorláson való gondolkodást. Miután a vállalatnál mindenki megértette a rendszeres gyakorlás fontosságát, egész nap azt keresi majd, hogyan alakíthatná valamelyik megszokott feladatát gyakorlási tevékenységgé. A gyakorlás így idővel a napi munkavégzés megszokott részévé válik. Ha az elvárásoknak megfelelően működik, a szokásostól teljesen eltérő gondolkodásmódot eredményez, vagyis többé nem úgy tekintik majd, hogy a munkaidő a munkáé, a gyakorlás pedig különleges alkalmakon zajlik, amikor mondjuk jön egy tanácsadó, és szervez valamilyen tréninget.
Ez a megközelítés hasonlít a csúcsteljesítményt nyújtók gondolkodásmódjához, akik folyamatosan gyakorolnak, és keresik képességeik csiszolásának különféle módjait. Ha valaki az üzleti világban hatékony módszert keres a fejlődésre, annak érdemes olyasmit keresnie, ami a tudatos gyakorlás elveit követi. Arra ösztökél-e a módszer, hogy kilépjünk a komfortzónánkból, és megpróbálkozzunk olyan dolgokkal, amelyek esetleg nem mennek könnyen? Kínál-e azonnali visszajelzést a teljesítményről és arról, mit tehetünk a javítása érdekében? A módszer kifejlesztői megkeresték-e azokat, akik a legjobban teljesítenek az adott területen, és megfejtették-e, mi különbözteti meg őket a többiektől? A gyakorlást úgy tervezték-e, hogy azokat a konkrét készségeket fejlessze, amelyekkel a terület szakértői rendelkeznek? Ha ezekre a kérdésekre igen a válasz, az még mindig nem jelent garanciát, de több mint valószínű, hogy a módszer hatékony lesz.
A fenti cikk egy szerkesztett részlet Anders Ericsson Csúcsteljesítmény című könyvéből.Vajon tényleg velünk született adottságaink döntik el, miben lehetünk tehetségesek? Hogyan segíthetjük hozzá a gyerekeinket a csúcsteljesítményhez? Ericsson könyvében három évtized kutatásait egyesíti hatékony tanulási stratégiává. A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel.
Vezetőként nemcsak abban kell bíznunk, hogy a munkatársaink betartják a szabályokat. Abban is biztosnak kell lennünk, hogy tudják, mikor rúghatják fel. Ennek kulcsa a kölcsönös bizalom – vallja Simon Sinek vezetési tanácsadó, aki írásában egy légi irányításos példán keresztül elmélkedik arról, milyen egy ideális vezető.
Anders Ericsson kiválóságkutató új könyvében elmondja véleményét arról, hogyan értelmezte félre megállapításait a 10 ezer órás szabály atyja, Malcolm Gladwell.
Két góllal is vezettek az olaszok az első félidő után, a rendes játékidő utolsó perceiben fordított a Barcelona, majd az Inter hosszabbításra mentette a meccset, és végül meg is nyerte azt.