Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a8fc6443-1621-4e96-983b-4b201bb6c7f6","c_author":"Illényi Balázs","category":"360","description":"Számonkéréssel, nemzeti mítoszépítéssel és jóléti intézkedésekkel próbálta Charles de Gaulle összefogni a francia társadalmat 80 éve. A megbékélést és újjáépítést lekopaszított nők, tébláboló hadifoglyok és családjuktól elszakított gyerekek is nehezítették.","shortLead":"Számonkéréssel, nemzeti mítoszépítéssel és jóléti intézkedésekkel próbálta Charles de Gaulle összefogni a francia...","id":"20250601_hvg-ii-vilaghaboru-de-gaulle-franciaorszag-kollaboracio-ellenallas-1945-szamonkeres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8fc6443-1621-4e96-983b-4b201bb6c7f6.jpg","index":0,"item":"21fb69b3-f357-4035-9547-9bcffb1e7a17","keywords":null,"link":"/360/20250601_hvg-ii-vilaghaboru-de-gaulle-franciaorszag-kollaboracio-ellenallas-1945-szamonkeres","timestamp":"2025. június. 01. 19:30","title":"A „vad” tisztogatástól az ellenálló nemzet mítoszának építéséig: így békült meg a francia társadalom a világháború után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ef7e4ee9-bd11-49e2-9f63-a5ad4b65d065","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Kizárják a Mindenki Magyarországa Néppártból azt, aki elindulna valamelyik választókerületben a legesélyesebb ellenzéki jelölt ellen.","shortLead":"Kizárják a Mindenki Magyarországa Néppártból azt, aki elindulna valamelyik választókerületben a legesélyesebb ellenzéki...","id":"20250601_Marki-Zay-Peter-part-mindenki-magyarorszaga-valasztas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ef7e4ee9-bd11-49e2-9f63-a5ad4b65d065.jpg","index":0,"item":"befad00c-eba2-4689-8df1-cd5339af5916","keywords":null,"link":"/itthon/20250601_Marki-Zay-Peter-part-mindenki-magyarorszaga-valasztas","timestamp":"2025. június. 01. 20:27","title":"Márki-Zay Péter pártja nem indul a 2026-os választáson","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6d8c52a6-35d2-4777-bb24-509462085395","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Előrejelzések szerint kezdetét veszi az idei év legmelegebb hete, már hétfőn 34 fok lehet. ","shortLead":"Előrejelzések szerint kezdetét veszi az idei év legmelegebb hete, már hétfőn 34 fok lehet. ","id":"20250602_Extrem-magas-UV-B-sugarzas-varhato-az-egesz-orszagban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6d8c52a6-35d2-4777-bb24-509462085395.jpg","index":0,"item":"5b25a1e4-0fc3-4e61-b3bc-61639a107710","keywords":null,"link":"/itthon/20250602_Extrem-magas-UV-B-sugarzas-varhato-az-egesz-orszagban","timestamp":"2025. június. 02. 07:33","title":"Extrém magas UV-B sugárzás várható az egész országban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d47a407f-3f11-43e8-b91d-8b2e24d00e80","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Lézerkardok, Yoda-idézetek – valójában semmiben sem különbözött a CIA által üzemeltetett Star Wars rajongói oldal a hasonló site-októl. De persze volt egy fontos különbség: a felület mögött egy titkos bejelentkezési oldal bújt meg.","shortLead":"Lézerkardok, Yoda-idézetek – valójában semmiben sem különbözött a CIA által üzemeltetett Star Wars rajongói oldal...","id":"20250601_star-wars-rajongoi-oldalon-cia-kemek-kapcsolattartas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d47a407f-3f11-43e8-b91d-8b2e24d00e80.jpg","index":0,"item":"1fd912b0-5370-45a1-b405-d6a1f3c02677","keywords":null,"link":"/tudomany/20250601_star-wars-rajongoi-oldalon-cia-kemek-kapcsolattartas","timestamp":"2025. június. 01. 08:03","title":"Ezen a nyilvános weboldalon tartotta kapcsolatot a CIA a kémjeivel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2d455b5f-4037-4805-995b-686a60ff1c50","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Közösségi oldalakon tűntek fel a felvételek, amik kirobbantották a botrányt. ","shortLead":"Közösségi oldalakon tűntek fel a felvételek, amik kirobbantották a botrányt. ","id":"20250602_mongolia-tuntetes-miniszterelnok-fia-luxus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2d455b5f-4037-4805-995b-686a60ff1c50.jpg","index":0,"item":"478708af-d54e-4918-b4f1-148e487851cf","keywords":null,"link":"/vilag/20250602_mongolia-tuntetes-miniszterelnok-fia-luxus","timestamp":"2025. június. 02. 10:38","title":"Tömegek vonultak utcára Mongóliában a miniszterelnök fiának luxizása miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2637425a-6d91-438c-8c9c-1c0ca1ffeb00","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az orosz és ukrán küldöttség ma ülne tárgyalóasztalhoz Isztambulban. ","shortLead":"Az orosz és ukrán küldöttség ma ülne tárgyalóasztalhoz Isztambulban. ","id":"20250602_Beketargyalasok-elott-ket-gyermek-megserult-tobben-meghaltak-a-legujabb-orosz-tamadasokban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2637425a-6d91-438c-8c9c-1c0ca1ffeb00.jpg","index":0,"item":"1ccd9ea3-ea8d-4425-9847-d00f31673292","keywords":null,"link":"/vilag/20250602_Beketargyalasok-elott-ket-gyermek-megserult-tobben-meghaltak-a-legujabb-orosz-tamadasokban","timestamp":"2025. június. 02. 09:02","title":"Béketárgyalások előtt: két gyermek megsérült, többen meghaltak a legújabb orosz támadásokban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"db13752d-0585-4973-be23-bc80076f1865","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A napos idő mellett azért előfordulhatnak záporok, zivatarok. ","shortLead":"A napos idő mellett azért előfordulhatnak záporok, zivatarok. ","id":"20250602_Kezdetet-veszi-az-idei-ev-eddigi-legmelegebb-hete-mar-hetfon-34-fok-lehet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db13752d-0585-4973-be23-bc80076f1865.jpg","index":0,"item":"4e21e2d6-d718-421c-8493-bf1d9b89c802","keywords":null,"link":"/itthon/20250602_Kezdetet-veszi-az-idei-ev-eddigi-legmelegebb-hete-mar-hetfon-34-fok-lehet","timestamp":"2025. június. 02. 06:44","title":"Kezdetét veszi az idei év eddigi legmelegebb hete, már hétfőn 34 fok lehet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd6c2bec-061b-4bad-aea5-aae8a69216e7","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A felek a védelmi kiadások növelésére szólították fel a NATO-tagállamokat.","shortLead":"A felek a védelmi kiadások növelésére szólították fel a NATO-tagállamokat.","id":"20250602_Oroszorszag-az-euroatlanti-biztonsagot-fenyegeto-legnagyobb-veszely-kozos-kozlemenyt-adott-ki-a-lengyel-roman-es-litvan-elnok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd6c2bec-061b-4bad-aea5-aae8a69216e7.jpg","index":0,"item":"93327ed7-babc-4786-a90d-10a103052d25","keywords":null,"link":"/vilag/20250602_Oroszorszag-az-euroatlanti-biztonsagot-fenyegeto-legnagyobb-veszely-kozos-kozlemenyt-adott-ki-a-lengyel-roman-es-litvan-elnok","timestamp":"2025. június. 02. 15:44","title":"Oroszország az euroatlanti biztonságot fenyegető legnagyobb veszély – közös közleményt adott ki a lengyel, román és litván elnök","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Magyar gyártók széles hazai beszállítói körrel - és mégis igazából csak külföldön van piacuk. Ez ma a hazai buszgyártás, ami a közvélekedéssel szemben az Ikarus kimúlása ellenére sem tűnt el.
A nyáron a BKV a Kravtex sárga buszait tesztelte, Miskolcon pedig a NABI futurisztikus járművei vitték az utasokat – mindkét esetben abban reménykedve, hogy a városi üzemeltető rendel a hazai gyártóktól egy-egy nagyobb kontingenst.
„Magyarországon jelenleg körülbelül 8000 busz van közforgalomban, és ebből legalább 4000 cserére szorulna a közeljövőben, mivel ezek élettartama már most meghaladja a gazdaságosan üzemeltethető kort, vagyis több mint 12 éves” – mondta a hvg.hu-nak Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetsége (MABUSZ) elnöke.
Az önkormányzatok, illetve a városi közlekedési holdingok szívesen is vásárolnának új buszokat, de a tenderek kiírása rendszeresen húzódik, és az üzlet végül meghiúsul. Kiderül, nincs pénz erre a célra.
A Nabi Siriusa
Bánkuti András
A nyáron a Volánbusz kért be banki ajánlatot 114 busz megvásárlásának banki finanszírozására, két hete pedig a Budapesti Közelekedési Központ vezetője, Vitézy Dávid adta hírül, hogy 100 buszt venne a főváros. Ilyenkor a legtöbbször elhangzik: welcome, magyar gyártók!
A kapacitás megvan
A nyolcvanas évek derekán még világelső Ikarus gyár a kilencvenes évek elhibázott fejlesztései és az összeomló keleti piac miatt az ezredfordulóra a csőd szélére került, majd 2007-ben ideiglenesen bezárta kapuit. Az Ikarus bezárásával azonban nem ért véget a magyar buszgyártás története. Jelenleg több kisebb buszgyártó cég is tevékenykedik hazánkban, kisszériás, de világszínvonalú buszok összeszerelését végzik Magyarországon. A piacaik azonban elsősorban nem a hazai közlekedésipar, hanem Amerika, Ázsia vagy Kelet-Európa országai.
Az igény tehát meglenne a buszokra, ráadásul a hazai buszgyártók kapacitással is bírnák: a két legnagyobb hazai gyártó, a Kravtex és a NABI jelenleg összesen hatszáz darab busz gyártására képes évente, de ez akár évi ezer darabra is felfuttatható lenne rövid idő alatt.
Citadell
A Kravtex fő tevékenysége kezdetben Ikarus autóbuszok, Rába motorok és futóművek valamint ezek alkatrészeinek exportja volt, később használt Ikarus autóbuszok felújításába fogott, amiket a volt Szovjetunió országaiban értékesítették. 1997-ben a cég megvásárolta a mosonmagyaróvári Kühne Mezőgazdasági Gépgyár Rt. többségi tulajdonát. Az így létrejött cégcsoport 1999-ben Credo néven kezdte gyártani és értékesíteni az autóbuszokat cseh licenc alapján. A cég folyamatos fejlesztéssel növelte a magyar beszállítók részarányát, és egyre nagyobb részarányban saját tervezésű típusokat mutatott be. Modelljei a Credo Citadell 12 és 19. Az utóbbi az első teljesen saját fejlesztésű busz.
Ezzel szemben 2010-ben mindössze 149 hazai buszt sikerült Magyarországon értékesíteni, ez pedig maximum a gyártó cégek lélegeztetőn tartásához elegendő. A NABI inkább külföldi megrendelésekből, a Kravtex pedig mezőgazdasági munkaeszközöket gyártó részlegéből kénytelen túlélni.
Sirius
A modellt a NABI (North American Bus Industries), a világ egyik vezető tömegközlekedési autóbuszgyártója építi, Magyarországon belül Kaposváron és Budapesten működtet buszkarosszéria-gyártó és -összeszerelő üzemeket. A NABI Magyarország főként amerikai exportra termel, itthon a legnagyobb foglalkoztató az autóbusziparban. Az elmúlt 20 évben 8000 buszt értékesített, a modelljének a neve Sirius.
A hazai buszgyártás kedvező gazdasági hatásai
Pedig a hazai buszgyártók sok száz hazai beszállítóval állnak kapcsolatban, amelyek a buszba kerülő kétezer-kétezerötszáz darab alkatrész nagyjából a felének a beszállítását végzik. Ha hozzávesszük a foglalkoztatási és adózási hatásokat, akkor egy külföldről beszerezett autóbusz még harmadával alacsonyabb beszerezési áron is többe kerül az államnak, mintha egy azonos komfortfokozatú autóbuszt magyar gyártótól rendelne meg.
A baj azonban épp a megrendelői oldallal van: egyelőre sem megfelelő koncepció sem megfelelő forrás nem áll rendelkezésre a buszflotta frissítéséhez. A legnagyobb potenciális vevő, a Volánbusz ugyan jelezte szándékát egy 110 darabos tenderre 2012-ben, de még ez a kismértékű vérfrissítés sem kapott szabad jelzést a Nemzetgazdasági Minisztériumtól forráshiány és a közlekedési stratégia átszervezése miatt.
Credo Citadell
www.kravtex.hu
Változást hozhat a hazai közlekedési vállalatokat egyetlen vállalati csoportba tömörítő Nemzeti Közlekedési Holding, melynek megalakítását már több mint egy évvel ezelőtt meghirdették, a koncepció részletei egyelőre nem ismertek. Így az sem, hogy a Volánbusz az új rendszerben milyen forrásokhoz juthat majd hozzá.
Operáció az agglomerációval
A másik potenciális nagyvevő, a BKV is hasonló cipőben jár: ott még ráadásul súlyos belső adósság is terheli a mérleget. A főváros esetében azt sem lehet tudni, hogy hogyan valósul meg közlekedési integráció: a Budapesti Közlekedési Központ vagy a Nemzeti Közlekedési Holding lesz-e az integrátor. A dolog nehézsége, hogy a főváros közlekedését össze kellene kötni az agglomerációéval, melyben az országos hatókörú MÁV épp olyan szereplő, mint az önkormányzatok és a regionális, helyi buszjáratok üzemeltető cégei.
A BKV-nak egyes vonalak működtetésére vannak alvállalkozói is. A velük kötött szerződések zöme jövő áprilisban lejár, ezért már most elindult a közbeszerzés: kérdés, hogy az alvállalkozói rezsikilométer valóban olcsóbb-e, mint ugyanaz a szolgáltatás nem kiszervezve.
A döntést egyszerűsíti, hogy a buszflotta állagának gyors romlása miatt a tulajdonos támogatása nélkül a kiszervezések elkerülhetetlennek tűnnek – sőt, még több kiszervezésre lehet szükség. A BKK kiiírt ugyan egy tendert száz busz beszerzésére, de az is elképzelhető, hogy ezek megint használt buszok lesznek.
A hazai gyártók azt mondják, hogy a használt buszok rövid időn belül elérik a gazdaságos üzemeltethetőségük idejének végét, míg az alvállalkozói kiszervezés a szolgáltatás drágulását eredményezheti. Kérdés, érveik mennyire találnak meghallgatásra.
Vasútfókuszú stratégia
Az sem könnyítette meg eddig a hazai buszflotta megújulását, hogy a 2007-2013 közti EU-s közlekedésfejlesztési prioritások közé a buszfelújítás és az új buszok vásárlásra nem került be. A jelenlegi uniós közlekedésfejlesztési stratégia ugyanis a vasútfejlesztésre fókuszál, de több tagállamnak sikerült elérnie, hogy a vasútra el nem költött támogatásokat átirányítsák a közúti közlekedéshez, például a bukaresti buszközlekedésnek is EU-s forrásokból sikerült megújulnia.
Hasonló átcsoportosítást azonban Magyarország nem kérelmezett, ezért jelenleg nem is igényelhetünk forrásokat erre a célra. A 2013-tól kezdődő új időszak prioritásai még csak tervezés szintjén állnak, viszont a tagállamok igényeire reagálva valószínűleg Brüsszel be fogja venni a prioritások közé az új, környezetbarátabb buszok beszerzését is.
Egy buszgyártó kimúlásának margójára
2009-ben a Volánbusz flottájának megújítása céljából 100 db 12 méteres, 2 tengelyes helyközi busz beszerzésére írt ki tendert, amire többek közt a hazai Alfa Busz Kft. is nyújtott be ajánlatot. Az Alfa Busz – amúgy előnyösebb – ajánlatának többszöri kizárása után a kínai Xiamen King Long United Automotive Industry Co. ajánlata nyert a tenderen, mely cégről idővel feltételezhetővé vált, hogy tulajdonosi áttéteken keresztül kapcsolatban állhatott a Volánbusz akkori menedzsmentjével. A King Long buszairól ráadásul azóta az is kiderült, hogy minőségileg sem felelnek meg az elvárásoknak: a karosszéria korróziója, a felépítmény túlzott rezonanciája, fűtési problémák és futóműhibák kísérték a kínai buszok eddigi pályafutását. Az időközben lecserélt Volánbusz-vezetőség el is vetette a következő 100 db kínai busz megrendelését, a székesfehérvári Alfa Busz Kft.-t azonban ez már nem tudta megmenteni: 2011 tavaszán végleg bezárta kapuit.