Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
Legyen igazságosabb és átláthatóbb – ez volt a kormányzat szándéka a február 1-jétől bevezetett új cégautóadó-rendszerrel. Ám ez sem mentes a méltánytalanságoktól, például az egyéni vállalkozók egy része rosszabbul járt. Hogyan ellenőriz az APEH és alkotmányos-e ez a típusú vagyonadóztatás?
Korábban az útnyilvántartás kínálta ezt a lehetőséget, februártól kiküldetési rendelvénnyel lehet felmentést szerezni a cégautóadó megfizetése alól. Az útnyilvántartásnak tartalmaznia kellett az utazás időpontját, célját, vagyis hogy honnan hová vezetett az út. Meg kellett nevezni a felkeresett üzleti partnert és be kellett írni a megtett kilométerek számát. Fel lehetett tüntetni továbbá az üzemanyag-vásárlás időpontját és költségeit. A kiküldetési rendelvény ennél több adatot tartalmaz, és két példányban készül: az egyiket a munkaadónak, a másikat a munkavállalónak, illetve az utazónak kell megőriznie. A kiküldetési rendelvényen szerepeltetni kell a magánszemély nevét, adóazonosító jelét, személygépkocsijának típusát, rendszámát, az utazás célját, időtartamát, a megtett kilométerek számát, az utazás költségtérítését (az üzemanyagét és a magánszemély élelmezését – ez utóbbi 500 forintos napidíjat jelent), illetve a költségtérítés kiszámításához szükséges adatokat, így az üzemanyag árát és az autó fogyasztását is.
„Ha egy asztalos vagy egy biztosítási ügynökként dolgozó egyéni vállalkozó el akarja számolni az üzemanyagköltségét, havonta legalább 7 ezer forintot kell befizetnie cégautóadó címén. Ezzel akár el is lehetetlenülhet” – méltatlankodott a HVG-nek Papp Aranka szekszárdi könyvelő, aki szerint a cégautóadóval kapcsolatos február 1-jén életbe lépett módosítások megfojtják a vidéki kisvállalkozókat. Ezentúl ugyanis mindenképpen cégautóadót kell fizetniük a társaságoknak, ha van személygépkocsijuk, illetve a magánszemélyeknek, ha az autóhoz kapcsolódóan ők maguk, vagy bárki más költséget számolt el. (Korábban a vélelmezett magánhasználat miatt kellett ilyen adót fizetni, de elszámolási trükkökkel, hamis útnyilvántartásokkal a többség kibújt alóla.) A költségelszámolás kapcsán nem árt tudni, hogy még néhány hónapban sem úszható meg a cégautóadó oly módon, hogy a vállalkozás leállítja és garázsba teszi a járgányt. A költségek között ugyanis nemcsak az üzemanyag és a kenőolaj ára szerepel, hanem például a jellemzően negyedévre fizetett biztosítási díj és az amortizáció is.
Az új adó mértéke 1600 köbcenti hengerűrtartalom vagy 1200 köbcenti kamratérfogat alatt havi 7 ezer, minden más személygépkocsinál 15 ezer forint. Ez az összeg jellemzően alacsonyabb a réginél, amikor a havi tétel több tízezer forintra is rúghatott, és ezen felül egészségügyi hozzájárulást és munkaadói járulékot is kellett fizetni (ezek mértéke az adó 25, illetve 3 százaléka volt) – mondta a HVG-nek Joó Gabriella, a KPMG adómenedzsere. Hozzátéve: egy cég egy 8-10 millió forintos beszerzési értékű, négyévesnél fiatalabb autója után korábban havi 60 ezer forintot is kifizetett, ez most még az 1600 köbcentisnél nagyobb autó esetében is megúszható 15 ezer forintból, jól járnak tehát a drága cégautóval közlekedő vezérigazgatók. Könnyítés az is, hogy a befizetendő adóból levonható a határidőre megfizetett (köznyelven súlyadónak nevezett) gépjárműadó.
Ha kíváncsi, mennyi bevételt vár az új cégautó adóból és a kiküldetési rendelvényt vezetők mellett kik mentesülhetnek még a fizetés alól, olvassa el Kovács Andrea cikkét a HVG március 10-i számában.
Ellenőrizhető-e a cégautóadó? Olvassa el az Adózóna cikkét.
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.
A két évvel ezelőttinél is durvább aszály néz ki idén, az őszi vetés hamarabb ért be, a tavaszi kultúrák „nagyon rossz állapotban vannak”, ha nem jön eső, nagy terméskiesések lehetnek a kukoricában. A kormány most leginkább az öntözéssel kampányol az aszály ellen, kár, hogy ez a hazai termőterületek alig több mint 2 százalékán érhető el.
Nem világos, hogy a leginkább szablyacsörgetésnek tekinthető kereskedelmi háború átmegy egy langymeleg állapotba, vagy augusztus elsején totális káosz lesz a vége.
Az ellenzéki politikus szerint ha a Tiszának kétharmada lenne, akkor Rogánt, Schadlt, Völnert, a Matolcsy-kör tagjait, és mindenkit, aki a magyaroktól lopott, bilincsben vinnék el.
Egészen hihetetlennek tűnő hírek, melyekről kiderült, hogy igazak. Hihető átverések. Mindkét fajtából jutott bőven az elmúlt hetekben a közösségi oldalakra.