szerző:
ecoline.hu
Tetszett a cikk?

A válság hatásait természetesen a Magyar Turizmus Zrt. (MT Zrt.

A válság hatásait természetesen a Magyar Turizmus Zrt. (MT Zrt.) sem hagyta figyelmen kívül három éves stratégiája elkészítésekor; a 2009-es számottevő visszaesés után jövőre stagnálást várnak. A belföldi piacot illetően a cél, hogy minél többen töltsék hazai tájakon szabadidejüket. Jelenleg az ország egészét tekintve 50 százalékos a hazai vendégek aránya, holott 60 százalékos részesedés lenne a kívánatos, amely a Balatonnál például már megvalósult.

Lassul a visszaesés?
A nemzetközi turistaérkezések számának visszaesése mérséklődni látszik az UNWTO adatai szerint. Az év első három hónapjában világszerte 269 millió turista utazott külföldre, 22 millióval kevesebb, mint egy évvel korábban. Májusban 10 százalékra gyorsult a hanyatlás üteme, azóta viszont folyamatosan javul a helyzet: júniusban 7, júliusban 4 százalék volt az éves szintű csökkenés. E folyamatokat figyelembe véve, éves szinten, 4-6 százalékos visszaesést vár a szervezet. Jövőre pedig a világgazdasági helyzet stabilizálódásával javulhatnak a nemzetközi turizmus kilátásai is. Európát tekintve ugyanakkor kicsit borúsabb a kép. Az észak-európai és mediterrán térség beutazó forgalma 8, a közép- és kelet európai térségé 11 százalékkal esett az első hét hónapban. A szervezet az adatok ismertetésekor kiemelte: azok nem tartalmazzák a belföldi forgalmak változását. Magyarországon a kereskedelmi szálláshelyeken a külföldi vendégek száma az év első 8 hónapjában 12, a vendégéjszakáké 11 százalékkal maradt el ez egy évvel korábbitól, a belföldi forgalom 6 százalékkal csökkent ugyanezen idő alatt a bázishoz képest.

Külpiacok: maradjunk a közelben

A beutazó turizmus tekintetében a stratégia középpontjában a környező országok állnak. A távolabbi piacokon 2010-ben mérsékeltebb, fenntartó jellegű marketingtevékenységet folytat az MT Zrt. a költséghatékony V4-es együttműködéseket részesítve előnyben.

A fő irányok ugyanakkor nem változnak. A legfontosabb küldő piacoknak Németország, Ausztria, Nagy-Britannia, USA, Olaszország, Észak-Európa államai tekinthetők, ahonnan a legtöbb vendég érkezik Magyarországra. A legígéretesebb térségek között a környező, illetve kelet-európai országok (Románia, Lengyelország, Oroszország, Csehország, Szlovákia), a dél-szláv államok (Szerbia, Horvátország, Szlovénia) valamint Spanyolország és Franciaország szerepel.

Témák: Fesztiválok Éve 2010

Belföldön – a tematikus évek sorában - a Fesztiválok Éve lesz 2010, kapcsolódva egyebek mellet Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa rendezvénysorozathoz. Az eseményturizmus mellett a természetes vizeink, az egészségturizmus népszerűsítése kerül a fókuszba. Mindemellett pedig a nemzeti marketingszervezet figyelmet fordít a 2010-ben befejeződő kiemelt projektek, illetve a további szálláshely- és attrakciófejlesztések népszerűsítésére.

A külföldi marketingtevékenység középpontjában továbbra is Budapest és környéke, a Balaton, a hivatás- és egészségturizmus marad. Mindazonáltal a Fesztiválok Éve rendezvényei közül a külpiacokon is promotálni fogják azokat, amelyeknél számítani lehet komolyabb külföldi érdeklődésre.

Szűkös keretek

A források, amelyből a szervezet gazdálkodik, várhatóan jövőre sem lesznek bőségesebbek, mint az idén. Az előzetes tervek szerint országmarketingre 4-5 milliárd forint jut majd, amelyet a társaság mintegy fél milliárd saját bevétellel tud kiegészíteni. Ennek mintegy kétharmadát a külpiacokon, harmadát belföldi forgalom támogatására fordítja majd a szervezet.

A hatékony forrásfelhasználás érdekében folytatódnak a piaci szereplőkkel közösen szervezett forgalomélénkítő akciók: a téli, Budapest Winter Invasion, a nyári Budapest Summer Adventure kampány.

Növekedés 2011-től

A 2010-nél messzebbre tekintve már növekedést vár a Magyar Turizmus Zrt. Ennek mértéke 2011-12-ben a vendégszámban évi 3-4, vendégéjszakák alapján évente 1-2 százalék lehet. A magánszálláshelyek forgalombővülése a prognózis szerint a belföldi látogatóknál évente 6-8, a külföldieknél évi 3-5 százalékon alakulhat.

Az MT Zrt. stratégiájában szereplő számok – mind a jövő évit, mind a későbbi időszakot illetően – illeszkednek a nemzetközi szervezetek előrejelzéseihez. Azt ugyanakkor látni kell, hogy óriási a bizonytalanság ezen a területen. Az UNWTO tavaly év végén lefelé módosított prognózisában is mindössze 2 százalékra becsülte a turizmus 2009-es visszaesést (érkezések alapján), amely az első hét hónapban mintegy 7 százalék volt, bár úgy tűnik a visszaesés mértéke számottevően lassult (lásd keretes anyagunkat).

Hasonló képet mutatnak a szobaárak alakulására vonatkozó statisztikák. A hotel.info összesítése szerint – ha nem is állt meg –, de mérséklődött az árcsökkenés üteme 2009 harmadik negyedévében. E statisztika szerint Budapest a 2008 és 2009 harmadik negyedéve közötti időszakot viszonylag enyhe, 5,7 százaékos szobaárcsökkenéssel úszta meg, s ráadásul 2009 harmadik negyedében, az előző három hónapos periódushoz képest már enyhén, közel 1,5 százalékkal emelkedtek az árak.

Minden elemzés kiemeli ugyanakkor, hogy a változás tartóssá válásához a válság enyhülésére, a kilábalás beindulására van szükség.

Ecoline

 


 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!