Ügyfélszerzés: valós net-jelenléttel

Az új ügyfelek megszerzése, az ügyfél-elégedettség elnyerése és az ügyfelek megtartása legalább akkora probléma a magyar kis- és középvállalkozások számára, mint a rendre előkerülő tőkehiány. A vállalkozók egyre tudatosabban keresik a megoldásokat az ügyfélszerzéshez, de a kisvállalkozások 55 százaléka nem rendelkezik weboldallal - hiába, hogy a hazai potenciál öt és félmillió leendő ügyfél is lehet.

  • hvg.hu hvg.hu
Ügyfélszerzés: valós net-jelenléttel

- Kutatások gyakori végkövetkeztetése, hogy az ügyfélszerzés és az ügyfélelégedettség elérése legalább akkora probléma a magyar kkv szektor számára, mint a tőke hiánya – mondta Faragó Péter, a Skawa Innovation társtulajdonosa, az IngyenHívó online értékesítési szakembere. Adataik szerint a kkv-k közel egyharmada a pénzügyeket, a nehezen behajtható kintlévőségeket jelöli meg fő problémájaként. Egyharmaduk viszont az ügyfélkör meggyengülésében, elvesztésében, valamint az ügyfélszerzésben látja nehézségeinek forrását.

Míg a tőkehelyzet leginkább a külső tényezőktől függ, az ügyfélszerzés kérdésében már jóval több teendője lehet egy-egy vállalkozásnak, hiszen a kkv-k jelentős része évente az ügyfelei ötödét veszíti el. Ez egyébként számos okból bekövetkezhet; a statisztikai adatok azt mutatják, hogy az ügyfelek 3 százaléka elköltözik, 5 százaléka a konkurencia mellett dönt, 9 százalékuk kedvezőbb árat talál máshol. Viszont 14 százalékuk amiatt vált, mert elégedetlen a kapott termékkel vagy szolgáltatással.

Ennél is sokatmondóbb, hogy 68 százalékuk azért pártol át máshoz, mert az adott cég eladója, alkalmazottja, kapcsolattartója a legkisebb mértékben sem érdeklődött a vevő elégedettsége iránt az első vásárlás közben vagy után. Faragó szerint pozitív tendencia, hogy a vállalkozók azért egyre tudatosabban keresik már a megoldásokat ezekre a problémákra, de a szakember szerint azon is változtatni kell, hogy a cégvezetők közel fele a fejlesztésen főként technológiai beruházást ért, miközben az ehhez képest olcsóbb és hatékonyabb fejlesztési irány leginkább a világháló felé mutat.

5,5 milliós potenciál

A Google adatai szerint Magyarországon több mint 5,5 millió lakos használja az internetet. A netezők majdnem 90 százaléka vásárlás előtt már az interneten tájékozódik. Mindezek ellenére a magyar kkv-k 55 százalékának nincs honlapja, valamint a kisvállalkozások csupán 13 százaléka rendelkezik webshoppal, és szinte elenyésző azoknak a száma, akik azonnali internetes kapcsolatteremtési lehetőséget kínálnak honlapjukon arra az esetre, ha a potenciális vásárló elbizonytalanodna és segítségre lenne szüksége.

Van olyan felmérés, mely szerint a felhasználóknak csak 42 százaléka találja meg az interneten, amit keres, és az online vásárlók közel kétharmada adja fel a keresést a konkrét vásárlás előtt. Faragóék felmérése szerint a kkv-s weboldalak látogatóinak 90 százalékára jellemző, hogy végül nem az adott weblapon vásárolnak. - Ez nem feltétlenül azért van, mert a szolgáltatás nem felel meg a látogató számára, hanem azért, mert ha az oldalra érkező látogatónak szükségszerűen akadnak egyéni kérdései, arra a legtöbb esetben nem tudnak azonnal segítséget kérni. Ilyenkor inkább továbblépnek a kereső következő találatára, vagy egy konkurens weboldalra – foglalja össze Faragó Péter.

Öt tipp kkv-k számára:
1.   Használjunk új, ügyfélbarát technológiai megoldásokat, hogy felhívjuk magunkra a látogatók figyelmét.
2.   Kerüljük el a klasszikus hibát: ne hagyjuk magukra régi ügyfeleinket, kínáljunk nekik gyakran megújuló tartalmat.
3.   Elengedhetetlen a jó minőségű online jelenlét, weboldalunk adjon választ a célcsoportunk problémáira.
4.   Segítsük a látogatót vásárlási döntése pillanatában, legyen weboldalunkon azonnali, ingyenes, egy kattintással elérhető kapcsolatteremtési lehetőség.
5.   Ne felejtsük el, nincs jobb értékesítő, mint az elégedett ügyfél. Használjuk weboldalunkon is referenciáink erejét.



Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Mikor jó egy céges hitelajánlat?

Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.