A végtelen lehetőségek iparága
Az űripar végtelen lehetőségeket nyit meg a vállalkozások előtt. Támogatási források is rendszeresen elérhetők a szektorban érdekelt piaci szereplők számára.
A piaci szereplők és a kormány eltérően képzelik el a kkv-k külpiacra segítését hivatott kereskedőházak felállítását, működését. Az évek óta húzódó kérdés azonban legalább napirendre került.
A magyar kkv-nak szükséges lenne egy, a piaci fellépését segítő, az általuk képviselt kapacitások és árualapok feltárását végző, s ez által a gazdaságfejlesztésben is komoly szerepet játszó, állami segítséggel megvalósuló, integráló szervezetre – mondta a Figyelő című hetilapnak Hidvéghi Balázs, a nemzetgazdasági tárca külgazdaságért felelős helyettes államtitkára. A hazai kkv-k külpiacra jutását segítő, állami támogatású szervezet felállításának ügye már bő öt éve húzódik, most azonban a kormány elé került az állami kereskedőházak létrehozásának a terve.
A majdani kereskedőház – az ebben illetékes szervezetekkel együttműködve – részt vesz a magyar termékek és technológiák sikeres piaci elhelyezését szolgáló promócióban. Feladata lesz továbbá komplex segítséget nyújtani azon kkv-knak, amelyek exportképes termékekkel, szolgáltatásokkal és/vagy versenyképes termékek előállítását lehetővé tevő készséggel és technológiai-innovációs képességgel rendelkeznek, illetve, amelyeknek állami támogatásra van szükségük a növekedésük beindításához.
A kkv-k egy további csoportja is számíthat a figyelemre, azok, amelyek ugyan már jelen vannak az exportpiacokon, de terjeszkedésükhöz igényelnek további támogatást. A közvetlen exportőrök mellett az e tevékenységben közvetetten részt vevő cégek – amelyek termékeik, szolgáltatásaik révén tartósan kapcsolódnak a beszállítói tevékenység hálózatához –koordinálásában nagy szerepet szánnak a Nemzeti Külgazdasági Hivatalnak (HITA). A létrehozásukhoz szükséges anyagi eszközök egy részét vélhetően a gazdaságfejlesztést szolgáló állami forrásokból teremtenék meg, de az a cél, hogy a vállalkozás egy ésszerű időtartamot követően önfenntartóvá váljék.
* Egy 2010-es uniós felmérés szerint az EU–27-ekben a kkv-k 25 százaléka exportált legalább egy alkalommal a felmérést megelőző 3 évben, a magyar átlag 18 százalék volt. Ez a 350 ezer kkv-t alapul véve azt jelenti, hogy mintegy 60 ezer kkv exportált legalább egyszer a fenti időszakban.
* A magyar többségi tulajdonú vállalkozások exportjából a kkv-k részaránya eléri a 45 százalékot.
* A kkv-k jellemzően saját előállítású késztermékeket értékesítenek a külpiacokon, elsősorban a szomszédos országokban, elenyésző azok száma, amelyek szolgáltatással is kiegészítik exportjukat.
* Exportstruktúrájukban a feldolgozóipari, ezen belül a könnyűipari termékek dominálnak, az uniós csatlakozás óta nőtt a mezőgazdaság és az élelmiszeripar szerepe is.
* Árfolyam-érzékenységük és -kitettségük sokkal nagyobb a nagyvállalatokénál, s legtöbbjük nincs felkészülve az ebből adódó kockázatok kezelésére.
A nemzetgazdasági miniszter is fontosnak nevezte, hogy legyenek kereskedőházaink, „olyan integrátorok, állami intézmények, amelyek Kínával, Indiával, Nigériával, Azerbajdzsánnal megállapodást kötnek”. Matolcsy György ezek előnye abban látja, hogy idehaza termeltetnek, és koordináltan pörgetik az exportot, „így biztonságot adnak a termelőnek itthon, a vásárlónak külföldön”.
Raskó György agrárvállalkozó, a Magyar Külgazdasági Szövetség alelnöke szerint azonban teljesen értelmetlen keretmegállapodásokat kötni. „Kína esetében is jól látszik, hogy kizárólag üzleti alapon lehet velük tárgyalni, nem foglalkoznak már ők sem a hagyományos, állam által ösztönzött üzletekkel.” Raskó szerint egyetlen egy szempont a döntő, van-e az adott projektben üzlet, vagy nincs. Arra lenne szükség, hogy üzleti alapon jöjjön létre a kereskedőház, állami szerepvállalással, ahogyan Japánban is. Ebben az esetben az állam egy sor úgynevezett zöld dobozos támogatást nyújthat a cégeknek, azaz legálisan tudja kvázi szubvencionálni a magánszférát. Olyan szolgáltatásokra kell gondolni ebben a kategóriában, mint például a back-office tevékenység, a szakemberállomány fizetésének és az irodaépületnek a biztosítása, a külgazdasági szervezet hálózata és tudása. Raskó szerint az állami kereskedőháznak az okos, hatékony munkamegosztásról kellene szólniuk, amely piaci alapon működik és profitorientált vállalkozásokra értendő. Az államnak vagy a kamarának ebben a modellben csupán a kereskedőház felügyelő bizottságában kellene jelen lennie, azaz a szerepe csupán az ellenőrzésre szorítkozna.
Az űripar végtelen lehetőségeket nyit meg a vállalkozások előtt. Támogatási források is rendszeresen elérhetők a szektorban érdekelt piaci szereplők számára.
Az öröklés előkészítése, a vagyon átruházása bonyolult, tudatosságot igénylő folyamat – különösen akkor, ha működő cég is van a javak között.
Milyen jogi megfelelési követelményekre kell figyelnie a vállalkozásoknak, ha MI-alapú eszközöket használnak a munkaügyi területeken?
Rövid távra is érdemes az időszakosan szabad forrásokat hozamot termelő formában tartani.
Teherán kommunikációjából az olvasható ki, hogy szeretnék az ellenségeskedést ennyiben hagyni.
Bár a támadás meglepte a világot, voltak jól látható előjelei annak, hogy mire készül az Egyesült Államok.
Az elnökkel egyszer az irodájában, egyszer pedig Lengyelországban próbáltak végezni.
Új idegenrendészeti eljárás indul.
Orbán korábban azt mondta, ez tüdőn lőné a gazdaságot.
Karácsony Gergely ismét felhívta a figyelmet arra: önkormányzati rendezvényről van szó.
A Cargolux három Boeing 747-ese közvetlenül az iráni légtér előtt tűnt el a nyomkövető rendszerekből, és azóta sem tudni, hol vannak.