Nem félünk eléggé
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
Csaknem 50 százalékkal növeli motortermelését és a tengerentúlra is szállít a szentgotthárdi Opel-gyár, pedig még be sem fejeződött a félmilliárd eurós kapacitásbővítő beruházás. Az új kapacitások kiépítése nyomán 800 új dolgozót vesznek fel.
Ebben az évben a tavalyinál 100 ezerrel több, összesen mintegy 320 ezer kész motor hagyja el az Opel Szentgotthárd Kft. szereldéjét, pedig az épülő új motorgyárban csak decemberben kezdődik meg a sorozatgyártás – mondta a Világgazdaságnak Solt Tamás, a vállalat ügyvezető igazgatója.
A termelés idei növekedése annak köszönhető, hogy a napokban megkezdődött a komplett motorok szállítása Kínába, Dél-Koreába és Mexikóba. Júniustól pedig havonta 15 ezer motort küldenek Szentgotthárdról abba a detroiti üzembe, ahol a Chevrolet Cruze készül az amerikai piac számára.
Az Egyesült Államokat leszámítva a többi bejáratott piacnak számít az Opel Szentgotthárd számára, hiszen másfél éve kezdődött a motorkomponensek és motorok szállítása az ottani General Motors-gyárak számára. Mindez egyben azzal járt együtt, hogy a szeptemberben még csak 600 embernek munkát adó gyár ma nyolcszázat foglalkoztat, és év végéig eléri az ezret az alkalmazottak száma.
Az Opel – amely 1991–2010 között 735 millió eurót fektetett be Szentgotthárdon – most 500 millió eurós beruházást hajt végre és négy év alatt nyolcszáz új munkahelyet teremt. Már egybenyitották a régi és az újonnan épített 30-30 ezer négyzetméteres szereldéket, ahol eddig több mint száz gépet telepítettek. Az Opel által Flex Motorgyárnak elnevezett, évi 500 ezres termelőkapacitású új üzemben áprilisban kezdődik meg a komplett motorok próbagyártása.
Magyarországon jó eladási eredményekkel dicsekedhet az Opel, hiszen 13 százalékos értékesítésbővüléssel 15 év után ismét a toplista élére került, és piaci részesedése közel egy százalékkal, 11,8 százalékra emelkedett. Kovács Tamás, az Opel Magyarország ügyvezető igazgatója szerint az idei év ugyanakkor továbbra is nehéznek ígérkezik, de a kedvezőtlen nemzetközi és hazai gazdasági kilátások ellenére is számíthatunk arra, hogy a lassú autópiaci kilábalás folytatódik.
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
A vállalkozások számára egyre vonzóbb lehetőség saját célra villamos energiát termelni, különösen a napenergia hasznosítása révén.
A forint jelentős árfolyamingadozása érdemben megnehezíti az olyan beruházások finanszírozását, amelyek importhányadot tartalmaznak.
Komoly eszközt kaptak a kezükbe a klímaváltozás ügyét szívükön viselők a klímatörvényt részben megsemmisítő alkotmánybírósági határozattal. A kormány immár nemcsak, hogy nem háríthatja át a teendőket a jövő generációkra, de le sem szerelheti őket azzal, hogy „De hát van klímatörvény!”.
Tavaly már 9 milliárd forint veszteséget fialt a kormány által felhizlalt Magyar Vagonnak a nagy egyiptomi kocsimegrendelés.
Izrael komoly csapást mért már az iráni nukleáris képességre, de a legfontosabb célpont, Fordo, ahol több ezer urándúsító centrifuga üzemel, még sértetlen, mert mélyen a föld alatt van.
Átláthatóbbá és rugalmasabbá szeretnék tenni a kerti kutak bejelentésének, engedélyezésének és ellenőrzésének folyamatát.
Hideg ételre lehet majd költeni az utalványt, pénzre nem váltható át.
Az ukrán dróntámadások pedig az orosz polgárok türelmét is tesztelik.