Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"85baa2ee-ad9c-4c5a-abf9-61e4d9fe464f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egyelőre messze nem világos, hogy mi lesz a sorsa az Egyesült Államokban 170 millió amerikai felhasználó kedvenc alkalmazásának, a TikToknak. Mindenesetre már többen is szemet vetettek rá, többek között az igen népszerű online fórumplatform, a Reddit társalapítója. Ő felszabadítást hirdet.","shortLead":"Egyelőre messze nem világos, hogy mi lesz a sorsa az Egyesült Államokban 170 millió amerikai felhasználó kedvenc...","id":"20250308_project-liberty-reddit-tarsalapito-tiktok-felvasarlas-licit-usa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/85baa2ee-ad9c-4c5a-abf9-61e4d9fe464f.jpg","index":0,"item":"0d2737ae-7948-4ccc-b04a-4fed26b07730","keywords":null,"link":"/tudomany/20250308_project-liberty-reddit-tarsalapito-tiktok-felvasarlas-licit-usa","timestamp":"2025. március. 08. 10:03","title":"Jobb web, jobb világ – váratlan licit érkezett a TikTokra, „az emberek ajánlata”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e0cadbf5-c3b2-4cc6-8f2a-14ef7681ce9f","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"Az egy szál Magyarországot kivéve egységesen néz szembe az EU az új világpolitikai helyzettel; a magyar kormány a boltokat fenyegeti; Trump előbb vámokat vezetett be, majd egy csomót felfüggesztett közülük. Ez a HVG heti gazdasági összefoglalója.","shortLead":"Az egy szál Magyarországot kivéve egységesen néz szembe az EU az új világpolitikai helyzettel; a magyar kormány...","id":"20250309_Es-akkor-inflacio-europa-trump-vamhaboru-arak-boltok-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e0cadbf5-c3b2-4cc6-8f2a-14ef7681ce9f.jpg","index":0,"item":"12b078c9-73fe-4185-b33d-6179a08505bd","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250309_Es-akkor-inflacio-europa-trump-vamhaboru-arak-boltok-ebx","timestamp":"2025. március. 09. 07:00","title":"És akkor a kormány rácsodálkozott, hogy csak nem sikerült földbe döngölni az inflációt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"970a51ce-2813-4a1a-b771-94387d0ba97f","c_author":"HVG","category":"360","description":"Három egymást követő estén játszik a Fesztiválzenekarral az orosz-német zongoraművész.","shortLead":"Három egymást követő estén játszik a Fesztiválzenekarral az orosz-német zongoraművész.","id":"20250308_hvg-mupa-igor-levit-budapesti-fesztivalzenekar-fischer-ivan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/970a51ce-2813-4a1a-b771-94387d0ba97f.jpg","index":0,"item":"05a8da55-6202-48ac-aada-9e7e82de5c59","keywords":null,"link":"/360/20250308_hvg-mupa-igor-levit-budapesti-fesztivalzenekar-fischer-ivan","timestamp":"2025. március. 08. 18:30","title":"„Ez a fickó nem ismer lehetetlent\" – Igor Levit az egyik leggyilkosabb versenyművet is előadja a Müpában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1dcd80a3-2fe9-4e4d-a0d9-a26b74cf9e5c","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Friedrich Merz kancellárjelölt megerősítette, hogy április 20-áig szeretné megalakítani a kormánykoalíciót.","shortLead":"Friedrich Merz kancellárjelölt megerősítette, hogy április 20-áig szeretné megalakítani a kormánykoalíciót.","id":"20250308_Megallapodtak-a-partok-a-koalicios-targyalasokat-elokeszito-egyezteteseken-Nemetorszagban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1dcd80a3-2fe9-4e4d-a0d9-a26b74cf9e5c.jpg","index":0,"item":"607da7ef-7f47-49e5-bcff-c7574c4ece70","keywords":null,"link":"/vilag/20250308_Megallapodtak-a-partok-a-koalicios-targyalasokat-elokeszito-egyezteteseken-Nemetorszagban","timestamp":"2025. március. 08. 19:31","title":"Megállapodtak a pártok a koalíciós tárgyalásokat előkészítő egyeztetéseken Németországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ba7f21ef-28c4-46cb-9199-f0484716a492","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Lelkes nézelődők fotózták vasárnap a Dunát a Margit-szigetnél, látványosan kevés víz van a mederben. Jövő héten érkezik valamennyi csapadék.","shortLead":"Lelkes nézelődők fotózták vasárnap a Dunát a Margit-szigetnél, látványosan kevés víz van a mederben. Jövő héten érkezik...","id":"20250309_Mar-turistak-fotozzak-a-Dunat-Budapesten-annyira-keves-viz-van-a-mederben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba7f21ef-28c4-46cb-9199-f0484716a492.jpg","index":0,"item":"f587f925-58b2-41dc-a333-29f953bf51ae","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_Mar-turistak-fotozzak-a-Dunat-Budapesten-annyira-keves-viz-van-a-mederben","timestamp":"2025. március. 09. 19:45","title":"Képek: turisták nyüzsögnek az apadó Duna medrében Budapesten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4129673c-baec-414d-9b4e-d7b761b50f06","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A tömegközlekedést és a teherszállítást biztosító hajókat kivéve április elsejétől csak kibocsátásmentes vízi járművekkel lehet a csatornákon csónakázni.","shortLead":"A tömegközlekedést és a teherszállítást biztosító hajókat kivéve április elsejétől csak kibocsátásmentes vízi...","id":"20250310_Amszterdam-hajok-szennyezes-kibocsatas-tiltas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4129673c-baec-414d-9b4e-d7b761b50f06.jpg","index":0,"item":"7cae189e-4b1f-468c-9961-357f32f76e87","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250310_Amszterdam-hajok-szennyezes-kibocsatas-tiltas","timestamp":"2025. március. 10. 07:38","title":"Kitiltják a szennyező sétahajókat Amszterdam belvárosából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0e98225a-38fe-4e4e-89d1-c3e7b75b454d","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"Attól még, hogy nem a környezeti problémák jelentik a legnagyobb egzisztenciális fenyegetést az emberiségre nézve, foglalkozni kell velük – ez csak egyike annak az öt alapelvnek, amit Hannah Ritchie oxfordi adattudós emel ki a klímaváltozással kapcsolatban. Szerkesztett részlet az Ez nem a világvége című könyvből.","shortLead":"Attól még, hogy nem a környezeti problémák jelentik a legnagyobb egzisztenciális fenyegetést az emberiségre nézve...","id":"20250308_Ot-allitas-a-klimavaltozassal-kapcsolatban-amit-erdemes-eszben-tartani","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0e98225a-38fe-4e4e-89d1-c3e7b75b454d.jpg","index":0,"item":"70f2b721-47f2-4a5f-a501-e8580cd9e7e9","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250308_Ot-allitas-a-klimavaltozassal-kapcsolatban-amit-erdemes-eszben-tartani","timestamp":"2025. március. 08. 19:15","title":"Öt állítás a klímaváltozással kapcsolatban, amit érdemes észben tartani","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff94920b-9689-4240-8811-9301963026f4","c_author":"Remifemin Plus","category":"brandchannel","description":"A változókorról legtöbbünknek jól ismert tünetei, a hőhullámok és alvászavarok jutnak eszébe, de az valójában sokkal több ennél. Egy komplex folyamat, amely számos fizikai és érzelmi változást hozhat magával: a hormontermelés lassú leállása nemcsak az életminőségre, de egészségünkre is hatással lehet. Ugyanakkor, ha tudjuk, mire van szüksége szervezetünknek ezekben a kritikus években, azzal nagyon sokat tehetünk azért, hogy egészségesen, csinosan és kiegyensúlyozottan éljük meg ezt az időszakot.","shortLead":"A változókorról legtöbbünknek jól ismert tünetei, a hőhullámok és alvászavarok jutnak eszébe, de az valójában sokkal...","id":"20250129_Etrend-a-valtozokor-alatt-remifemin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff94920b-9689-4240-8811-9301963026f4.jpg","index":0,"item":"e2e84bee-af89-4016-8465-6b0f2707d9c2","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250129_Etrend-a-valtozokor-alatt-remifemin","timestamp":"2025. március. 08. 11:30","title":"Ezért nem mindegy, mit eszünk a változókor alatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Remifemin Plus","c_partnerlogo":"01fbafc5-53c4-42c6-a681-eea34113376e","c_partnertag":""}]
Magyar gyártók széles hazai beszállítói körrel - és mégis igazából csak külföldön van piacuk. Ez ma a hazai buszgyártás, ami a közvélekedéssel szemben az Ikarus kimúlása ellenére sem tűnt el.
A nyáron a BKV a Kravtex sárga buszait tesztelte, Miskolcon pedig a NABI futurisztikus járművei vitték az utasokat – mindkét esetben abban reménykedve, hogy a városi üzemeltető rendel a hazai gyártóktól egy-egy nagyobb kontingenst.
„Magyarországon jelenleg körülbelül 8000 busz van közforgalomban, és ebből legalább 4000 cserére szorulna a közeljövőben, mivel ezek élettartama már most meghaladja a gazdaságosan üzemeltethető kort, vagyis több mint 12 éves” – mondta a hvg.hu-nak Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetsége (MABUSZ) elnöke.
Az önkormányzatok, illetve a városi közlekedési holdingok szívesen is vásárolnának új buszokat, de a tenderek kiírása rendszeresen húzódik, és az üzlet végül meghiúsul. Kiderül, nincs pénz erre a célra.
A Nabi Siriusa
Bánkuti András
A nyáron a Volánbusz kért be banki ajánlatot 114 busz megvásárlásának banki finanszírozására, két hete pedig a Budapesti Közelekedési Központ vezetője, Vitézy Dávid adta hírül, hogy 100 buszt venne a főváros. Ilyenkor a legtöbbször elhangzik: welcome, magyar gyártók!
A kapacitás megvan
A nyolcvanas évek derekán még világelső Ikarus gyár a kilencvenes évek elhibázott fejlesztései és az összeomló keleti piac miatt az ezredfordulóra a csőd szélére került, majd 2007-ben ideiglenesen bezárta kapuit. Az Ikarus bezárásával azonban nem ért véget a magyar buszgyártás története. Jelenleg több kisebb buszgyártó cég is tevékenykedik hazánkban, kisszériás, de világszínvonalú buszok összeszerelését végzik Magyarországon. A piacaik azonban elsősorban nem a hazai közlekedésipar, hanem Amerika, Ázsia vagy Kelet-Európa országai.
Az igény tehát meglenne a buszokra, ráadásul a hazai buszgyártók kapacitással is bírnák: a két legnagyobb hazai gyártó, a Kravtex és a NABI jelenleg összesen hatszáz darab busz gyártására képes évente, de ez akár évi ezer darabra is felfuttatható lenne rövid idő alatt.
Citadell
A Kravtex fő tevékenysége kezdetben Ikarus autóbuszok, Rába motorok és futóművek valamint ezek alkatrészeinek exportja volt, később használt Ikarus autóbuszok felújításába fogott, amiket a volt Szovjetunió országaiban értékesítették. 1997-ben a cég megvásárolta a mosonmagyaróvári Kühne Mezőgazdasági Gépgyár Rt. többségi tulajdonát. Az így létrejött cégcsoport 1999-ben Credo néven kezdte gyártani és értékesíteni az autóbuszokat cseh licenc alapján. A cég folyamatos fejlesztéssel növelte a magyar beszállítók részarányát, és egyre nagyobb részarányban saját tervezésű típusokat mutatott be. Modelljei a Credo Citadell 12 és 19. Az utóbbi az első teljesen saját fejlesztésű busz.
Ezzel szemben 2010-ben mindössze 149 hazai buszt sikerült Magyarországon értékesíteni, ez pedig maximum a gyártó cégek lélegeztetőn tartásához elegendő. A NABI inkább külföldi megrendelésekből, a Kravtex pedig mezőgazdasági munkaeszközöket gyártó részlegéből kénytelen túlélni.
Sirius
A modellt a NABI (North American Bus Industries), a világ egyik vezető tömegközlekedési autóbuszgyártója építi, Magyarországon belül Kaposváron és Budapesten működtet buszkarosszéria-gyártó és -összeszerelő üzemeket. A NABI Magyarország főként amerikai exportra termel, itthon a legnagyobb foglalkoztató az autóbusziparban. Az elmúlt 20 évben 8000 buszt értékesített, a modelljének a neve Sirius.
A hazai buszgyártás kedvező gazdasági hatásai
Pedig a hazai buszgyártók sok száz hazai beszállítóval állnak kapcsolatban, amelyek a buszba kerülő kétezer-kétezerötszáz darab alkatrész nagyjából a felének a beszállítását végzik. Ha hozzávesszük a foglalkoztatási és adózási hatásokat, akkor egy külföldről beszerezett autóbusz még harmadával alacsonyabb beszerezési áron is többe kerül az államnak, mintha egy azonos komfortfokozatú autóbuszt magyar gyártótól rendelne meg.
A baj azonban épp a megrendelői oldallal van: egyelőre sem megfelelő koncepció sem megfelelő forrás nem áll rendelkezésre a buszflotta frissítéséhez. A legnagyobb potenciális vevő, a Volánbusz ugyan jelezte szándékát egy 110 darabos tenderre 2012-ben, de még ez a kismértékű vérfrissítés sem kapott szabad jelzést a Nemzetgazdasági Minisztériumtól forráshiány és a közlekedési stratégia átszervezése miatt.
Credo Citadell
www.kravtex.hu
Változást hozhat a hazai közlekedési vállalatokat egyetlen vállalati csoportba tömörítő Nemzeti Közlekedési Holding, melynek megalakítását már több mint egy évvel ezelőtt meghirdették, a koncepció részletei egyelőre nem ismertek. Így az sem, hogy a Volánbusz az új rendszerben milyen forrásokhoz juthat majd hozzá.
Operáció az agglomerációval
A másik potenciális nagyvevő, a BKV is hasonló cipőben jár: ott még ráadásul súlyos belső adósság is terheli a mérleget. A főváros esetében azt sem lehet tudni, hogy hogyan valósul meg közlekedési integráció: a Budapesti Közlekedési Központ vagy a Nemzeti Közlekedési Holding lesz-e az integrátor. A dolog nehézsége, hogy a főváros közlekedését össze kellene kötni az agglomerációéval, melyben az országos hatókörú MÁV épp olyan szereplő, mint az önkormányzatok és a regionális, helyi buszjáratok üzemeltető cégei.
A BKV-nak egyes vonalak működtetésére vannak alvállalkozói is. A velük kötött szerződések zöme jövő áprilisban lejár, ezért már most elindult a közbeszerzés: kérdés, hogy az alvállalkozói rezsikilométer valóban olcsóbb-e, mint ugyanaz a szolgáltatás nem kiszervezve.
A döntést egyszerűsíti, hogy a buszflotta állagának gyors romlása miatt a tulajdonos támogatása nélkül a kiszervezések elkerülhetetlennek tűnnek – sőt, még több kiszervezésre lehet szükség. A BKK kiiírt ugyan egy tendert száz busz beszerzésére, de az is elképzelhető, hogy ezek megint használt buszok lesznek.
A hazai gyártók azt mondják, hogy a használt buszok rövid időn belül elérik a gazdaságos üzemeltethetőségük idejének végét, míg az alvállalkozói kiszervezés a szolgáltatás drágulását eredményezheti. Kérdés, érveik mennyire találnak meghallgatásra.
Vasútfókuszú stratégia
Az sem könnyítette meg eddig a hazai buszflotta megújulását, hogy a 2007-2013 közti EU-s közlekedésfejlesztési prioritások közé a buszfelújítás és az új buszok vásárlásra nem került be. A jelenlegi uniós közlekedésfejlesztési stratégia ugyanis a vasútfejlesztésre fókuszál, de több tagállamnak sikerült elérnie, hogy a vasútra el nem költött támogatásokat átirányítsák a közúti közlekedéshez, például a bukaresti buszközlekedésnek is EU-s forrásokból sikerült megújulnia.
Hasonló átcsoportosítást azonban Magyarország nem kérelmezett, ezért jelenleg nem is igényelhetünk forrásokat erre a célra. A 2013-tól kezdődő új időszak prioritásai még csak tervezés szintjén állnak, viszont a tagállamok igényeire reagálva valószínűleg Brüsszel be fogja venni a prioritások közé az új, környezetbarátabb buszok beszerzését is.
Egy buszgyártó kimúlásának margójára
2009-ben a Volánbusz flottájának megújítása céljából 100 db 12 méteres, 2 tengelyes helyközi busz beszerzésére írt ki tendert, amire többek közt a hazai Alfa Busz Kft. is nyújtott be ajánlatot. Az Alfa Busz – amúgy előnyösebb – ajánlatának többszöri kizárása után a kínai Xiamen King Long United Automotive Industry Co. ajánlata nyert a tenderen, mely cégről idővel feltételezhetővé vált, hogy tulajdonosi áttéteken keresztül kapcsolatban állhatott a Volánbusz akkori menedzsmentjével. A King Long buszairól ráadásul azóta az is kiderült, hogy minőségileg sem felelnek meg az elvárásoknak: a karosszéria korróziója, a felépítmény túlzott rezonanciája, fűtési problémák és futóműhibák kísérték a kínai buszok eddigi pályafutását. Az időközben lecserélt Volánbusz-vezetőség el is vetette a következő 100 db kínai busz megrendelését, a székesfehérvári Alfa Busz Kft.-t azonban ez már nem tudta megmenteni: 2011 tavaszán végleg bezárta kapuit.
A történész szerint abszurd és jogellenes elvnek az érvényesítése, hogy egy adott állam(párt) önkényesen eldöntheti, hogy kiktől és miért akar megszabadulni.