Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"71936624-0691-44e7-ac49-0d0677289238","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"Vizsgálatot is indított a HM az ügyben, miközben a Tisza Párt éppen azzal vádolja a honvédelmi minisztert, hogy a nyilvánosságnak szánt mondataival szemben nem békepárti. ","shortLead":"Vizsgálatot is indított a HM az ügyben, miközben a Tisza Párt éppen azzal vádolja a honvédelmi minisztert...","id":"20250508_Ukrajna-Ruszin-Szendi-Romulusz-Honvedelmi-Miniszterium","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/71936624-0691-44e7-ac49-0d0677289238.jpg","index":0,"item":"17ce588e-e6a4-47fb-9bb8-71bfa6895c78","keywords":null,"link":"/itthon/20250508_Ukrajna-Ruszin-Szendi-Romulusz-Honvedelmi-Miniszterium","timestamp":"2025. május. 08. 17:49","title":"Azzal vádolja a Honvédelmi Minisztérium Ruszin-Szendi Romuluszt, hogy vezérkari főnökként Ukrajna pártján állt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"05b238cf-73c7-4b49-b7bd-6cc44e320eeb","c_author":"Domány András","category":"gazdasag","description":"A kormány újraindítja a szerkezetátalakítási programot.","shortLead":"A kormány újraindítja a szerkezetátalakítási programot.","id":"20250509_dohanytermelok-szerkezetatalakitas-rendelet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05b238cf-73c7-4b49-b7bd-6cc44e320eeb.jpg","index":0,"item":"3d52024c-2a91-4d32-9a59-92d57f9cb8c5","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250509_dohanytermelok-szerkezetatalakitas-rendelet","timestamp":"2025. május. 09. 08:40","title":"Segítséget kapnak a dohánytermelők","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b1ecc80e-fd98-441d-a0f2-6860254db939","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kína sikeresen tesztelte azt a lézeres rendszert, amely a jövőben az űrbéli kommunikáció alapjául is szolgálhat. A pontossága már most megkérdőjelezhetetlen.","shortLead":"Kína sikeresen tesztelte azt a lézeres rendszert, amely a jövőben az űrbéli kommunikáció alapjául is szolgálhat...","id":"20250509_kina-lezer-hold-muhold-helymeghatarozas-kommunikacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b1ecc80e-fd98-441d-a0f2-6860254db939.jpg","index":0,"item":"b06a9047-2d1b-4d39-b643-614c9f2b2482","keywords":null,"link":"/tudomany/20250509_kina-lezer-hold-muhold-helymeghatarozas-kommunikacio","timestamp":"2025. május. 09. 09:03","title":"130 000 km-re lőtt el egy lézert Kína, az eredmény lenyűgöző","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8e95e625-c90b-4424-8262-7be1883523d2","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az Allianz, az Alfa és az Union csütörtöki bejelentése után újabb biztosítók jelentették be, hogy lakásbiztosításidíj-korlátozást vállalnak a jövő év közepéig tartó időszakra, megfelelve ezzel a nemzetgazdasági tárca elvárásának.","shortLead":"Az Allianz, az Alfa és az Union csütörtöki bejelentése után újabb biztosítók jelentették be...","id":"20250509_Nagy-Marton-biztosito-biztositas-dij-befagyasztas-emeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8e95e625-c90b-4424-8262-7be1883523d2.jpg","index":0,"item":"262aca10-b720-408a-a651-c5e75421d784","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250509_Nagy-Marton-biztosito-biztositas-dij-befagyasztas-emeles","timestamp":"2025. május. 09. 14:38","title":"Nagy Márton célba ért, egyre több biztosító jelenti be, hogy hallgat a kérésére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6e3808ed-c5b7-4c36-9a06-055d9d800835","c_author":"Lakos Gábor","category":"elet","description":"Válogatás az AFP Vatikánban dolgozó fotóriportereinek képeiből.","shortLead":"Válogatás az AFP Vatikánban dolgozó fotóriportereinek képeiből.","id":"20250508_papavalasztas-szetpeter-ter-kepek-xiv-leo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6e3808ed-c5b7-4c36-9a06-055d9d800835.jpg","index":0,"item":"20de07d0-84f0-45ff-bb42-2b7164e60322","keywords":null,"link":"/elet/20250508_papavalasztas-szetpeter-ter-kepek-xiv-leo","timestamp":"2025. május. 08. 21:27","title":"Így ünnepelték XIV. Leó pápa megválasztását a Szent Péter téren – képek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e4af1ba9-a69b-4367-a4d6-a1cb8ef75b4c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A vámintézkedések tartósan magasabb inflációt és munkanélküliséget hozhatnak magukkal, ezért indokolt a kivárás a Fed elnöke szerint.","shortLead":"A vámintézkedések tartósan magasabb inflációt és munkanélküliséget hozhatnak magukkal, ezért indokolt a kivárás a Fed...","id":"20250508_fed-alapkamat-valtozatlan-vamhaboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e4af1ba9-a69b-4367-a4d6-a1cb8ef75b4c.jpg","index":0,"item":"2889bdc4-9c59-4dd4-8037-a68a3180325c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250508_fed-alapkamat-valtozatlan-vamhaboru","timestamp":"2025. május. 08. 07:22","title":"Trump fenyegetései ellenére nem változtat az alapkamaton az amerikai jegybank","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cebb69b4-33e9-4d30-955d-b54e1ab6126b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Csak egy monitor kell hozzá, és összekötést követően hamarosan szinte olyan lesz az Android egy nagy kijelzőn, mint egy asztali számítógép.","shortLead":"Csak egy monitor kell hozzá, és összekötést követően hamarosan szinte olyan lesz az Android egy nagy kijelzőn, mint...","id":"20250508_google-android-asztali-mod-uj-funkcio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cebb69b4-33e9-4d30-955d-b54e1ab6126b.jpg","index":0,"item":"ed06b204-a005-4b70-a0a0-869bbd952d13","keywords":null,"link":"/tudomany/20250508_google-android-asztali-mod-uj-funkcio","timestamp":"2025. május. 08. 10:03","title":"Számítógép helyett okostelefon: asztali módot kap az Android","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c589b4d9-39e7-4966-965f-76b6ab011e31","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Felderítésre és támadásra is alkalmas lehet az a kínai drón, ami látszólag nem különösebben veszélyes – de ez csalóka. És nem is néz ki úgy, mint egy klasszikus drón.","shortLead":"Felderítésre és támadásra is alkalmas lehet az a kínai drón, ami látszólag nem különösebben veszélyes – de ez csalóka...","id":"20250509_kinai-kismeretu-dron-granatok-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c589b4d9-39e7-4966-965f-76b6ab011e31.jpg","index":0,"item":"c5f0650c-d338-4dfd-8901-2ab318bbbf88","keywords":null,"link":"/tudomany/20250509_kinai-kismeretu-dron-granatok-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. május. 09. 11:03","title":"Úgy néz ki, mint egy kávétermosz, és akkora is az új kínai drón, ami gránátokkal lepi meg az ellenséget","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Magyar gyártók széles hazai beszállítói körrel - és mégis igazából csak külföldön van piacuk. Ez ma a hazai buszgyártás, ami a közvélekedéssel szemben az Ikarus kimúlása ellenére sem tűnt el.
A nyáron a BKV a Kravtex sárga buszait tesztelte, Miskolcon pedig a NABI futurisztikus járművei vitték az utasokat – mindkét esetben abban reménykedve, hogy a városi üzemeltető rendel a hazai gyártóktól egy-egy nagyobb kontingenst.
„Magyarországon jelenleg körülbelül 8000 busz van közforgalomban, és ebből legalább 4000 cserére szorulna a közeljövőben, mivel ezek élettartama már most meghaladja a gazdaságosan üzemeltethető kort, vagyis több mint 12 éves” – mondta a hvg.hu-nak Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetsége (MABUSZ) elnöke.
Az önkormányzatok, illetve a városi közlekedési holdingok szívesen is vásárolnának új buszokat, de a tenderek kiírása rendszeresen húzódik, és az üzlet végül meghiúsul. Kiderül, nincs pénz erre a célra.
A Nabi Siriusa
Bánkuti András
A nyáron a Volánbusz kért be banki ajánlatot 114 busz megvásárlásának banki finanszírozására, két hete pedig a Budapesti Közelekedési Központ vezetője, Vitézy Dávid adta hírül, hogy 100 buszt venne a főváros. Ilyenkor a legtöbbször elhangzik: welcome, magyar gyártók!
A kapacitás megvan
A nyolcvanas évek derekán még világelső Ikarus gyár a kilencvenes évek elhibázott fejlesztései és az összeomló keleti piac miatt az ezredfordulóra a csőd szélére került, majd 2007-ben ideiglenesen bezárta kapuit. Az Ikarus bezárásával azonban nem ért véget a magyar buszgyártás története. Jelenleg több kisebb buszgyártó cég is tevékenykedik hazánkban, kisszériás, de világszínvonalú buszok összeszerelését végzik Magyarországon. A piacaik azonban elsősorban nem a hazai közlekedésipar, hanem Amerika, Ázsia vagy Kelet-Európa országai.
Az igény tehát meglenne a buszokra, ráadásul a hazai buszgyártók kapacitással is bírnák: a két legnagyobb hazai gyártó, a Kravtex és a NABI jelenleg összesen hatszáz darab busz gyártására képes évente, de ez akár évi ezer darabra is felfuttatható lenne rövid idő alatt.
Citadell
A Kravtex fő tevékenysége kezdetben Ikarus autóbuszok, Rába motorok és futóművek valamint ezek alkatrészeinek exportja volt, később használt Ikarus autóbuszok felújításába fogott, amiket a volt Szovjetunió országaiban értékesítették. 1997-ben a cég megvásárolta a mosonmagyaróvári Kühne Mezőgazdasági Gépgyár Rt. többségi tulajdonát. Az így létrejött cégcsoport 1999-ben Credo néven kezdte gyártani és értékesíteni az autóbuszokat cseh licenc alapján. A cég folyamatos fejlesztéssel növelte a magyar beszállítók részarányát, és egyre nagyobb részarányban saját tervezésű típusokat mutatott be. Modelljei a Credo Citadell 12 és 19. Az utóbbi az első teljesen saját fejlesztésű busz.
Ezzel szemben 2010-ben mindössze 149 hazai buszt sikerült Magyarországon értékesíteni, ez pedig maximum a gyártó cégek lélegeztetőn tartásához elegendő. A NABI inkább külföldi megrendelésekből, a Kravtex pedig mezőgazdasági munkaeszközöket gyártó részlegéből kénytelen túlélni.
Sirius
A modellt a NABI (North American Bus Industries), a világ egyik vezető tömegközlekedési autóbuszgyártója építi, Magyarországon belül Kaposváron és Budapesten működtet buszkarosszéria-gyártó és -összeszerelő üzemeket. A NABI Magyarország főként amerikai exportra termel, itthon a legnagyobb foglalkoztató az autóbusziparban. Az elmúlt 20 évben 8000 buszt értékesített, a modelljének a neve Sirius.
A hazai buszgyártás kedvező gazdasági hatásai
Pedig a hazai buszgyártók sok száz hazai beszállítóval állnak kapcsolatban, amelyek a buszba kerülő kétezer-kétezerötszáz darab alkatrész nagyjából a felének a beszállítását végzik. Ha hozzávesszük a foglalkoztatási és adózási hatásokat, akkor egy külföldről beszerezett autóbusz még harmadával alacsonyabb beszerezési áron is többe kerül az államnak, mintha egy azonos komfortfokozatú autóbuszt magyar gyártótól rendelne meg.
A baj azonban épp a megrendelői oldallal van: egyelőre sem megfelelő koncepció sem megfelelő forrás nem áll rendelkezésre a buszflotta frissítéséhez. A legnagyobb potenciális vevő, a Volánbusz ugyan jelezte szándékát egy 110 darabos tenderre 2012-ben, de még ez a kismértékű vérfrissítés sem kapott szabad jelzést a Nemzetgazdasági Minisztériumtól forráshiány és a közlekedési stratégia átszervezése miatt.
Credo Citadell
www.kravtex.hu
Változást hozhat a hazai közlekedési vállalatokat egyetlen vállalati csoportba tömörítő Nemzeti Közlekedési Holding, melynek megalakítását már több mint egy évvel ezelőtt meghirdették, a koncepció részletei egyelőre nem ismertek. Így az sem, hogy a Volánbusz az új rendszerben milyen forrásokhoz juthat majd hozzá.
Operáció az agglomerációval
A másik potenciális nagyvevő, a BKV is hasonló cipőben jár: ott még ráadásul súlyos belső adósság is terheli a mérleget. A főváros esetében azt sem lehet tudni, hogy hogyan valósul meg közlekedési integráció: a Budapesti Közlekedési Központ vagy a Nemzeti Közlekedési Holding lesz-e az integrátor. A dolog nehézsége, hogy a főváros közlekedését össze kellene kötni az agglomerációéval, melyben az országos hatókörú MÁV épp olyan szereplő, mint az önkormányzatok és a regionális, helyi buszjáratok üzemeltető cégei.
A BKV-nak egyes vonalak működtetésére vannak alvállalkozói is. A velük kötött szerződések zöme jövő áprilisban lejár, ezért már most elindult a közbeszerzés: kérdés, hogy az alvállalkozói rezsikilométer valóban olcsóbb-e, mint ugyanaz a szolgáltatás nem kiszervezve.
A döntést egyszerűsíti, hogy a buszflotta állagának gyors romlása miatt a tulajdonos támogatása nélkül a kiszervezések elkerülhetetlennek tűnnek – sőt, még több kiszervezésre lehet szükség. A BKK kiiírt ugyan egy tendert száz busz beszerzésére, de az is elképzelhető, hogy ezek megint használt buszok lesznek.
A hazai gyártók azt mondják, hogy a használt buszok rövid időn belül elérik a gazdaságos üzemeltethetőségük idejének végét, míg az alvállalkozói kiszervezés a szolgáltatás drágulását eredményezheti. Kérdés, érveik mennyire találnak meghallgatásra.
Vasútfókuszú stratégia
Az sem könnyítette meg eddig a hazai buszflotta megújulását, hogy a 2007-2013 közti EU-s közlekedésfejlesztési prioritások közé a buszfelújítás és az új buszok vásárlásra nem került be. A jelenlegi uniós közlekedésfejlesztési stratégia ugyanis a vasútfejlesztésre fókuszál, de több tagállamnak sikerült elérnie, hogy a vasútra el nem költött támogatásokat átirányítsák a közúti közlekedéshez, például a bukaresti buszközlekedésnek is EU-s forrásokból sikerült megújulnia.
Hasonló átcsoportosítást azonban Magyarország nem kérelmezett, ezért jelenleg nem is igényelhetünk forrásokat erre a célra. A 2013-tól kezdődő új időszak prioritásai még csak tervezés szintjén állnak, viszont a tagállamok igényeire reagálva valószínűleg Brüsszel be fogja venni a prioritások közé az új, környezetbarátabb buszok beszerzését is.
Egy buszgyártó kimúlásának margójára
2009-ben a Volánbusz flottájának megújítása céljából 100 db 12 méteres, 2 tengelyes helyközi busz beszerzésére írt ki tendert, amire többek közt a hazai Alfa Busz Kft. is nyújtott be ajánlatot. Az Alfa Busz – amúgy előnyösebb – ajánlatának többszöri kizárása után a kínai Xiamen King Long United Automotive Industry Co. ajánlata nyert a tenderen, mely cégről idővel feltételezhetővé vált, hogy tulajdonosi áttéteken keresztül kapcsolatban állhatott a Volánbusz akkori menedzsmentjével. A King Long buszairól ráadásul azóta az is kiderült, hogy minőségileg sem felelnek meg az elvárásoknak: a karosszéria korróziója, a felépítmény túlzott rezonanciája, fűtési problémák és futóműhibák kísérték a kínai buszok eddigi pályafutását. Az időközben lecserélt Volánbusz-vezetőség el is vetette a következő 100 db kínai busz megrendelését, a székesfehérvári Alfa Busz Kft.-t azonban ez már nem tudta megmenteni: 2011 tavaszán végleg bezárta kapuit.