Cégek K+F-kiadásai

AHVGVilágviszonylatban az amerikai vállalatok költenek a legtöbbet kutatás-fejlesztésre (K+F) - derül ki a brit...

  • unknown unknown
Cégek K+F-kiadásai

A

HVG
Világviszonylatban az amerikai vállalatok költenek a legtöbbet kutatás-fejlesztésre (K+F) - derül ki a brit kereskedelmi és ipari minisztérium legutóbbi felméréséből, amely a világ 700 nagyvállalatát rangsorolja. A felmérés annak kapcsán került a figyelem központjába, hogy Jacques Chirac francia elnök a napokban bejelentette: állami hivatalt hoznak létre a külföldi riválisaikkal szemben a K+F terén elmaradó vállalataik támogatására. Az intézmény e célra - a privatizációs bevételek egy részének átcsoportosításával - 2007-ig 2 milliárd euróval rendelkezik, amit a felerészben a vállalatok által finanszírozott K+F-projektek kiegészítésére használhat fel. A felmérés szerint a K+F-re a világon a legtöbbet - 2003-ban összesen 280 milliárd eurót, éves összesített forgalmuk 4,2 százalékát - költő 700 vállalat 38 százaléka tengerentúli. Az európaiak közül a németek jelenléte 12,5 százalékos, így világviszonylatban a harmadik helyen állnak a 22,4 százaléknyi részt kihasító japánok mögött. A K+F világrangsorát egyébként az amerikai autóipari Ford vezeti 6 milliárd eurónyi összeggel, nem sokkal marad le mögötte a szintén amerikai Pfizer gyógyszergyár 5,8 milliárddal. Ezután a német-amerikai DaimlerChrysler autógyártó, majd a német elektronikai Siemens következik 5,6 milliárd euróval. Az iparágak között az információtechnológia viszi el a pálmát (20 százalék), második az autó- és gyógyszeripar (18-18), harmadik az elektronika (11).