szerző:
ecoline.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Elemzők szerint ez a „hármak” utolsó esélye, hogy elkerüljék a...

Elemzők szerint ez a „hármak” utolsó esélye, hogy elkerüljék a csődöt; a General Motors, a Ford és a Chrysler szerint ez Washington utolsó esélye, hogy megmentsen közel egymillió amerikai munkahelyet.

Veszteségfinanszírozás: nyakló nélkül?

Az óriásvállatok vezérigazgatói a héten kongresszusi meghallgatáson igyekeztek meggyőzni a törvényhozást, hogy a kért állami kölcsönből képesek hosszú távú növekedési pályára állítani a súlyosan veszteséges vállatokat. A jelek szerint eddig sikertelenül: Nancy Pelosi házelnök és a Harry Reid, a szenátusi többség vezetője csütörtökön bejelentette: a 25 milliárd dolláros mentőövvel a kormányzat gyakorlatilag garanciák nélkül kötelezné el magát a vállalatok folyamatos válságfinanszírozására. 

A cégvezetők a kért források pontos felhasználási formájáról, sőt eleinte még megosztásukról sem kívántak érdemben nyilatkozni. A meghallgatás végére legalább azt sikerült tisztázni, hogy a General Motors 10-12, a Ford 7-8, a Chrysler pedig 7 milliárd dollárra tart igényt.

Megaveszteségek

A költségvetési fegyelmet, radikális lefaragásokat, a vezetői prémiumok és juttatások „ésszerűsítését” ígérő vállalatvezetők hitelének nem tett jót, hogy mindhárman vállalati magángépeken érkeztek Washingtonba. Különösen azután, hogy 2008-ban a GM és a Ford együttesen 30 milliárd dollár veszteséget halmozott fel, s a három cég amerikai eladásai 21 százalékkal csökkentek. 

A GM  egyedül naponta mintegy 1 milliárd dollárt „éget el”, azaz kénytelen felhasználni rohamosan apadó készpénztartalékaiból működésének finanszírozására. A cég tartalékai legfeljebb 2009 első félévéig tartanak ki, hitelpiaci forrásokhoz pedig egyik vállalat sem képes hozzájutni.

Se velük, se nélkülük

A cégek tárgyalási taktikájukban eddig alapvetően egyetlen érvre koncentráltak. Ha kénytelenek lennének csődvédelmet kérni maguk ellen, az az elbocsátások lavináját indítaná el az USA-ban: több százezer munkahely szűnne meg gyakorlatilag azonnal. A beszállítókkal együtt pedig a csődök és elbocsátások valódi mértékét még megjósolni sem lehet. 

Valószínűleg ez az egyetlen érv is elég volt azonban ahhoz, hogy a kongresszusi vezetők december 2-ig haladékot adjanak a három vállalat vezetőinek. A GM-nek, a Fornak és a Chryslernek december első hetében részletesen kidolgozott átalakítási tervvel kell alá támasztania az állami forrásbevonás jogosultságát. 

Több mint valószínű, hogy decemberben kölcsönös kompromisszum születik az autógyártók – átmeneti – megsegítésére, az időveszteség azonban már így is rengeteg pénzbe került.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!