szerző:
ecoline.hu
Tetszett a cikk?

A Ford belgiumi, genki egységét zárja be öt napra április negyedikétől.

A Ford belgiumi, genki egységét zárja be öt napra április negyedikétől. A társaság tájékoztatása szerint a leállásra azért van szükség, mert egyes alkatrészekből hiány alakult ki a Japánban történt katasztrófa miatt. Mint ismert a szigetországot március 11-én rázta meg földrengés, amit szökőár követtet, s az érintett régiókban azóta is akadozik az áramellátás, s emiatt számos gyárban nem tudnak termelni.

Egyre több gyárat állítanak le

Japán rendkívül fontos szerepet tölt be az autóipari ellátási láncban, a világ vezető autógyártóinak több szigetországi beszállítója is van. Éppen ezért a természeti csapás nem csak a japán vállalatokat sújtja, számos szigetországon kívüli gyárat is le kellett már állítani alkatrészhiány miatt. Az amerikai üzemekben használt félvezetőknek például hatvan százaléka érkezik a felkelő nap országából, így az Egyesült Államokban sokan tartós ellátási gondoktól tartanak.

A felkelő nap országán kívüli gyártók közül először egyébként – még múlt hét pénteken - a Renault jelezte, hogy ellátási gondokkal küzd dél-koreai gyárában, s emiatt csökkenti az üzem kapacitását. A közlemény szerint a SM7 Sedan típusú autókból 15-20 százalékkal kevesebb gördülhet le a futószalagról a következő hetekben az eredetileg tervezettnél, a Japánban gyártott sebváltók, és motorok hiánya miatt. A Renault után a sort a GM folytatta, amely előző vasárnap shreveporti egységében teljesen leállította a termelést, két európai (egy spanyol és egy németországi) Opel-gyárban pedig csökkentette a kibocsátást.

Az előző héten aztán sorra adták ki közleményeiket a gyártók a lehetséges, vagy már biztos hatásokról. A Volvo jelezte a befektetőkenk, hogy alkatrészei 10 százalékát Japánból szerzi be, így rövidtávon is lehetnek ellátási gondjai, míg a korábban még optimistán nyilatkozó PSA Peugeot-Citroen szerdán már arról számolt be, hogy egyes modelljei esetében 40 százalékkal visszafogja a termelést alkatrészhiány miatt. Mindeközben a Honda, amelynek japánban található gyárai egyelőre még nem termelnek, pénteken arról tájékoztatta amerikai alkalmazottait, hogy a helyi üzemekben is leállásra lehet számítani az alkatrészhiány miatt, hogy egyes modellek esetében már az amerikai egységek sem vesznek fel rendelést.

A Fordnál hét elején még bizakodtak

A Ford múlt hét elején még azzal nyugtatta a befektetőket, hogy azonnali hatásokkal nem kell számolni a Japánban kialakult helyzet miatt, hétvégén azonban már pesszimistább nyilatkozatok láttak napvilágot. Az első aggasztó hír az Egyesült Államokból érkezett, ahol bizonyos festékekből fogyott ki a cég. A társaság vezetése a hiányra úgy reagált, hogy egyes modellekre egyelőre nem fogad be megrendeléseket az USA-ban (hasonló lépésre szánta rá magát egyébként a világ legnagyobb gazdaságában a Mazda is).

A kedvezőtlen amerikai fejlemények után aztán a Ford európai érdekeltsége is jelezte, hogy egyes gyáraiban hiánnyal küzd. Ennek esett áldozatul a Brüsszeltől 90 kilométerre található genki egység, ahol 5500-an dolgoznak, és Mondeókat, S-MAX kisteherautókat, valamint Galaxykat gyártanak. A cég tájékoztatása szerint egyébként a kényszerű leállás ellenére a cégnek nem kell eltérnie a tervezett kibocsátástól, a második negyedév későbbi szakaszában ugyanis még behozhatják a lemaradást.

Ecoline

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!