szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Ahogy minden vállalkozásnál, a franchise-nál is közeledik az év végi elszámolás ideje. Ilyenkor kiderül, hogy hogy teljesítette-e a hálózat tulajdonosának elvárásait. Ellenkező esetben az átvevő akár elveszítheti a hálózat koncepciójának terjesztési jogát is.

Az egyik legfontosabb kérdés a nem kizárólagos franchise-átvevők számára , hogy megfeleltek-e a hálózat forgalommal kapcsolatos elvárásainak vagy sem. Az átvevő mindig nagyobb anyagi kockázatot vállal, amikor csatlakozik egy hálózathoz, mint az átadó. Ő fizeti a magas belépési díjat, s vállalja az egység nyitási költségeit is, amely tartalmazza az üzlethelyiség felszerelését (ha van ilyen), illetve adott esetben az induló árukészletet is. Fontos tehát, hogy ez az induláskor befektetett összeg megtérüljön.  Példaként említhetnénk a konyhabútort gyártó és forgalmazó céget, amely átvevőinek éves szinten bizonyos számú konyhabútor értékesítését írja elő. Amennyiben az átvevők nem teljesítik ezeket a számokat, úgy a koncepció jogát elveszíthetik. 
 
A  mester franchise-átvevőnek - amennyiben a terjeszkedés szakaszában áll -  meghatározott számú egységet kell nyitnia, megfelelő számú átvevőt kell találnia a koncepcióra, amelynek mester-tuladonosa. Gondoskodnia kell arról, hogy franchise-hálózatban már megnyitott új egységek jól működnek-e, megfelelnek-e az elvárásoknak, jól választották-e ki partnereiket. Amennyiben a vállalt célokat nem sikerül teljesítenie év végéig, úgy elveszítheti az adott franchise-hálózathoz tartozó egységek nyitásának kizárólagos jogát Magyarországra vagy akár az adott régióra.

Van ugyan példa arra, hogy megválthatjuk bizonyos összegű díjjal a nem teljesített célokat. Általában a külföldi jogtulajdonostól függ, hogy ad-e még türelmi időt, belátja-e, hogy a vállalt kötelezettségek, előírt célok túlzottak voltak. Vagy úgy gondolja, hogy egy új partnerrel biztosabb és gyorsabb terjeszkedést érhet el.
 
Az első években egy új hálózat bevezetésénél kiderül, hogy az átvevő a rendszergazdával közösen jól ítélte-e meg, hogy Magyarország az a régió, ahol a hálózat helyes adaptációjával közös sikereket érhet el. Általában a terjeszkedés időszakában 3-5 új egységet kell nyitnia a mester partnernek. Általában az átadott rendszer bonyolultságától függ - ahol legalább fél évig kell üzemeltetnie saját egységét a partnernek mielőtt az adott területen a terjeszkedést megkezdhetné. Amikor az egység szám átlépte a kirtikus számot és már a hálózatnak országos kampányokban kell gondolkoznia, megváltozik a hálózat működtetőjének feladata, hiszen egy új kíhívásnak kell megfelelnie.
 
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!