szerző:
ecoline.hu
Tetszett a cikk?

A Fiat igazgatósága még vasárnap áldását adta Sergio Marchionne...

A Fiat igazgatósága még vasárnap áldását adta Sergio Marchionne vezérigazgató hadműveleti terveire. A merész koncepció szerint a Fiat  a GM Europe, azaz gyakorlatilag az Opel kivásárlása után  új vállalatba tömörítené és tőzsdére vinné a GM, a Chrysler és saját autógyártó érdekeltségeit. Az új vállalat éves forgalma előzetes számítások szerint  meghaladhatná a 80 milliárd eurót, s évi több mint 5 millió eladott gépkocsival a Volkswagen előtt vagy közvetlenül mögötte, a világ második vagy harmadik legnagyobb gyártójaként szállhatna versenybe a piacvezető Toyotával.

Puhulnak a németek 

Sergio Marchionne tegnap a GM európai bázisát adó Opel átvételéről tárgyalt a német gazdasági miniszterrel, aki „érdekesnek” nevezte a Fiat terveit. Bár a Fiat-nak közvetlenül a radikális átszervezésre kényszerülő GM-mel kell megállapodnia, az Opel az amerikai anyavállalathoz hasonlóan súlyos helyzetben van, s 3,3 milliárd eurós kormányzati támogatásra lenne szüksége a túléléshez.

A miniszter szóvivőjének nyilatkozata már vérmesebb reményekre is feljogosítja a Fiat-ot: eszerint az olasz terv jóval részletesebb és kidolgozottabb, mint a GM Europe-ért szintén ringbe szálló észak-amerikai alkatrészgyártó, a Magna International eddig ismertetett koncepciói.  A Magna az orosz OAO Gaz autógyártóval és a legnagyobb orosz pénzintézettel, a Szberbankkal alakított alkalmi konzorciumot a GM – többek között - európai érdekeltségeinek átvételére. Bár a német kormány számos feltételéhez köti az állami támogatás megítélését, természetesen tisztában van azzal, hogy fájdalmas leépítések és kapacitás-bezárások nélkül lehetetlen megmenteni a Németországban 35 ezer alkalmazottat foglalkoztató Opelt.

Amerikai esélyek

Szakértők szerint a Fiat egyelőre az USA-ban is nyerésre áll. Bár a GM még nem döntött, technológiai és vállalatszervezési szempontból szakértők szerint a Fiat ajánlata kínálja a legtöbb stratégiai előnyt – és az életben maradás lehetőségét -  a GM számára. A GM Europe mellett a Fiat a GM latin-amerikai, kínai és délkelet-ázsiai részlegeire támaszkodva gyakorlatilag piacot vásárolna a GM-től: a detroit-i óriás tavaly 1,5 millió autót adott el  Latin-Amerikában és Ázsiában;  Európában az Opel 1,5 millió gépkocsit értékesített. 

A General Motors-nak alig néhány hete maradt a döntésre: június 1-ig meggyőző és radikális átalakítási tervet kell prezentálnia a Fehér Háznak, hogy elkerülhesse a csődöt. A Fiat-ot azonban vélhetőleg a csődgondnokság sem akadályozná abban, hogy tovább harcoljon a GM-érdekeltségekért. A legrosszabb esetben meg kell elégednie a harmadik legnagyobb amerikai autógyártóval, de Marchionne a jelek szerint nemigen lesz hajlandó a „legrosszabb” forgatókönyvhöz igazítani az olasz ambíciókat. 

Ecoline

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!