Új korszak kezdődött: Csődben a Chrysler, keselyűk a GM fölött
Több hónapos huzavona után április utolsó napján csődvédelmet...
Több hónapos huzavona után április utolsó napján csődvédelmet kért maga ellen a Chrysler. Még néhány órával a bejelentés előtt is úgy nézett ki, hogy esetleg elkerülhető, vagy tovább halogatható a lépés. Miután azonban az autógyártó 20 hitelezője – akiknek összesen 1 milliárd dollárral tartozik a cég – megvétózta a kormány javaslatát, miszerint a társaság 6,9 milliárd dollárnyi tartozást írjon le, nem maradt más választása a vállalatnak.
Ezzel párhuzamosan megállapodás született arról, hogy az olasz Fiat vezetésével egy új céget hoznak létre, amely felvásárolja a Chrysler üzemeit, márkáit, illetve értékkel bíró egyéb eszközeit.
Régi sztori
A történet – amely egyébként nagy valószínűség szerint korántsem ért véget a Chrysler csődjével - évekkel ezelőtt kezdődött. Az amerikai autógyártók ugyanis már hosszú esztendők óta komoly gondokkal küzdenek, nem egy évben masszív, több milliárd dolláros veszteséget kellett elkönyvelnie a közelmúltban a három detroiti nagynak.
Az utolsó lökést azonban az amúgy is a szakadék szélén egyensúlyozó cégeknek – különösen a Chryselrek, és a General Motorsnak – a gazdasági világválság tavaly októberi kiéleződése, illetve a globális autópiac ezt követő összeomlása adta meg.
A Chrysler és a GM már tavaly novemberen jelezte, hogy állami segítség nélkül nem lesznek képesek a válságot átvészelni, így – egy közel egy hónapos tárgyalássorozatot követően – 2008 decemberében az amerikai kormány összesen 17,4 milliárd dollárral segítette ki a két vállalatot. Ebből a Chrysler 4, a General Motors 13,4 milliárdot kapott, azzal a feltétellel, hogy áprilisig előállnak egy olyan szerkezetátalakítási tervvel, amellyel át tudják vészelni a válságot.
Hamar kiderült azonban, hogy a kabinet által átutalt hatalmas összeg nem elegendő a két autógyártónak. A cégek már februárban újabb milliárdokért kopogtattak a Fehérházban. Az új elnök, Barack Obama azonban kerek egy hónappal ezelőtt úgy döntött: nem adja meg a duó által kért újabb 21,6 milliárd dollárt, s a GM-nek 60, a Chryslernek pedig 30 napos ultimátumot adott a radikális szerkezetátalakításra.
Letelt a határidő
A Chrysler – amely egyébként a decemberi 4 milliárd dollár mellé márciusban újabb 5 milliárdot kért – épp tegnap futott ki az egy hónapos határidőből, s mivel nem tudtak mindenki számára elfogadható tervvel előállni, nem maradt más választásuk, mint csődvédelembe menekülni.
A vállalat vezetése szerint az eljárást 30-60 nap alatt lezavarják. Ezalatt a tervek szerint egy új cég – amelynek tulajdonosai között lesz a Fiat, az amerikai, és a kanadai állam, valamit a vállalat alkalmazottai – átveszik a csoport összes eszközét.
A csődeljárás idejére a társaság összes gyárát bezárja, igaz három egységben már csütörtökön leállt a termelés, miután a beszállítók – a csődvédelemtől tartva – egyszerűen leállították szállításaikat. Elbocsátásokat azonban egyelőre nem terveznek, az alkalmazottak a csődvédelem ideje alatt is megkapják fizetésük 80 százalékát.
Mi lesz a Chryslerből?
Az átalakítási terv elég összetett, ami bizonyos, hogy a hitelezők nem kapják vissza összes pénzüket, a legnagyobbak közülük, amelyek a Chrysler teljes hitelállományának 70 százalékát adták például 6,9 milliárd dollárjuk helyett kénytelenek lesznek beérni 2 milliárddal.
Persze a négy érintett bank - a JPMorgan, a Goldman Sachs, a Morgan Stanley és a Citigroup - nagyon nem reklamálhat, hiszen csak az állam számukra nyújtott 90 milliárd dolláros mentőövének köszönhetik, hogy nem jutottak a Chrysler sorsára.
Az új cégben az amerikai államnak 8, Kanadának 2 százalékos részesedése lesz, míg a Fiat – amely technológiát szállít majd az amerikai társaságnak – első lépésben 20 százalékos pakettet kap, amit néhány éven belül fokozatosan 35 százalékra emelhet.
Az amerikai és a kanadai kormányzat tulajdonszerzését az indokolja, hogy a két kabinet a csődvédelem idejére további pénzügyi segítséget nyújt a vállalatnak: az USA összesen 7, míg a kanadaiak 2,7 milliárd dollárral segítik ki a társaságot.
Mi lesz a GM-mel?
A Chrysler csődje nem fest túl szép jövőt a General Motors elé sem, amely bár egy hónappal többet kapott sorai rendezésére, mint hazai versenytársa, minden bizonnyal még nagyobb gondokkal küzd, mint a rivális. A hitelezők, a cégvezetés és az amerikai állam ráadásul a GM esetében sem tudtak egyelőre megegyezni, jelenleg is azon huzakodnak, hogy kinek mekkora tulajdonhányada legyen a vállalatban.
Az amerikai kormányzat ragaszkodik hozzá, hogy a 13,4 milliárd dolláros mentőövért, illetve az esetleges további segítségért 50 százalékos pakettet kapjon a – tavaly még a világ legnagyobb autógyártójának számító – társaságban, a hitelezők azonban szeretnék elkerülni, hogy az állam többségi tulajdonos legyen a GM-ben. Éppen ezért az ő elképzeléseik szerint az Egyesült Államok hitelnyújtó maradna, míg a piaci hitelezők szereznék meg a társaság többségét. Mindeközben a vállalatvezetés nagyjából10 százalékot adna át a hitelezőknek.
Ecoline
Ezzel párhuzamosan megállapodás született arról, hogy az olasz Fiat vezetésével egy új céget hoznak létre, amely felvásárolja a Chrysler üzemeit, márkáit, illetve értékkel bíró egyéb eszközeit.
Régi sztori
A történet – amely egyébként nagy valószínűség szerint korántsem ért véget a Chrysler csődjével - évekkel ezelőtt kezdődött. Az amerikai autógyártók ugyanis már hosszú esztendők óta komoly gondokkal küzdenek, nem egy évben masszív, több milliárd dolláros veszteséget kellett elkönyvelnie a közelmúltban a három detroiti nagynak.
Az utolsó lökést azonban az amúgy is a szakadék szélén egyensúlyozó cégeknek – különösen a Chryselrek, és a General Motorsnak – a gazdasági világválság tavaly októberi kiéleződése, illetve a globális autópiac ezt követő összeomlása adta meg.
A Chrysler és a GM már tavaly novemberen jelezte, hogy állami segítség nélkül nem lesznek képesek a válságot átvészelni, így – egy közel egy hónapos tárgyalássorozatot követően – 2008 decemberében az amerikai kormány összesen 17,4 milliárd dollárral segítette ki a két vállalatot. Ebből a Chrysler 4, a General Motors 13,4 milliárdot kapott, azzal a feltétellel, hogy áprilisig előállnak egy olyan szerkezetátalakítási tervvel, amellyel át tudják vészelni a válságot.
Hamar kiderült azonban, hogy a kabinet által átutalt hatalmas összeg nem elegendő a két autógyártónak. A cégek már februárban újabb milliárdokért kopogtattak a Fehérházban. Az új elnök, Barack Obama azonban kerek egy hónappal ezelőtt úgy döntött: nem adja meg a duó által kért újabb 21,6 milliárd dollárt, s a GM-nek 60, a Chryslernek pedig 30 napos ultimátumot adott a radikális szerkezetátalakításra.
Letelt a határidő
A Chrysler – amely egyébként a decemberi 4 milliárd dollár mellé márciusban újabb 5 milliárdot kért – épp tegnap futott ki az egy hónapos határidőből, s mivel nem tudtak mindenki számára elfogadható tervvel előállni, nem maradt más választásuk, mint csődvédelembe menekülni.
A vállalat vezetése szerint az eljárást 30-60 nap alatt lezavarják. Ezalatt a tervek szerint egy új cég – amelynek tulajdonosai között lesz a Fiat, az amerikai, és a kanadai állam, valamit a vállalat alkalmazottai – átveszik a csoport összes eszközét.
A csődeljárás idejére a társaság összes gyárát bezárja, igaz három egységben már csütörtökön leállt a termelés, miután a beszállítók – a csődvédelemtől tartva – egyszerűen leállították szállításaikat. Elbocsátásokat azonban egyelőre nem terveznek, az alkalmazottak a csődvédelem ideje alatt is megkapják fizetésük 80 százalékát.
Mi lesz a Chryslerből?
Az átalakítási terv elég összetett, ami bizonyos, hogy a hitelezők nem kapják vissza összes pénzüket, a legnagyobbak közülük, amelyek a Chrysler teljes hitelállományának 70 százalékát adták például 6,9 milliárd dollárjuk helyett kénytelenek lesznek beérni 2 milliárddal.
Persze a négy érintett bank - a JPMorgan, a Goldman Sachs, a Morgan Stanley és a Citigroup - nagyon nem reklamálhat, hiszen csak az állam számukra nyújtott 90 milliárd dolláros mentőövének köszönhetik, hogy nem jutottak a Chrysler sorsára.
Az új cégben az amerikai államnak 8, Kanadának 2 százalékos részesedése lesz, míg a Fiat – amely technológiát szállít majd az amerikai társaságnak – első lépésben 20 százalékos pakettet kap, amit néhány éven belül fokozatosan 35 százalékra emelhet.
Az amerikai és a kanadai kormányzat tulajdonszerzését az indokolja, hogy a két kabinet a csődvédelem idejére további pénzügyi segítséget nyújt a vállalatnak: az USA összesen 7, míg a kanadaiak 2,7 milliárd dollárral segítik ki a társaságot.
Mi lesz a GM-mel?
A Chrysler csődje nem fest túl szép jövőt a General Motors elé sem, amely bár egy hónappal többet kapott sorai rendezésére, mint hazai versenytársa, minden bizonnyal még nagyobb gondokkal küzd, mint a rivális. A hitelezők, a cégvezetés és az amerikai állam ráadásul a GM esetében sem tudtak egyelőre megegyezni, jelenleg is azon huzakodnak, hogy kinek mekkora tulajdonhányada legyen a vállalatban.
Az amerikai kormányzat ragaszkodik hozzá, hogy a 13,4 milliárd dolláros mentőövért, illetve az esetleges további segítségért 50 százalékos pakettet kapjon a – tavaly még a világ legnagyobb autógyártójának számító – társaságban, a hitelezők azonban szeretnék elkerülni, hogy az állam többségi tulajdonos legyen a GM-ben. Éppen ezért az ő elképzeléseik szerint az Egyesült Államok hitelnyújtó maradna, míg a piaci hitelezők szereznék meg a társaság többségét. Mindeközben a vállalatvezetés nagyjából10 százalékot adna át a hitelezőknek.
Ecoline